Gå til innhold

Diskusjon angående prevensjon

Om kvinner, menn og prevensjon.  

137 stemmer

1. 1. Hvem har hovedansvaret?

• Begges ansvar. Like mye. Det må være likt. Alt må alltid være likt.
      117
    • Hovedsaklig kvinners ansvar
      13
    • Hovedsaklig menns ansvar
      7
  2. 2. Hvordan hadde du reagert dersom en ONS hadde dratt en femidom opp fra lommeboka og krevd at du skulle bruke den?

• Hadde ikke blitt noe på ham.
      31
    • Hadde ikke hatt noen problemer med det.
      25

Fremhevede innlegg

Gjest hogwash
Skrevet

"Fullstendig bortkastet" var faktisk en underdrivelse. det er værre en bortkastet. Jeg klarer ikke en gang å opprettholde en ereksjon med kondom på. Så alt jeg sitter igjen med etter sex med kondom er en altoppslukende skamfølelse og et savn etter den siste lille rest av manndom.

Hmm, da må vi nok bare konkludere med at det oppfattes veldig forskjellig, føler med deg.

Forsiktig med det der så du ikke pådrar deg whiplash. Jeg ville hate det om mine skattepenger skulle gå til å fikse dine nakkeskader som følge av reaksjoner på mine innlegg på KG.

Jeg betaler nok mer i skatt enn hva jeg henter ut av samfunnet, la oss håpe det fortsetter sånn. Du må nok få meg til å riste betraktelig hardere på hodet hvis det skal forårsake skader!

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hahaha, jeg ler meg ihjel! Særlig at du hadde valgt piller med lavere eller manglende sexlyst som bivirkning istedetfor kondomer som gir nedsatt følelse! :skratte: I tillegg har man festlige bivirkninger som blødninger, smerter og den hyggelige faren for å dø av blodpropp! Nevnte jeg kviser og økende vekt? Pluss at man plutselig faller ned i depresjon light eller blir sint som et lemen?

Joda du, kjempefint å "bare ta en pille". Menn burde være sjeleglad for at de slipper unna med kondomer og "nedsatt følelse". De kan i det minste kutte kondomen og få seg en runk. Dersom de kun er redd for graviditet kan de også nyte oralsex og analsex uten kondom og få beholde all følelse. Prøv å nyt forskjellige typer sex med syntetiske hormoner i kroppen og sexlysten på nullnivå! Nei vent, det slipper du jo siden du er født med utovertiss!

De har forresten prøvd å lage p-piller for menn i mange år nå, men alle har endt med å gjøre menn impotente eller totalt uten sexlyst. Dermed blir de ikke lagt ut på markedet. Ironisk, ikke sant?

Anonym poster: 5f43fefb060a1d165be875759ff436ae

Mine erfaringer tilsier at langt i fra alle kvinner mister sexlysten pg.a p-piller. Ikke alle opplever de andre bivirkningene du ramser opp heller. Og hvorfor ramser du egentlig opp bivirkningene noen typer p-piller for kvinner kan medføre? Disse er da fullstendig irrelevante i og med at p-piller for menn nødvendigvis ville inneholde andre ingredienser enn p-piller for kvinner.

Mesteparten av argumentasjonen din fremstår som bittert oppgulp uten videre relevans for noe som helst.

Hadde jeg hatt muligheten til å ta en p-pille så hadde jeg faktisk gjort det, men du kan jo selvsagt få tro hva du vil.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Mine erfaringer tilsier at langt i fra alle kvinner mister sexlysten pg.a p-piller. Ikke alle opplever de andre bivirkningene du ramser opp heller. Og hvorfor ramser du egentlig opp bivirkningene noen typer p-piller for kvinner kan medføre? Disse er da fullstendig irrelevante i og med at p-piller for menn nødvendigvis ville inneholde andre ingredienser enn p-piller for kvinner.

Mesteparten av argumentasjonen din fremstår som bittert oppgulp uten videre relevans for noe som helst.

Hadde jeg hatt muligheten til å ta en p-pille så hadde jeg faktisk gjort det, men du kan jo selvsagt få tro hva du vil.

Svært mange jeg kjenner får en eller flere av disse symptomene og bivirkningene, det er faktisk ganske vanlig etter å ha bare pratet med venninner og andre bekjente. Men mange føler de kanskje må, mange faktisk foretrekker sex uten kondom, eller så har de rett og slett bare lært seg å leve med det. Tror en del føler de kanskje ikke har så mye valg.

Hadde jeg hatt muligheten så hadde jeg droppet p-piller med en gang. Det er dog én ting som faktisk gjør at jeg fortsetter: de gir meg et tilnærmet normalt liv under menstrasjon, da p-pillene har gjort blødningene mindre og smertene betraktlig bedre. Men liker jeg å dytte hormoner i kroppen? Overhodet ikke. Samtidig får jeg andre bivirkninger som jeg ikke liker så veldig godt. For meg er det litt som pest og kolera egentlig.

Hadde menn villet ha en p-pille tenker jeg at den hadde vært på markedet for lenge siden, men det handler litt om vilje. Og kanskje vi kvinner også gjør det for lett også, vi aksepterer kanskje litt for fort uten å protestere. Men hadde alle de av mine venninner, og andre kvinner, som egentlig hadde foretrukket å ikke bruke p-piller protestert, så hadde nok kanskje saken også vært annerledes.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 6
Skrevet

"Fullstendig bortkastet" var faktisk en underdrivelse. det er værre en bortkastet. Jeg klarer ikke en gang å opprettholde en ereksjon med kondom på. Så alt jeg sitter igjen med etter sex med kondom er en altoppslukende skamfølelse og et savn etter den siste lille rest av manndom. Hvilken kvinne med hjertet på rette stedet ønsker å utsette en fyr for noe sånn? Nei, ta heller og hiv inn pessaren deres.

Mange av oss sliter faktisk fælt med prevensjonen.

Men vi tar ansvaret vårt og bruker det likevel, fordi vi ikke vil risikere at det blir barn av det.

Eller vi avstår fra ONS.

Hvilket for noen betyr et ganske langt liv i sølibat fordi de ikke finner en passende partner.

Eller, er heldige og støter på en og annen fyr som ikke har noe imot kondom.

Så du ser, Space, konsekvensene kan bli like så store for oss som for deg.

Men vi setter oss ikke ned og griner av den grunn og sier at "det er mannens ansvar å bruke kondooooom".

Det er ikke menns ansvar at vi får sex - ergo er det heller ikke hans ansvar å beskytte oss mot uønskede graviditeter. Dette ansvaret må vi, som dere, ta selv.

• Liker 6
Gjest SpaceBaby
Skrevet

Så du ser, Space, konsekvensene kan bli like så store for oss som for deg.

Men vi setter oss ikke ned og griner av den grunn og sier at "det er mannens ansvar å bruke kondooooom".

Jo, det er akkurat det dere sier. Det er det som er hele poenget med de siste par dagers raljeringer om pessar fra min side.

• Liker 2
Skrevet

Jo, det er akkurat det dere sier. Det er det som er hele poenget med de siste par dagers raljeringer om pessar fra min side.

Jeg kommer aldri til å se på pessar på samme måten som før...

• Liker 2
Gjest Snuppi
Skrevet (endret)

Hva vet du om pessar egentlig?`

forklar meg hva du vet.

Det går kjappere å bruke kondom enn pessar.

Endret av Snuppi
Gjest SpaceBaby
Skrevet

Jeg kommer aldri til å se på pessar på samme måten som før...

Hva kan jeg si? "Folkeopplyser" er mitt mellomnavn.

Skrevet

Feil.

Vi sier at det er mannens ansvar å bruke kondom - hvis han vil unngå graviditet.

Hvis vi vil unngå det, så bruker vi vår egen prevensjon. F.eks pessar.

Og er det viktig for oss at mannen bruker kondom (f.eks pga kjønnssykdommer) og han ikke gjør det - ja så er det ikke værre enn at vi avstår.

• Liker 3
Gjest SpaceBaby
Skrevet

Vi sier at det er mannens ansvar å bruke kondom - hvis han vil unngå graviditet.

Han kan ikke bli gravid. Det er fysisk umulig. Du har virkelig ikke fått med deg de grunnleggende premissene for diskusjonen her.

• Liker 1
Skrevet

Han kan ikke bli gravid. Det er fysisk umulig. Du har virkelig ikke fått med deg de grunnleggende premissene for diskusjonen her.

Han kan få barn. Det er et fysisk faktum. Ergo må han beskytte seg hvis han ikke vil ha det.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Svært mange jeg kjenner får en eller flere av disse symptomene og bivirkningene, det er faktisk ganske vanlig etter å ha bare pratet med venninner og andre bekjente. Men mange føler de kanskje må, mange faktisk foretrekker sex uten kondom, eller så har de rett og slett bare lært seg å leve med det. Tror en del føler de kanskje ikke har så mye valg.

Hadde jeg hatt muligheten så hadde jeg droppet p-piller med en gang. Det er dog én ting som faktisk gjør at jeg fortsetter: de gir meg et tilnærmet normalt liv under menstrasjon, da p-pillene har gjort blødningene mindre og smertene betraktlig bedre. Men liker jeg å dytte hormoner i kroppen? Overhodet ikke. For meg er det litt som pest og kolera egentlig.

Hadde menn villet ha en p-pille tenker jeg at den hadde vært på markedet for lenge siden, men det handler litt om vilje. Og kanskje vi kvinner også gjør det for lett også, vi aksepterer kanskje litt for fort uten å protestere. Men hadde alle de av mine venninner, og andre kvinner, som egentlig hadde foretrukket å ikke bruke p-piller protestert, så hadde nok kanskje saken også vært annerledes.

Jeg har ingen problemer med å skjønne det om noen ønsker å droppe pillene fordi de opplever bivirkninger de ikke kan "leve med". De som ikke vil ta p-piller fordi det er "upraktisk å ta en pille en gang om dagen" derimot..

Det du skriver angående menssmerter og p-piller er noe jeg har hørt flere nevne, så det er da ikke bare negative sider ved det.

Selv har jeg ingen problemer med å bruke kondomer, selv om det er noe herk å skulle styre med når man er kåt og klar. Skulle helst vært foruten, men sånn er det. Jeg tviler forresten sterkt på at det er så enkelt at menn ikke ønsker p-piller. Det vet vi ingen ting om før noe slikt har kommet på markedet. I mellomtiden kan vi vel være enig i at det ikke på noen måte er en skrikende etterspørsel etter det, noe som for så vidt er litt synd.

Endret av Kåre Kålrabi
  • Liker 2
Gjest SpaceBaby
Skrevet (endret)

Han kan få barn. Det er et fysisk faktum. Ergo må han beskytte seg hvis han ikke vil ha det.

Rent moralsk er det hovedsaklig deres ansvar. Årsakene til dette har jeg allerede forklart (se hovedinnlegget).

Men ja, i praksis er jeg enig i at vi menn må sørge for å bruke kondom. Grunnen til dette er at dere damer er så ekstremt lite nøye med å bruke pessar, piller eller sprøyter når dere har ONS. Vi må altså ta støyten for deres totale ansvarsfraskrivelse, på tross av at det ikke er vi som blir gravide. Og på toppen av det hele kan dere komme og kreve barnebidrag etterpå, selv om dere ikke har vært nøye med pessar og lignenede. Og da har vi ingenting vi skulle ha sagt, kan ikke en gang si fra oss farskapet juridisk dersom vi ønsker det. De fleste av dere har ikke en gang tenkt tanken på å bruke prevensjon. Alt dere gjør er å skyve ansvaret over på oss og kreve at vi skal bruke kondom, på tross av at det er dere som blir gravide. Fullstendig latterlig opplegg.

Man må ta ansvar for de fordelene naturen har gitt en. Vi tar f.eks. ansvar for at vi er sterkere enn dere og følgelig slår de aller fleste av oss dere ikke. Men veldig få damer bryr seg om å bruke prevensjon, på tross av at det er kun dere som har noe dere skulle ha sagt når det blir spørsmål om abort.

Endret av SpaceBaby
  • Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du orker å diskutere med SpaceBaby. Don't feed the trolls.

Forøvrig er jeg ikke enig i at det utelukkende er mannens ansvar å bruke kondom. Det kreves to personer for å danse tango, ergo er det begges ansvar at det ikke blir unger av det.

• Liker 2
Gjest SpaceBaby
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke hvorfor du orker å diskutere med SpaceBaby. Don't feed the trolls.

Forøvrig er jeg ikke enig i at det utelukkende er mannens ansvar å bruke kondom. Det kreves to personer for å danse tango, ergo er det begges ansvar at det ikke blir unger av det.

Så langt kan jeg også strekke meg. Men i praksis tar ikke kvinner ansvar for prevensjon. Å be mannen ta på seg kondom er ikke å ta ansvar for prevensjon. Det er å skyve ansvaret over på den andre parten. Det eksisterer altså en fullstendig skeivfordeling i forhold til moralsk ansvar og hva som blir gjort i praksis rundt om kring. I praksis får vi alt ansvaret og i tillegg må vi betale barnebidrag de gangene vi forventer at dere tar litt ansvar også.

Endret av SpaceBaby
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har ingen problemer med å skjønne det om noen ønsker å droppe pillene fordi de opplever bivirkninger de ikke kan "leve med". De som ikke vil ta p-piller fordi det er "upraktisk å ta en pille en gang om dagen" derimot..

Det du skriver angående menssmerter og p-piller er noe jeg har hørt flere nevne, så det er da ikke bare negative sider ved det.

Selv har jeg ingen problemer med å bruke kondomer, selv om det er noe herk å skulle styre med når man er kåt og klar. Skulle helst vært foruten, men sånn er det. Jeg tviler forresten sterkt på at det er så enkelt at menn ikke ønsker p-piller. Det vet vi ingen ting om før noe slikt har kommet på markedet. I mellomtiden kan vi vel være enig i at det ikke på noen måte er en skrikende etterspørsel etter det, noe som for så vidt er litt synd.

Nei, selvsagt, det er ikke bare negative bivirkninger, samtidig så liker jeg ikke å dytte i meg hormoner. Men jeg gjør det mest fordi det gjør livet mitt litt bedre på enkelte felt. Samtidig, jeg opplever også andre bivirkninger som gjør at jeg i perioder har veldig lyst til å slutte.

Og joda, det jeg mente var vel det at hvis ikke etterspørselen er særlig stor så ser vel heller ikke produsentene noen vits i å utvikle som antagelig er fullt realistisk. Det har jo vært flere oppslag om at "snart kommer p-pillen for menn", men så kommer det aldri. Det blir en litt ond sirkel tror jeg, kvinnene bruker det fordi de enten må, kan eller vil, og mennene vil da heller ikke etterspørre dette i stor grad. Jeg skulle rent personlig sett at jeg kunne dele ansvaret med min mann (for oss er kondom lite aktuelt).

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Man må ta ansvar for de fordelene naturen har gitt en. Vi tar f.eks. ansvar for at vi er sterkere enn dere og følgelig slår de aller fleste av oss dere ikke.

Haha, herlig argumentasjon - om enn drøyt usaklig

• Liker 2
Gjest SpaceBaby
Skrevet

Haha, herlig argumentasjon - om enn drøyt usaklig

Hvorfor usaklig? Jeg er faktisk storfornøyd med det argumentet og mener det gir 100% mening.

• Liker 2
Skrevet

Nei, selvsagt, det er ikke bare negative bivirkninger, samtidig så liker jeg ikke å dytte i meg hormoner. Men jeg gjør det mest fordi det gjør livet mitt litt bedre på enkelte felt. Samtidig, jeg opplever også andre bivirkninger som gjør at jeg i perioder har veldig lyst til å slutte.

Og joda, det jeg mente var vel det at hvis ikke etterspørselen er særlig stor så ser vel heller ikke produsentene noen vits i å utvikle som antagelig er fullt realistisk. Det har jo vært flere oppslag om at "snart kommer p-pillen for menn", men så kommer det aldri. Det blir en litt ond sirkel tror jeg, kvinnene bruker det fordi de enten må, kan eller vil, og mennene vil da heller ikke etterspørre dette i stor grad. Jeg skulle rent personlig sett at jeg kunne dele ansvaret med min mann (for oss er kondom lite aktuelt).

Det er nettopp dette med å ha en reell mulighet for å dele ansvaret likt som gjør at jeg skulle ønske at noe slikt fantes. Flere 'lag' av beskyttelse er heller aldri dumt!

Jeg så forresten noen nevne såkalte 'tynne' kondomer lengre tilbake i tråden, og jeg må si at jeg er noe skeptisk til konseptet ettersom jeg har opplevd at slike kondomer har lett for å revne. Så for min del holder jeg meg til kondomer av vanlig tykkelse, og trives med det - enn så lenge =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...