jabx Skrevet 16. februar 2013 #101 Skrevet 16. februar 2013 Det som får kvinner til å velge niqab er som regel at de føler det er riktig, at det setter brikkene på plass og som en del av en religiøs tro. Mange føler også at det er deilig å komme bort fra kropps- og sexpresset som er i samfunnet. Politisk korrekt pisspreik. Det som får kvinner til å velge dette er press. Dessuten er det niqab som seksualiserer kvinnen, da den symboliserer at kvinners kropp, hode og ansikt ikke er annet enn sexobjekter og derfor må skjules. Niqab er et symbol på at kvinnen ikke er annet enn et stykke kjøtt som eies av mannen, og at "varene" ikke må vises frem før de er "solgt". 9
Gjest BettyBoop Skrevet 16. februar 2013 #102 Skrevet 16. februar 2013 Politisk korrekt pisspreik. Det som får kvinner til å velge dette er press. Dessuten er det niqab som seksualiserer kvinnen, da den symboliserer at kvinners kropp, hode og ansikt ikke er annet enn sexobjekter og derfor må skjules. Niqab er et symbol på at kvinnen ikke er annet enn et stykke kjøtt som eies av mannen, og at "varene" ikke må vises frem før de er "solgt". ENIG!!!
The Kitten Skrevet 16. februar 2013 #103 Skrevet 16. februar 2013 (endret) Nå har jeg sett hele debatten, og må si jeg blir mektig irritert over disse jentene. De sier de blir en byrde for samfunnet om de ikke får jobbe i niqab, at de ikke kommer til å fullføre utdanningen sin dersom de ikke får bære niqab. Hun ene sa også at "det finnes arbeidsplasser som er tilrettelagt for niqab." Nei, det gjør ikke det. Ikke direkte iallefall, det er ikke arbeidsgiver sin oppgave å tilrettelegge for personlige klespreferanser. Jeg liker å gå i shorts om sommeren, men får ikke lov til det på jobb. Der har vi regler for hvordan man kler seg, og jeg kan da ikke nekte å komme på jobb fordi jeg ikke får kle meg slik jeg vil. I tillegg blir det for dumt når de legger ansvaret for utdannelse og muligheter til å få jobb over på andre. Det er de selv som velger å sette seg utenfor ved å nekte å innordne seg etter de relgene som fastsettes. Jeg er 100 % for et forbud mot niqab. Ikke fordi jeg er redd for muslimer eller misliker dem på noe som helst måte, men fordi jeg personlig synes det er veldig ubehagelig å ikke se ansiktene til folk. Det uavhenger av hvordan de dekker det til, om det så er finlandshette, heldekkende hjelm, klovnemaske eller niqab. Endret 16. februar 2013 av The Kitten 4
Drizzt Skrevet 17. februar 2013 Forfatter #104 Skrevet 17. februar 2013 Poenget er vel at det ikke blir noen konsekvenser. Jeg skal like å se den saksbehandleren på Nav som tør å sette hardt mot hardt og sier at niqaben må av hvis du skal ha noen sjanse til å få jobb. Jo da, det er konsekvenser. Da kan de ikke jobbe, ha karriere, tjene godt og ha god råd. De må nøye seg å føde 5-10 barn og være hjemmeværende hele livet. I tillegg kommer det fattig sosialt liv.
Gjest BettyBoop Skrevet 17. februar 2013 #105 Skrevet 17. februar 2013 no topic drizzt men kan ikke du skifte bilde? jeg får så lyst på sjokolade når jeg ser det.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #106 Skrevet 17. februar 2013 Har du noen gang snakket med en med niqab? Tror du vil bli overrasket over hvor lett det er å kommunisere med en med niqab. Det er faktisk øynene man ser mest på når man kommuniserer, derfor det er verre å snakke med noen med solbriller. Jeg er fult klar over at mye av kommunikasjonen ligger andre steder enn i talen, men kroppsspråket blir virkelig ikke borte selv om man er tildekket. Man klarer faktisk også å se om personen smiler. Igjen, sett deg ned å snakk med en i niqab så skal du se hvor lett det er. Trodde hoved problemet ditt med niqab var identitet og kommunikasjon jeg? Nå plutselig er det hva de legger i tildekkingen som er problemet? Nå får du bestemme deg. Hvis du ikke synes det er problematisk med alle som dekker seg til like mye om vinteren pga kulda, er det kommunikasjonen det er noe problem med. Problemet her er holdningen din. Jeg sier det igjen. Ingen syter noe som helst når hundrevis dekker seg til like mye på vinteren, så da får dere endre holdning til disse kvinnene. Det er åpenbart ikke tildekningen som er problemet. Tenk på døve og hørselshemmede da, de vil jo få stor problemer med å kommunisere. Bare les denne bloggposten som jeg fant da jeg googlet niqab. Anonym poster: 147b918679e6b518e81e300e92296a96 2
kat-e Skrevet 17. februar 2013 #107 Skrevet 17. februar 2013 Jeg ser at hun ønsker å bli barnepsykolog eller pedagog. http://www.sa.no/lokale_nyheter/article6503924.ece Lurer på hva barnas raksjon blir når de skal ha kontakt med noen som bærer en maske. 2
Drizzt Skrevet 17. februar 2013 Forfatter #108 Skrevet 17. februar 2013 Jeg ser at hun ønsker å bli barnepsykolog eller pedagog. http://www.sa.no/lok...icle6503924.ece Lurer på hva barnas raksjon blir når de skal ha kontakt med noen som bærer en maske. Stakkars barn.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #109 Skrevet 17. februar 2013 Lurer på hva barnas raksjon blir når de skal ha kontakt med noen som bærer en maske. http://fullcomment.nationalpost.com/2010/11/04/the-walking-coffin/ "When we first started in this school, my four-year-old daughter was in a flood of tears. She was terrified of the “scary black ghosts” that would huddle along the school gates. Going to school already was a world of intimidation. But that fear became worse at the daily sight of these hooded, black, shadowy figures." Anonym poster: e61f0b50bd9e53f36b7cd154bd17b577
Drizzt Skrevet 18. februar 2013 Forfatter #110 Skrevet 18. februar 2013 no topic drizzt men kan ikke du skifte bilde? jeg får så lyst på sjokolade når jeg ser det. Ikke noe problem, men jeg trenger et sunnere alternativ med same form. :D De som har minst minimum peiling på barns psykologi vil aldri godta å frata barna muligheten å lære om kropp- og ansiktspråk. Jeg vil at mine barn lærer at det er greit å vise ansikt og bruke kroppspråk og at heldekkende kostymer brukes bare i vise tilfeller, ikke sånt til dags. 1
Gjest Thai clinch Skrevet 18. februar 2013 #111 Skrevet 18. februar 2013 Jo da, det er konsekvenser. Da kan de ikke jobbe, ha karriere, tjene godt og ha god råd. De må nøye seg å føde 5-10 barn og være hjemmeværende hele livet. I tillegg kommer det fattig sosialt liv. Men blir ikke dette et "vanlig liv" som det kan fortone seg i land hvor faktisk niqab og burka er vanlig for kvinner... Bortsett fra i Norge vil man fortsatt kunne heve en slags trygd, ala AAP
Drizzt Skrevet 19. februar 2013 Forfatter #112 Skrevet 19. februar 2013 Men blir ikke dette et "vanlig liv" som det kan fortone seg i land hvor faktisk niqab og burka er vanlig for kvinner... Bortsett fra i Norge vil man fortsatt kunne heve en slags trygd, ala AAP Ja, et helt vanlig liv i andre land. Men vi er i Norge.
Bella21 Skrevet 19. februar 2013 #113 Skrevet 19. februar 2013 Nå må du roe deg ned litt frøken å forholde deg saklig og rasjonell. Du må jo innrømme at det er en påkjenning på det norske samfunn og vestelige verdier at denne åpenheten og tryggheten vi har i våre gater forsvinner fordi folk skal dekke seg til og skape religiøst og politisk skille og temperatur. Hvordan skal helt vanlige folk skille en fredlig niqab kontra en som sjuler en bombe for eksempel? Det var forferdelig å se den mannen stoppe disse to damene og forhøre seg med dem på en aggressiv måte som om de var hans undersoter eller noe.Hadde jeg passert den mannen hadde han fått en ørefik og klar beskjed om at her i Norge stoppe man ikke opp fremmede mennesker og forventer at de gir en forklaring på hvordan de går kledd. Det betyr ikke at jeg er for niqab eller at folk ikke skal få lov til å være imot det, for jeg er imot det, men den generelle kulturen muslimer tar med seg her liker jeg ikke. Det er ikke sånn det skal være i et sivilisert samfunn. Innvandrere bør innrette seg den innfødtebefolkningen, spesielt når deres egen kultur er grunnen til totalt kaos i de landene de kommer fra. Anonym poster: fc64bcb720f52e8f61fc47ea95083b02 På samme måte som ungdommene på Utøya ikke klarte å skille Breivik fra en politimann? Man er da aldri helt sikker. Da burde vi alle vært påvirket av samisk kultur da Den siste der var bare helt utrolig og sier mer om deg enn om islam som en kultur.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2013 #114 Skrevet 19. februar 2013 På samme måte som ungdommene på Utøya ikke klarte å skille Breivik fra en politimann? Man er da aldri helt sikker. Da burde vi alle vært påvirket av samisk kultur da Den siste der var bare helt utrolig og sier mer om deg enn om islam som en kultur. Ordene du leter etter er åpenhet og gjensidighet. Det bør være åpenhet i et fritt samfunn. Det inkluderer retten vi har til å kunne se ansiktene til hverandre. Denne retten bør også være gjensidig, og det blir den ikke om nikab-bæreren har anledning til å kunne se mitt ansikt, mens jeg ikke kan se hennes. Et annet spørsmål er hvor konsekvent du er: Mener du i fullt alvor at jeg har rett til å delta i undervisning på skole iført en finlandshette eller en Mikke Mus-maske? Du er avsindig om du svarer bekreftende på dette, og inkonsekvent hvis du ikke gjør det. Så da er spørsmålet: hvorfor godtar du bare noen former for plagg som gjemmer bort ansiktet og ikke andre?
Bella21 Skrevet 19. februar 2013 #115 Skrevet 19. februar 2013 chiquita08, nikab har ikke noe med religion å gjøre, fordi det er ikke et krav at en kvinne skal ha det på. Ellers ville det ikke finnes mange flere muslimske kvinner som ikke tar på nikab når de er ute. Nikab er et politisk plagg og symboliserer noe stygt og uforenlig med vestlige verdier. Det er mange muslimer som mener det. Tenk på en person som går rundt med et stort hakekors, men hevder at han eller hun distanserer seg fra Hitler. Hva tror du denne personen vil bli oppfattet som? Eller en som går rundt med de hvite klærne KKK brukte i USA. Ja, noen kvinner med nikab i Norge kanskje får problemer med familien sin, fordi familien mener at de ikke trenger å ødelegge for seg selv og ekskludere seg fra samfunnet. Men det er ikke tilfellet andre steder i verden, hvor nikab er så å si obligatorisk for kvinner i det offentlige. Dessverre, ingenting av det du nevnte er en religion, så prøv igjen
Drizzt Skrevet 19. februar 2013 Forfatter #116 Skrevet 19. februar 2013 Dessverre, ingenting av det du nevnte er en religion, så prøv igjen Har du lest det du siterte før du kom med dette? Les en gang begynnelsen av det jeg skrev. Denne retten bør også være gjensidig, og det blir den ikke om nikab-bæreren har anledning til å kunne se mitt ansikt, mens jeg ikke kan se hennes. Eller hans. For man vet aldri hva som skjuler seg bak nikaben.
Bella21 Skrevet 19. februar 2013 #117 Skrevet 19. februar 2013 Se for dere følgende scenario. Jeg som har vokst opp i Norge, med sminke og vanlige klær, og levd en sekulær livsstil, finner plutselig ut at jeg vil omskjære klitoris fordi jeg anser dette som en religiøs handling i voksen alder. Så finner jeg selvsagt et titalls andre kvinner som føler det samme, og sammen kjemper vi for vår rett til dette. Hvor er den logiske bristen? Jo, vi kan da umulig snakke for de titusenvis av jenteungene som gjennomgår inngrepet grunnet tvang. Ei heller kan vi sette oss inn i samfunn hvor denne praksisen ikke bare er normal, men det finnes moralpoliti som sjekker... Like fjernt blir da denne Niqab debatten. Disse kvinnene representerer ikke noen andre enn seg selv og sine egoistiske valg. Og skam på NRK som ikke TØR å rette fokus på de jentene som vil ta plagget AV, men som har en familieære å opprettholde. Niqab hører ikke hjemme i Norge. Og disse kvinnene på Tv i går vet dette utmerket godt. Å kjempe for friheten til å bære Niqab baner bare vei for at de som tvinges aldri vil bli hørt. Er faktisk så lei at dette virkelig skal være en problemstilling i Norge 2013. Naive er nordmenn som tror dette kan sidestilles med å gå med hanekam og førti piercinger, fordi de tror det er en individuell rett. Les heller om hvordan kvinner i Saudi Arabia og Afghanistan blir behandlet hvis de ikke dekker seg til. Der har du svaret! Anonym poster: f760c8731abba21fca71b0c6a291010c Kjære vene, dette er en afrikansk tradisjon, i deler av afrika bare, dette har ingenting med religion å gjøre. 1
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2013 #118 Skrevet 19. februar 2013 Dessverre, ingenting av det du nevnte er en religion, så prøv igjen Jeg er uenig med Drizzt i påstanden om at nikab er et politisk plagg. Det er et religiøst plagg, men forskjellen til kristen symbolikk er naturligvis den at islam er langt mer invaderende i sivilsamfunnet enn det kristendommen er. Ditt problem er imidlertid at hvis du tillater folk å gå i nikab, men forbyr andre å gå i en Ku klux klan drakt så gjør du det fordi du mener religiøs tilhørighet bør respekteres, men ikke politisk tilhørighet. I hvert fall ikke politisk tilhørighet du misliker. Ut over det har både nikab og en slik Ku klux klan drakt det til felles at de begge skjuler ideniteten til den som bærer den, så slik sett er det ingen grunn til å differensiere mellom dem. Men da får du problemet med å rettferdiggjøre at religiøs identitet skal godtas, men ikke politisk identitet. Det kan du ikke. Du er dermed forpliktet til å godta begge deler, hvis du skal argumentere konsistent.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2013 #119 Skrevet 19. februar 2013 Har du lest det du siterte før du kom med dette? Les en gang begynnelsen av det jeg skrev. Eller hans. For man vet aldri hva som skjuler seg bak nikaben. Mulig. Men dette er ad hoc.
Bella21 Skrevet 19. februar 2013 #120 Skrevet 19. februar 2013 Det er ikke lov med niqab i skoler i Tunisia og Tyrkia, trenger Norge å være mer muslimske en disse landene? Anonym poster: 280b3571af9cfc8037dc3ec7236b10f3 Deg er jeg faktisk enig med. Syns ikke dette plagget har noe å gjøre på skole, hijab går greit, niqab blir altfor drastisk. Det plager meg ikke i det hele tatt, syns de kan gå i hva de vil, det er deres valg og påvirker meg på ingen som helst måte 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå