Drizzt Skrevet 12. februar 2013 #1 Skrevet 12. februar 2013 Jeg ser på NRK1 nå ... Nikab har ikke plass i Norge, mener jeg. Men det var morsomt å høre at norske jenter kler seg i nikab for å late som at de er muslimske? Virkelig? Fins det norske ikke-muslimske jenter som kler seg slikt? På den andre side, tenker jeg, kanskje det blir en smart måte å unngå å bli overfalt og voldtatt i Oslo? 4
Apis Skrevet 12. februar 2013 #2 Skrevet 12. februar 2013 Orket ikke se hele, de må være litt spesielle som bruker det frivillig. Skjønner professoren som nektet og undervise folk som dekket ansiktet. Tenker kansje at et norskt samfunn som er bygd på tillit, så er det å ikke dekke ansiktet en vesentlig bestandel. 16
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #3 Skrevet 12. februar 2013 Nja. Nå er det vel mer konvertitter det er snakk om her, ikke damer som later som om de er muslimer... Jeg har ikke noe tilovers for niqab, jeg heller. Men synes det var en veldig interessant dokumentar og innblikk i hva kvinnene her tenker. Ekstra tankevekker er det at foreldregenerasjonen har mye motstand mot niqab og helst ser at døtrene ikke går med dette. Så da kan vi spørre oss: hva er den egentlig grunnen til å at en kvinne velger å ta på seg niqab? Anonym poster: 49f5e3fc1a8d63abc7721b8c3f2f3cc6 9
Drizzt Skrevet 12. februar 2013 Forfatter #4 Skrevet 12. februar 2013 (endret) I selve programmet ble det nevnt at også ikke-muslimske norske jenter kler seg slik for å late som. Da de to jentene ble stoppet av en muslimsk man på gata. Han trodde de var ikke-muslimske jenter som bare later som. Derfor spurte jeg om det er sant. Ellers er jeg enig med professoren, jeg også. Jeg kan ikke se hvordan damer med nikab skal jobbe med barn eller undervise? Der er det absolutt nødvendig med kroppsspråk. Jeg er veldig skeptisk til helldekket folk som skal skape nærkontakt med barn eller undervise. Men de siste minuttene av programmet gir meg litt optimisme. Det er på tide at utlendingene (og de som har konvertert til en fremmed religion) begynner å tilpasse seg vise grunnlegende ting i landet. Endret 12. februar 2013 av Drizzt 3
chiqita08 Skrevet 12. februar 2013 #5 Skrevet 12. februar 2013 Det de refererte til var den journalisten som tok på seg niqab en dag for å se hvordan det var, også skrev hun er artikkel om det senere. Siden disse gikk med kamera rundt seg, trodde de vel at det var enda et stunt. 3
Gjest +Carnage+ Skrevet 12. februar 2013 #6 Skrevet 12. februar 2013 Hvis det dekker ansiktet er det jo en utmerket måte å rane butikker på. De kan ikke identifiseres særlig godt kun ved å se øynene gjennom den lille brevsprekken.
chiqita08 Skrevet 12. februar 2013 #7 Skrevet 12. februar 2013 Det som får kvinner til å velge niqab er som regel at de føler det er riktig, at det setter brikkene på plass og som en del av en religiøs tro. Mange føler også at det er deilig å komme bort fra kropps- og sexpresset som er i samfunnet. Er vel ikke noe vanskeligere å se for seg dét enn at nonner dekker seg til fra topp til tå, trekker seg fra samfunnet og lever i sølibat. Kvinner i niqab er ihvertfall mer enn villig til å yte i samfunnet, bortsett fra at samfunnet ikke vil ha dem. Det at kvinner blir tvunget på niqaben av familien er en myte som ikke har rot i virkeligheten. Heller det stikk motsatte, de fleste får store problemer med familien. Har man noe som helst bevis på at kvinner i Norge blir tvunget på niqab? Som Layla Hasic så i dokumentaren, jeg vil veldig gjerne møte denne kvinnen hvis hun er der. 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #8 Skrevet 12. februar 2013 Meh, samme for meg hva folk kler seg i. Noen går rundt med buksa under rumpa, noen går rundt med g-strengen dratt godt oppover buksekanten, noen går i skjørt som såvidt dekker glufsa, noen går i singletter med puppene slengende rundt under haka. Og noen går med laken. Anonym poster: 69cd2222a3e7b7d7b2070d49831188c8 6
chiqita08 Skrevet 12. februar 2013 #9 Skrevet 12. februar 2013 Jo, man ser veldig fort hvem det er. Ikke kom her å si at du totalt ikke så forskjell på jentene i dokumentaren? i tillegg har man en stemme man kan gå etter, kroppsspråk mm. 2
chiqita08 Skrevet 12. februar 2013 #10 Skrevet 12. februar 2013 Jeg ser på NRK1 nå ... Nikab har ikke plass i Norge, mener jeg. Men det var morsomt å høre at norske jenter kler seg i nikab for å late som at de er muslimske? Virkelig? Fins det norske ikke-muslimske jenter som kler seg slikt? På den andre side, tenker jeg, kanskje det blir en smart måte å unngå å bli overfalt og voldtatt i Oslo? Så, du prøver å hinte til at det er utelukkende muslimske menn som voldtar? 2
Drizzt Skrevet 12. februar 2013 Forfatter #11 Skrevet 12. februar 2013 (endret) Så, du prøver å hinte til at det er utelukkende muslimske menn som voldtar? Jeg finner ikke noe sted i sitatet hvor jeg har nevnt hvem som voldtar. Kan du vise meg hvor det står om det? Når det gjelder nonner, de har valgt for seg å leve isolert fra samfunnet. Det er ikke tilfellet her. Samfunnet bygger på tillit og åpenhet. All slags heldekkende plagg skal være greit bare når omstendighetene krever det og man skal absolutt ikke bli identifisert (her tenker jeg f.eks. på spesialstyrker som går med finlandshette når de er på oppdrag). Som arbeidsgiver ville jeg være veldig skeptisk til folk som dekker ansiktet sitt hele tiden i det offentlige og vil ikke ansette personen av den grunn, uansett hvor kvalifisert han eller hun måtte være. Endret 12. februar 2013 av Drizzt 6
kat-e Skrevet 12. februar 2013 #12 Skrevet 12. februar 2013 Jeg ble egentlig styrket i troen på hvor uheldig det er med niqab i skolen og hijab i det offentlige. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å stile noen former for krav. Ellers så tror jeg om disse jentene hadde vokst opp i Iran eller Afganistan og sett hvordan kvinner blir behandlet der, så hadde de sluttet med dette tullet. 12
chiqita08 Skrevet 12. februar 2013 #13 Skrevet 12. februar 2013 Jeg finner ikke noe sted i sitatet hvor jeg har nevnt hvem som voldtar. Kan du vise meg hvor det står om det? Når det gjelder nonner, de har valgt for seg å leve isolert fra samfunnet. Det er ikke tilfellet her. Samfunnet bygger på tillit og åpenhet. All slags heldekkende plagg skal være greit bare når omstendighetene krever det og man skal absolutt ikke bli identifisert (her tenker jeg f.eks. på spesialstyrker som går med finlandshette når de er på oppdrag). Som arbeidsgiver ville jeg være veldig skeptisk til folk som dekker ansiktet sitt hele tiden i det offentlige og vil ikke ansette personen av den grunn, uansett hvor kvalifisert han eller hun måtte være. Det virker som du hinter til det, med tanke på at du mener niqab hadde hjulpet mot voldtekt. Disse kvinnene har helt fint valgt å bruke plagget selv, hvis det var det du mente. Er vel ikke noe grunn til å absolutt måtte identifisere seg til en hver tid, bortsett fra de gangene det absolutt trengs (bank osv). Noe kvinner med niqab gjerne gjør. Da burde vel vi alle gå rundt med en lapp, med alt av info om oss selv konstant? Det er fult mulig å kommunisere med en som dekker ansiktet, det er faktisk enda verre å snakke med en som går med solbriller. Hele vinteren er det hundrevis av mennesker som dekker til ansiktet pga kulda, det er greit men ikke hvis man gjør det pga Gud?. Ingen som uffer seg og klager hvis en person har et skjerf godt over nesa, så da ser jeg ikke helt problemet. Er det greit mesteparten av året pga kulde, burde det være greit pga andre ting. 1
chiqita08 Skrevet 12. februar 2013 #14 Skrevet 12. februar 2013 Jeg ble egentlig styrket i troen på hvor uheldig det er med niqab i skolen og hijab i det offentlige. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å stile noen former for krav. Ellers så tror jeg om disse jentene hadde vokst opp i Iran eller Afganistan og sett hvordan kvinner blir behandlet der, så hadde de sluttet med dette tullet. Du har åpenbart ikke vært i Iran. Afghanistan vet jeg ikke så mye om, men tingene som skjer der har ikke mye med niqaben å gjøre. 2
Lutetium 71 Skrevet 12. februar 2013 #15 Skrevet 12. februar 2013 Jeg ser på NRK1 nå ... Nikab har ikke plass i Norge, mener jeg. Men det var morsomt å høre at norske jenter kler seg i nikab for å late som at de er muslimske? Virkelig? Fins det norske ikke-muslimske jenter som kler seg slikt? På den andre side, tenker jeg, kanskje det blir en smart måte å unngå å bli overfalt og voldtatt i Oslo? Det er ihverfall en smart måte å rane banken på. Alle tenker ransmann om de ser noen i finlandshette, mens en person i nikab bare trigger "eksotisk bankkunde". Nikab er dessuten ett veldig hendig plagg for å skjule våpen. Nikab - finlandshette: 1-0 5
Djungelvrål Skrevet 12. februar 2013 #16 Skrevet 12. februar 2013 Så, du prøver å hinte til at det er utelukkende muslimske menn som voldtar? Det er utelukkende 99 % innvandrermenn/muslimske menn som driver med overfallsvoldtekter. 10
Drizzt Skrevet 13. februar 2013 Forfatter #17 Skrevet 13. februar 2013 Det virker som du hinter til det, med tanke på at du mener niqab hadde hjulpet mot voldtekt. Disse kvinnene har helt fint valgt å bruke plagget selv, hvis det var det du mente. Er vel ikke noe grunn til å absolutt måtte identifisere seg til en hver tid, bortsett fra de gangene det absolutt trengs (bank osv). Noe kvinner med niqab gjerne gjør. Da burde vel vi alle gå rundt med en lapp, med alt av info om oss selv konstant? Det er fult mulig å kommunisere med en som dekker ansiktet, det er faktisk enda verre å snakke med en som går med solbriller. Hele vinteren er det hundrevis av mennesker som dekker til ansiktet pga kulda, det er greit men ikke hvis man gjør det pga Gud?. Ingen som uffer seg og klager hvis en person har et skjerf godt over nesa, så da ser jeg ikke helt problemet. Er det greit mesteparten av året pga kulde, burde det være greit pga andre ting. Du finner på ting som ikke er der. Men det er sant at jeg hinter til noe. Går en kvinne i nikab, vil hun være mindre utsatt for overfall og voldtekt, enn kvinner som er lettkledd og viser mer hud (les inviterer mannfolk til å forsyne seg). Godt at du nevner dette med solbrillene. For jeg syns det er ubehagelig når folk ikke tar av solbrillene når de snakker med meg (med mindre de står rett mot sterk sol eller er blinde, da). Mye verre med de som dekker ansiktet helt. Dette føles veldig unaturlig og rett og slett rart, fordi da står man igjen med tanken at den andre skjuler noe. Man trenger ikke å gå med lapp med all info, men lett kunne identifiseres og ikke skjule kroppsspråk. Vet ikke om du vet det, men ca halvparten av utvekslet informasjon ved en samtale skjer gjennom kroppsspråk, særlig ansikt. Ved å dekke seg helt, blir mye av informasjonen borte. Et eksempel er dette med solbrillene. Hvorfor tror du man dekker munn og nese med skjerf om vinteren? Slik at andre mennesker ikke ser man eller av andre grunner? 5
chiqita08 Skrevet 13. februar 2013 #18 Skrevet 13. februar 2013 Det er utelukkende 99 % innvandrermenn/muslimske menn som driver med overfallsvoldtekter. Nei, de fleste voldtekter skjer i nære relasjoner eller relatert til fest. Overfallsvoldtekter kan du heller ikke si at gjøres utelukkende av muslimer. En hver innvandrer er ikke muslim, og en hver ikke-etnisk norsk er heller ikke muslim. Slapp av, muslimer har ikke tatt over såå store deler av verden. Finnes kristne arabere feks. Om en med mørk hud voldtar, betyr ikke det at han er muslim. Frem til du har noen direkte bevis på at det er en muslim som voldtar pga islam, ser jeg ikke noe grunn til å blande inn religion. Er ufattelig lei av at man skal skylde alt på muslimer hele tiden. Snart blir det vel noe sånt som det her: "Ras på Vestlandet" - "Åh, de jævla muslim folka assa!!" 10
chiqita08 Skrevet 13. februar 2013 #19 Skrevet 13. februar 2013 Du finner på ting som ikke er der. Men det er sant at jeg hinter til noe. Går en kvinne i nikab, vil hun være mindre utsatt for overfall og voldtekt, enn kvinner som er lettkledd og viser mer hud (les inviterer mannfolk til å forsyne seg). Godt at du nevner dette med solbrillene. For jeg syns det er ubehagelig når folk ikke tar av solbrillene når de snakker med meg (med mindre de står rett mot sterk sol eller er blinde, da). Mye verre med de som dekker ansiktet helt. Dette føles veldig unaturlig og rett og slett rart, fordi da står man igjen med tanken at den andre skjuler noe. Man trenger ikke å gå med lapp med all info, men lett kunne identifiseres og ikke skjule kroppsspråk. Vet ikke om du vet det, men ca halvparten av utvekslet informasjon ved en samtale skjer gjennom kroppsspråk, særlig ansikt. Ved å dekke seg helt, blir mye av informasjonen borte. Et eksempel er dette med solbrillene. Hvorfor tror du man dekker munn og nese med skjerf om vinteren? Slik at andre mennesker ikke ser man eller av andre grunner? Har du noen gang snakket med en med niqab? Tror du vil bli overrasket over hvor lett det er å kommunisere med en med niqab. Det er faktisk øynene man ser mest på når man kommuniserer, derfor det er verre å snakke med noen med solbriller. Jeg er fult klar over at mye av kommunikasjonen ligger andre steder enn i talen, men kroppsspråket blir virkelig ikke borte selv om man er tildekket. Man klarer faktisk også å se om personen smiler. Igjen, sett deg ned å snakk med en i niqab så skal du se hvor lett det er. Trodde hoved problemet ditt med niqab var identitet og kommunikasjon jeg? Nå plutselig er det hva de legger i tildekkingen som er problemet? Nå får du bestemme deg. Hvis du ikke synes det er problematisk med alle som dekker seg til like mye om vinteren pga kulda, er det kommunikasjonen det er noe problem med. Problemet her er holdningen din. Jeg sier det igjen. Ingen syter noe som helst når hundrevis dekker seg til like mye på vinteren, så da får dere endre holdning til disse kvinnene. Det er åpenbart ikke tildekningen som er problemet. 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #20 Skrevet 13. februar 2013 Nei, de fleste voldtekter skjer i nære relasjoner eller relatert til fest. Overfallsvoldtekter kan du heller ikke si at gjøres utelukkende av muslimer. En hver innvandrer er ikke muslim, og en hver ikke-etnisk norsk er heller ikke muslim. Slapp av, muslimer har ikke tatt over såå store deler av verden. Finnes kristne arabere feks. Om en med mørk hud voldtar, betyr ikke det at han er muslim. Frem til du har noen direkte bevis på at det er en muslim som voldtar pga islam, ser jeg ikke noe grunn til å blande inn religion. Er ufattelig lei av at man skal skylde alt på muslimer hele tiden. Snart blir det vel noe sånt som det her: "Ras på Vestlandet" - "Åh, de jævla muslim folka assa!!" Nå må du roe deg ned litt frøken å forholde deg saklig og rasjonell. Du må jo innrømme at det er en påkjenning på det norske samfunn og vestelige verdier at denne åpenheten og tryggheten vi har i våre gater forsvinner fordi folk skal dekke seg til og skape religiøst og politisk skille og temperatur. Hvordan skal helt vanlige folk skille en fredlig niqab kontra en som sjuler en bombe for eksempel? Det var forferdelig å se den mannen stoppe disse to damene og forhøre seg med dem på en aggressiv måte som om de var hans undersoter eller noe.Hadde jeg passert den mannen hadde han fått en ørefik og klar beskjed om at her i Norge stoppe man ikke opp fremmede mennesker og forventer at de gir en forklaring på hvordan de går kledd. Det betyr ikke at jeg er for niqab eller at folk ikke skal få lov til å være imot det, for jeg er imot det, men den generelle kulturen muslimer tar med seg her liker jeg ikke. Det er ikke sånn det skal være i et sivilisert samfunn. Innvandrere bør innrette seg den innfødtebefolkningen, spesielt når deres egen kultur er grunnen til totalt kaos i de landene de kommer fra. Anonym poster: fc64bcb720f52e8f61fc47ea95083b02 12
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå