Gå til innhold

Skravletråd juli - august 2013


Miss I.W.

Anbefalte innlegg

Huffda, så fælt å plages med ammingen:/ Vi plagdes veldig inntil nylig, men det var kun pga at først hadde vi en skikkelig brystbetennelse med 42 i feber og antibiotika behandling i 4 uker. Som selvfølgelig ble etterfulgt av sopp på brystene, i munnen på jentungen og nedentil på lille.

Men det gikk seg til, og vi har vært en uke uten medisiner idag, 8 uker gammel:)

Men kan ikke helsesøster hjelpe til?

Oi, det hørtes også fælt ut med betennelse og sopp, bra dere fikk orden på det!

Helsesøster har prøvd å hjelpe, både med barn nr.1 og nr.2, og de har prøvd å hjelpe meg på den lokale fødestua, som har flere priser for å være best i landet på amming. Likevel er det ingen som kan få ungene til å gape høyere. Det er vel egentlig bare trening, og riktig timing, men det er så vanskelig! I tillegg sier de at jeg har vanskelige pupper med definerte brystknopper som er perfekte å suge seg fast på for en liten munn som ikke gidder å gape høyere enn han må. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huffda, det skal virkelig ikke være lett! Ikke bare skal man ha vondt i graviditet og fødsel, men det skal svarten meg være vondt etterpå også! Det er ikke rart det er kvinnfolk som må utstå det, for her faller sambo om av en liten forkjølelse:p

Håper du klarer deg uten delamming, men du må huske på at det ikke er nederlag omså du må stoppe helt med ammingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper å få til delamming, og tar det som en bonus om jeg kan fullamme. Nå om dagen ender jeg ofte opp med ei flaske tillegg om kvelden, og det er jeg egentlig fornøyd med.

Idag har småen sovet så mye at jeg nesten er bekymret for han. Er våken og spiser, og sover 3-4-5 timer før neste måltid. Han føles varm, men måler 37,5, så det skal vel ikke være noe problem. Storebror er febersyk, så jeg tenkte kanskje minsten er litt pjusk også.

Er ikke vant til å ha sovebaby, så dette er helt rart. Fikk til og med vasket gulvene mens jeg ventet på at han skulle våkne i kveld! Pumper meg når han sover så lenge, for å holde oppe produksjonen. Så spørs det om natta blir like rolig, eller om han kviker tilnår jeg vil sove...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en runde (et par dager) med varm baby og mye soving her også. Ble litt bekymret først, men han spiste og var tilfreds, så det ga seg. Blir vel mer sånn med babyen når man allerede har et bhg.barn i hus. ;-)

Endret av Miss I.W.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bah. Har etter mye styr og slit måttet gi opp ammingen.

Jeg har sånne sår som ikke har grodd ordentlig siden uke 1. Det gjør ikke vondt å amme, men det brenner i begge knoppene etter amming, gjerne en time etterpå også. Hun har ikke sopp. Jeg har prøvd lanolin, hjelper ikke mye. Ungen var mye frustrert og sov aldri, sikkert fordi hun ikke fikk nok mat og aldri ble mett. Følte vel aldri at det kom så mye ut av meg. Jeg har grått hver dag og natt, stakkars mann. En dag hadde jeg kun 1 time med henne, resten drev jeg med pumping og drit for å prøve å øke produksjonen, men så aldri resultater av noe som helst. Det var altså det at jeg ikke følte meg som en mamma som var dråpen. Etter 3 uker tok vi valget om å stoppe, da jeg så meg selv gå mot depresjonens rand. Det var ikke slik det skulle bli. Jeg har pumpet og prøvd, var så stolt da jeg klarte 5 dager uten mme, men ungen var jo egentlig sjelden fornøyd. Nå jobber jeg med å stoppe, og regner med at melka er borte innen et par dager. Ammer sprengen når det er som verst. Dårlig samvittighet for å slutte, men enda mer dårlig samvittighet for at hun ikke har vært mett og at jeg ikke har følt meg som en mamma de første 3 leveukene. Det er vondt å tenke på at alt skulle handle om amming og mat, og at jeg ikke fikk kost meg med henne på fanget. Jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har kost meg før vi tok avgjørelsen i helga. Det blir flaske fra nå av, og en avslappet og gla mamma er allerede tilstede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mus-Katt: Synd at det ble slik, men så bra at du avslutter når det bare blir slit! Jeg hadde det på samme måten forrige gang, og holdt ut mye lengre enn sunt var. Slet med tilknytningen, samvittigheten og ble til slutt deprimert.

Kos deg nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok rett avgjørelse Mus-Katt. Selv ammer jeg heller ikke. Hadde jo egentlig store planer om denne ammingen før babyen ble født, men ting ble ikke som jeg først hadde tenkt. En uke etter babyen ble født ble jeg veldig syk med en infeksjon og var innlagt på sykehuset i 3-4 dager. Pumpet meg noe mens jeg var der for å prøve å opprettholde produksjonen, men det gikk nedover. I tillegg ble sugeteknikken hennes helt elendig fordi hun måtte mates med flaske. Pumpet det lille jeg hadde fram til hun var ca 6 uker, så hun fikk en liten skvett morsmelk for dag. Til slutt var det så lite at det bare så vidt dekte bunnen av flaska, og da ga jeg meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er det en stund siden det har vært noe aktivitet her inne. Hvordan går det med dere? Og hvordan står det til med de små?

Nå er vår lille blitt 3 og en halv måned og hele 6.7 kg! Han smiler masse og er kjempe nyskjerrig på verden rundt seg. Har desverre vært litt uheldig i det siste og har selv vært innlagt på sykehus to ganger, og mini har vært innlagt 1 gang samt mange undersøkelser. Satser på det roer seg nå. Ellers nyter vi dagene til det fulle!

Hadde vært koselig å fått oppdatering fra flere her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere slipper mere action Hybelkaninen90!

Veslesøster har blitt tre mnd og er ei sol. Hun og broren er kjempebetatt av hverandre og det er så morsomt når de "leker" sammen.

Barseltiden har vært relativt enkel. Amminga går greit og hun sover godt. Det har vært litt tøft for meg mtp det barnet vi mistet, men det går ikke så verst, sånn alt i alt.

I morgen skal vi på tre-mnd-kontroll og jeg er veldig spent på lengde og vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe i mot å fortelle hvorfor det har vært på sykehuset hybelkaninen? Høres ikke noe koselig ut i alle fall:/

Er helt ny her, men så trist å høre om din for historie Synne-Marie! Godt å høre at det går bra til tross:)

Her er jentungen 2 og en halv mnd, og vi skal på 3 mnd kontroll den 25.okt. Er så spent, har nemlig holdt meg fra å dra på ekstra kontroll siden hs mente vi kunne klare oss i tre uker uten veiing denne gangen. Egentlig er jo det positive nyheter, men føler hun er så liten. Jeg blir så engstelig av at ingen bekrefter at hun har lagt på seg bra. Selv om jeg veier henne og ser det selv:p

Forrige kontroll var på 9 uker. Og da veide hun 4600 g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har gutten blitt 6 uker, og vi har det veldig fint!

Amminga er på stell, og jeg har faktisk fullammet i flere dager nå. Hender han får ei flaske om jeg har litt lite melk om kvelden. Lille baby er en skikkelig mammadalt, mye mer enn førstemann. Jeg er derfor mer bundet til han og hjemmet, men denne gangen stresser det meg ikke, siden jeg vet at det går over. (Med førstemann følte jeg at alle situasjoner var "til evig tid", og jeg så ingen ende på det når det ble lite søvn og frihet.)

Vi har ikke vært på kontroll enda, og forrige veiing var på hjemmebesøket etter fødselen. Men småen spiser, sover, tisser og bæsjer masse, og han vokser stadig ut av klærne sine, så jeg er ikke bekymret. :)

Storebror synes bare det er stas med babyen, og koser på han hele tiden. Han er nok så liten at han ikke kobler forandringen til babyen, det er fordelen med å ha barna tett. Håper på å få evt. tredje barn om ikke altfor mange år også, slik at det ikke blir så langt imellom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vesla har passert 12 ukersmerket, og jeg bekymrer meg for vekten hennes. Var inne på åpen helsestasjon og veide henne, da hadde hun bare gått opp 300gram på 3 uker. Men vi får se hvordan det går på 3mnd kontrollen neste uke. Ellers går det bra, vesla har begynt å få interesse for leker,litt ihvertfall, og er fanatisk mammadalt. Pappaen duger innimellom, mens andre mennesker, vel, det er høyst sjeldent. Synes det er litt dumt da, så prøver å la andre holde og prate/leke med henne. Jeg trodde ikke babyer ble skeptiske/så knyttet før noe senere :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla har strukket seg nesten 10 cm og lagt på seg nesten fire kilo siden fødsel, viste det seg. God appetitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe i mot å fortelle hvorfor det har vært på sykehuset hybelkaninen? Høres ikke noe koselig ut i alle fall:/

Er helt ny her, men så trist å høre om din for historie Synne-Marie! Godt å høre at det går bra til tross:)

Her er jentungen 2 og en halv mnd, og vi skal på 3 mnd kontroll den 25.okt. Er så spent, har nemlig holdt meg fra å dra på ekstra kontroll siden hs mente vi kunne klare oss i tre uker uten veiing denne gangen. Egentlig er jo det positive nyheter, men føler hun er så liten. Jeg blir så engstelig av at ingen bekrefter at hun har lagt på seg bra. Selv om jeg veier henne og ser det selv:p

Forrige kontroll var på 9 uker. Og da veide hun 4600 g.

Det har vært forskjellige infeksjoner hos begge to, samt en litt uheldig spiral-insetting som førte til blodoverføring. Lille gutt har noen medfødte feil i nyrene og er derfor ekstra utsatt for infeksjoner, ser ut til at det blir operasjon i løpet av det kommende året. Satser på at det roer seg nå! :)

Rart å tenke på at for bare noen mnder siden satt vi med store mager og høye forventninger. Kjekt å lese at det går bra med dere, tross i utfordringer og bekymringer, men det hører vel med. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leit at dere har hatt så mange utfordringer, Hybelkaninen! Får håpe dere har fått deres del nå.. :klem:

Her går det stort sett bra. H blir 13 uker i morra (tror jeg :roll: ) og er veldig blid og helt nydelig :rodmer: Får masse kommentarer på hvor våken og liten hun er. Mange tror nok hun er yngre enn hva hun er. Hun er jo en liten jente fortsatt siden hun var så liten ved fødsel. Jeg tror hun er rundt 5 kg nå.. Faktisk har vi ikke veid på ordentlig vekt siden 6 siste kontroll.. :sjenert: Bare hjemme. Har rett og slett glemt det pga mye styr hjemme med storebror og sjalusi.. :sjenert: Og fikk litt nok av "maset" på hs. Men hun spiser masse og bæsjer og tisser MYE! :fnise: Og sover bra og virker veldig fornøyd. Så veldig spent på 3 mndkontrollen neste uke.. Lurer på om jeg skal gå på åpen dag i dag og veie.

Storebror har vært litt sjalu og jeg ble utrolig sliten av det. Men nå virker det som han har falt til ro i rollen og den såre og sinte gutten har blitt vanlig igjen! :strix:

Jeg er godt i gang med trening og overdriver stadig :fnise: Deilig! :)

Og hvis det ikke skinner (veldig) igjennom er jeg en superstolt mamma! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit at dere har hatt så mange utfordringer, Hybelkaninen! Får håpe dere har fått deres del nå.. :klem:

Her går det stort sett bra. H blir 13 uker i morra (tror jeg :roll: ) og er veldig blid og helt nydelig :rodmer: Får masse kommentarer på hvor våken og liten hun er. Mange tror nok hun er yngre enn hva hun er. Hun er jo en liten jente fortsatt siden hun var så liten ved fødsel. Jeg tror hun er rundt 5 kg nå.. Faktisk har vi ikke veid på ordentlig vekt siden 6 siste kontroll.. :sjenert: Bare hjemme. Har rett og slett glemt det pga mye styr hjemme med storebror og sjalusi.. :sjenert: Og fikk litt nok av "maset" på hs. Men hun spiser masse og bæsjer og tisser MYE! :fnise: Og sover bra og virker veldig fornøyd. Så veldig spent på 3 mndkontrollen neste uke.. Lurer på om jeg skal gå på åpen dag i dag og veie.

Storebror har vært litt sjalu og jeg ble utrolig sliten av det. Men nå virker det som han har falt til ro i rollen og den såre og sinte gutten har blitt vanlig igjen! :strix:

Jeg er godt i gang med trening og overdriver stadig :fnise: Deilig! :)

Og hvis det ikke skinner (veldig) igjennom er jeg en superstolt mamma! :rodmer:

Har du også en liten jente? Høres ut som våre er veldig like da, vår jente er 12 uker på mandag og er ennå på 3 procentilen.. Har hatt noen ekstra kontroller av henne, for hun har vært under 2,5 procentilen etter fødselen. Var vel nede i 2500 gram.

Hvorfor var din jente liten? Her gikk vannet 3 uker og 2 dager fortidlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten jente ja :) Hun var bare 2665 da hun ble født, og helt nede i 2365 faktisk. Menn 2800 etter en uke! :) Hun kom 6 dager før termin bare så det er jo "innafor" på alle måter egentlig.. Jeg får vist små barn :vetikke:

Jeg stakk innom helsestasjonen i dag og hun var 5015. Jeg kom for sent til å få det registrert men jeg håper og tror at det er på kurven.. Vet du hvilken percentil det tilsier..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på ekstra veiinger i starten, men som sagt har jeg glemt det litt sikkert fordi jeg har oppfattet det som unødvendig nå.. Hs sa vel egentlig det også. Og jeg er litt lei av "hysteriet".. Jeg ser ikke at noe kan gjøres anderledes liksom.. Hun spiser seg mett og har snart doblet vekten. Det må da være greit..? :sjenert:

Edit: ser på fødselpapirene at hun var under 2,5 percentilen tror jeg..

Endret av siebaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...