Gå til innhold

Diskusjon angående prevensjon

Om kvinner, menn og prevensjon.  

137 stemmer

1. 1. Hvem har hovedansvaret?

• Begges ansvar. Like mye. Det må være likt. Alt må alltid være likt.
      117
    • Hovedsaklig kvinners ansvar
      13
    • Hovedsaklig menns ansvar
      7
  2. 2. Hvordan hadde du reagert dersom en ONS hadde dratt en femidom opp fra lommeboka og krevd at du skulle bruke den?

• Hadde ikke blitt noe på ham.
      31
    • Hadde ikke hatt noen problemer med det.
      25

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lite tak i enkelte mannfolk her.

I de tider jeg ikke ønsket meg barn eller kjønnssykdommer, var prevensjon selvsagt. Litt knotete, litt lite sexy, men hey, jeg slapp å få snusk mellom beina og småtroll 9 måneder senere.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rent moralsk er det hovedsaklig deres ansvar. Årsakene til dette har jeg allerede forklart (se hovedinnlegget).

Men ja, i praksis er jeg enig i at vi menn må sørge for å bruke kondom. Grunnen til dette er at dere damer er så ekstremt lite nøye med å bruke pessar, piller eller sprøyter når dere har ONS. Vi må altså ta støyten for deres totale ansvarsfraskrivelse, på tross av at det ikke er vi som blir gravide. Og på toppen av det hele kan dere komme og kreve barnebidrag etterpå, selv om dere ikke har vært nøye med pessar og lignenede. Og da har vi ingenting vi skulle ha sagt, kan ikke en gang si fra oss farskapet juridisk dersom vi ønsker det. De fleste av dere har ikke en gang tenkt tanken på å bruke prevensjon. Alt dere gjør er å skyve ansvaret over på oss og kreve at vi skal bruke kondom, på tross av at det er dere som blir gravide. Fullstendig latterlig opplegg.

Man må ta ansvar for de fordelene naturen har gitt en. Vi tar f.eks. ansvar for at vi er sterkere enn dere og følgelig slår de aller fleste av oss dere ikke. Men veldig få damer bryr seg om å bruke prevensjon, på tross av at det er kun dere som har noe dere skulle ha sagt når det blir spørsmål om abort.

Hahahahahahaha nå fatter jeg absolutt hva slags type mann du er. Du vil kreve at kvinnen tar alt ansvaret for beskyttelse når dere har sex med oss. Men nåde oss om vi faktisk blir gravide og får en unge, da skal du neimen ikke ta noe ansvar! Som mange andre påpeker, det skal to til for å bli gravide. Ja den ene er den som bærer frem ungen men som alle vet (kanskje ikke du?) så skal det to til for å det hele tatt bli gravid. Dermed, noe som er utrolig logisk ut ifra din egen argumentasjon så er det begges ansvar å bruke prevensjon. Det hjelper lite at den ene parten bruker prevensjon mens den andre ikke gjør det, fordi man har likevel en sjanse for å bli gravid. Kondom er det eneste sikre, muligens enda sikrere om man kombinerer det med en annen prevensjon.

Så når to stykker danser tango og den ene blir tråkket på foten av den andre så er det fremdeles begges ansvar; den ene stakk foten for langt frem, den andre tråkket. Enten det var frivillig eller ønsket.

Du må nok bli voksen lille venn og innse at du ikke kan sitte i hjørnet og skrike Ikke mitt ansvar! Når du en dag sitter der med en unge og må betale bidrag. Du var med på leken og dermed må du nok tåle konsekvensene av å ikke bruke prevensjon. Du skjønner, et voksent menneske tar ansvar og bruker beskyttelse mot kjønnssykdommer og graviditet.

Anonym poster: 30ac6489dc20030f5b2c8e8185ed16d7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg er singel ønsker jeg ikke å gå på hormonprevensjon, og kondom beskytter mot kjønnssykdommer, noe pessar ikke gjør. For å beskytte meg hvis jeg (antagelig mot formodning) skulle hatt en ons har jeg derfor pleid å ha med meg kondomer på byen, fest osv. Det er jo å ta ansvar. Jeg ville også tatt en angrepille om kondomet sprakk etc, men den pilla er ikke noen sikker prevensjonsmetode. Hvis en blir gravid etter ubeskyttet sex - spesielt hvor begge er inneforstått med at det er ubeskyttet - er det selvsagt begges ansvar. I et forhold er det greit for meg å ta peset med å huske p-piller og leve med bivirkninger.

Anonym poster: 271b0bba238166f86780aa64f5cfba66

• Liker 4
Gjest SpaceBaby
Skrevet

Når jeg er singel ønsker jeg ikke å gå på hormonprevensjon, og kondom beskytter mot kjønnssykdommer, noe pessar ikke gjør. For å beskytte meg hvis jeg (antagelig mot formodning) skulle hatt en ons har jeg derfor pleid å ha med meg kondomer på byen, fest osv. Det er jo å ta ansvar. Jeg ville også tatt en angrepille om kondomet sprakk etc, men den pilla er ikke noen sikker prevensjonsmetode. Hvis en blir gravid etter ubeskyttet sex - spesielt hvor begge er inneforstått med at det er ubeskyttet - er det selvsagt begges ansvar. I et forhold er det greit for meg å ta peset med å huske p-piller og leve med bivirkninger.

Der har vi endelig noen som praktiserer det de preiker. Det var noe ganske annet enn den derre "det er begge sitt ansvar"-greia som egentlig bare betyr at mannen skal bruke prevensjon, hvilket er holdningen som har florert i tråden så langt.

Kudos!

Skrevet

Der har vi endelig noen som praktiserer det de preiker. Det var noe ganske annet enn den derre "det er begge sitt ansvar"-greia som egentlig bare betyr at mannen skal bruke prevensjon, hvilket er holdningen som har florert i tråden så langt.

Kudos!

Eh nei? Jeg går på p piller selv om jeg er singel, men jeg krever kondom under sex uansett da p pillen ikke alltid er 100% sikker og den beskytter ikke mot kjønnssykdommer ei graviditet hvis du har hatt trøblete mage osv.

Jeg står fremdeles hardt på; kondom er den sikreste måten å unngå begge deler. Jeg har alltid med meg en kondom eller to i vesken om jeg går ut. Og jeg har alltid det liggende hos meg, for man treffer jo på idioter som deg som mener seg selv guddommelige og kan ikke bli berørt av det ene eller andre av sykdommer eller de ønsker ikke unge, men tar ikke ansvar. Du kommer ikke utenom at beskyttelse mot graviditet og kjønnssykdommer er begges ansvar, vil DU ikke ha en unge eller en kjønnssykdom, så skaffer DU deg beskyttelse og DU insisterer på å bruke det. Ellers har du ingen rett til å komme etterpå og hevde at du var den uskyldige parten oppi alt dette her.

Noen menn burde nesten ha kyskhetsbelte og ikke fått nøkkelen utlevert før de var modne nok (voksne nok) til å ta ansvar og stå for de idiotiske valgene de selv tar (for å deretter skylde på andre om det skulle gå galt).

Gjest BettyBoop
Skrevet

Kudos!

nei både gutter og jenter har ansvar for å ta med kondom, men det er bare gutten som kan ha den på. men er jo grit å kombinere pilla med at gutten har på kondom om det er med noen en ikke kjenner så godt iallefall. og da tar jo begge ansvar
  • Liker 2
Gjest SpaceBaby
Skrevet

nei både gutter og jenter har ansvar for å ta med kondom, men det er bare gutten som kan ha den på. men er jo grit å kombinere pilla med at gutten har på kondom om det er med noen en ikke kjenner så godt iallefall. og da tar jo begge ansvar

Det finnes kondom for damer også:

http://www.plannedparenthood.org/health-topics/birth-control/female-condom-4223.htm

Hvorfor bruker dere aldri den? Som sagt, å kreve at gutten skal bruke kondom er ikke å ta halve ansvaret for prevensjonen. Det er bare å skyve alt ansvaret over på den andre parten.

Dersom det var noe som helst hold i det folk påstår her, om at de mener det er begges ansvar, ville kvinner i 50% av tilfellene hatt med seg kvinnelig kondom på byen. Men jeg tviler på at så mye som en eneste kvinne i denne tråden noen gang har gjort det.

Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

http://www.plannedpa...condom-4223.htm

Hvorfor bruker dere aldri den? Som sagt, å kreve at gutten skal bruke kondom er ikke å ta halve ansvaret for prevensjonen. Det er bare å skyve alt ansvaret over på den andre parten.

Dersom det var noe som helst hold i det folk påstår her, om at de mener det er begges ansvar, ville kvinner i 50% av tilfellene hatt med seg kvinnelig kondom på byen. Men jeg tviler på at så mye som en eneste kvinne i denne tråden noen gang har gjort det.

det får man ikke akkurat lett tak i på butikken eller bensinstasjonen om man skulle være så uheldig å glemme å ta det med. Kondom for men kan man kjapt gå ned på shell å kjøpe. dessuten tror jeg ikke følsomheten blir noe mindre for deg selv om for det er likevel gummi der som pikken trenger inni Endret av BettyBoop
  • Liker 4
Gjest SpaceBaby
Skrevet

det får man ikke akkurat lett tak i på butikken eller bensinstasjonen om man skulle være så uheldig å glemme å ta det med. Kondom for men kan man kjapt gå ned på shell å kjøpe. dessuten tror jeg ikke følsomheten blir noe mindre for deg selv om for det er likevel gummi der som pikken trenger inni

Enhver kvinne som er opptatt av at prevensjon er begges ansvar, kunne lett ha bestilt et helt lager av sånne fra internet. Men som sagt, dette med at dere mener det er begges ansvar er så klart bare politisk korrekt pisspreik.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Enhver kvinne som er opptatt av at prevensjon er begges ansvar, kunne lett ha bestilt et helt lager av sånne fra internet. Men som sagt, dette med at dere mener det er begges ansvar er så klart bare politisk korrekt pisspreik.

jaja men grunnen for at du ikke vil bruke kondom vil likevel ikke forsvinne. den kvinnelige kondomen er ikke så veldig effektiv når 21 av hundre kan bli gravid om den ikke brukes helt riktig Endret av BettyBoop
  • Liker 3
Skrevet

Hahaha, jeg ler meg ihjel! Særlig at du hadde valgt piller med lavere eller manglende sexlyst som bivirkning istedetfor kondomer som gir nedsatt følelse! :skratte: I tillegg har man festlige bivirkninger som blødninger, smerter og den hyggelige faren for å dø av blodpropp! Nevnte jeg kviser og økende vekt? Pluss at man plutselig faller ned i depresjon light eller blir sint som et lemen?

Hvorfor er da p-piller det mest brukte prevensjonsmiddelet for kvinner?

Dersom argumentet ditt skulle holde vann skulle man tro at kvinner ville gå over til femidom. Realiteten tilsier jo at dersom man har valget mellom en pille og et lag med lateks så velger kvinner i all hovedsak pille. Hvorfor skulle ikke menn gjøre det samme dersom de fikk valget?

Du tar det også for gitt at p-piller for menn vil ha de samme bivirkningene. Det er lite som tilsier at de vil det...

Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Hvorfor er da p-piller det mest brukte prevensjonsmiddelet for kvinner?

Dersom argumentet ditt skulle holde vann skulle man tro at kvinner ville gå over til femidom. Realiteten tilsier jo at dersom man har valget mellom en pille og et lag med lateks så velger kvinner i all hovedsak pille. Hvorfor skulle ikke menn gjøre det samme dersom de fikk valget?

Du tar det også for gitt at p-piller for menn vil ha de samme bivirkningene. Det er lite som tilsier at de vil det...

hvorfor er det lite som tilsier det når slike piller inneholder hormoner? piller er det mest brukte fordi det er det som er mest kjent Endret av BettyBoop
  • Liker 1
Skrevet

hvorfor er det lite som tilsier det når slike piller inneholder hormoner? piller er det mest brukte fordi det er det som er mest kjent

Fordi den forskningen som foregår satser hardt på å få en hormonfri pille for menn, med små eller ingen bivirkninger. Det er usikkert hvilken løsning som kommer først ut på markedet, men det blir trolig ved at man bruker et molekyl til å sette sædcellene ute av stand til å svømme.

Les mer her:

http://www.side2.no/helse/article2838381.ece

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.8287165

AnonymBruker
Skrevet

Mine erfaringer tilsier at langt i fra alle kvinner mister sexlysten pg.a p-piller. Ikke alle opplever de andre bivirkningene du ramser opp heller. Og hvorfor ramser du egentlig opp bivirkningene noen typer p-piller for kvinner kan medføre? Disse er da fullstendig irrelevante i og med at p-piller for menn nødvendigvis ville inneholde andre ingredienser enn p-piller for kvinner.

Mesteparten av argumentasjonen din fremstår som bittert oppgulp uten videre relevans for noe som helst.

Hadde jeg hatt muligheten til å ta en p-pille så hadde jeg faktisk gjort det, men du kan jo selvsagt få tro hva du vil.

Mulig du er blind, men jeg nevnte også bivirkninger som kom av p-piller laget for og testet på menn. Det er er heller ikke ALLE menn som mister fullstendig følsomheten av å bruke kondom, så mitt innlegg om bivirkninger av p-piller er fullstendig relevant i denne sammenheng.

Det der bitterhet-kortet er forøvrig fullstendig oppbrukt og noe som dras frem når man ikke har bedre argumenter ;)

Anonym poster: 5f43fefb060a1d165be875759ff436ae

• Liker 5
Skrevet

http://www.plannedpa...condom-4223.htm

Jeg har med meg vanlig kondom. Din argumentasjon faller for sin egen urimelighet, du sitter her og sutrer over at du ikke får en juridisk abort mulighet, men samtidig vil du heller ikke ta ansvar for å unngå å bli gravid. :rolleyes: Det er som å argumentere med en trassig liten 5åring som hyler nei nei nei.

:klaske:

Gjest BettyBoop
Skrevet

Fordi den forskningen som foregår satser hardt på å få en hormonfri pille for menn, med små eller ingen bivirkninger. Det er usikkert hvilken løsning som kommer først ut på markedet, men det blir trolig ved at man bruker et molekyl til å sette sædcellene ute av stand til å svømme.

Les mer her:

http://www.side2.no/...icle2838381.ece

http://www.nrk.no/vi...ologi/1.8287165

men hvordan vet man at de pillene ikke kan redusere sædkvaliteten på sikt?
AnonymBruker
Skrevet

Kudos!

Da tror jeg egentlig du misforsto litt eller at jeg har uttrykt meg uklart, for jeg er absolutt ikke uenig med de fleste andre som har skrevet her (for eksempel at en bør bruke kondom uansett med ny partner eller ons - pga sykdom). Det er jo også veldig vanlig at det er kvinnen som bruker prevensjon i et forhold.

Anonym poster: 271b0bba238166f86780aa64f5cfba66

• Liker 1
Gjest Snuppi
Skrevet

Hadde du lest lenken som du selv har lagt ut om femidom, ville du fått med deg at den ikke

sikker!

Ingen her er enig med noe av det du sier.

Du viser ikke noe annet enn umodenhet og mangel på kunnskap!

Gjest SpaceBaby
Skrevet

Jeg har med meg vanlig kondom. Din argumentasjon faller for sin egen urimelighet, du sitter her og sutrer over at du ikke får en juridisk abort mulighet, men samtidig vil du heller ikke ta ansvar for å unngå å bli gravid. :rolleyes: Det er som å argumentere med en trassig liten 5åring som hyler nei nei nei.

:klaske:

Nettopp! Du har med deg prevensjon til ham, sånn at han skal få mindre glede av opplevelsen. Hvorfor kan du ikke ha med kvinnelig kondom til deg selv i stedet?

Det blir som om jeg skulle påstå at jeg "tar ansvar for ikke å kjøre i fylla" ved å kreve at kjæresten min skal avstå fra alkohol når vi er ute på byen, sånn at hun da kan kjøre meg hjem. Det er jo ikke å ta ansvar det, det er jo bare å skyve ansvaret over på noen andre.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Nettopp! Du har med deg prevensjon til ham, sånn at han skal få mindre glede av opplevelsen. Hvorfor kan du ikke ha med kvinnelig kondom til deg selv i stedet?

Det blir som om jeg skulle påstå at jeg "tar ansvar for ikke å kjøre i fylla" ved å kreve at kjæresten min skal avstå fra alkohol når vi er ute på byen, sånn at hun da kan kjøre meg hjem. Det er jo ikke å ta ansvar det, det er jo bare å skyve ansvaret over på noen andre.

men mannlig kondom er jo mye mer sikkert.
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...