Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som fikk med seg hva han utlendingen skrek til henne mens de ble intervjuet på gata og hun begynte å gråte?

Anonym poster: fea2b650c7f96f2595581bf25de6aa24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som fikk med seg hva han utlendingen skrek til henne mens de ble intervjuet på gata og hun begynte å gråte?

Anonym poster: fea2b650c7f96f2595581bf25de6aa24

Tror det var noe slikt som "øøyyhh, schtøgge kjærringa!", det var ihvertfall det hun sa til venninna etterpå.

Skrevet (endret)

chiquita08,

nikab har ikke noe med religion å gjøre, fordi det er ikke et krav at en kvinne skal ha det på. Ellers ville det ikke finnes mange flere muslimske kvinner som ikke tar på nikab når de er ute. Nikab er et politisk plagg og symboliserer noe stygt og uforenlig med vestlige verdier. Det er mange muslimer som mener det.

Tenk på en person som går rundt med et stort hakekors, men hevder at han eller hun distanserer seg fra Hitler. Hva tror du denne personen vil bli oppfattet som?

Eller en som går rundt med de hvite klærne KKK brukte i USA.

Ja, noen kvinner med nikab i Norge kanskje får problemer med familien sin, fordi familien mener at de ikke trenger å ødelegge for seg selv og ekskludere seg fra samfunnet. Men det er ikke tilfellet andre steder i verden, hvor nikab er så å si obligatorisk for kvinner i det offentlige.

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Skrevet

Jeg kommer aldri til å ta disse muslimske kvinne seriøst, fordi de forræder SINE medsøstre. Det er sååååå mange kvinner som blir undertrykt i muslimske land,og hvem er det som bryr seg MINST? jo,det er dem! så kommer de til et land som ikke er så undertrykkende og hva gjør de? jo,sprer disse verdiene videre.

Kan se for meg at Malala Yousafzai hadde gjerne bytte plass med dem,ho hadde gjerne tatt av seg plagg som må skjule hennes kropp for å komme seg til skolen.

Anonym poster: e972ab3b5b5078214f830ebe1b107185

• Liker 7
Skrevet

Jeg så dette programmet i går, og jeg må innrømme at det som provosert meg mest var "jeg skjønner ikke hva problemet er!" når de snakket om hvorfor "vi nordmenn" er skeptiske til heldekkende plagg. Videre syns jeg det er direkte rart at de ikke forstår hvorfor de får inntrykk av at arbeidsgivere bare ser niquab, når det faktisk er det de gjør! Jeg kan se for meg at det ikke er enkelt å skulle gjennomføre et jobbintervju uten å faktisk se hvem som sitter på innsiden av plagget.

Og jeg lurer på hvordan noen kan ønske å jobbe som barnepsykolog uten å forstå det grunnleggende med kropsspråk og ansiktsspråk.

Anonym poster: 6449177611be6f2c558786cafe1e9cd4

• Liker 11
Skrevet (endret)

Alle innleggene dine Chiqita.

Er du ikke vel bevart? Sammenligne Niqab med å kle seg varmt om vinteren? Har du lagt merke til hvordan nordmenn hiver av seg boblejakka i glede så fort den første hvitveisen dukker opp i mars?

Jeg blir provosert av snakket ditt. Jeg skal snakke til deg rett fra levra, for nå er jeg dritt lei! Innvandrerkvinner som kommer til Norge burde prise seg lykkelige! De er priviligerte! Innvandrerkvinner kan gå på skole gratis, få gratis helsehjelp, stemme i valg og ta lappen, på lik linje med innvandrermenn og nordmenn, uten å frykte for livet sitt. Nordmenn har KJEMPET fram et samfunn som gir lik rett for kvinner som for menn. Som er alet fram på ærlighet, tillit og faktisk en lojal kjærlighet til hverandre(for det meste). Det er slik strømningene i vårt samfunn har vært så lenge jeg kan huske! Vi har vår kultur, og de fleste av oss liker den slik den er. Det er en SELVFØLGE at innvandrere, både menn og kvinner, skal vise respekt og ærbødighet for vår kultur, våre folk og for vårt LAND når de kommer hit. Akkurat som du ville gjort når du drar på besøk til venner, ikke sant? Man skulle tro at de var glade for å komme til et så flott land som vårt(ja, det er vårt land!), og bort fra sitt eget kaos, undertrykking og diktatur! Er det ikke kaos, undertrykking og diktatur, sier du? Neivel, men hvorfor i helvete er de her da?? Hvem er de som kan komme til VÅRT land, og kreve og forlange at VI endrer det? Hvem pokker tror de at de er?

Jeg har en bekjent som er fengselsbetjent. En av oppgavene hennes er blant annet å lese gjennom dommene til de som kommer til fengselet. Andelen innvandrere og norske er omtrent den samme, men sakene til innvandrerne er som regel MYE grovere enn de norske. Ettersom du har litt tungt for det, så skal jeg ta et fiktivt eksempel. En nordmann raner en bank: han løper inn i banken, raner til seg penger, løper ut igjen og stikker av. En innvandrer raner en bank: han løper inn i banken, trasher hele innventaret, truer eventuelle ansatte og kunder på livet, skyter to og lemlester fire, raner til seg penger, løper ut igjen og stikker av. Get the picture?

Nei, alle innvandrer er ikke sånn. Man kan ikke dra alle over en kam. Men da får pokker meg majoriteten av innvandrermuslimene SI IFRA til de som ikke kan oppføre seg. Ta et standpunkt! Ta avstand! Offentlig! Ikke finn dere i at muslimer får et dårlig rykte. Ja, dere er en gruppe, og dere har mest sannsynlig en gruppetilhørighet, og det betyr(hvertfall her i Norge) at man har et ansvar overfor hverandre. Kollektiv oppdragelse kalles det.

Legg merke til hvordan HELE Norges befolkning gikk ut og fordømte handlingene til Breivik. Man hadde dermed gitt et signal om at dette er IKKE greit! Hvor vanskelig kan det være for dere å gjøre det samme?

Du har tydeligvis veldig lite peiling på hva du snakker om, ser jeg. Vil gjette på at du referer til landene i Midt-Østen nå. Kan jo nevne noen faktorer som har en god del å gjøre med tilstanden i disse landene: Krig (mye pga Usa og vestlige makter), fattigdom, korrupsjon, maktkåthet, diktatorer og det faktum at de fleste landene har vært okkupert under vestlig imperialisme i over 100 år. Hadde Norge gått igjennom alt det her, skal jeg love deg at vi ikke hadde hatt noe bedre samfunn uansett om det ikke hadde vært en eneste muslim her. Les bøkene "Stability and change in the modern Middle East" og "Islamismen". Bøker som gir deg historisk og faktaorientert innsyn i Midt- Østen. I tillegg kan du jo ta et par emner på Blindern.

Det kan hende du har rett i det. Kanskje Norge ikke ville vært noe bedre hvis vi hadde gått igjennom det samme. Heldigvis har vi vært forskånet for korrupsjon, maktkåthet og diktatur her på berget, selv om vi har vært kolonisert av både Danmark og Sverige. Våre verdier har bragt oss annet. Men jeg liker å tro at hvis vi måtte utvandre i massetall til et annet land, så ville vi vist respekt og ydmykhet dit vi kom.

Endret av Manolo
  • Liker 6
Skrevet

Når jeg ser en kvinne med nikab blir jeg veldig delt. På den ene siden er jeg veldig for at folk skal kunne kle seg i hva de vil, og er villig til å strekke meg langt i hva jeg aksepterer for å holde på friheten.

Enkelte kvinner mener det er deres frihet å gå med et heldekkende, religiøst plagg. (Det må forøvrig også utvilsomt være ganske behagelig og aldri tenke over sminke eller bikinisesong :P)

På den annen side representerer plagget noe jeg ikke setter pris på. Jeg syntes at den grunnleggende holdingen om at kvinner skal være identitetsløse og anonyme (noe nikabkledde kvinner i Norge foreløpig ikke er, fordi det er så få av de) er helt forkastelig. At kvinner skal dekke seg til for å unngå menns begjær er jo også helt fullstendig absurd og provoserende. Disse tingene gjør at jeg stiller meg på siden som sier nei til nikab, uavhengig av om enkeltindivider trives under dekket.

Skrevet

Jeg så dette programmet i går, og jeg må innrømme at det som provosert meg mest var "jeg skjønner ikke hva problemet er!" når de snakket om hvorfor "vi nordmenn" er skeptiske til heldekkende plagg. Videre syns jeg det er direkte rart at de ikke forstår hvorfor de får inntrykk av at arbeidsgivere bare ser niquab, når det faktisk er det de gjør! Jeg kan se for meg at det ikke er enkelt å skulle gjennomføre et jobbintervju uten å faktisk se hvem som sitter på innsiden av plagget.

Og jeg lurer på hvordan noen kan ønske å jobbe som barnepsykolog uten å forstå det grunnleggende med kropsspråk og ansiktsspråk.

Disse fanatiske dustene får sannsynligvis ikke jobb. Om de ikke blir kvotert inn av en eller annen lillaskjerf leder i staten da.....

Gjest nobilian
Skrevet

Det virker som du hinter til det, med tanke på at du mener niqab hadde hjulpet mot voldtekt.

Disse kvinnene har helt fint valgt å bruke plagget selv, hvis det var det du mente. Er vel ikke noe grunn til å absolutt måtte identifisere seg til en hver tid, bortsett fra de gangene det absolutt trengs (bank osv). Noe kvinner med niqab gjerne gjør. Da burde vel vi alle gå rundt med en lapp, med alt av info om oss selv konstant? Det er fult mulig å kommunisere med en som dekker ansiktet, det er faktisk enda verre å snakke med en som går med solbriller. Hele vinteren er det hundrevis av mennesker som dekker til ansiktet pga kulda, det er greit men ikke hvis man gjør det pga Gud?. Ingen som uffer seg og klager hvis en person har et skjerf godt over nesa, så da ser jeg ikke helt problemet. Er det greit mesteparten av året pga kulde, burde det være greit pga andre ting.

Jeje, osv.

Bare gjør det et annet sted.

• Liker 1
Gjest nobilian
Skrevet

Nei, de fleste voldtekter skjer i nære relasjoner eller relatert til fest. Overfallsvoldtekter kan du heller ikke si at gjøres utelukkende av muslimer. En hver innvandrer er ikke muslim, og en hver ikke-etnisk norsk er heller ikke muslim. Slapp av, muslimer har ikke tatt over såå store deler av verden. Finnes kristne arabere feks. Om en med mørk hud voldtar, betyr ikke det at han er muslim.

Frem til du har noen direkte bevis på at det er en muslim som voldtar pga islam, ser jeg ikke noe grunn til å blande inn religion. Er ufattelig lei av at man skal skylde alt på muslimer hele tiden. Snart blir det vel noe sånt som det her: "Ras på Vestlandet" - "Åh, de jævla muslim folka assa!!"

Ok, du ser ingen grunn til det. Synspunkt registrert.

Så tilbake til det faktum at fordommer mot islam og/eller muslimer (i særdeleshet menn) ikke bare bunner i fremmedfrykt eller mangel på kunnskap, men også i det jævlig store, stygge sporet av forhistorisk barbari, inhumanitet, overgrep og degenerering som de etterlater seg hvorfaen enn de drar.

Jeg skriver "de", men om du er en av dem, skal det selvsagt stå "dere".

• Liker 2
Skrevet

Disse fanatiske dustene får sannsynligvis ikke jobb. Om de ikke blir kvotert inn av en eller annen lillaskjerf leder i staten da.....

Programmet minnet meg på noe.

Tipping of the hat is a conventional gesture of politeness. This hat tipping custom has the same origin as military saluting, which came from the raising of medieval Knights face visors to show friendliness.

The exact origin of the military salute has been lost in time but it is believed that it originated by showing that the right hand (the fighting hand) was not concealing a weapon.

Another explanation is that when men-at-arms took to wearing armour, the approaching generals or king would ride forward and, holding the reins of the horse with the left hand, they would raise the visor with the right to identify each other.

Tankevekker for noen?

Jeg tok sitatene herfra: http://www.army.gov....ions/The-Salute og http://askandyaboutc...s/hat-etiquette

Jeg er mot kvotering, basert på kjønn, religion, opprinnelse og statsborgerskap, med mindre arbeidsoppgavene absolutt krever det.

• Liker 1
Gjest nobilian
Skrevet

Har du noen gang snakket med en med niqab? Tror du vil bli overrasket over hvor lett det er å kommunisere med en med niqab. Det er faktisk øynene man ser mest på når man kommuniserer, derfor det er verre å snakke med noen med solbriller. Jeg er fult klar over at mye av kommunikasjonen ligger andre steder enn i talen, men kroppsspråket blir virkelig ikke borte selv om man er tildekket. Man klarer faktisk også å se om personen smiler. Igjen, sett deg ned å snakk med en i niqab så skal du se hvor lett det er.

Trodde hoved problemet ditt med niqab var identitet og kommunikasjon jeg? Nå plutselig er det hva de legger i tildekkingen som er problemet? Nå får du bestemme deg. Hvis du ikke synes det er problematisk med alle som dekker seg til like mye om vinteren pga kulda, er det kommunikasjonen det er noe problem med. Problemet her er holdningen din.

Jeg sier det igjen. Ingen syter noe som helst når hundrevis dekker seg til like mye på vinteren, så da får dere endre holdning til disse kvinnene. Det er åpenbart ikke tildekningen som er problemet.

Så man skal holde seg til kun et argument?

Jeg har aldri snakket med noen som har heldekt ansikt uten at det har vært tvingende nødvendig å ha det der, enten på fjellet i storm, i løypa med slalomski eller i forsvaret. Altså av grunner JEG anser som gode. Folk som dekker trynet med solbriller osv, når det ikke er nødvendig, ber jeg om å ta dem av. Eventuelt lar være å prate.

Jeg anser ikke gudstro for å være grunn god nok, og jeg tenker ikke å bli diktert til å synes det. Det er fullt mulig for enhver å praktisere sin tro uten plagget, det ser vi hos andre muslimske kvinner. Vi ser også at bruken av det dikteres i noen av de mest tilbakestående områder av verden. Vi kjenner til hets mot kvinner som ikke bruker det, og vi vet at påkledning av kvinner er et brennhett tema for mange muslimer. Kvinner voldtas og drepes daglig, verden over, fordi de ikke er ærbart nok kledd.

Der ligger hovedgrunnen. Om vi en dag kommer dit at muslimer ikke henretter andre muslimer for mangelfull påkledning, DA kan alle kle seg i nikab for alt jeg brut meg. Det er fortsatt en jævla uting, og jeg ville ikke tillatt det i mitt klasserom, men da er det ihvertfall ikke lenger et uttrykk for galskapen i verdens mest brutale religionstolkning. Og ikke dra inn kristendom, er du snill. Det blir noe lettere ironisk over det hvis du for sammenligningens del må tilbake til kristendom slik den var i middelalderen..

Jeg har forøvrig ikke en dritt mot islam, men mye mot drittfolka som tolker den til undertrykkelse, ufred og menneskefiendtlig bullshit.

• Liker 5
Skrevet

Se for dere følgende scenario. Jeg som har vokst opp i Norge, med sminke og vanlige klær, og levd en sekulær livsstil, finner plutselig ut at jeg vil omskjære klitoris fordi jeg anser dette som en religiøs handling i voksen alder. Så finner jeg selvsagt et titalls andre kvinner som føler det samme, og sammen kjemper vi for vår rett til dette. Hvor er den logiske bristen? Jo, vi kan da umulig snakke for de titusenvis av jenteungene som gjennomgår inngrepet grunnet tvang. Ei heller kan vi sette oss inn i samfunn hvor denne praksisen ikke bare er normal, men det finnes moralpoliti som sjekker... Like fjernt blir da denne Niqab debatten. Disse kvinnene representerer ikke noen andre enn seg selv og sine egoistiske valg. Og skam på NRK som ikke TØR å rette fokus på de jentene som vil ta plagget AV, men som har en familieære å opprettholde. Niqab hører ikke hjemme i Norge. Og disse kvinnene på Tv i går vet dette utmerket godt. Å kjempe for friheten til å bære Niqab baner bare vei for at de som tvinges aldri vil bli hørt. Er faktisk så lei at dette virkelig skal være en problemstilling i Norge 2013. Naive er nordmenn som tror dette kan sidestilles med å gå med hanekam og førti piercinger, fordi de tror det er en individuell rett. Les heller om hvordan kvinner i Saudi Arabia og Afghanistan blir behandlet hvis de ikke dekker seg til. Der har du svaret!

Anonym poster: f760c8731abba21fca71b0c6a291010c

• Liker 10
Skrevet

chiquita08,

nikab har ikke noe med religion å gjøre, fordi det er ikke et krav at en kvinne skal ha det på.

Du så kanskje ikke programmet, men hun (en av dem) som ble intervjuet med niqab der, sa at hun tolket religionen det slik at det var påkrevd. Programlederen spurte litt om dette, for den samme damen sa litt etterpå i samtalen at det var et frivillig valg. Og når hun måtte presisere, sa hun jo at hun mente det sto i koranen at kvinner skulle dekke seg helt til.

Anonym poster: 2c05c72d93e574ac79ab8bf36b8a6f31

• Liker 2
Skrevet

Ei venninne av meg fra Saudi-Arabia går med hijab til vanlig, men en gang iblant dukker hun plutselig opp i niqab. Hun er litt sånn hips-som-haps mellom de to tildekningene, og mannen hennes er helt likegyldig han.

Anonym poster: 0b25d524d198cdec1331525345322361

• Liker 1
Gjest Darthoven
Skrevet

Meh, samme for meg hva folk kler seg i. Noen går rundt med buksa under rumpa, noen går rundt med g-strengen dratt godt oppover buksekanten, noen går i skjørt som såvidt dekker glufsa, noen går i singletter med puppene slengende rundt under haka.

Og noen går med laken.

Anonym poster: 69cd2222a3e7b7d7b2070d49831188c8

Vi mennesker bruker ansikter til å identifisere mennesker. Et ansikt er våre følelser utad, og mennesker kommuniserer 70% med kroppsspråk. Hvordan skal man kunne kommunisere ordentlig med et menneske som man ikke ser ansiktet til? Hvordan skal f.eks barn og unge kunne kommunisere og forholde seg til et snakkende telt?

• Liker 1
Skrevet

Tja, jeg tenkte at om de ville få jobb vil det være for eksempel telefonsalg eller kundeservice over telefon/internett. Et sted hvor man strengt talt ikke trenger å møte kunder ansikt til ansikt.

Samboern og jeg snakket om programmet i etterkant, og kom fram til det at dersom noen for eksempel skulle behandle oss for et eller annet, hadde vi ikke ønsket en person hvor vi ikke kan se ansiktet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg virkelig HATER at menn i visse religioner har bestemt at kvinner skal dekkes til. Noe så nedverdigende og totalt selvutslettende. Når vi godtar og respekterer dette kvinnesynet i Norge skulle det vært like selvfølgelig at en norsk kvinne ble respektert for å sprade rundt i gatene i Kabul i skjørt og singlet. Den dagen vi kan det er det heeelt greit!

Dette er altså et så merkelig argument at jeg ikke får sagt det. Vi vil overhodet ikke sammenligne oss med kulturen på noe som helst nivå, men bruker likevel det at man ikke får lov til ting der, som et argument for at mennesker fra disse områdene ikke skal få lov til å gjøre noe her.

Helt greit å være mot niqab, men argumentet er forferdelig merkelig.

Jeg forstår at dette er veldig viktig for dem, (uten at jeg forstår den logikken som ligger bak, men det kan være en annen diskusjon), men samtidig så synes jeg de utviser særdeles liten forståelse for andre menneskers behov, behov for å se personen man snakker med f.eks. At de i tillegg mener at dette behovet går foran behovet for utdanning med såpass liten vilje til kompromiss får meg til å tro at dette samfunnet kanskje ikke er mest gunstig for dem. Litt interessant at de jublet for demokratiet da forslagene om generelt forbud ble stemt ned, men kritiserte det da forslaget om forbud under forelesning ble stemt frem. "Demokrati er greit så lenge jeg får det som jeg vil".

Er ikke dette litt som alle oss andre? :klo: At noe er demokratisk forankret, gjør jo ikke at vi alle automatisk blir enige ;)

chiquita08,

nikab har ikke noe med religion å gjøre, fordi det er ikke et krav at en kvinne skal ha det på. Ellers ville det ikke finnes mange flere muslimske kvinner som ikke tar på nikab når de er ute. Nikab er et politisk plagg og symboliserer noe stygt og uforenlig med vestlige verdier. Det er mange muslimer som mener det.

Tenk på en person som går rundt med et stort hakekors, men hevder at han eller hun distanserer seg fra Hitler. Hva tror du denne personen vil bli oppfattet som?

Eller en som går rundt med de hvite klærne KKK brukte i USA.

Ja, noen kvinner med nikab i Norge kanskje får problemer med familien sin, fordi familien mener at de ikke trenger å ødelegge for seg selv og ekskludere seg fra samfunnet. Men det er ikke tilfellet andre steder i verden, hvor nikab er så å si obligatorisk for kvinner i det offentlige.

Er ikke dette et litt merkelig utsagn, all den tid de fleste religiøse tolker sin religion på den måten de selv ønsker.

Det er forøvrig ikke et argument hva slags assosiasjoner som gis ved bruk av niqab. Det å forby noe for hva slags assosiasjoner det gir, er vel ikke et samfunn vi ønsker oss? Jeg er i alle fall ikke for å forby verken niqab eller hakekort i det offentlige rom, det betyr ikke at de som går med det ikke kan kritiseres. Og jeg synes forøvrig også at i f.eks. en skolesituasjon er det fornuftig å kreve at ansiktet vises.

Nå har jeg fortsatt ikke sett programmet da, så dette er helt generelle tanker.

• Liker 2
Skrevet

Den eneste kjekke, unge mannen som kan krediteres for denne såkalt "imaginære samtalen", er vel Arne Tumyr? Hva er det som gjør at du tviler på at dette er fiktivt?

Fordi jeg har lest et ekte intervju med 2 muslimske menn i oslo. Det var akkurat de samme holdningene. Kvinner fortjener å bli voldtatt fordi de går kledd som de gjør osv.

• Liker 2
Skrevet

Nja. Nå er det vel mer konvertitter det er snakk om her, ikke damer som later som om de er muslimer...

Jeg har ikke noe tilovers for niqab, jeg heller. Men synes det var en veldig interessant dokumentar og innblikk i hva kvinnene her tenker.

Ekstra tankevekker er det at foreldregenerasjonen har mye motstand mot niqab og helst ser at døtrene ikke går med dette.

Så da kan vi spørre oss: hva er den egentlig grunnen til å at en kvinne velger å ta på seg niqab?

Anonym poster: 49f5e3fc1a8d63abc7721b8c3f2f3cc6

Det er vel ikke så uvanlig at "nyfrelste" og konvertitter ikke kan få blitt religiøse NOK. For disse så kan vel bruken av niqab være et utslag av dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...