Gå til innhold

Skravletråd juli - august 2013


Miss I.W.

Anbefalte innlegg

Vi har også fått purring på den grøten. Syns det er evig nok med et grøtmåltid om dagen egentlig. Merker at det er litt forskjell på nummer en og to. Førstemann fikk spesialpureer til faste tider, mens snuppa får av det vi spiser, når vi spiser :ler: Det puppes forøvrig dag og natt, og ingenting tyder på at interessen er avtagende.

Hun er nå seks måneder, ni kilo og 66 cm, så ei god kule ;)

Har begynt å jobbe så smått igjen, litt rart, men også litt godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det også litt puppenekt for tiden Klarer faktisk å amme bare på natta, så jeg pumper om dagen. Vet ikke, men tror han er for opptatt av ting rundt seg til å konsentrere seg om puppen. Går også i bro og hyler når vi prøver. Håper han begynner igjen, kunne godt tenke meg å amme en stund til.

HS sa at eneste fullverdige mat for bayer var grøt. Altså, han ville få i seg "mange gode stoffer gjennom grønnsaker, kjøtt, fisk og frukt i tillegg", men det var grøt som ga riktig sammensetning. Så anbefalingen gikk faktisk på at han skulle få i seg nok næring, store pluggen. ;)

Vi har troa på å introdusere variert og sunn mat med ulike smaker, og ta ting i småens tempo. Han får ett grøtmåltid om dagen, det synes jeg er nok.

Jeg føler at hun bare må "ta meg" på noe. Når jeg ikke har noen spesielle problem eller spørsmål, graver hun til hun finner noe å sette fingeren på. Denne gangen var det at jeg gir ei flaske mme om han ikke blir mett etter amming om natta, og at han spiste annen mat i tillegg til grøt om dagen. :roll:

Mm, når vi går på helsestasjonen sier vi som regel "ok", og gjør noe annet.

Jeg fortalte jo at de syntes lillemor var litt i største laget. Derfor skulle vi ikke røre grøt, siden det bare ville gjøre henne enda større. I tillegg var det visst også noe med at hvis man vender dem til smaker tidlig så er det større sjangs for at de liker det? Hva vet vel jeg. De sa, begynn med grønnsaksmos, og når det er i orden med litt forskjellige smaker, ta frukten siden det er enklere. Og til slutt grauten.

Det er så mye forskjellig info at jeg føler meg helt maktesløs. Prøver å danne meg et helhetlig bilde av f.eks av å lese på nettet og info fra HS, og så komme til en konklusjon vi selv føler passer for oss.

Jeg tror det går bra likevel =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ofte "alt med måte", og variasjon. Unngår salt og melkeprodukt, og tilfører litt olje. Og tenker at den maten han spiser skal være fersk og god. Blir litt tilfeldig her også, med førstemann var det mye mer strukturert.

Nå har jeg ikke sett lillegutt på et døgn! Har jobbet langlang dag, og han lå med pappan natta som var. Hadde sovnet før jeg kom hjem i kveld, så jeg fikk ikke sett han. Litt rart, litt godt, gleder meg til han våkner for mat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hallo, hallo alle damer! Hvordan går det med dere og knøttene deres? Her går det unna i superfart!

6 tenner, hun krabber og reiser seg, plukker opp mat selv og spiser, samt hermer, hopper og spiller på slurva dagen lang. Full fart med andre ord :ler:

Nå har jeg min andre dag der pappan tar henne med bort på dagtid så jeg får studert litt. Hun har sluttet å amme så ofte på dagtid, så hun kan godt være borte i 6 timer uten problem nå. Litt godt, men samtidig veldig skummelt! Sover fremdeles ikke natta gjennom, men våkner ikke så ofte lengre. Heldigvis :)

Hvordan står det til? :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Hallo hallo!

6 tenner allerede :sjokkert: Mini er 9 og en halv måned og har "bare" to hele tenner og 2 på vei :fnise:

Han har begynt å stå langs bord og stoler, men er like flink å deise ned i parketten til mammas store fortvilelse :sjenert: Mini sover heller ikke natta gjennom fremdeles, skulle vel tatt kampen om å bare tilby vann på nattestid, men foreløpig synes vi det er greit slik det er :) Ellers kan han vinke! Uten at han ser ut til å skjønne hva det betyr :icon_lol: Gleder meg til de begynner å prate litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med så mange tenner, har dere merket noe mer sutring osv eller?

Lillemor er 7 mnd og 1 uke og har ingen tenner. Her er det like før hun krabber. Sover kun 1,5 time i løpet av dagen, og fremdeles med gode netter fra rundt 19.30 til 07.00.

Er mye underholdning om dagen, om dere har noen tips til hva annet enn danse, tralle og synge tar jeg gjerne imot tips. Leker har hun jo, og de har vi oppdatert til det som skal passe for hennes alder, likevel føler jeg at hun trenger enda mer stimuli. Vet ikke?

Mye sikling og luftblåsing, fuktutslett på haka. Det hører vel med =)

...og ja, jeg er gravid igjen da, så vi får se hvordan det går etterhvert med energien haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De siste to kom samtidig, og to uker etter nr 3+4 (her kommer visst alle parvis), og jeg merket faktisk ikke at de var på vei før de hadde brutt gjennom. Hun har aldri siklet noe særlig, egentlig. Merket at hun begynte å tygge endel på lekene sine igjen, men aldri sur/slapp/diare e.l. . Så bør vel ikke klage! :)

Oi, wow! Gravid, jøss! Kikket innom boka di nå, og fant ut at det var planlagt og alt. :ler: Vi har nok ikke kommet så langt, vi. Først nå har jeg begynt å komme meg etter den strevsomme nyfødttiden uten søvn (de første 6 mnd). Føler endelig at jeg har begynt å leve igjen, og ikke bare eksistere. :P Tror jeg trenger litt mer tid før vi prøver på et søsken! Ikke har vi hatt mulighet til å lage en rakker heller tidligere, hanky-panky har vært et ikketema med den døgnrytmen vi har hatt i hus. :ler:

Mannen har faktisk begynt å snakke om å få flere, men jeg er litt skeptisk. Jeg prøve å unnskylde meg med at jeg må jobbe minst 6 mnd før fødsel, for å få økonomisk støtte, og jeg skal ikke begynne å jobbe før i august. Han svarte at "Jamen, da kan vi jo rekke å bli gravide i år, da!", med et stort smil. Jeg måtte bare sukke og le, SÅ klar er jeg ikke helt enda altså... :ler: Men han er søt som vil, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner godt at folk ikke setter igang med produksjonen igjen de første mnd. VI har vært såpass heldige med at hun har sovet natten gjennom fra like etter 4 mnd mener jeg å huske, så det gjør jo at man har litt mer voksentid, og kan drive med andre ting på kveldene, og stå opp "som alltid" om morgenen.

Det gjorde avgjørelsen litt lettere, men ting kan jo forandre seg, men får gjøre en god innsats likevel. Det er en grunn til at jeg kjøpte espressomaskina ;)

Mannen er også den som var mest interessert her...Jeg ba han holde seg til etter Fotball VM, siden jeg da liker å ta meg en pils eller to, men der var det ikke mye tålmodighet. Vil selv ha to raske så jeg var ikke vond å be :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa har blitt 9 mnd og er en svært rolig og blid snuppe. Har begynt å åle seg litt (bevege seg er vel mer korrekt :ler:), men ligger som regel i ro på teppet og leker. Ingen tenner enda, men det setter ingen demper på matlysta. Det puppes enda natt og dag, men hun spiser "alt". Brødskiver med leverpostei går ned på høykant og middagsmat er svært populært. Hun "prater" og synger mye, og vi kjenner igjen mamma, pappa, brorens navn, hei, mer og det jeg tror kan være vann.

Hun er generelt fornøyd og veldig blid. Alle får et strålende smil, selv om hun helst vil være hos mammaen ;)

Hun og broren er blitt skikkelig gode venner, og han passer på henne med stort alvor. Storebror er veldig populær, og han leker gjerne litt med henne.

Jeg tror ikke vi skal ha flere, det blir i hvert fall en god stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, sier hun ord allerede, Synne-Marie? Ikke verst! Her er det bare bllrgh og dada :ler: Så godt at hun er blid og fornøyd, da blir det litt enklere å ha de med på ting! Her var hun veldig skeptisk i starten, og gråt lett av det meste. Heldigvis har det gått over! Så klarer vi f.eks å dra på butikken uten ramaskrik.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ord og ord, utover mamma og pappa er det er nok bare vi som skjønner hva hun "sier". Jeg har nok vært litt mere var denne gangen (og vant med babyprat), med broren gikk jeg bare ut i fra at det ikke kunne være mening bak lydene hans, så jeg fulgte ikke med på samme måte. Hun har en lyd jeg tror betyr pupp og.

Greit å kunne ta de med på forskjellig ja. Jeg har studert i vinter og hun har vært med som maskot på samling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nesten kryping på gang, hun har kommet seg opp på knærne og albuene, samt at det er kommet frem 2 tenner. Dada og mamamamama går det mest i :ler:

Gnager på brød, og vil smake på alt mamma spiser.

Selv har jeg jobbet i 2 måneder allerede, og flere barn er satt på vent inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi også fått første tanna. Snuppa pådro seg en lei luftveisinfeksjon med høy feber, og vips spratt den ut. Det var skikkelig skummelt, de blir jo så fort knalldårlige! Nå har vi vært fire dager på sykehuset og får antagelig dra hjem i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Stopp, verden, jeg vil av! Noen ganger går livet litt for raskt.

Jenta er vel inn i barnehage, mor er i jobb. En ny, hektisk hverdag som vi alle trives med! Barnehagetilvenningen gikk som fot i hose, jenta var visst spennklar for en ny hverdag. Begynte vel å bli lei av oss gamlingene. Hun løper inn til barna og glemmer omtrent å si hadet ved levering. Gråter når hun må hjem. Supert!

Og ja, hun har begynt å prate endel! Hun formidler helt klart mening om mye, og har mange uttrykk som vi kjenner igjen og forstår. Hun uttaler ikke nødvendigvis ord korrekt, men de er så tydelige likevel, at vi skjønner mye av det som kommer ut. Hun spør etter "gokka" (dokka) om den er forsvunnet fra stellebordet, hun elsker å ha på seg "ko" (sko), puppen "puu" er fremdeles en favoritt og både "aua, na, øee og moo" er morsomme å peke på (øye, nese, øre, munn). Hun forstår mye mer enn hun klarer å formidle, og gjør som befalt om jeg ber henne sette seg i stolen sin eller hente en bok. Hun klapper ofte på stolen sin og sier "itta", og vil tydelig sitte i den. Så gøy å se at hun kommuniserer, og hun blir utrolig glad når vi forstår hva hun prøver å si! Jeg er bare bittelitt stolt... ;)

Ellers så ryker spiralen snart. Time er, etter grundig rådgiving med mannen, bestilt. For vi er ganske enige om denne saken:

- vi gruer oss til et nytt svangerskap, da jeg sist var lenket til bøtta til jeg rundet 7 mnd.

- ingen av oss gleder oss til en nyfødttid igjen, om det blir like grufult som sist

- vi gruer oss til to bleieunger og vil egentlig bare slappe av litt til først... i type 10 år

- men vi har fremdeles lyst på en til, og helst passelig tett! Vi lever altså i selvmotsigelsens land om dagen, og jeg har i vantro bestilt time til mandag! Hos en mannlig vikarlege. Ikke min favoritt, men er man impulsiv, så må man vel bare ta det man får. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig oppdatering! Her er det ikke ord enda, gleder meg til det :)

nummer to er på vei, er 30 uker nå så er jammen ikke lenge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...