Gå til innhold

Diskusjon angående prevensjon

Om kvinner, menn og prevensjon.  

137 stemmer

1. 1. Hvem har hovedansvaret?

• Begges ansvar. Like mye. Det må være likt. Alt må alltid være likt.
      117
    • Hovedsaklig kvinners ansvar
      13
    • Hovedsaklig menns ansvar
      7
  2. 2. Hvordan hadde du reagert dersom en ONS hadde dratt en femidom opp fra lommeboka og krevd at du skulle bruke den?

• Hadde ikke blitt noe på ham.
      31
    • Hadde ikke hatt noen problemer med det.
      25

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop
Skrevet

Tull. Kvinnelig kondom er akkurat like sikkert, om ikke mer:

How Safe Are Female Condoms?

Almost everyone can use female condoms safely. In fact, female condoms can be used by just about any woman who can use a tampon. They are also safe to use during anal sex.

http://www.plannedpa...condom-4223.htm

er ikke så safe når fem av hundre kvinner blir gravide ved riktig bruk og hele 21 av hundre blir gravide ved ikke helt riktig bruk.
  • Liker 3
Gjest SpaceBaby
Skrevet

er ikke så safe når fem av hundre kvinner blir gravide ved riktig bruk og hele 21 av hundre blir gravide ved ikke helt riktig bruk.

Ingen prevensjon er idiotsikker, noe som også gjelder kondom.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er da p-piller det mest brukte prevensjonsmiddelet for kvinner?

Dersom argumentet ditt skulle holde vann skulle man tro at kvinner ville gå over til femidom. Realiteten tilsier jo at dersom man har valget mellom en pille og et lag med lateks så velger kvinner i all hovedsak pille. Hvorfor skulle ikke menn gjøre det samme dersom de fikk valget?

Du tar det også for gitt at p-piller for menn vil ha de samme bivirkningene. Det er lite som tilsier at de vil det...

Grunnen til at hormonprevensjon (piller, sprøyter og implantat) er så populære er nok fordi det ikke krever noe avbrudd eller ekstra greier før eller under et samleie verken for kvinnen eller mannen. Det gir også ekstra beskyttelse mot graviditet om en kondom sprekker eller om kvinnen er dritings og ikke får med seg at mannen lar være å bruke kondom.

Det er en del snakk om femidom her, men jeg vil tro avbruddet i sexlekene blir enda større og mer knotete når man skal dandere noe innvendig i vagina enn utenpå en penis. En av grunnene til at femidom ikke slo an i Norge var jo nettopp fordi femidom er veldig vanskelig å sette inn. De er også dyrere enn kondomer (koster ca 35 kr pr stykk).

Anonym poster: 5f43fefb060a1d165be875759ff436ae

• Liker 6
Skrevet (endret)

Nettopp! Du har med deg prevensjon til ham, sånn at han skal få mindre glede av opplevelsen. Hvorfor kan du ikke ha med kvinnelig kondom til deg selv i stedet?

Det blir som om jeg skulle påstå at jeg "tar ansvar for ikke å kjøre i fylla" ved å kreve at kjæresten min skal avstå fra alkohol når vi er ute på byen, sånn at hun da kan kjøre meg hjem. Det er jo ikke å ta ansvar det, det er jo bare å skyve ansvaret over på noen andre.

Fordi jeg allerede går på p piller, pillene har gitt meg redusert sexlyst til tider teller ikke det for deg eller? Jeg vil ikke ha sykdommer, han vil garantert ikke ha sykdommer og heller ingen unge - så da er jeg smart nok og voksen nok til å unngå at det skjer, ved å ta TO prevensjonsmidler. I motsetning til deg som bruker INGEN, hvem er det da som skyver over ansvaret på andre? :rolleyes:

Heldigvis har de jeg har møtt på baller og vett nok til å ta kontroll over hva de ønsker av sin egen fremtid etter et ONS.

Dessuten, jeg har ikke sett at de selger kvinnelige kondomer på apoteket her. Og hvis du tror sex med kondom er så fantastisk for alle kvinner så tar du feil, for meg er det ikke noe godt - det er sårt og jeg kjenner det heller ikke like godt. Så det er ikke bare stakkars mannen som ikke føler noe. Men er du voksen nok til å knulle (for å si det på den måten) så er du også voksen nok til å ta hånd om din egen prevensjon. Du skal ikke forvente at den andre fikser alt, derfor går jeg på to, enn å satse på at han har husket prevensjon.

EDIT: og jeg har møtt på en fyr som hadde kondom og angrepille i skuffen just in case. Det er å ta ansvar for sin egen fremtid. Mer enn det du utviser her i alle fall

Endret av Nikee
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes kondom for damer også:

Hvorfor bruker dere aldri den? Som sagt, å kreve at gutten skal bruke kondom er ikke å ta halve ansvaret for prevensjonen. Det er bare å skyve alt ansvaret over på den andre parten.

Dersom det var noe som helst hold i det folk påstår her, om at de mener det er begges ansvar, ville kvinner i 50% av tilfellene hatt med seg kvinnelig kondom på byen. Men jeg tviler på at så mye som en eneste kvinne i denne tråden noen gang har gjort det.

Hvorfor er da p-piller det mest brukte prevensjonsmiddelet for kvinner?

Dersom argumentet ditt skulle holde vann skulle man tro at kvinner ville gå over til femidom. Realiteten tilsier jo at dersom man har valget mellom en pille og et lag med lateks så velger kvinner i all hovedsak pille. Hvorfor skulle ikke menn gjøre det samme dersom de fikk valget?

Du tar det også for gitt at p-piller for menn vil ha de samme bivirkningene. Det er lite som tilsier at de vil det...

:opplyser: Femidom får man ikke tak i i Norge, det er tatt av markedet. Kan kan sikkert kjøpte på ebay eller noe, men det er betraktelig mer vanskelig å få tak i femidom enn kondom.

Anonym poster: 563bb8d9ac97302e9ec740fef866ae72

• Liker 2
Gjest SpaceBaby
Skrevet

Dere griper virkelig etter halmstrå her nå. Kan dere ikke bare innrømme at dere ikke tenkte dere godt nok om før dere svarte i pollen og at egentlig mener dere at det er mest mannens ansvar? Det er en ærlig sak, det.

Skrevet

Dere griper virkelig etter halmstrå her nå. Kan dere ikke bare innrømme at dere ikke tenkte dere godt nok om før dere svarte i pollen og at egentlig mener dere at det er mest mannens ansvar? Det er en ærlig sak, det.

Sorry for å sprekke boblen din, men jeg mener fast og bestemt det er begges ansvar. :) Ærlig sak det også.

Skrevet

men hvordan vet man at de pillene ikke kan redusere sædkvaliteten på sikt?

Det er nok en av grunnene til at vi venter - år etter år.

Produsentene er nok svært forsiktige med å slippe et legemiddel ut på markedet der bi- og langtidsvirkningene ikke er nøye kartlagt.

Hadde du lest lenken som du selv har lagt ut om femidom, ville du fått med deg at den ikke

sikker!

Ingen her er enig med noe av det du sier.

Du viser ikke noe annet enn umodenhet og mangel på kunnskap!

Hvor står det at femidom ikke er sikkert?

Jeg leser:

How Safe Are Female Condoms?

Almost everyone can use female condoms safely. In fact, female condoms can be used by just about any woman who can use a tampon. They are also safe to use during anal sex.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Det er nok en av grunnene til at vi venter - år etter år.

Produsentene er nok svært forsiktige med å slippe et legemiddel ut på markedet der bi- og langtidsvirkningene ikke er nøye kartlagt.

Hvor står det at femidom ikke er sikkert?

Jeg leser:

sjansen for å bli gravid er for stor
  • Liker 4
Gjest Snuppi
Skrevet

Om det er noen som er ute på blåbærtur, er det virkelig deg.

Alle mennesker har et ansvar et ansvar å ta vare på seg selv.

Dvs at en ikke setter seg selv i situasjoner som kan ødelegge liv og helse.

Om du har sex med en kvinne og hun blir gravid, er det like mye ditt barn som hennes.

Om du blir smittet med seksuelle overførbare sykdommer. er det du som må ta konsekvensene av dine valg.

Gjest BettyBoop
Skrevet

de fleste kvinner tar ansvar. Mange som bruker p preparater som er mye dyrere om kan føre til mer bivirkninger enn kondomer. Da syns jeg ikke det er for mye forlangt at også menn tar ansvar

• Liker 3
Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg foreslår følgende rettferdige ordning:

Mannen tar ansvar for å unngå at kjønnssykdommer blir utvekslet og bruker kondom.

Kvinnen tar ansvar for å unngå graviditet (ekstra beskyttelse dersom kondomen sprekker) og bruker hormonprevensjon.

Mannen får nedsatt følsomhet og kvinnen får lavere sexlyst, så begge ofrer litt for saken. Hvis ikke dette er rettferdig så vet ikke jeg :)

• Liker 6
Gjest SpaceBaby
Skrevet

Alle mennesker har et ansvar et ansvar å ta vare på seg selv.

Aha! Så er du da enig i at dersom en kvinne ikke bruker prevensjon kan hun heller ikke komme og kreve barnebidrag når det går galt?

• Liker 1
Gjest SpaceBaby
Skrevet

Jeg foreslår følgende rettferdige ordning:

Mannen tar ansvar for å unngå at kjønnssykdommer blir utvekslet og bruker kondom.

Kvinnen tar ansvar for å unngå graviditet (ekstra beskyttelse dersom kondomen sprekker) og bruker hormonprevensjon.

Mannen får nedsatt følsomhet og kvinnen får lavere sexlyst, så begge ofrer litt for saken. Hvis ikke dette er rettferdig så vet ikke jeg :)

Den kan jeg gå med på. Godt tiltak, konstruktivt! Se og lær, dere andre kvinner.

Gjest Snuppi
Skrevet

Aha! Så er du da enig i at dersom en kvinne ikke bruker prevensjon kan hun heller ikke komme og kreve barnebidrag når det går galt?

Kan skjønne hun kan det.

Det er slik loven fungerer!

Skrevet

Den kan jeg gå med på. Godt tiltak, konstruktivt! Se og lær, dere andre kvinner.

Så dette vil si du faktisk kommer til å bruke kondom fremover? Har du lært noe nå?

Gjest SpaceBaby
Skrevet

Kan skjønne hun kan det.

Det er slik loven fungerer!

Herregud for en tilbakestående argumentasjon. Så dersom loven sier det er riktig å skyte jøder, syns du det er greit også?

Gjest SpaceBaby
Skrevet

Så dette vil si du faktisk kommer til å bruke kondom fremover? Har du lært noe nå?

Nei. Jeg sverger som sagt til placebo-metoden når det kommer til kjønnssykdommer og gravid kan jeg ikke bli.

Skrevet

Grunnen til at hormonprevensjon (piller, sprøyter og implantat) er så populære er nok fordi det ikke krever noe avbrudd eller ekstra greier før eller under et samleie verken for kvinnen eller mannen. Det gir også ekstra beskyttelse mot graviditet om en kondom sprekker eller om kvinnen er dritings og ikke får med seg at mannen lar være å bruke kondom.

Det er en del snakk om femidom her, men jeg vil tro avbruddet i sexlekene blir enda større og mer knotete når man skal dandere noe innvendig i vagina enn utenpå en penis. En av grunnene til at femidom ikke slo an i Norge var jo nettopp fordi femidom er veldig vanskelig å sette inn. De er også dyrere enn kondomer (koster ca 35 kr pr stykk).

Anonym poster: 5f43fefb060a1d165be875759ff436ae

Nettopp!

Derfor vil jeg tro at en masse menn også går over til p-pille når det en gang (kanskje) blir tilgjengelig.

:opplyser: Femidom får man ikke tak i i Norge, det er tatt av markedet. Kan kan sikkert kjøpte på ebay eller noe, men det er betraktelig mer vanskelig å få tak i femidom enn kondom.

Anonym poster: 563bb8d9ac97302e9ec740fef866ae72

Tilbudet står i stil med etterspørselen altså, som for det meste annet her i verden.

Fordi kvinner foretrekker p-piller blir femidom lite etterspurt og prisen per enhet høy. Dersom etterspørselen ble høyere ville prisen per enhet gått ned og flere ville tilbudt det for salg.

Argumentet mitt er at så lenge kvinner foretrekker noe annet enn latex-beskyttelse så er det inegnting som tilsier at menn vil gjøre det motsatte - så lenge det finnes alternativer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...