Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg leser denne tråden med stor interesse og den skremmer meg litt, for å være helt ærlig :fnise: 

Jeg er ferdig med mastergraden min til sommeren (fra HF), så jeg lurer egentlig på når dere som har høyere utdanning begynte å søke på jobber? Begynte dere å søke på jobber allerede tidlig i semesteret?

Er også ganske sikker på at jeg kommer til å ta meg en tur innom Karrieresenteret på UiO og se hva jeg kan finne av interesse der. Kjenner likevel at jeg er litt resignert og allerede ser jeg på muligheter for mer utdanning (PPU). 

Takker for alle svar og tips! :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, Okapi skrev:

Har aldri skjønt meg på dere som kjeder dere. Har dere ikke husarbeid å gjøre? Kan dere ikke lese, spille spill, fordype dere i musikk, lede en forening, lære å snakke spansk, spille gitar, programmere, fikse elektronikk, strikke og ta pullups med én arm? Det økonomiske forstår jeg, samme med den sosiale skammen. Men tiden, den får man da til å gå.

Enig der.

Anonymkode: 561c7...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All tiden som kommer med å være arbeidsledig syns jeg er helt topp. Enig med der, sett bort i fra det økonomiske og usikkerheten er det helt topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg syntes tiden er ille :fnise: er et klassisk B-menneske og sover seriøst hele dagen om jeg har fri, og våken hele natten. Liker helst å gjøre noe på dagen, men når jeg ikke har noe å "stå opp" til så gjør jeg det ikke heller :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, frksølekopp skrev:
 

Jeg syntes tiden er ille :fnise: er et klassisk B-menneske og sover seriøst hele dagen om jeg har fri, og våken hele natten. Liker helst å gjøre noe på dagen, men når jeg ikke har noe å "stå opp" til så gjør jeg det ikke heller :P 

Ramler litt i samme fella selv. Gjør jo konstruktive ting, men gjerne to om natta. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Okapi skrev:

Ramler litt i samme fella selv. Gjør jo konstruktive ting, men gjerne to om natta. :P

Haha jeg og :P også må jeg sende søknader dagen etter, tilfelle mottaker ser tidspunktet "mottar 03.05" :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 8.12.2015 at 13.45, Nikee skrev:

Takk for det :klem: Det hjalp litt ja! Det er fint å vite at jeg ikke var helt idiot slik jeg trodde :fnise: Svir litt å ikke få den, føles som en ond sirkel. Jeg har ikke erfaring og blir alltid utkonkurrert av dem som har det - men jeg får ikke erfaring om ingen gir meg sjanse :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.12.2015 at 13.45, Nikee skrev:

 

Hvordan får man vekk siteringer?  Denne ble helt feil :P

4 timer siden, Okapi skrev:

Det er omtrent der jeg også er, bortsett fra at min master havarerte midtveis på grunn av sykdom. Jeg er omtrent like gammel som deg, og får ikke jobb fordi jeg er for gammel i forhold til erfaringen min, og for høyt utdannet til at jeg er interessant for arbeidsgivere i lavlønnsyrker. Har jo forsåvidt en relevant jobb nå, men det er bare deltid, og veier ikke opp for CV-hull og sveitserostutdannelse. Har hatt litt dialog med NAV, men det er veldig lite de kan tilby vår gruppe, da de primært fokuserer på ufaglærte og syke. Vi er akademikere, og kursing i søknadsskriving er rimelig overflødig. Trenger heller ikke tilrettelegging eller behandling. Vi trenger rett og slett en sjanse. Synd det skal være så vanskelig å få en.

Du har forøvrig rett på sosialstønad om du virkelig trenger det. Problemet med det er selvsagt at du (normalt) ikke kan eie noe mens du mottar dette. Hvis det er snakk om ubestemt tid vil du bli bedt om å først bruke oppsparte midler, inkludert BSU om du har det, med alle de ulemper det medfører.

Hei,  takk for støtte, det er på en måte litt godt å lese at andre er i samme sitiasjon som meg, selv om det selvfølgelig er veldig dumt for deg :(. Jeg føler meg som en taper og kjenner at jeg unngår sosiale begivenheter fordi jeg skammer meg over min yrkessituasjon når alle andre er så velykkede.

Ang masteren så kom jeg meg igjennom til slutt, men pga masse sykdom så brukte jeg alt for lang tid og har ikke et særlig godt snitt... Men men..  Synd du ikke kom deg igjennom,  kanskje du kan ta det senere? Jeg måtte be på mine knær til skolen om å få en sjangse til. :/

Jeg kjenner meg veeeldig igjen dette med å ikke få noe hjelp av Nav ja... Jeg har mottat brev fra dem der det står at det er ingenting de kan gjøre for meg... Untatt å oppfordre meg til å søke...men jeg søker og søker men hører ingenting! 

Jeg skulle så gjerne blitt utplassert et sted! Sånn at jeg kunne få vist meg frem! Men det er vist vanskelig å få 

Jeg er gift og har en mann som heldigvis fortsatt har en jobb (jobber innen olje...enn så lenge) så jeg jar ikke rett på sosial stønad. 

3 timer siden, Pterinochilus skrev:

Hvis det er noen trøst, så befinner jeg meg i akkurat samme situasjon og vet godt hvor håpløst det føles. Jeg er også i begynnelsen av 30-årene, har to bachelorgrader og en mastergrad som jeg gjorde ferdig før sommeren. Siden det har jeg søkt på en latterlig mengde stillinger uten resultat. Jeg har tidligere bare arbeidet utenlands og deltid i Norge, så jeg har ingen rett til støtte fra Nav. Jeg håper ting løser seg for deg og at du snart finner deg jobb :)  

Synd du er i samme situasjon :( 

Off det er en så tung og håpløs situasjon for det er liksom ingenting man kan gjøre selv..  Mamma sier jeg bør ta mer skole og utdannelse, men jeg føler ikke det er der problemet ligger, det er mangel på erfaring! 

Håper det løser seg for deg og, jeg skal følge dere begge to i dennetråden. Fint å kunne prate med noen i samme situasjon :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skriblerier skrev:

Hei! 

Jeg leser denne tråden med stor interesse og den skremmer meg litt, for å være helt ærlig :fnise: 

Jeg er ferdig med mastergraden min til sommeren (fra HF), så jeg lurer egentlig på når dere som har høyere utdanning begynte å søke på jobber? Begynte dere å søke på jobber allerede tidlig i semesteret?

Er også ganske sikker på at jeg kommer til å ta meg en tur innom Karrieresenteret på UiO og se hva jeg kan finne av interesse der. Kjenner likevel at jeg er litt resignert og allerede ser jeg på muligheter for mer utdanning (PPU). 

Takker for alle svar og tips! :)  

Jeg leverte masteroppgaven før sommeren, tok en velfortjent ferie og begynte å søke jobber i august. Jeg har også store deler av utdannelsen min fra HF. For min del var det ikke så mye Karrieresenteret kunne bidra med, men dersom du har fag som gjør at du kan ta PPU, så burde du virkelig vurdere det. Da får du mange flere jobbmuligheter etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pterinochilus skrev:

Jeg leverte masteroppgaven før sommeren, tok en velfortjent ferie og begynte å søke jobber i august. Jeg har også store deler av utdannelsen min fra HF. For min del var det ikke så mye Karrieresenteret kunne bidra med, men dersom du har fag som gjør at du kan ta PPU, så burde du virkelig vurdere det. Da får du mange flere jobbmuligheter etterpå. 

Hva har du tatt master i? 

Anonymkode: fbc96...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du tatt master i? 

Anonymkode: fbc96...15a

Dette er et anonymt forum, så jeg er ikke veldig komfortabel med å svare for detaljert på det. Men, det var innenfor et av fagene på IFIKK (Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk). Det skal sies at det ikke er så mange jobber som direkte etterspør en slik utdannelse, men man kunne forholdsvis lett få den type stillinger som krever "høyere utdanning" for ganske kort tid siden. Jeg valgte å studere noe jeg er interessert i og angrer selvfølgelig ikke på det. Skulle jeg ha begynt på universitet i dag, ville jeg nok kanskje ha tatt noen "skolefag" og PPU i tillegg. 

Endret av Pterinochilus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld skal jeg sette meg ned å skrive 2 søknader. Det blir da min 4 søknad jeg sender ut i 2016

dere andre? Søker dere på alt dere kommer over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Snublefella skrev:

I kveld skal jeg sette meg ned å skrive 2 søknader. Det blir da min 4 søknad jeg sender ut i 2016

dere andre? Søker dere på alt dere kommer over?

Jeg satte meg nettopp ned nå, og skal kikke på dem jeg har lagret og må skrive søknad til :) Jeg søker stort sett på det meste hvor jeg faktisk kan være en aktuell kandidat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Nikee skrev:

Jeg satte meg nettopp ned nå, og skal kikke på dem jeg har lagret og må skrive søknad til :) Jeg søker stort sett på det meste hvor jeg faktisk kan være en aktuell kandidat

Det gjør jeg og, søker ikke på steder hvor jeg ikke er kvalifisert. Men er ikke akkurat drømme jobbene mine jeg søker på akkurat.  Langt der i fra ;). Er ikke kresen akkurat! 

Endret av Snublefella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Snublefella skrev:

Det gjør jeg og, søker ikke på steder hvor jeg ikke er kvalifisert. Men er ikke akkurat drømme jobbene mine jeg søker på akkurat.  Langt der i fra ;). Er ikke kresen akkurat! 

Samme her, med tanke på arbeidsmarkedet i dag så blir jeg uansett ikke en gang vurdert til halvparten (om ikke mer) av de jeg søker på siden jeg mangler erfaring! Så det blir alt av det hvor jeg kan faktisk se en mulighet, langt unna drømmejobbene. Selv om jeg har funnet noen av dem også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Nikee skrev:

HSamme her, med tanke på arbeidsmarkedet i dag så blir jeg uansett ikke en gang vurdert til halvparten (om ikke mer) av de jeg søker på siden jeg mangler erfaring! Så det blir alt av det hvor jeg kan faktisk se en mulighet, langt unna drømmejobbene. Selv om jeg har funnet noen av dem også 

Har du blitt innkalt til mange intervjuer? Jeg har søkt på titalls jobber, men bare kommet på 2 intervjuer :( . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Skriblerier skrev:

Hei! 

Jeg leser denne tråden med stor interesse og den skremmer meg litt, for å være helt ærlig :fnise: 

Jeg er ferdig med mastergraden min til sommeren (fra HF), så jeg lurer egentlig på når dere som har høyere utdanning begynte å søke på jobber? Begynte dere å søke på jobber allerede tidlig i semesteret?

Er også ganske sikker på at jeg kommer til å ta meg en tur innom Karrieresenteret på UiO og se hva jeg kan finne av interesse der. Kjenner likevel at jeg er litt resignert og allerede ser jeg på muligheter for mer utdanning (PPU). 

Takker for alle svar og tips! :)  

Begynn nå. Jeg begynte når jeg var ferdig og skulle virkelig ønske jeg begynte før. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Snublefella skrev:

Har du blitt innkalt til mange intervjuer? Jeg har søkt på titalls jobber, men bare kommet på 2 intervjuer :( . 

Ikke meg du spør, men jeg begynner å nærme meg sikkert hundre søknader og kun intervju ett sted (kom til andregangsintervju). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Snublefella skrev:

Har du blitt innkalt til mange intervjuer? Jeg har søkt på titalls jobber, men bare kommet på 2 intervjuer :( . 

Nå er det vel 11 måneder siden jeg begynte å søke på jobb og jeg har på snart ett år kun vært på 2 intervjuer. :sukk: Jeg tviler på at det blir flere dette halvåret egentlig. CV-en min har jo ikke endret seg noe siden sist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...