Gå til innhold

Skravletråd juli - august 2013


Miss I.W.

Anbefalte innlegg

Her er det også litt sånn. Men nå prøver vi å stå opp litt tidligere. Ni f eks.. Dvs opp med gardiner, slå på lys, vise at det er dag så hun våkner av seg selv. Og ser at vi begynner å få natta litt tidligere. Oftere 21-22 enn 24 nå. Hun begynner jo å bli kjempetrøtt i sjutia men ikke snakk om at hun vil legge seg.. Håper og tror at vi er i gang med en overgangsperiode :) Jeg har mer tro på å starte dagen tidligere og at kvelden endrer seg som resultat av det, enn masse skriking! Blir mye opp og ut av senga, og x ant amminger av det da.. ;)

Ang hs. Vår helsesøster synes utviklingen er helt topp, og er kjempefornøyd. Samme var min jm. Det første hun utbrøt var faktisk "hun her er helt ferdig hun!" da hun kom ut 6 dager før ULtermin. Hun hadde ingen tegn på dysmaturitet. Annet en at hun var litt liten av str. Det er andre utenforstående rundt som har pest meg. F eks dama på forkontoret på helsestasjonen. Frekke kj***** altså...! Enn å ringe hs bak min rygg og sende meg opp for samtale uten å spørre meg først!? Som en slags bekymringsmelding liksom.. Hs ble litt beskjemmet.

Jeg hisser meg nok litt i overkant opp over det der, men hallo.. jeg er ikke 14 og plutselig fikk en baby.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min har ikke begynt å snu seg enda, men har begynt å le. Det er ikke ordentlig latter, mer en slags kurring :ler:

Jeg syns dagsovinga går greit, men vi har ikke egentlig noen rutine på det. Hun sover når hun er trøtt (eller når vi kjører bil). Jeg legger henne vanligvis samtidig med broren, rundt syv. Men det hender at hun har en liten våkenøkt til før det er kveld (mellom 9 og 10 f.x. (eller 11 og 2 :Gjesp:) ). Hun likker å slumre utover dagen og får vanligvis sove til 9-halv 10, når broren skal i bhg.

Ellers er hun en godlynt og fornøyd unge. Stort sett blid og rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese oppdateringer på babyene til dere alle :) Min jente veide 7600 gr. og var 63 cm. lang på 4 månederskontrollen. Hun er tung å bære på og bilstolen begynner å bli trang :P Er ganske flink til å ligge på magen, og hun ruller fra mage til rygg. Fra rygg til mage må øves på. Hun er begynt å spise annen mat enn melk og det er morro. Et måltid med frukt eller grønnsaker midt på dagen og grøt til kvelds. Hun sliter med å sove på dagtid så er mye sutring noe som er slitsomt..Men jeg regner med at det sikkert endrer seg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei, og godt nyttår!

Hvordan går det med alle sammen? Her sover småen ganske lite på dagen, 3x halvtime. Om kvelden har han begynt å legge seg i 18-19-tida, og vi står opp ca kl.8. Ammer vanligvis 2-3 ganger i løpet av natta, men i det siste har vi hatt økedøgn og amming "hele tiden".

Ellers er han en stor gutt, 4mnd og ca 8kg. Jeg har senebetennelse i begge hender, og kunne godt tenke meg at han kunne ligge litt mer for seg selv på gulvet. Men han liker selvfølgelig godt å bli bært, så da blir det ofte slik. ;)

Han har begynt å få smake på litt forskjellig mat nå. Gulrot, blomkål, potet, banan og grøt er hittil prøvd, og teknikken kommer seg!

Lillebror og storebror smiler og ler sammen, og storebror undrer seg stadig over at lillebror viser seg å være mer enn en sovende og spisende bylt! Ingen sjalusi å se foreløpig, håper det går like greit fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp vært på 5 mnd kontroll, vekt 7345 og lengde 69, lang og slank som vanlig, slekter vel på sin mamma. ;) (bortsett fra et par bilringer etter graviditet). :P

Lillesnupp er blid dagen og natten lang hun, må være verdens enkleste baby. :) Hun sover alltid 2 dupper på dagen (1-2 timer hver) men det er litt lite så hun bør ha en tredje powernap hvis ikke må vi legge henne kl 17, syns det er litt tidlig å ta natta. Vi er godt i gang med smaksprøver og holder på å få på plass første faste måltidet med grøt på kveldstid. Frem til for et par dager siden har hun vært helt uinteressert i fast føde, jeg mistet litt motet av det hele men i kveld var hun helt vill etter grøten, gapet som bare det. Da ble mammahjertet glad!! :hoppendeglad: Håper det fortsetter slik. :) Hun våkner fortsatt for en mating (flaske) på natten, rundt kl 04.

Endret av mocci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også vært på fem-mnd kontroll. Vesla var 8100g og 62 cm. En skikkelig sumobaby mao :ler:

Vesla er en fornøyd unge, men hun er ikke redd for å si ifra om noe er feil. Hun kan kjefte skikkelig om jeg er treig med å dra frem puppen. Vi har bare så vidt begynt med smaksprøver. Brød og potet var nam, og vannkringler er deilige å gnage på med ømme gommer. Hun sitter ikke så bra enda, og er fornøyd med morsmelk, så har ikke stresset så mye med å innføre fast føde. Men vi må vel hive oss rundt snart. Bare fire uker til jeg begynner så smått å jobbe igjen. Hvor ble tiden av ;)

Storebror er veldig hengiven, selv om jeg tror han blir litt lei av henne av og til. Hun er helt vill etter han, og smiler og ler bare han viser seg. Det er nok veldig bra for storebroregoet tror jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å lese og se forskjellene! Her var hun 64cm og 6,4 ved 5mnd. Ikke en av de største altså, men hun følger sin kurve fint. Fullammer, men har begunt med litt mat/smaking. Hun er veldig flink til å spise, så er tydeligvis klar for det. Hirsegrøt, gulrot og svisker er godkjent så langt. :) prøver å innføre et lite måltid før duppen på dagtid nå.

Hum har en stor dupp på dagtid, pluss et par på 30-40 min. Hun sover da 3-3,5t, men sover lett og våkner innimellom. Er ikke klar for å stå opp (har testet innimellom, da raser hun), så da trilles hun i søvn igjen. Ammes også i søvn på kvelden, hun klarer ikke å roe seg nok selv. Samsover om natta, siden hun er litt urolig og våkner ofte. Våkner mellom hver 1. -3. time ca. Er det 3t mellom så synes jeg det er luksus! Hun sover heldigvis bedre når vi sover sammen. Har kuttet melk nå for å sjekke om søvnen blir bedre.

Hun er blid og tålmodig på dagtid, sutrer aldri, men sier klart ifra om noe er galt. Hun har skremt flere når hun plutselig bryter ut i hylgråt :ler: Veldig aktiv, spreller og prater masse. Snur seg lett, og åler seg baklengs. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig å lese!

Her er vi idag 4 mnd gammel, i begynnelsen av desember var hun 60 cm og 6,5 kg. Hun har nok bikket 7 kg nå...Neste kontroll er om halvannen uke, spent på hva vekt-politiet sier der.

Hun sover fra 20.00 til 7.45 uten mat om natten, og selv om dagsovingen ikke er helt 100 % begynner det å vise seg mer et mønster nå. Matingene er ganske regelemessig og vi har såvidt begynt å smake på litt gulrot, fruktmos osv. Hun smiler dagen lang, og har nettopp klart å snu seg til sidene.

... Så har vi begynt å prøve på nummer to :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Så har vi begynt å prøve på nummer to :)

Wow, så moro! Masse lykke til! Her hadde vi ikke klart om vi hadde villet, jeg har ikke funnet igjen overskudd til slik aktivitet... :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, så moro! Masse lykke til! Her hadde vi ikke klart om vi hadde villet, jeg har ikke funnet igjen overskudd til slik aktivitet... :glare:

Hehe, kan vel ikke si det er så mye aktivitet her heller egentlig! Men det går seg til på et vis, og så ler vi oss skakke av at kondisjonen ikke er hva den var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dere er gale , Mus-Katt! :ler: Jaja, lykke til til dere :)

Her har vi vært på 5mnd kontroll idag, 63 cm og 6290 gram. Har heller ikke så altfor stor jente :P Ble ikke vaksine på oss idag, fordi vi er så redde for samme reaksjon som sist. Helt forferdelig å ikke få kontakt med jentungen. Pluss at hun er forferdelig dårlig å sove for tiden (type at jeg er ute å triller klokken 2 om natta...), så vi utsatte det en mnd. Får se om vi tar da. Ellers var alt bare bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, dere er gale , Mus-Katt! :ler: Jaja, lykke til til dere :)

Ja, kanskje litt gale ;)

Men , vi vet ikke hvor lang tid det tar, og skulle det gå raskt og alt går fint så blir det jo sikkert veldig mye men også veldig morro! Isåfall gleder jeg meg mer enn jeg gruer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på 4mnd kontroll i dag, 8,5kg og 66cm, stor gutt!

Småen har en skjevhet i bekkenet som gjør at han bøyer mindre i ene hofta enn i andre. Var hos fysioterapeut i dag, og fikk beskjed om å bare la han ligge mye på gulvet mens vi stimulerer han til å rulle rundt osv. Ble litt bekymret, og håper han ikke vil få mén av dette i fremtiden.

Han rullet fra rygg til mage for første gang i dag! :danse:

Jeg har begynt å jobbe igjen, og småen har nå vært sammen med pappa to dager. Gikk veldig fint, og jeg koste meg på jobb. Det som er verre er at han nærmest har sluttet å sove sammenhengende etter midnatt! :sjokkert: Akkurat nå som jeg virkelig trenger nattesøvn er han i 100 store deler av natta, uten at han vet helt hva han vil. Utrolig slitsomt, jeg som trodde vi hadde fått en slags sovebaby...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvordan går det med dere damer, har alle det bra? :)

Her er søvnen noe bedre, han spiser og sovner igjen etterpå. Var på kontroll i dag og ble anbefalt å gi kunn vann om natta… Heldigvis har vi vært igjennom dette før, og jeg har lært å svare Ok, uten å diskutere det mer. Jeg synes det er altfor tidlig, og tar det på feelingen når tiden kommer.

Ble også anbefalt å gi to grøtmåltider pr. dag, og begrense grønnsaker, kjøtt og frukt, som han spiser mest av.

Lillebror er nå 5mnd, 70cm og 9kg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spennende!

Her går det egentlig ganske fint, har prøvd med forskjellige ting av grønnsak-og frukt mos en stund men hun var ikke så interessert. Nå den siste uken merker vi at hun stirrer på oss og munnen når vi spiser, og igår fikk hun blanding av pære og banan, og det var første gang at hun faktisk spiste og ikke dyttet ut med tungen.

Hun sover fremdeles hele natten, fra rundt 19.00-20.00 til mat klokken 07.00 og da videre til rundt 8.30.

Pga all denne søvnen er det vel derfor max 1,5 time søvn i løpet av dagen, så underholdningen tar aldri slutt hehe =) Her går det i all slags sanger, Telegram til Løvemannen, duda, duda, En og to og tre indianere, Dyrene i Afrika og Hvis rompa di er stor og ører henger ned..Da blir hun alltid blid.

Hun er ellers glad og fornøyd, hun har begynte å snu seg fra rygg til mage da hun var 4,5 mnd men tar fremdeles ikke fra mage til rygg.

Vil holde flaska selv og klarer det også ofte, det går virkelig fort..trodde hun skulle være en bitteliten baby mye lenger!

Hun nærmer seg vel 8 kg tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det faktisk veldig bra om dagen:)

Hun har hatt totalt brystvegring en lang periode. Begynte når hun var 4 mnd, og fra da av skulle hun ikke se en pupp uten å bøye seg i bro og hyle. Vi var mye hos hs og hos ammehjelper, men vi måtte se at slaget var tapt etter 1,5 mnd med lite søvn, kjempe sinna og sulten baby og en mor som satt med gråten i halsen -utslitt fordi at det var umulig å amme. Ga henne da en nan flaske, og det var det mest vemodige jeg har gjort i mitt liv. Men utrolig deilig for både baby og meg. Hun sovnet rett etterpå og sov i TRE timer. Det har hun aldri gjort på dagtid før. Vi fikk skikkelig ny baby rett og slett. Orket ikke mer med ammingen i en uke eller to. Orket ikke tenke på den engang. For første gang hadde vi rutiner, hun sov, og jeg fikk sove. Og jeg slapp å tenke på hvordan i all verden jeg skulle få mat i henne. Jeg pumpet da, så melkeproduksjonen var ennå igang, og hun fikk melk derifra også. Følte meg som den tappern som ikke fikk til å amme. I alle fall når alle på barselsgruppa sitter der å "har du prøvd ditt? Og har du prøvd datt?" Og når man svarer ja, får man bare; " men har du prøvd hardt nok?"

Altså, vi har vært hos kiropraktor, manuell terapaut, osteopat , flere helsesøstre har prøvd å hjelpe og ammehjelper har også prøvd. Vi har også vært hos lege. Ingen fant noen grunn til at hun ikke skulle amme.

Men uansett, etter å ha vært flaskebarn i 2-3 uker så tok hun plutselig puppen igjen i går!! Og med unntak av to flasker idag, (og sitt faste grøt måltid) så har hun kunn spist pupp! Jeg har jo lagt henne til med jevne mellomrom, men reaksjonen har alltid vært det samme, med unntak av nå plutselig. Var redd hun skulle begynne å sove dårlig igjen, men det virker det ikke som det er noe fare for:p Jeg er så glad! Hun vegrer enda litt, er derfor jeg har gitt litt flaske, for vil ikke presse henne. Men føler vi er på riktig vei, helt plutselig :D

Vesla var også på kontroll idag og veide 6708 gram og var 65 lang, 6 måneder gammel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra hun tar puppen igjen! Flott at du pumpet og slet. Det var lønn for strevet!

Det er veldig synd at det skal kikkes ned på de som strever med ammingen og ikke har annet alternativ enn å gi flaske! Det er vanskelig nok om ikke en skal måtte stå til ansvar til alle!

Her hadde han puppenekt på den ene siden i ei uke, jeg har hatt brystbetennelse, han har bare villet amme med brystskjold og jeg sliter masse med tette melkekanaler, men jeg har nok melk (mye mere på den ene siden da). Begynte med smaksprøver ved 4 mnd og det meste har slått an. Han er veldig interessert i mat og spising, så vi har lunsj med frukt eller grønnsaksmos og grøt til kveldsmat. Hender at han får brødskive med smør eller leverpostei også.

Stinelin: fikk du noen grunn for å kutte ut mos og gi mere grøt? Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg synes det høres rart ut... Han er jo en stor gutt, men lang også!

Jeg sier også bare ja og ha, til HS! Går dit bare for å veie og måle, og for at de skal får krysset av skjemaene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også litt puppenekt for tiden Klarer faktisk å amme bare på natta, så jeg pumper om dagen. Vet ikke, men tror han er for opptatt av ting rundt seg til å konsentrere seg om puppen. Går også i bro og hyler når vi prøver. Håper han begynner igjen, kunne godt tenke meg å amme en stund til.

Stinelin: fikk du noen grunn for å kutte ut mos og gi mere grøt? Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg synes det høres rart ut... Han er jo en stor gutt, men lang også!
Jeg sier også bare ja og ha, til HS! Går dit bare for å veie og måle, og for at de skal får krysset av skjemaene sine.

HS sa at eneste fullverdige mat for bayer var grøt. Altså, han ville få i seg "mange gode stoffer gjennom grønnsaker, kjøtt, fisk og frukt i tillegg", men det var grøt som ga riktig sammensetning. Så anbefalingen gikk faktisk på at han skulle få i seg nok næring, store pluggen. ;)

Vi har troa på å introdusere variert og sunn mat med ulike smaker, og ta ting i småens tempo. Han får ett grøtmåltid om dagen, det synes jeg er nok.

Jeg føler at hun bare må "ta meg" på noe. Når jeg ikke har noen spesielle problem eller spørsmål, graver hun til hun finner noe å sette fingeren på. Denne gangen var det at jeg gir ei flaske mme om han ikke blir mett etter amming om natta, og at han spiste annen mat i tillegg til grøt om dagen. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...