Gå til innhold

Skravletråd juli - august 2013


Miss I.W.

Anbefalte innlegg

Gratulerer Mus-Katt og Stinelin! :)

Lurer på hva det er som skjer akkurat ved 8 cm siden nesten alle (?), meg inkludert, føler for å dra hjem/avslutte fødselen/dø akkurat der? :vetikke::fnise:

Jeg husker dette ganske tydelig selv, og hadde lest om det før jeg fødte, og siden det hadde gått bare litt over en halvtime når tanken slo meg (som en sekk med murstein) trodde jeg at jeg skulle få fødselen fra helvete! Heldigvis viste det seg at enden (på fødselen) faktisk var nær ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg følte for å gi opp under pressriene rett før han kom. Men så hadde jeg 9 cm åpning når jeg kom inn på fødestua, så jeg var vel mest opptatt med å komme meg på sykehuset når jeg hadde 8 cm åpning! :fnise:

Hvordan går det med de nybakte mødrene?

Her går det veldig fint, både med lillebror, meg og ikke minst storesøster. Lillebror er så snill at storesøster slipper å bli oversett. Han spiser godt og sover bra på natta. Vi har enn så lenge sluppet unna mageknip og annet ubehag.

Det er ikke travelt om dagene, men jeg sliter med å prioritere mat og drikke til meg selv. Alle og alt kommer liksom før det. :sjenert: Så der har jeg litt å jobbe med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener Miss I.W! Sitter her med vondt i magen og hodet, etter å ha spist minimalt i hele dag. Har tenkt så mye på alle andre at jeg glemte meg selv gitt!

Her går det fint, bortsett fra dem forp... amminga. Slet sist, og sliter nå igjen. Har kommet dit at jeg vurderer å gi opp, men tenker at bare èn dag til, og èn til... Er utrolig sårt og vondt, og jeg klarer ikke å amme så mye som lillemann vil. Ender opp med å gi han ei flaske når det blir for ille. På den måten ødelegger jeg den naturlige økingen av melkemengde, og vips - så delammer jeg igjen. Hadde virkelig håpet at det skulle gå lettere denne gangen, men jeg får han bare ikke til å gape skikkelig, uansett hva jeg gjør. :(

Men ellers går det helt fint, og vi har gode dager med storebror korte dager i barnehagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg får han bare ikke til å gape skikkelig

Det er ikke så enkel bestandig den der amminga! Men det er jo supert at du prøver og prøver!

Har du prøvd ammeskjold? Jeg klarer meg ikke uten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann sleit med å gape skikkelig. Det viste seg at tungebåndet var for kort.

Du er tøff som fortsetter å prøve! Håper det snart går litt lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkel bestandig den der amminga! Men det er jo supert at du prøver og prøver!

Har du prøvd ammeskjold? Jeg klarer meg ikke uten!

Prøvde skjold i dag, men de var liksom altfor store/lange..? Ble bare tull. Hvordan skal de passe på brystknoppen egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babyen suger brystknoppen ut i skjoldet. Lillebror får ikke tak uten, men jeg må passe på å ikke stikke den for langt inn for da kan han brekke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han her bet seg fast på skjoldet/ ytterst på brystknoppen, og det var helv... vondt, så jeg ga fort opp. Er avhengig av at han gaper så høyt som mulig og kommer godt innpå for at det skal være minst mulig vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den amminga har vært min sorg disse første 2 ukene også....selv om jeg ikke har hatt direkte blødende knopper var det likevel noe jeg gruet til hver gang, og gikk det bra så var humøret på topp, gikk det dårlig var jeg trist som faen.

Fikk hjelp av amme-ekspert her om dagen og jeg som trodde amminga var OK (jeg skrek ikke av smerte når jeg ammet) fikk meg en helt ny opplevelse da hun viste meg hvordan det egentlig kunne gjøres best.

Jeg trodde jenta gapet høyt, men det var ikke høyt i forhold til hva hun kan.. Uansett er det ofte på nattestid at jeg tenker at dette orker jeg ikke mer, men på dagtid får jeg litt ekstra motivasjon til å prøve igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den amminga har vært min sorg disse første 2 ukene også....selv om jeg ikke har hatt direkte blødende knopper var det likevel noe jeg gruet til hver gang, og gikk det bra så var humøret på topp, gikk det dårlig var jeg trist som faen.

Fikk hjelp av amme-ekspert her om dagen og jeg som trodde amminga var OK (jeg skrek ikke av smerte når jeg ammet) fikk meg en helt ny opplevelse da hun viste meg hvordan det egentlig kunne gjøres best.

Jeg trodde jenta gapet høyt, men det var ikke høyt i forhold til hva hun kan.. Uansett er det ofte på nattestid at jeg tenker at dette orker jeg ikke mer, men på dagtid får jeg litt ekstra motivasjon til å prøve igjen..

Som om jeg skulle sagt det selv! I går morges var jeg så fortvilet at tårene rant, og jeg sa at nå er det slutt på amming for min del. Det er jo så innmari vondt, og trist å skulle grue seg til hver gang ungen blir sulten! Men så gikk det seg til utover dagen, humøret steg, og også viljen til å prøve litt til.

Har du noen gode tips til hvordan man får dem til å gape? Handler alt om riktig timing og bare trene på det, eller finnes det lure triks?

Min gutt gaper noenlunde av og til, så da gjelder det å koble til raskt nok. Men problemet er at om han får for mye pupp inn i munnen dytter han den ut igjen med tunga! Det er så utrolig vondt, og ikke minst irriterende når man først har fått til et godt tak.

Skjold fungerer ikke, og om jeg pumper får jeg ut maks 50ml på begge sider totalt. Virker som om utdrivingen ikke reagerer noe særlig på pumpa, var slik med første barnet også. Må innrømme at jeg gir ei flaske mme når det blir for ille. Da koser vi oss og spiser oss mette uten at noen har vondt eller blir fortvilet. :)

Jeg blir virkelig sprø av den amminga, men vil jo så gjerne at gutten skal få mest mulig morsmelk! Og så hadde det vært så lettvint om det hadde fungert, spesielt om natta og når vi er på farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gode tips til hvordan man får dem til å gape? Handler alt om riktig timing og bare trene på det, eller finnes det lure triks?

Min gutt gaper noenlunde av og til, så da gjelder det å koble til raskt nok. Men problemet er at om han får for mye pupp inn i munnen dytter han den ut igjen med tunga! Det er så utrolig vondt, og ikke minst irriterende når man først har fått til et godt tak.

Hun viste meg hvordan jeg skulle legge henne til og da sa hun at først og fremst må jeg lære meg å ikke styre brystet. Nå har jeg ganske store og hun sa at ofte hvis man har størrelse så er det lettere at man driver å vil styre brystet inn i munnen og ikke motsatt. Hold deg borte fra puppen, var vel regelrett det ho sa.

Så, jeg legger henne mage mot mage, men heller litt vendt oppover sånn at vi omtrent kan ha øyekontakt, og sånn at knoppen peker mot nesa hennes, og fra start utenfor rekkevidde for hennes munn. Så legger jeg en flat hånd mellom skulderbladene hennes...Og en hånd som bare støtter hodet, men ikke styrer hodet. Dette for at hun skal ha monnet på å legge hodet bakover og få det høye gapet. Da må hun altså gape for å få den inn, og jeg må ikke styre knoppen inn selv. Når jeg ser at overleppa hennes kan dekke over knoppen så dytter jeg henne mot meg med hånden jeg har på ryggen hennes, altså jeg dytter ikke hodet hennes mot meg.

Egentlig det viktigste jeg lærte er at

1. hold deg borte fra brystet, ikke prøv å styre selv

2. En hånd mellom skulderbladene som du dytter henne inntil deg med når hun ser at hun har gapt såvidt over knoppen.

Et triks jeg bruker er også å putte knoppen lett mot overleppa hennes, så hun vet at den er der, og at hvis hun vil ha den må hun gape litt høyere. Altså da viktig at du da bare støtter hodebevegelsene hennes, og ikke dytter i noen retning.

øve, øve, øve var det hun sa til meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Har jo hørt, lest og fått forklart ammeteknikk gang på gang, men trenger å høre det igjen. :) Jeg har lett for å gi opp og tenke at jeg ikke klarer å snu uvanen uansett.

Jeg ender ofte opp med å styre puppen selv, men det skal jeg prøve å slutte med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er en link med bilder som viser hvordan du starter, hvordan du kan ha hånden og hvor på ryggen osv,

om du gidder kan du sikkert bruke translate siden det er på nederlandsk, men bildene viser godt hvordan jeg gjør det nå så teksten trenger du egentlig ikke.

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/aanleggen.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er en link med bilder som viser hvordan du starter, hvordan du kan ha hånden og hvor på ryggen osv,

om du gidder kan du sikkert bruke translate siden det er på nederlandsk, men bildene viser godt hvordan jeg gjør det nå så teksten trenger du egentlig ikke.

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/aanleggen.html

Takk!

Oi, et slik gap har ingen av mine noen gang prestert!

Sugetaket til minsten er mer som den diende babyen på bildet ute til høyre på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså jeg synes ikke jenta mi heller gaper så høyt som på noen av de bildene!

I morges sjekket jeg ut Ammehjelpens websider og fulgte en av instruksjonsvideoene til punkt og prikke.

Det gikk strålende! jeg er helt sjokkert. Vanligvis må jeg prøve flere ganger før hun får fatt ordentlig, men etter denne videoen har jeg for første gang ammet uten vondt, til og med på en knopp som i natt blødde og har en rift i seg og som jeg har ikke har ammet på i to dager (håndmelket) Helt utrolig og smertefritt !

Legger ved linken her, kanskje det er noe for deg også, nå gruer jeg meg ikke så mye til ammingen senere http://ammehjelpen.no/tilkoblingen?id=785#1TilkoblingVideo

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså jeg synes ikke jenta mi heller gaper så høyt som på noen av de bildene!

I morges sjekket jeg ut Ammehjelpens websider og fulgte en av instruksjonsvideoene til punkt og prikke.

Det gikk strålende! jeg er helt sjokkert. Vanligvis må jeg prøve flere ganger før hun får fatt ordentlig, men etter denne videoen har jeg for første gang ammet uten vondt, til og med på en knopp som i natt blødde og har en rift i seg og som jeg har ikke har ammet på i to dager (håndmelket) Helt utrolig og smertefritt !

Legger ved linken her, kanskje det er noe for deg også, nå gruer jeg meg ikke så mye til ammingen senere http://ammehjelpen.no/tilkoblingen?id=785#1TilkoblingVideo

Den videoen så jeg også i dag! Enda så mange ganger jeg har hørt disse tipsene så hjalp det å se videoen, og det gikk bedre her også! :)

Problemet vårt bortsett fra gapingen, er at han virrer veldig med hodet, og hugger tak når puppen er i nærheten. Om han gaper høyt er det bare et kort øyeblikk, så timingen må være god. Jeg er livredd for at han skal komme borti puppen eller ta feil tak, for det er så utrolig vondt! Derfor gruer jeg meg, og må bare "gutse på" og la det stå til når jeg mener det er riktig øyeblikk. Så er det bare å håpe at gapet varer til han er påkoblet.

I slike amme videoer har babyene stooort gap som er åpent lenge, det skjer ikke her. :roll:

Men det har gått bedre i dag, så nå ser jeg litt lysere på det igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda, så fælt å plages med ammingen:/ Vi plagdes veldig inntil nylig, men det var kun pga at først hadde vi en skikkelig brystbetennelse med 42 i feber og antibiotika behandling i 4 uker. Som selvfølgelig ble etterfulgt av sopp på brystene, i munnen på jentungen og nedentil på lille.

Men det gikk seg til, og vi har vært en uke uten medisiner idag, 8 uker gammel:)

Men kan ikke helsesøster hjelpe til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...