Gå til innhold

Farsrollen lite verdt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja?

Og antallet har sunket drastisk siden 2003, på begge sider. Det må bety at andelen 50/50 har økt MYE på 9 år.

Det er nok mer bidrag utenom Nav ordningen .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok mer bidrag utenom Nav ordningen .

Sikkert. Men trenden er like fullt å se.

Skrevet

Det er utrolig surt å se 5 siffer ut fra nettbanken til NAVI hver måned. Penger som skal gå til barnas underhold, men som barna ikke ser noe av. De får tilogmed høre at far ikke betaler bidrag lengre fordi han er en drittsekk som ikke bryr seg.

Og hvordan har bidraget blitt så høyt? Jo, samværssabotasje og trenering. Selv med flere dommer "på seg" fortsetter mor og ingen gjør noe. Faktum er at ingen kan gjøre noe, for det finnes ingen effektive sanksjoneringsmidler. Tvangsbøter er ikke bare-bare. Det er en ny rettssak, og med 5 siffer ut i barnebidrag hver måned, egne levekostnader og flere hundretusen i tilbakelagte advokatutgifter er det ikke rom for mer. Og er det barnas beste å dra de gjennom enda en rettssak?

Hadde far til barna f.eks valgt å ikke respektere samværsavtalen og bare beholdt barna hos seg så hadde politiet vært på døra innen 20 minutter. Hadde han betalt bidrag etter det som er avtalt og ikke det hun har snusket til seg gjennom år med sabotasje så hadde NAVI tatt huset vårt.

Hadde ikke det offentlige støtteapparatet indirekte lagt opp til at en part kan leve (godt) av bidrag og statlige overføringer så hadde ikke dette kunnet gå an, for saken er at hun i realiteten ikke har egne penger og har egentlig ikke råd til å ta seg av ungene. Så i stedet for at far som har både midler og vilje får daglig omsorg så må resten av oss ta oss av både henne og min manns unger.

Jeg spør dere; hvem hjelper far når

mor slår seg vrang?

Ut fra det jeg vet er det ingen. Jeg lurer på om du får svar fra de vanlige som hakker på dine innlegg

Skrevet

Interessant og se forskjellene i argumentasjonen. Får følelsen av at menn gjør feil helt i starten av barnas liv. Men så er da kanskje menn litt mer karriærebevisst enn kvinner og har andre prioriteringer mens barna er små. Og er det å bli samværsforeldere prisen de må betale?

http://www.samfunnsforskning.no/ISF/Prosjekter/Avsluttede-prosjekter/Barnefordelingssaker-forelderskap-og-barns-beste

Det hele er nok mer mors valg om hvem som skal være hjemme med barn. Familie inntjeningen er et valg. Får begynner som bidragsyter allerede når barnet er født. Mor bestemmer alt . Dette er nok oftest årsaken ti statistikken du viser til

Skrevet

Det hele er nok mer mors valg om hvem som skal være hjemme med barn. Familie inntjeningen er et valg. Får begynner som bidragsyter allerede når barnet er født. Mor bestemmer alt . Dette er nok oftest årsaken ti statistikken du viser til

Skjørtens forskning er snart 10 år gammel...

Skrevet

Og det vet du fordi?

Skrevet

Skjørtens forskning er snart 10 år gammel...

Ja, det er gamle opplysninger. Men det er ikke lett å finne nyere da det tar et hav av tid for å samle inn. Hvis en ser på antallet så er det ikke mange saker som kommer til de høyere rettsinstanser.

Skrevet

Ja?

Og antallet har sunket drastisk siden 2003, på begge sider. Det må bety at andelen 50/50 har økt MYE på 9 år.

Nå blir jeg litt matt altså... Man ser jo lett at selv om andelen bidragsbetalere registrert av NAV har gått ned så er forholdstallet mellom menn og kvinner økende.

Jeg tok en kjapp beregning på tallene fra tabellen, og så at fra 2003-2012 har forholdstallet mellom manllige og kvinnelige bidragsbetalere økt fra 1:9,5 til 1:11. Det vil si at det er flere menn som betaler bidrag til kvinner i dag enn det var for 10 år siden. Trenden ser ut til å være jevnt stigende, men jeg har ikke regnet på signifikans.

Grunnen til at det er færre bidragsbetalere registret hos NAV er at kampanjen deres om privat avtale har vært vellykket.

Så hittil har statistikken vist oss at av stønadsmottakere er det 22 kvinner mot 1 mann.

Av bidragsmottakere (registret hos NAV) er det 11 kvinner mot 1 mann. Sannsynligvis er forholdstallet rimelig likt stønadstallet, for du må være registrert hos NAV for å få ytelser. Får du ytelser får du også bidrag...

Skrevet

Nå blir jeg litt matt altså... Man ser jo lett at selv om andelen bidragsbetalere registrert av NAV har gått ned så er forholdstallet mellom menn og kvinner økende.

Jeg tok en kjapp beregning på tallene fra tabellen, og så at fra 2003-2012 har forholdstallet mellom manllige og kvinnelige bidragsbetalere økt fra 1:9,5 til 1:11. Det vil si at det er flere menn som betaler bidrag til kvinner i dag enn det var for 10 år siden. Trenden ser ut til å være jevnt stigende, men jeg har ikke regnet på signifikans.

Grunnen til at det er færre bidragsbetalere registret hos NAV er at kampanjen deres om privat avtale har vært vellykket.

Så hittil har statistikken vist oss at av stønadsmottakere er det 22 kvinner mot 1 mann.

Av bidragsmottakere (registret hos NAV) er det 11 kvinner mot 1 mann. Sannsynligvis er forholdstallet rimelig likt stønadstallet, for du må være registrert hos NAV for å få ytelser. Får du ytelser får du også bidrag...

Den forskjellen ser ikke jeg, så den må være marginal.

Og det er ikke nødvendigvis gitt at årsaken til at antall bidragssaker har gått ned er et økende antall private bidragssavtaler. Kan like gjerne være økende antall likedelinger.

Skrevet

Den forskjellen ser ikke jeg, så den må være marginal.

Og det er ikke nødvendigvis gitt at årsaken til at antall bidragssaker har gått ned er et økende antall private bidragssavtaler. Kan like gjerne være økende antall likedelinger.

Har du hatt matematikk på skolen?

Har du hatt statistikk? Kan du regne på forholdstall?

Når du regner forholdstall så dividerer du det ene tallet på det andre. Med andre ord så tar du antallet bidragsbetalende fedre og deler på antallet bidragsbetalende mødre. Summen er forholdstallet som forteller deg hvor mange fedre som betaler i forhold til hvor mange mødre som betaler.

Du kan ikke på alvor sitte her og krangle på matematikken? Den er jo krystallklar (med mindre du mener at NAV sin egen statistikk lyver og oppgir feile tall).

Klart antall likedelinger påvirker statistikken, men det fins ikke tall på det. Heller ikke tall på antallet private avtaler. Men at likedeling forklarer hele fallet er nok ikke riktig da forholdstallet blandt stønadsmottakere forteller om kvinner som de store mottakere. Jeg tror vi kan enes om at det er flere grunner til nedgangen.

Denne artikkelen fra NAV sier at flere og flere velger privat avtale

http://www.nav.no/Om+NAV/Tall+og+analyse/Familie+og+omsorg/Barnebidrag/Barnebidrag/Mange+velger+private+avtaler.267243.cms

Skrevet

Dette sier NAV selv:

"Vi ser at antall barn/bidragspliktige/bidragsmottakere i vårt statistikk-register er redusert i løpet av de siste årene, og vi antar at dette har sammenheng med at mange foretrekker å opprette private bidragsavtaler, uten å involvere NAV."

http://www.nav.no/Om+NAV/Tall+og+analyse/Familie+og+omsorg/Barnebidrag/Barnebidrag/Om+statistikken+-+Barnebidrag.169304.cms?kapittel=5

Skrevet

Dette sier NAV selv:

"Vi ser at antall barn/bidragspliktige/bidragsmottakere i vårt statistikk-register er redusert i løpet av de siste årene, og vi antar at dette har sammenheng med at mange foretrekker å opprette private bidragsavtaler, uten å involvere NAV."

http://www.nav.no/Om....cms?kapittel=5

Og mange avtaler at BY ikke skal betale noe som helst, det er ikke lov siden barna har rett til å bli forsørget av begge foreldrene.

• Liker 1
Skrevet

Ja, vi har utvilsomt et regelverk som ikke holder mål når det gjelder barnefordelingssaker i Norge i dag, på flere områder:

1) Det er altfor lett for bitre mødre å nekte far kontakt med barna sine. Nå snakker jeg om de gode fedrene, ikke voldelige og misbrukende tullinger... Regelverket som er på høring vil forsterke dette.

2) Det er for lett for fedre å snike seg unna ansvaret de har for barna i forbindelse med samlivsbrudd. Noen fedre nekter samvær og noen sniker seg unna bidragsbetaling. Ingen av delene er bra!

Det er store huller i regelverket som bør tettes slik at både mors og fars rettigheter blir ivaretatt på en hundre prosent likestillt måte! Dette gjelder både lovens ord og praktisering av lov. Kvinner som gruppe skal ikke ha noen som helst favorisering hverken gjennom hverken lovtekst eller praksis, det skal heller ikke menn ha. Farsrollen er akkurat like viktig som morsrollen og vice versa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Liker 1
Skrevet (endret)
Har du hatt matematikk på skolen?Har du hatt statistikk? Kan du regne på forholdstall?Når du regner forholdstall så dividerer du det ene tallet på det andre. Med andre ord så tar du antallet bidragsbetalende fedre og deler på antallet bidragsbetalende mødre. Summen er forholdstallet som forteller deg hvor mange fedre som betaler i forhold til hvor mange mødre som betaler.Du kan ikke på alvor sitte her og krangle på matematikken? Den er jo krystallklar (med mindre du mener at NAV sin egen statistikk lyver og oppgir feile tall).Klart antall likedelinger påvirker statistikken, men det fins ikke tall på det. Heller ikke tall på antallet private avtaler. Men at likedeling forklarer hele fallet er nok ikke riktig da forholdstallet blandt stønadsmottakere forteller om kvinner som de store mottakere. Jeg tror vi kan enes om at det er flere grunner til nedgangen.Denne artikkelen fra NAV sier at flere og flere velger privat avtalehttp://www.nav.no/Om...aler.267243.cms
Jeg trodde du holdt deg for god å stille spørsmålstegn ved om jeg hadde matematikk på skolen. Selvsagt hadde jeg det!Og jeg skjønner heller ikke hva som er feil å regne endringen i prosent. Det totale antall bidragssaker har hatt en tilbakegang på 37%. Bidragsbetalende menn har gått ned med 39%. Bidragsbetalende kvinner har gått ned med 47,5%. Altså, i det totale bildet er det en differanse på ca. 10 % mellom kjønnene. Jeg kan ikke skjønne hvordan denne mystiske differansen kan tale til menns fordel.Men dette er flisespikking, og du skremmer meg Løvetanten. Tror egentlig du vet at din manns eks ikke representerer majoriteten. Selv har jeg en eksmann. som betalte 12500 kr hver måned i mange år, og selvsagt var dette penger som sannsynligvis kom veldig godt med for den som mottok. Om det tenker jeg at denne moren helt klart jukset, men at ungenes far måtte betale for de feil han hadde gjort overfor ungene. Hadde han vært den faren han burte hadde han nok sett dem oftere til tross for avstander, og betalt mindre.Selv om det var jeg som ble lidende for dette ved at min eksmann hadde minimalt å bidra med i vår felles husholdning, kjenner jeg faktisk ikke så mange som meg. Ingen andre faktisk, bortsett fra at jeg nå har hørt om deg. Jeg kjenner derimot veldig mange som på langt nær får det de har krav på hverken i form av penger eller gode barn-farforhold for ungene sine. Endret av Kontormus
Skrevet

Dere kan snakke matematikk så mye dere vil, men det forandrer ikke på det faktum at det er mange flere menn som betaler bidrag til kvinner enn omvendt... Det må jo bety at det er flest kvinner som blir tildelt bostedsforelderrollen. Trenger ikke prosentregning for å finne ut det, folkens...

Anonym poster: cc42c16661de7758c6f7bb7647c1d6b5

Skrevet

Faren min er den viktigste personen jeg har. Mamma er flott hun og, men jeg har alltid hatt mer til felles med pappa. Jeg blir altid dødsprovosert når folk antyder at mor automatisk er bedre omsorgsperson. Mor er automatisk bedre til en eneste ting, og det er å amme. Resten er personlige egenskaper som er uavhengig av kjønn.

<3<3 pappa <3<3

Anonym poster: d5b3ad36e990585acc222f5670553df9

Skrevet

Faren min er den viktigste personen jeg har. Mamma er flott hun og, men jeg har alltid hatt mer til felles med pappa. Jeg blir altid dødsprovosert når folk antyder at mor automatisk er bedre omsorgsperson. Mor er automatisk bedre til en eneste ting, og det er å amme. Resten er personlige egenskaper som er uavhengig av kjønn.

<3<3 pappa <3<3

Anonym poster: d5b3ad36e990585acc222f5670553df9

Helt enig, som jeg skulle sagt det selv!!!

Skrevet

Dere kan snakke matematikk så mye dere vil, men det forandrer ikke på det faktum at det er mange flere menn som betaler bidrag til kvinner enn omvendt... Det må jo bety at det er flest kvinner som blir tildelt bostedsforelderrollen. Trenger ikke prosentregning for å finne ut det, folkens...

Det er jo noe alle vet at det tradisjonelt har vært kvinner som har vært bostedsforelderen. Poenget er at dette nå er i ferd med å endre seg, og saken er om det i det hele tatt er noen forskjell på menn og kvinner. Men menn hyler om at de blir forskjellsbehandlet, men blir de egentlig det?

Jo, mer jeg prøver å finne ut av dette, jo mer sikker blir jeg på at det blir de faktisk ikke. Verken gjennom regelverket, eller rettspraksis! At det enda er flere alenemødre enn alenefedre kan kanskje ha sin forklaring i at veldig mange menn vil ha det slik!

Og det kommer aldri noen gang til å bli motsatt.

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjell på 'å bli tildelt' - her må jeg anta at du mener ved dom - og på hva folk avtaler seg imellom. De undersøkelsene som er gjort (selv om de er basert på et lite materiale) finner faktisk at det dømmes nokså likt mellom mor og far. De aller fleste foreldre blir derimot enig om barnefordeling på egen hånd, så en kan ikke argumentere med at loven ikke er nøytral eller håndheves til fordel for mor på den bakgrunn.

Skulle likt å vite hvor stor andel barnefordelingssaker der foreldrene blir enige på egenhånd er, opp mot hvor mange som må ha mekling for å avgjøre - og til sist hvor stor andel som kommer til rettssak. Har ikke funnet en ordentlig kilde til statistikk på dette, så usikker om det finnes?

Har sett en dommer antyde at i ca 50 % av tilfellene blir foreldrene enig om barnefordeling selv, ca 30 % kommer til mekling og ca 20 % blir det rettssak om.

Så det at ikke flere fedre har hovedomsorg skyldes nok i hovedsak at de sier seg enig i at barna skal bo hos mor, og går inn i avtale på dette.

Anonym poster: 6a3ca59b30888abcba4d7e36c716360e

• Liker 3
Skrevet (endret)

Advokater og meklere forteller en far helt i begynnelsen av prosessen at han ikke bør vente seg mye eller alternativt bare legge seg på rygg, for det er så sjelden at far får mehold.

Når det gjelder matematikken (spesielt til Kontormus) så var det et legitimt spørsmål da jeg så at du muligens ikke har erfaring med å tolke tallmateriale. Ingen hets til deg, men det er vanlig å ikke ha hatt mye matematikk. Det nytter ikke å vise den prosentvise nedgangen i antall (registrerte) betalere (de som velger offentlig innkreving). NAV selv sier jo (i linken i posten under) at de selv forklarer nedgangen med flere private avtaler. Det eneste interessante i dataene blir da forholdet menn/kvinne, og dette ser ut til å være svakt økende.

Barnefordelingssaker i Tingretten har det ikke vært forsket på, for de har ikke noe rent tallmateriale. Så derfor belager de seg på Lagmannsretten som er neste instans. Det er et knippe av de aller mest konfliktfylte sakene som også fordrer at en far har svært gode ressurser for å følge med videre. En omgang i Tingretten kan lett komme opp til rundt 70-100 000, og taper far der er det ikke sikkert han har krefter til å ta det videre. De av dere som har opplevd en eller flere rettssaker vet akkurat hvor dødsjævlig det er.

Min manns ekskone er en historie for seg selv, det er jeg helt klar over. Tak og lov for at hun ikke er normen. Men selv med hennes helt åpenbare ... ja, hva skal man kalle det?... galskap, så får hun beholde barna. At hun har de i utgangspunktet var fordi far gikk i fella alle menn gikk i, han flyttet ut først i håp om at de skulle bli enige etterhvert.

Jeg valgte å engasjere meg fordi jeg fort så at det min mann opplever er mer vanlig enn man vil tro, og når man leser og hører om hva en mor slipper unna med så fins det ikke tvil om at likestillingen på dette feltet er død.

Les denne kommentaren på dommerbloggen: http://dommere.blogspot.no/2011/09/barnefordeling-og-konomi.html?showComment=1318700641788#c5625232663024545889

Endret av Løvetanten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...