Gå til innhold

Farsrollen lite verdt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, for selv om noen mødre slår og mishandler, må vi absolutt ikke snakke om det?

Det at kvinner mishandler barn oftere, er ren logikk. Nettopp fordi det som oftest er kvinner som har mest omgang med barn, både i skoleverket og i hjemmet.

Men nå var ikke det hovdepoenget mitt. Ved å fremme et håpløst forslag var det meningen å illustrere hvor galt det går hvis man tror at man kan forby seg ut at vold og overgrep. Dette er straffbart idag og lovverket er der, men det forvaltes ikke riktig. Du og de fleste kvinner og menn vil være mot en slik lov fordi den generaliserer et helt kjønn.

Det siste lovforslaget fra Toprkildsen har mange likhetstrekk med mitt overdrevne forslag. Man fjerner viktige rettsikkerhetsprinsipper og man gir alt for mye makt til (i praksis) kvinnekjønnet, som slettes ikke har vist seg tilliten verdig i forhold til å forvalte en slik makt. Heller ikke menn, for den del.

Men tilbake til utgangspunktet:

Det er et uomtvistelig faktum at farsrollen er mindreverdig i forhold til morsrollen. Det finnes helt klare fakta som underbygger dette, bl.a. det at kvinner vinner fram i 85% av alle tvister om omsorgsrollen. Det er noe alvorlig galt med måten vi har rigget oss til i forhold til dette, og konfliktnivået forsterkes vesentlig bare av det faktum at fedre vet at de stiller svært svakt i slike saker.

Jeg vet ikke om du egentlig ønsker en ordning som er og oppfattes som rettferdig av de fleste menn og kvinner. Argumentasjonen din tyder på at du er mer opptatt av å underslå og bagatellisere fakta når de er til ugunst for dagens ordning. Jeg tror du er svært komfortabel med at fedre står meget svakt og at farsrollen er mindre verdt enn morsrollen. Men jeg håper at jeg ta feil.

Hvis tallmateriale skal brukes er det viktig at det er riktig, og ikke manipulert for å underbygge sitt syn.

Og hvis du har lest innleggene mine så vet du at jeg mener at rett skal være rett. Enten det er mor eller far som "vinner kampen om barna".

Jeg er ikke uenig i at vi i mange år har levd med holdninger om at menn er udugelige som omsorgspersoner. Hvem som har skapt disse holdningene adresserer jeg til de uttallige menn som har vist at de gir blaffen i barna sine både økonomisk og moralsk.

På samme måte som om det kan synes at det er mange dårlige holdninger til enslige mødre, fordi mange av dem bevisst har uttyttet menn og system for å bruke barn som inntektskilde og maktmiddel.

Det finns råtne epler overalt, og jeg tror alle vet det. Derfor hadde vært langt mer nyttig å legge krefter i å tette hullene de gjemmer seg i.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår det Løvetanten, at det er mange tilfeller som din manns.

Jeg har selv en nær venninne som har stått x antall runder i retten fordi begge foreldrene har vært gode representanter, og det hele har endt med at begge parter har være tvunget til å plukke livet fullstendig i fra hverandre og boarealet målt ned i antall kvadratcentimer i sin overbevissning om at de var best skikket. I den saken snakker vi om gram på vektskålen, og mener begge foreldrene hadde en reell sjangse.

På en annen side, jeg kjenner menn som har vært "overlegen" når det gjelder gode forutsetninger uten at det har gjort dem til vinnere.

Det må være mye vi ikke hører om når det snakkes i generelle vendinger.

Sitat: På en annen side, jeg kjenner menn som har vært "overlegen" når det gjelder gode forutsetninger uten at det har gjort dem til vinnere.

Hvor vinner ikke fedre mer fram i rettssystemt når det er slik?

Det er frusterende og der er et samfunn som er tuftet på gårsdagens holdninger.

Skrevet (endret)

Hvis tallmateriale skal brukes er det viktig at det er riktig, og ikke manipulert for å underbygge sitt syn.

Og hvis du har lest innleggene mine så vet du at jeg mener at rett skal være rett. Enten det er mor eller far som "vinner kampen om barna".

Jeg er ikke uenig i at vi i mange år har levd med holdninger om at menn er udugelige som omsorgspersoner. Hvem som har skapt disse holdningene adresserer jeg til de uttallige menn som har vist at de gir blaffen i barna sine både økonomisk og moralsk.

På samme måte som om det kan synes at det er mange dårlige holdninger til enslige mødre, fordi mange av dem bevisst har uttyttet menn og system for å bruke barn som inntektskilde og maktmiddel.

Det finns råtne epler overalt, og jeg tror alle vet det. Derfor hadde vært langt mer nyttig å legge krefter i å tette hullene de gjemmer seg i.

Sitat: På en annen side, jeg kjenner menn som har vært "overlegen" når det gjelder gode forutsetninger uten at det har gjort dem til vinnere.

Jeg tror du trekker en litt for lett slutting her.

Bakgrunnen er nok mer et gammeldags syn på slik det var før. Mor var hjemme og far ute og jobbet.

Dette har ikke endret seg i systemer som er ved barnefordeling.

Når en person føler seg utrettferdig behandlet i en barnetfordleing betaler en ikke som en skal etter regler. Dette er helt naturlig, for han føler seg lurt. Ingen betaler noe mer når en føler seg lurt.

Det finnes råtne epler natrulig nok over alt men jeg mener som sagt det mer bakenforliggende årsaker til konflikter etter et samlivsbrudd enn å si at menn ikke gidder ovs.råtne epler. Det er en årsak til det meste av ens valg. Det synes jeg er viktig å ta i en betraktning.

Jeg synes også det er moralsk feil av en mann og ikke være far når barna var planlagte i et forhold.

Jeg synes det er moralsk feil av kvinnen og vanskeliggjøre samevær i samlivsbrudd.

Når så kvinnen gjøre dette og har makt over barn med støtte fra STATEN vår er det ikke rart menn lar være samvær og bidrag etter forsøk på å nå fram der de føler seg utrettferdig behandlet.

Utrykket vold avler vold kan brukes her. Dette må legges vekk slik barna ikke blir lidende.

Som dere ser er mitt syn på dette varierende avhengig av situasjonen rundt hvordan et barn blir til.

Som parforhold regner jeg samme bosted ved unnfangelsen.

Dette har vi system på i dag bare litt annerledes da far blir med foreldreansvar når samme bosted er registert.

FNs barekonsvensjon er oppfylt slik jeg ser det hele.

Hilsen en mann.

Endret av Sulosi
Avsporing
Skrevet

Hvor vinner ikke fedre mer fram i rettssystemt når det er slik?

Det er frusterende og der er et samfunn som er tuftet på gårsdagens holdninger.

Jeg vet faktisk ikke, og det er derfor jeg mener at det er mye vi ikke hører om når det snakkes i generelle vendinger. F.eks. kan jeg tenke meg at menn stiller dårligere når det gjelder SMÅ barn.

Skrevet

Men tilbake til utgangspunktet:

Det er et uomtvistelig faktum at farsrollen er mindreverdig i forhold til morsrollen. Det finnes helt klare fakta som underbygger dette, bl.a. det at kvinner vinner fram i 85% av alle tvister om omsorgsrollen. Det er noe alvorlig galt med måten vi har rigget oss til i forhold til dette, og konfliktnivået forsterkes vesentlig bare av det faktum at fedre vet at de stiller svært svakt i slike saker.

Kilde?

Det kunne vært interessant å vite hvor du tar en slik påstand fra, da Regjeringens nettsider sier at det ikke finnes statistikk på barnefordelingssaker i rettsapparatet.

Det finnes ikke statistikk over antall barnefordelingssaker som behandles av retten per år fordi alle sivile saker registreres under ett.

De refererer derimot til en undersøkelse som tvert imot viser at i barnefordelingssaker dømmes det nokså likt mellom mor og far.

Skjørten fant at far fikk omsorgen i 44,2 % av sakene og mor fikk omsorgen i 48,8 % av sakene. I 7 % av sakene ble søskenflokken delt. Følger vi disse sakene tilbake til lavere rettsinstans, ble det besluttet at barna skulle bo hos mor i 39,5 % av disse sakene, og hos far i 54,3 % av sakene. I resten av sakene ble søskenflokken delt, og i én av sakene kom spørsmålet om fast bosted først opp ved lagmannsrettsbehandlingen. 14

Skjørten fant at den mest markante endringen i domsavgjørelsene om barnefordeling de siste 30 årene var at de ikke lenger begrunnes med mødres fortrinnsrett som omsorgspersoner. Barns ønske om bosted er kommet tydeligere fram. Retten la mindre vekt på hvem som har utøvd hovedomsorgen for barnet i samlivet. Lagmannsretten la imidlertid fortsatt vekt på risikoen ved å utsette barn for miljøskifte, dessuten ble barns emosjonelle tilknytning og personlige egenskaper hos foreldrene tillagt betydning. 17

Anonym poster: 6a3ca59b30888abcba4d7e36c716360e

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporende debatt.

Sulosi, mod.

Skrevet

Fordi de tar det for gitt at far tar 12 uker og mor tar resten. Vis meg den mor som ville latt far ta neo av fellesukene... Tror aldri det har skjedd siden loven kom...

:vinke:

Det er slett ikke uvanlig at far tar en del av fellesukene. Men NAV har ikke fått det med seg...

• Liker 1
Skrevet

Jeg burde lest denne tråden forfra istedet for å begynne bakerst ser jeg....

Til TS:

Min post retta til Jalp burde også vært retta til deg. Hva med å underbygge dine påstander som er grunnlag for denne tråden?

Jeg finner ingen tall som sier at mor som oftest tilkjennes hovedomsorgen tilkjennes hovedomsorgen av retten.

Anonym poster: 6a3ca59b30888abcba4d7e36c716360e

Skrevet

Men når far settes til side så er det ingen som gjør noe...

Denne (korte) artikkelen som jeg håper mange av dere leser forteller om en far som måtte helt opp til Høyesterett for at han og datteren(?) skulle få ha samvær, men selv med den dommen i hånda fortsetter mor å sabotere og INGEN hjelper han. Han fikk tilslutt medhold i tvangsbøter, men mor kontret med å kreve høyere bidrag. For siden hun saboterer alt samvær så blir bidraget makset og han betaler i realiteten mors tvangsbøter...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Far-trodde-Hoyesterett-skulle-gi-ham-rett-6569412.html

Jeg må takke deg Løvetanten uten at jeg kjenner deg i det hele tatt. Med dine innlegg er du et forbilde for kvinner og menn her inne. Denne artikkelen du viset til forteller om de syke system som er når får ikke får være får. Jeg trenger ikke kommtere mer enn å si at det må komme ordentlige reaksjonsformer mot mødre som utdøver slik terror mot barn og får. Jeg begriper ikke at Stortinget innfører straks vedtak. De er flinke i andre sammhenger. Jeg blir bare lei meg når noen kan gjøre slik. Det er så lite menneskeverd som blir utvist her. Jeg trodde ikke dette var mulig i Norge i dag.

Skrevet

Jeg må takke deg Løvetanten uten at jeg kjenner deg i det hele tatt. Med dine innlegg er du et forbilde for kvinner og menn her inne. Denne artikkelen du viste til, forteller om de syke system som er når får ikke får være får. Jeg trenger ikke kommentere mer enn å si at det må komme ordentlige reaksjonsformer mot mødre som utøver slik terror mot barn og får. Jeg begriper ikke at Stortinget innfører straksvedtak. De er flinke i andre sammenhenger. Jeg blir bare lei meg når noen kan gjøre slik. Det er så lite menneskeverd som blir utvist her. Jeg trodde ikke dette var mulig i Norge i dag.

Stakkars sauer som ikke får være seg selv. Vi må slutte med lammestek og får i kål....

Skrevet

Jeg må takke deg Løvetanten uten at jeg kjenner deg i det hele tatt. Med dine innlegg er du et forbilde for kvinner og menn her inne. Denne artikkelen du viset til forteller om de syke system som er når får ikke får være får. Jeg trenger ikke kommtere mer enn å si at det må komme ordentlige reaksjonsformer mot mødre som utdøver slik terror mot barn og får. Jeg begriper ikke at Stortinget innfører straks vedtak. De er flinke i andre sammhenger. Jeg blir bare lei meg når noen kan gjøre slik. Det er så lite menneskeverd som blir utvist her. Jeg trodde ikke dette var mulig i Norge i dag.

Det er langt viktigere å lage reaksjonsformer mot fedre som ikke stiller opp for barna sine eller til og med skader barna når de er sammen med dem. Problemet med mødre som ikke tør la barna ha samvær med far, er forsvinnende lite sammenliknet med det problemet dårlig fungerende fedre utgjør for såvel barna som deres mor.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor ikke folk er i stand til akseptere at det er forskjell på mann og kvinne. Mor er en mye viktigere del i livet for et barn enn far. Dette er helt fra biologien. De er tross alt 9 måneder i mors mage, tilfeldig?

Det er bra både for barn og far at vi er kommet dit at far har en større rolle, men la det nå ikke bli snudd helt på hodet.

Husk at mor har makta helt fra unnfangelsen av. Etter at hun har blitt gravid, har mannen NULL makt.

-Hvis mor ønsker abort, så er det hun selv som avgjør dette, selv om far er dundrende uenig, og selv om det tross alt er like mye hans liv som er i mors mage.

-Hvis far ønsker abort, men mor ikke, så er det hun som bestemmer også her, og selv om dette trolig fører til samlivsbrudd og 18 års barnebidrag for far, så har ha ingen mulighet til å hindre dette.

Dette viser jo bare hvor sterkt mor står. At det i dag er "pålagt" flere uker i permisjon for far enn for mor er i praksis bare på papiret. ALLE vet at den resterende, såkalt "felles" permisjonstiden er det mor som i 99 av 100 tilfeller tar ut.

Og personlig synes jeg dette er helt ok. Hvorfor skal man på død og liv drive å endre på det som fra naturen av føles naturlig?

Helt enig. Det kan synes som om mange av disse mennene står klar for å gå fra mora den dagen hun popper ut ungen for å få sine rettigheter som mann. Jeg blir helt skremt av å lese dette her. Jeg vet at jeg ikke kunne dra fra ungen i mer enn 2 minutter da ungen var født. Jeg ble fysisk og psykisk dårlig av å være adskilt fra den. Mannen min dro på jobb, han kom og gikk. Klart at han var glad i ungen, men fra naturen er faktisk moren født med noen instinkter som dreier som om babyens overlevelse. Altså at hun ikke kan være vekke fra den.

Det er forskjeller på damer og menn. Så er jeg enig i at disse forskjellene viskes ut etterhvert som barnet blir eldre. Men når menn her sutrer over at de skal helst ha hele svangerskapspersmisjonen, så tenker jeg at det har gått for langt. Dere er klar over at dere ikke har født ungen og ikke har pupp, og i det hele tatt ikke har gått gjennom et langt svangerskap. At dere naturlige og biologiske oppgave er å ta dere av ungen og mor! ....Jeg blir fader meg skremt av dagens menn. Hva skal vi med dere om dere ikke kan være menn lengre??

Skrevet

Hva diskuteres. Farsrollen , men de Siste innlegg skriver øm hvor dårlig får er mot barnet og barnets mor

Nå har ikke noe ansvar for barnemor. Dett blir for dumt. Dere mener artikkel i Aftenposten er feil? Eller tåler ikke dere sannheten om det skjeve barnefordelingssystemet i Norge selv når retten har avgjort?

Skrevet

Det er langt viktigere å lage reaksjonsformer mot fedre som ikke stiller opp for barna sine eller til og med skader barna når de er sammen med dem. Problemet med mødre som ikke tør la barna ha samvær med far, er forsvinnende lite sammenliknet med det problemet dårlig fungerende fedre utgjør for såvel barna som deres mor.

Riktig.
  • Liker 1
Skrevet

Så betyr dette dere er likegyldig til de mennene som faktisk rammes av denne urettferdigheten?

Anonym poster: cc42c16661de7758c6f7bb7647c1d6b5

Skrevet

Nrk "ytringen de glemte fedre" får så stort tyn av en del kvinner her. Hvorfor gjør den det? De svarer er far som skal straffes. Mor skal få gjøre som hun vil. Det er klart dette skaper problemer i et samlivsbrudd.

Jeg forstår også at noen fedre ikke betaler barnebidrag når de blir lurt rundt samlivbrudd.

Jeg forstår ikke at kvinner har en salgs rolle der de kan gjøre hva som helst uten at det får konsekvenser når de saboterer, pålurer farskap etc.

Artikkelen i Aftenposten som "Løvetanten" la til er et av mange overgrep mot barn og fedre fra mødre.

Når noen her mener det e rhelt greit som jeg får et inntrykk av når de "slenger ut" at det er bedre en "tar far".

Dette minner om unger under skolealder mentaltiet.

Skrevet (endret)

Det er utrolig surt å se 5 siffer ut fra nettbanken til NAVI hver måned. Penger som skal gå til barnas underhold, men som barna ikke ser noe av. De får tilogmed høre at far ikke betaler bidrag lengre fordi han er en drittsekk som ikke bryr seg.

Og hvordan har bidraget blitt så høyt? Jo, samværssabotasje og trenering. Selv med flere dommer "på seg" fortsetter mor og ingen gjør noe. Faktum er at ingen kan gjøre noe, for det finnes ingen effektive sanksjoneringsmidler. Tvangsbøter er ikke bare-bare. Det er en ny rettssak, og med 5 siffer ut i barnebidrag hver måned, egne levekostnader og flere hundretusen i tilbakelagte advokatutgifter er det ikke rom for mer. Og er det barnas beste å dra de gjennom enda en rettssak?

Hadde far til barna f.eks valgt å ikke respektere samværsavtalen og bare beholdt barna hos seg så hadde politiet vært på døra innen 20 minutter. Hadde han betalt bidrag etter det som er avtalt og ikke det hun har snusket til seg gjennom år med sabotasje så hadde NAVI tatt huset vårt.

Hadde ikke det offentlige støtteapparatet indirekte lagt opp til at en part kan leve (godt) av bidrag og statlige overføringer så hadde ikke dette kunnet gå an, for saken er at hun i realiteten ikke har egne penger og har egentlig ikke råd til å ta seg av ungene. Så i stedet for at far som har både midler og vilje får daglig omsorg så må resten av oss ta oss av både henne og min manns unger.

Jeg spør dere; hvem hjelper far når mor slår seg vrang?

Endret av Løvetanten
Skrevet

Oversikt over hvem som betaler og hvem som mottar barnebidrag i dagens Norge.

Kjønn "Ikke oppgitt" betyr at betaleren befinner seg i utlandet.

http://www.nav.no/Om+NAV/Tall+og+analyse/Familie+og+omsorg/Barnebidrag/Barnebidrag/Bidragspliktige.+Kj%C3%B8nn+og+alder.+30.+juni+2003-2012.+Antall.320333.cms

2012:

Kvinner som betaler bidrag: 6 060

Menn som betaler bidrag : 68 640

Skrevet

Oversikt over hvem som betaler og hvem som mottar barnebidrag i dagens Norge.

Kjønn "Ikke oppgitt" betyr at betaleren befinner seg i utlandet.

http://www.nav.no/Om...tall.320333.cms

2012:

Kvinner som betaler bidrag: 6 060

Menn som betaler bidrag : 68 640

Ja?

Og antallet har sunket drastisk siden 2003, på begge sider. Det må bety at andelen 50/50 har økt MYE på 9 år.

Skrevet

Interessant og se forskjellene i argumentasjonen. Får følelsen av at menn gjør feil helt i starten av barnas liv. Men så er da kanskje menn litt mer karriærebevisst enn kvinner og har andre prioriteringer mens barna er små. Og er det å bli samværsforeldere prisen de må betale?

http://www.samfunnsforskning.no/ISF/Prosjekter/Avsluttede-prosjekter/Barnefordelingssaker-forelderskap-og-barns-beste

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...