Gå til innhold

Skravletråd juli - august 2013


Miss I.W.

Anbefalte innlegg

Det er vondt når ting ikke er som det skal, og de små må til behandling. Hvor lenge må hun da evt bruke pute/bukse?

Ja. Fryktelig trist selv om det kun er midlertidig og for det beste så gjør det fryktelig vondt i mammahjertet.

Jeg vet ikke enda, skal til legen idag, og så får vi ultralyd snart for å se omfanget og så starter vel behandlingen rundt 3-4 mnd. Hun legen igår nevnte å måtte ha på bukse i ca 1-3 mnd, men jeg tør ikke håpe på at det faktisk er så optimistisk. Jeg har lest litt på nettet om babyer som har gått opptil 7 mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, så trist Mus-Katt. Må vel bare trøste seg med at det er til det beste for henne, håpe at den plager henne lite og at det blir kortest mulig tid. Krysser fingrene for at det går greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mus-katt: Min svigerinnes første barn har hoftedysplasi og måtte bruke pute til hun var 7 mnd. Jeg forstår at du er bekymret men det gikk veldig greit altså. Jenta hennes er i dag 3 år og i full vigør på alle måter. :) Det er mye bedre at de behandles som små med pute enn når de er mye eldre, må ofte ta operasjon.

Her har vi vært på 3 mnd kontroll og vaksine for 1 uke siden, lillesnuppa er 5900kg og 64,5cm lang, på gjennomsnittet når det gjelder vekt, men over snittet på lengde. :) Bli vel en stankelbein som sin mor. ;)

Ellers er hun stort sett blid og fornøyd, lager masse rare lyder og har nettopp begynt å le, så herlig! :rodmer:

Vi har leggetid rundt 18-19, det har falt seg helt naturlig siden hun har kuttet ut den siste duppen på sofaen på kveldstid. Men hun våkner rundt kl 4 på natten for mat da, men det gjør ingenting siden jeg får så mye egentid på kvelden. :)

Ellers så har jeg delammet siden fødselen, fikk aldri opp produksjonen slik at jeg kunne fullamme. Nå ser det imidlertid ut som puppene er på vei ut, hun gidder ikke å vente på melka (treg utdrivningsrefleks) og jeg ammer kun den ene gangen på natten.

Endret av mocci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten alle sammen.. Var hos legen igår og jeg var jo på gråten bare av å fortelle om "funnet" hos helsestasjonen. Jeg vet ikke om de bruker det samme i Nederland som i Norge, for hun sa at det ble brukt en gips (jeg tør ikke google det), eller også en sånn bukse med en stang i mellom, og siden hun første nevnte 1-3 mnd behandling så kan det jo høres litt mer brutalt ut enn en pute, men er kanskje mer effektivt? Jeg aner ikke.

Nå er det bare å vente på time til ultralyd av hofta hennes rundt 12 uker, så får vi se.

Jeg er ikke religiøs men jeg har bedt til mye rart de siste dagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, trist å høre om! Men tross alt MYE bedre å få behandling nå enn om det ikke hadde blitt oppdaget! Mannen min opplevde det motsatte, og har allerede hatt en hofteoperasjon, og skal operere nr to nå om noen få uker. Det er en svær operasjon, mye smerter og lang opptrening. Men det skal bli kjempebra, får nå skal han endelig blir kvitt de konstante smertene han har hatt i hoftene i årevis! Så ja, som sagt, tross alt mye bedre å faktisk oppdage det nå! :klemmer:

Jeg har vært redd for at våre døtre skulle arve det, men ultralyd har vist at de begge er ok heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mus-katt; -Sjekk ut Putekrigerne på Facebook! Der er det mye støtte og info å hente.

Jenta mi hadde pute og det var drittungt å få diagnosen. Men nå er ser jeg på en "god livserfaring".

Skrev et langt innlegg som forsvant. Kan skrive mere når jeg får tid hvis du vil, men vil bare si at hun gikk når hun var 10,5 mnd.! Dette går bra!

Endret av Miss I.W.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, så dumt Mus-katt og Nica! Det skal alltid være noe. Fælt så man skal gå å bekymre seg for de små.

Her må visst lille gutt gjennom enda flere undersøkelser før de kan gjennomføre operasjonen, kjenner at jeg gruer meg selv om det er "hele" 3 mnder til.

Fikk forresten også vite at etter den ene undersøkelsen han hadde skulle han gått på større dose profylakse i 3 dager for å forebygge UVI. Hadde kanskje vært en idè og sagt fra om det da :sinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var vi på vektkontroll i går, og selv med omgangssyke i helgen, så har vesla gått opp 220gram på en uke :danse:

Formen er bedre heldigvis. Helgen brakte med seg 2 turer på legevakten, da vesla fikk utslett i tillegg, så da ville legen ha henne inn til sjekk. Takk og lov for at vi hører til en liten legevakt, og ikke oslo, da hadde vi vel tilbrakt halve natta der :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nica: De sier det knepper hos henne her og, men jeg har aldri hørt det selv? Hører du det? Selv knekker jeg mye i hofter og lår, og det hører jeg lett, men har aldri hørt det hos henne... Ønsketenkning?

Hybel: Dårlig informert! Jeg synes det er bedre at ting skjer nå enn å gå i månedsvis å grue seg, 3 mnd når man sier det høres lenge ut, men føles kanskje kortere siden tiden går så fort med disse små.Forstår godt at du tenker masse på dette.

Nique: Der ja! Så bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode nyheter, Nique! Ikke med legevaktbesøkene, men at jenta di går opp i vekt!

Nica og Mus-Katt: Jeg synes det var mye hjelp i Putekrigerne når jenta mi fikk pute. Godt å se at en ikke er alene og at det ordner seg.

Nå var vi veldig heldige, kanskje, fordi størstejenta fikk puta (den tykke freijkasputa) bare noen dager gammel. Skulle ha den i 6mnd, men etter 2mnd slapp hun den på dagtid, og etter 4mnd kunne vi slutte med den om natta også. Hun var jo ikke vant med noe annet, så det gikk så fint!

Var jo et lite styr med denne puta, men det ble fort en vane. Det jeg ikke ble vant med var at borrelåsene ødela mine klær. Men jeg fikk bestilt opp noen fine putetrekk (de som var med var grusomme!) og da ble hun litt mere snuppete. ;)

Jeg var helt knust når vi fikk diagnosen, som sagt, men det gikk seg til. (Det hjalp vel ikke at legen og sykepleieren som satte på puta var følelseskalde og ikke kunne svare på spm. om klær, bilstol, o.l. De bare henvendte seg mot kjære og antydet at jeg var hormonell! :krangle: )

Og som sagt hun gikk når hun var 10,5mnd. og er helt fin i dag, så det har gått så bra!

Lillebror fikk ul.undersøkelse etter fødselen pga storesøsteren selv om de ikke kjente noe. Han har ei hoft som er litt umoden så vi går og venter på friskmelding eller behandling. Var på røngten forrige uke og skal til HD.legen om to uker. Har hatt noen ul`er og håper vi får et endelig svar snart!

Endret av Miss I.W.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal dere begynne med smaksprøver/mat ved 4 mnd.?

Sist var anbefalingene 6 mnd., men vi begynte med grøt ved 5 mnd. fordi storesøster var sulten.

Lillebror er 3,5 mnd og jeg synes ikke det er noe behov for mat enda, men lurer på vi skal begynne å tenke litt smaksprøver… :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg kanskje vi kommer til å begynne med smaksprøver. Har bestilt hirsemel på iherb, så venter på det når som helst. Har også lyst til å begynne med ren fruktmos for smaken sin skyld, og har kjøpt inn sånn babyfeeder i silikon - genial! Mye bedre enn de nettene :)

Frøkna sover lite og lett, så "alle" anbefaler meg å begynne med grøt så snart som råd... Jeg er mer usikker, tror egentlig ikke hun våkner så ofte på natta for at hun er sulten, hun vil som oftest bare ha trøst. Manuellterapeut sa hun var stiv i nakken, så nå skal vi prøve kiropraktor. I natt sov hun 3,5t da hun ble lagt kl 19, etter det så har hun våknet hver 1-1,5 time!! Aldri over 1,5. Gjesp...

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er vanlig å begynne her i landet rundt 4 mnd, så det skal vi også gjøre. Hun er også ganske sulten av seg, så må si jeg gleder meg til det, for jeg synes det blir ganske mye melk på henne, og av mme er det jo ikke anbefalt å gå over 1 liter per dag, selv om vi mater henne når hun er sulten.

Blir spennende tider fremover, gleder meg til å høre mer fra dere :=)

Endret av Mus-Katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Link til hirsemelet, Finkel?

Har nettet fra sist, og det ble ikke mye brukt…

Har du noen andre gode iherb-tips til minstemann?

Jeg kjøpte disse våtserviettene litt på måfå(for å fylle opp kvota), men de kom godt med på tur! Bruker både skjold og smukk, og de har blitt mere brukt enn jeg trodde!

Ang. mat så kan mye jo skje på 2 uker, så jeg skal se det an. Vi er på ferie og han sover mere i vogna enn hjemme, så det blir lengre dupper og så spiser han sikkelig når han først får pupp (er ikke bare å slenge ut puppen der vi er :sjenert:) . Hjemme har han spist litt, sovnet og sovet en liten stund før han har våknet sulten, spist litt og sovnet ved puppen igjen. Følte jeg satt ute med puppen hele tida. ;)

Snuppa på 3,5 er flink med smaker, men sær på konsistenser og til tider utseende. Hjelper ikke på at hun faktisk er 3,5 år ;) Drømmer om at lillebror ikke skal bli så sær, så kanskje det er bare å kjøre på?

Endret av Miss I.W.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var millet flour fra Bob's red mill. :) Kjøpte skjeer også, med myk tupp. Og badeand, safety ducky! Som sier ifra om badevannet er for varmt, jeg og mannen er alltid uenige. ;) Og så bestilte jeg sånne poser med moser fra Nurture Inc., stage 1 i de posene har en og en ingrediens i seg. Kommer til å prøve å lage det meste selv, men kjekt å ha! Har også bestilt sånne "poser" på ebay som man kan fylle på egen pure, og suges i seg. Som man kan vaske opp. Var visst enkle å fylle opp også, så kan man lage flere og legge i fryseb, klar til bruk. Moro moro :)

Endret av finkel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer nok også til å begynne med smaksprøver fra 4mnd. Så det var anbefalt, og jeg synes det er så moro! :) Storebror begynte også ved 4mnd, men han var delammet. Nå fullammer jeg faktisk, helt utrolig til å være meg som slet så mye sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bekymret :(

Ny vektkontroll i dag, og vesla har gått ned 10 gram fra forrige uke.

Og HS er type; vent og se, ny veiing neste uke.

i tillegg har vesla nå to ganger hatt disse kraftige gulpene. Den ene i natt, da fikk hun det ikke bort på egenhånd, og vi fikk en halvtime med panikk hos både far, mor og barn, samt en telefon til 113 ( det gikk bra, det bare tok tid før hun fikk bort alt slimet i nese og munn som kom til pga hendelsen) . Den andre på stellebordet. Begge to kom lang tid etter mat.

Vesla mi er slapp og sover mye, har mye tørre bleier, noen våte, men når jeg nå ringte fastlegen, så er hun også type vent og se.

Jeg er ikke komfortabel med dette kjenner jeg. På 2 måneder har hun nå lagt på seg 600 gram, og 200 av dem var på en uke, da vi startet med mme tillegg til mm.

Hvor lenge er det forsvarlig å bare gå og vente og se det ann? Ikke har hun vokst i lengde heller de to siste månedene.

Er jeg bare overengstelig og burde høre på lege/HS? Eller blir ikke bekymringene mine tatt på alvor?

Jeg er rådløs og engstelig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...