Gjest regine Skrevet 23. november 2012 #201 Skrevet 23. november 2012 Så oppsummert synes dere det er ille at man ikke kan tvinge far til samvær, men ikke at man skal kunne kunne gi mødre og fedre like rettigheter i barnefordelingen? Mødre og fedre HAR like rettigheter i fht. barnefordelign. En far som saboterer bidrag kan i ytterste konsekvens miste hus og hjem og bli fengslet. En mor som lurer til seg mer bidrag blir ikke straffet fordi det da anses som privatrettslig og opp til far å bringe saken for retten. Han mister ikke hus og hjem. Det skal MYE til å bli dømt for at man ikke har betalt bidrag, det skjer av og til, men ofte så henlegger politiet saken,selv om NAVI skulle anmelde. Hvordan lurer man til seg bidrag? Ved at NAV legger avtaler og ikke realitet til grunn? Det gjør de og "andre veien" slik at bidraget blir langt lavere enn det skulle ihtt. regelverket om mer bidrag jo mindre samvær. En far som nekter å se ungene sine bør straffes/tvinges, men en mor som nekter far å se barna sine skal ikke få konsekvenser? Det er ingen konsekvenser pr idag for en far som nekter å se ungene sine. INGEN. Og forsøker man å foreslå reaksjoner (f.eks. tap av foreldreansvar, fordi det at også far har del i det gjør en del ting kompliserte for mor, når far likevel ikke ønsker kontakt) så får man bare høre at det ikke er mulig. Det finnes konsekvenser for mor som nekter samvær, i siste instans mister hun omsorgen. det er grunnen til at en del barn må ha samvær med fedre som ikke burde hatt samvær. En far som ikke leverer ungene tilbake etter samvær får politiet på døra. En mor som holder barna tilbake fra samvær får ikke politiet på døra fordi det er "traumatisk" for barna. Go figure. Tull. Far får heller ikke politiet på døra - og mor kan trekkes for retten. Jeg skjønner at i din verden er det kun og kun far som har problemer med å bli sett/hørt og ditt standpunkt endres ikke selv om du får all verdens kunnskap om den andre realiteten. Men den er der likefullt - og ijgen - det er BARNA som bli taperne i det lange løp.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2012 #202 Skrevet 23. november 2012 Jeg skjønner at i din verden er det kun og kun far som har problemer med å bli sett/hørt og ditt standpunkt endres ikke selv om du får all verdens kunnskap om den andre realiteten. Men den er der likefullt - og ijgen - det er BARNA som bli taperne i det lange løp. Jeg må innrømme at jeg faktisk ikke fatter at enkelte av våre meddebattører ikke bruker sin sunne fornuft og følger opp det der med det de ellers vet om folk som skriker høyest om "urettferdighet", det er bare bullshit alt de kommer med.
Kontormus Skrevet 23. november 2012 #203 Skrevet 23. november 2012 (endret) Tallenes klare tale viser at det er forskjell på menn og kvinner!! Det er mange flere kvinner som er bostedsforeldre, da er ikke ting så veldig forandret som du påstår. Den dagen det er sånn nogenlunde like mange av hvert kjønn som er bostedsforeldre så er vi enige!! Anonym poster: cc42c16661de7758c6f7bb7647c1d6b5 Vi kommer ALDRI til å bli like mange i hver leir. Der slår biologien inn. Herregud, klarer dere ikke se det... Det forutsettes at ALLE fødte barn ønskes også av sine fedre, og at alle fedre er villig til å ta vare på dem både økonomisk og moralsk. He he... ja, for det ser vi jo. Endret 23. november 2012 av Kontormus
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #204 Skrevet 23. november 2012 Vi kommer ALDRI til å bli like mange i hver leir. Der slår biologien inn. Herregud, klarer dere ikke se det... Det forutsettes at ALLE fødte barn ønskes også av sine fedre, og at alle fedre er villig til å ta vare på dem både økonomisk og moralsk. He he... ja, for det ser vi jo. Det forutsetter også at bitre mødre må la de gode fedrene få ta del i ungenes liv, det skjer nemlig ikke alltid... Om en mor ønsker å sabotere for far er det ikkenoe problem. For å gjort om på det må en far bruke enormt med penger for å kjempe sin sak i rettsystemet... Ja, det finnes råtne epler blant både mødre og fedre, uten tvil, og begge deler er like ille. Bare så synd at råtne mødre kommer unna med det.... Anonym poster: cc42c16661de7758c6f7bb7647c1d6b5 1
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2012 #205 Skrevet 23. november 2012 Mange menn der ute som bare vil ha samvær pga samværsfradraget også. Det gagner ikke ungene i hvertfall. 1
Kontormus Skrevet 23. november 2012 #206 Skrevet 23. november 2012 Det forutsetter også at bitre mødre må la de gode fedrene få ta del i ungenes liv, det skjer nemlig ikke alltid... Om en mor ønsker å sabotere for far er det ikkenoe problem. For å gjort om på det må en far bruke enormt med penger for å kjempe sin sak i rettsystemet... Ja, det finnes råtne epler blant både mødre og fedre, uten tvil, og begge deler er like ille. Bare så synd at råtne mødre kommer unna med det.... Anonym poster: cc42c16661de7758c6f7bb7647c1d6b5 Og det gjør liksom ikke fedrene???? Det er vel hele årsaken til at vi kan krangle til Dovre faller!
Gjest BettyBoop Skrevet 23. november 2012 #207 Skrevet 23. november 2012 (endret) Det som er så sabla trist er at det er så mange menn der ute som virkelig kjemper med nebb og klør for å få samværsrett med ungene sine. Og virkelig elsker dem. En annen ting er at menn, spesielt etter at de har fått barn, ikke er så opptatt av å finne seg en kvinne som beskytter dem eller gir dem nærhet, og er sjeldent aktiv på datingfronten. Med andre ord er menn mye bedre skikket til omsorgsrollen da de tenker mer på sine egne avkom enn seg selv, slik mange mødre gjør, som er på utskikk etter nye menn, ny luksus og generelt bare det å bevise at de klarer å være singelmødre for ungene sine. Anonym poster: 2970bfab626812d954b443a2776b9bef dette er det dummeste jeg har lest noensinne Endret 23. november 2012 av BettyBoop
Gjest BettyBoop Skrevet 23. november 2012 #208 Skrevet 23. november 2012 6 uker mammaperm? 12 uker pappaperm? Og er dette mannsdiskriminerende? men den fellespermen går jo nesten alltid bare til mora da. Det er jo slik fordi menn skal være sikra å få permisjon så ikke mora græbber til seg hele 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #209 Skrevet 23. november 2012 men den fellespermen går jo nesten alltid bare til mora da. Det er jo slik fordi menn skal være sikra å få permisjon så ikke mora græbber til seg hele Helt enig!! Mange kvinner snakker ofte varmt om at pappa skal ta sin del av permisjonen, både for fars nærhet til barnet og for at de selv ikke skal tape altfor mye på jobbmarkedet. Det man ofte ser i praksis er at noen de samme kvinnene til syvende og sist ikke gir opp permisjonen frivillig. Derfor må det regelverk til som sikrer far 12 uker... Ellers hadde mange ikke fått noen ting... Anonym poster: cc42c16661de7758c6f7bb7647c1d6b5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #210 Skrevet 23. november 2012 Helt enig!! Mange kvinner snakker ofte varmt om at pappa skal ta sin del av permisjonen, både for fars nærhet til barnet og for at de selv ikke skal tape altfor mye på jobbmarkedet. Det man ofte ser i praksis er at noen de samme kvinnene til syvende og sist ikke gir opp permisjonen frivillig. Derfor må det regelverk til som sikrer far 12 uker... Ellers hadde mange ikke fått noen ting... Anonym poster: cc42c16661de7758c6f7bb7647c1d6b5 Og likevel er det de færreste fedre som tar ut hele fedrekvoten. Faktisk er det kun i underkant av 5% som tar 12 uker. Og det er etter at kvoten ble økt fra 10 uker til 12, tidligere var det kun 0,13 % som tok ut full kvote. Halvparten av fedrene lar altså 8 uker av fedrekvoten gå tapt. Dvs at halvparten av familiene går glipp av 2 måneder av permisjonstiden. 40 % av fedrene lar 1-2 måneder av permisjonstiden gå tapt. Argumentet med at mor tviholder på permisjonen til egen fordel holder ikke vann. Hovedandelen menn tar ikke ut full fedrekvote engang. Statistikken viser at halvparten av fedrene med foreldrepenger tar ut opptil 30 dager av fedrekvoten. Drøye 40 prosent tar ut mellom 31 og 60 dager av kvoten, mens i underkant av 5 prosent tar ut mer enn de 60 dagene som er maksimal fedrekvote http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/4-prosent-tar-ut-hele-fedrekvoten-6983407.html Anonym poster: 6a3ca59b30888abcba4d7e36c716360e 1
Gjest Purple Haze Skrevet 23. november 2012 #211 Skrevet 23. november 2012 Jeg lurer på hva barna hadde sagt og tenkt om de var en del av denne debatten. Herlighet, hvor sykt denne barnefordelingsdebatten har blitt. Det ropes, skrikes, krangles om dager, timer og kroner mellom mødre og fedre. Tror et fåtall faktisk klarer å tenke på hva som er best for barna. Så lenge JEG får det JEG har krav på, så drit i resten. Det er barna som har krav på samvær med foreldrene sine, ikke omvendt.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #212 Skrevet 23. november 2012 Helt enig!! Mange kvinner snakker ofte varmt om at pappa skal ta sin del av permisjonen, både for fars nærhet til barnet og for at de selv ikke skal tape altfor mye på jobbmarkedet. Det man ofte ser i praksis er at noen de samme kvinnene til syvende og sist ikke gir opp permisjonen frivillig. Derfor må det regelverk til som sikrer far 12 uker... Ellers hadde mange ikke fått noen ting... Anonym poster: cc42c16661de7758c6f7bb7647c1d6b5 Svarer deg jammen med en gang til jeg Innføringen av fedrekvoten handlet hovedsaklig om å sette press på arbeidsgivere og gjøre det sosialt akseptabelt på arbeidsplassen at menn tar ut permisjon. Og det ser ikke ut til at vi er i land der ennå gitt, all den tid så få fedre tar ut full kvote. En annen mulighet er at en god del fedre rett og slett synes det blir for lenge å være 3 mnd hjemme sammen med babyen. Anonym poster: 6a3ca59b30888abcba4d7e36c716360e
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2012 #213 Skrevet 23. november 2012 Og likevel er det de færreste fedre som tar ut hele fedrekvoten. Faktisk er det kun i underkant av 5% som tar 12 uker. Og det er etter at kvoten ble økt fra 10 uker til 12, tidligere var det kun 0,13 % som tok ut full kvote. Halvparten av fedrene lar altså 8 uker av fedrekvoten gå tapt. Dvs at halvparten av familiene går glipp av 2 måneder av permisjonstiden. 40 % av fedrene lar 1-2 måneder av permisjonstiden gå tapt. Argumentet med at mor tviholder på permisjonen til egen fordel holder ikke vann. Hovedandelen menn tar ikke ut full fedrekvote engang. Statistikken viser at halvparten av fedrene med foreldrepenger tar ut opptil 30 dager av fedrekvoten. Drøye 40 prosent tar ut mellom 31 og 60 dager av kvoten, mens i underkant av 5 prosent tar ut mer enn de 60 dagene som er maksimal fedrekvote http://www.aftenpost...en-6983407.html Anonym poster: 6a3ca59b30888abcba4d7e36c716360e Ja det kan du si men samfunnets holdninger gjør det ikke alltid så lett å ta ut permisjon. I mindre bedrifter er ikke alltid akseptert og ta ut all permisjonen. Det er ikke alle som jobber i kommune og stat og kan ta ut permisjon. Mye permisjon gir tapte inntekter for lille as hansen snekkerbedrift derfor presses mange menn tilbake i jobb.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #214 Skrevet 23. november 2012 Ja det kan du si men samfunnets holdninger gjør det ikke alltid så lett å ta ut permisjon. I mindre bedrifter er ikke alltid akseptert og ta ut all permisjonen. Det er ikke alle som jobber i kommune og stat og kan ta ut permisjon. Mye permisjon gir tapte inntekter for lille as hansen snekkerbedrift derfor presses mange menn tilbake i jobb. Enig med deg her, tror også at det er dette som i stor grad ligger bak disse tallene. Det er en viktig problemstilling, men det er likevel en annen problemstilling enn at mor er så slem og egoistisk og tviholder på permisjonsukene. Som jo er en yndet myte å framholde i disse debattene her på KG. Anonym poster: 6a3ca59b30888abcba4d7e36c716360e
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2012 #215 Skrevet 23. november 2012 Enig med deg her, tror også at det er dette som i stor grad ligger bak disse tallene. Det er en viktig problemstilling, men det er likevel en annen problemstilling enn at mor er så slem og egoistisk og tviholder på permisjonsukene. Som jo er en yndet myte å framholde i disse debattene her på KG. Anonym poster: 6a3ca59b30888abcba4d7e36c716360e Det er de konflikt fylte uker at mor vil ha mest mulig uker. Der barn ikke var planlagt, Der er ble uønsket farskap. I den vanlige familien uten noe spesielle problemer er det mest mor som tar det som er valgfritt og far skal jobbe inn penger til familien. Siden det er mange arbeidsgivere som synes permisjonen koster dem for mye legges fedre under press spes.i småbedrifter og der lønningen er resultatbasert.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2012 #216 Skrevet 23. november 2012 Det er de konflikt fylte uker at mor vil ha mest mulig uker. Der barn ikke var planlagt, Der er ble uønsket farskap. I den vanlige familien uten noe spesielle problemer er det mest mor som tar det som er valgfritt og far skal jobbe inn penger til familien. Siden det er mange arbeidsgivere som synes permisjonen koster dem for mye legges fedre under press spes.i småbedrifter og der lønningen er resultatbasert. 90 % av fedrene tar ikke ut full fedrekvote engang. Hvordan i all verden kan du hevde at mor setter begrensinger for far? Jupp, det er press på far fra arbeidsgiver. Det er her vi må sette inn støtet for å få til noen endring. Det må bli sosialt akseptabelt at far tar ut full kvote. Det er uten tvil bra for både far og barn å få denne tiden sammen. Fra mors perspektiv så er det er det mors arbeidsgiver som tar hoveddelen av belastningen med fødselspermisjon, og det er ansett som en risiko å ansette unge kvinner. Anonym poster: 6a3ca59b30888abcba4d7e36c716360e
Jalp Skrevet 23. november 2012 #217 Skrevet 23. november 2012 Jeg lurer på hva barna hadde sagt og tenkt om de var en del av denne debatten. Herlighet, hvor sykt denne barnefordelingsdebatten har blitt. Det ropes, skrikes, krangles om dager, timer og kroner mellom mødre og fedre. Tror et fåtall faktisk klarer å tenke på hva som er best for barna. Så lenge JEG får det JEG har krav på, så drit i resten. Det er barna som har krav på samvær med foreldrene sine, ikke omvendt. Dette handler om følelser. Og oppfatninger om systematisk urettferdighet. Jeg tror de aller fleste foreldre er svært glade i barna sine. Når disse barna blir tatt fra dem, reageres det slik alle foreldre vil reagere, tror jeg. Jeg vet ikke om du er mor, men hvordan ville du reagert om noen tok ifra deg ditt barn? Eller hvordan ville du reagert hvis det var fare for at noen ville ta fra deg barnet ditt? Når dette på toppen av alt skjer med systemets velsignelse, vil konfliktnivået bli deretter. Det må innsees at både mor og far er mennesker, utstyrt med følelser og sterke forelderinstinkter. For meg virker det som om regelverket er basert på at det bare er mor som har sterke følelsesmessige bånd til sine barn. 1
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2012 #218 Skrevet 24. november 2012 Dette handler om følelser. Og oppfatninger om systematisk urettferdighet. Jeg tror de aller fleste foreldre er svært glade i barna sine. Når disse barna blir tatt fra dem, reageres det slik alle foreldre vil reagere, tror jeg. Jeg vet ikke om du er mor, men hvordan ville du reagert om noen tok ifra deg ditt barn? Eller hvordan ville du reagert hvis det var fare for at noen ville ta fra deg barnet ditt? Når dette på toppen av alt skjer med systemets velsignelse, vil konfliktnivået bli deretter. Det må innsees at både mor og far er mennesker, utstyrt med følelser og sterke forelderinstinkter. For meg virker det som om regelverket er basert på at det bare er mor som har sterke følelsesmessige bånd til sine barn. Viktig poeng
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2012 #219 Skrevet 24. november 2012 90 % av fedrene tar ikke ut full fedrekvote engang. Hvordan i all verden kan du hevde at mor setter begrensinger for far? Jupp, det er press på far fra arbeidsgiver. Det er her vi må sette inn støtet for å få til noen endring. Det må bli sosialt akseptabelt at far tar ut full kvote. Det er uten tvil bra for både far og barn å få denne tiden sammen Anonym poster: 6a3ca59b30888abcba4d7e36c716360e Farsrollen er verdifull for barn såvel som for far (og mor). Problemet er at de færreste fedre fyller farsrollen slik de burde gjort. Konklusjonen blir derfor at fedre som regel er lite verdt, mens farsrollen er verdifull.
Gjest Purple Haze Skrevet 24. november 2012 #220 Skrevet 24. november 2012 Dette handler om følelser. Og oppfatninger om systematisk urettferdighet. Jeg tror de aller fleste foreldre er svært glade i barna sine. Når disse barna blir tatt fra dem, reageres det slik alle foreldre vil reagere, tror jeg. Jeg vet ikke om du er mor, men hvordan ville du reagert om noen tok ifra deg ditt barn? Eller hvordan ville du reagert hvis det var fare for at noen ville ta fra deg barnet ditt? Når dette på toppen av alt skjer med systemets velsignelse, vil konfliktnivået bli deretter. Det må innsees at både mor og far er mennesker, utstyrt med følelser og sterke forelderinstinkter. For meg virker det som om regelverket er basert på at det bare er mor som har sterke følelsesmessige bånd til sine barn. Jeg er mor til to. Skilt, til og med, så jeg har vært gjennom hele denne prosessen. Ja, jeg håper og tror du har rett i at de fleste foreldre er glad i barna sine. Samtidig har jeg sett nok grelle eksempler på at barna blir brukt som et maktmiddel og en måte å komme best ut av det økonomisk ( både fra mødre og fedre), og resultatet er at man står ikke igjen med annet enn tapere. De største taperne er barna, derfor mitt innlegg for å vinkle det fra barnas ståsted. Jeg er såpass opptatt av barn at jeg ofte tar på meg å snakke barnas sak. Jeg prøver å poengtere at mange må våkne opp og se at det er mennesker vi snakker om her, ikke en eiendel som man kan skalte og valte fram og tilbake slik at det skal gagne mor eller far best. Ved samlivsbrudd bør man ha et eneste fokus, og det er hvordan barna kan få det best mulig i en dårlig situasjon. Ikke om mor eller far får fem timer mer samvær i uka.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå