Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er tydeligvis plent umulig å skaffe seg noen fast jobb som kokk iallefall. Det er vel nærmest ingen bedrifter som tar inn lærlinger i det heile tatt. Dermed blir man sittende bare med karakterer fra videregående å vise frem. Så det aller beste man kan få er vel kanskje en jobb som "kjøkken-medarbeider" eller assistent ved en pizza-restaurant. Hvor veldig mange av de man gikk på videregående sammen med, går til for å spise pizza og flire av hvor lite "pizza-assistenten" har fått til. Samtidig som de selv stort sett har klart å skaffe seg lærling-plasser eller annet arbeid.

I tillegg kommer eieren av pizza-sjappa og alle de andre medarbeiderne fra Tyrkia. Men selv etter fleire år i Norge, snakker de nesten ikke ett kløyva ord norsk og ganske gebrokkent engelsk med veldig skarp aksent. Når de i tillegg snakker himla fort heile tiden, så skjønner man knapt hva de sier. 0g da blir man stemplet som dum av de andre som jobber der, fordi man ikke forstår hva som blir sagt.

Men familien og alle man kjenner, mener at man bare skal være glad og fornøyd fordi man tross alt har klart å skaffe seg en jobb. Uansett om man egentlig hater heile arbeidsplassen, og folk man kjenner går narr (og kommer med spydige kommentarer) fordi man ikke har klart å skaffe seg noe bedre. Samtidig havner man fullstendig utenfor heile miljøet på arbeidsplassen, fordi alle kollegaene er nære venner / familie, som kjenner hverandre ut og inn og har jobbet sammen i minst ett par år.

Anonymkode: cf37c...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 2.12.2015 at 12.08, AnonymBruker skrev:

Å, guri, jeg blir helt motløs etter å ha lest litt i denne tråden. Jeg har sendt inn mine 2 første søknader i dag (og ærlig talt er jeg noe underkvalifisert for disse stillingene). Har heldigvis en slags jobb (fast vikar), men nå vil jeg ha en fulltidsjobb, helst fast. :icon_frown:

Anonymkode: b83f3...d80

Shit, jeg skal på intervju på begge stillingene! :ohmy: Jeg HAR så lyst på en av dem, men jeg gruer meg veldig til intervju. Er ganske rusten på sånt, har hatt den samme (vikar-)jobben lenge, så det er årevis siden jeg var i jobbintervju. De må ha hatt få søkere når de vurderer meg, kan ikke skjønne annet.

Anonymkode: b83f3...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nytt år, nye muligheter til å bli avvist? :fnise: jeg har sendt 2016s første søknad så da er jeg vel offisielt i gang med å søke jobb igjen etter juleferien min. Hvordan går det med dere andre? :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avslag, avslag, avslag..
Da jeg var 18 hørte jeg denne " For hvert nei man får, er man nærmere et ja".. hvor mange "nei" må til før et ja kommer tro.. 

Frustrert..lyst til  rive av meg håret og skrike i puta!! Og bittelitt lei meg og sur.. :ph34r::trist:
Ønsker å være til nytte i samfunnet og kunne bidra, men det er jo umulig  å få seg fast arbeid! Vel, umulig er det nok ikke, men vanskelig. Mange om beinet!

Jeg har alltid ønsket å starte for meg selv, men tør ikke ta steget. Ikke har jeg råd heller. Men det er noe jeg vurderer mer og mer..fast arbeid må jeg ha, et eller annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, HanneAa skrev:

Avslag, avslag, avslag..
Da jeg var 18 hørte jeg denne " For hvert nei man får, er man nærmere et ja".. hvor mange "nei" må til før et ja kommer tro.. 

Det er jo beviselig galt. Mellom hvert nei går det tid, og jo mer tid som går, jo større blir CV-hullet. Sannsynligheten for å få jobb blir sånn sett mindre for hver søknad du sender. :P

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Okapi skrev:

Det er jo beviselig galt. Mellom hvert nei går det tid, og jo mer tid som går, jo større blir CV-hullet. Sannsynligheten for å få jobb blir sånn sett mindre for hver søknad du sender. :P

Nå fikk jeg sett det fra en annen vinkel. Tror jeg dropper det sitatet jeg hørte, haha :P Men det sies kanskje fordi det skal gi et håp for søkerne? Kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på intervju i dag, tror det gikk bra men man vet jo aldri. Jeg skal få svar i starten av neste uke så krysser fingrene. Vil så gjerne ha en jobb!

Anonymkode: b0914...22d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på intervju i dag, tror det gikk bra men man vet jo aldri. Jeg skal få svar i starten av neste uke så krysser fingrene. Vil så gjerne ha en jobb!

Anonymkode: b0914...22d

Lykke til! Ventetiden er den verste :sjenert: Krysser fingrene for deg :)

Jeg prøver hardt å holde motivasjonen oppe HanneAa, men det er neimen ikke lett! Det veksles mellom å være full av pågangsmot til å bli fullstendig demotivert og bare tenke jeg får aldri jobb. Det virker jo litt sånn nå! :sukk: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på nippet til å bli gal. Hva gjør dere på når dere ikke har jobb og skole? Jeg har ikke barn, ikke samboer og ikke dyr.

Går det an å be NAV om å utplassere meg? Hvor lenge varer utplasseringene, og er det vanlig å få jobb etterpå? Hører mange har vært utplassert mange steder og blir behandlet dårlig og får utelukkende drittoppgaver. For eksempel om det er på klesbutikk gidder de ikke lære deg opp i kassen og slik, du skal bare sette alarmer på klær. Håper jeg ikke blir utnyttet på den måten, med sjefens unnskyldning om at det er bra å ha på CV'en.

Anonymkode: b921c...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på nippet til å bli gal. Hva gjør dere på når dere ikke har jobb og skole? Jeg har ikke barn, ikke samboer og ikke dyr.

Går det an å be NAV om å utplassere meg? Hvor lenge varer utplasseringene, og er det vanlig å få jobb etterpå? Hører mange har vært utplassert mange steder og blir behandlet dårlig og får utelukkende drittoppgaver. For eksempel om det er på klesbutikk gidder de ikke lære deg opp i kassen og slik, du skal bare sette alarmer på klær. Håper jeg ikke blir utnyttet på den måten, med sjefens unnskyldning om at det er bra å ha på CV'en.

Anonymkode: b921c...775

Jeg tok meg en annen jobb i mellomtiden. Milevis fra det jeg er utdannet som, men må man så må man :P Søker jobber, men får bare avslag fordi det er så mange om beinet. Var på jobbintervju i oktober, fortsatt ikke hørt noe :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja. Oppsigelsestiden gikk ut 31. desember og er nå arbeidsledig på 7. dagen. Fikk 2 avslag på 4 søknader jeg har ute for et par dager siden. 
Ikke lett å få jobb om dagen, har søkt noen jobber siste 6mnd, men ikke veldig mange heller da. Har 2 søknader ute og skal sende et par søknader til før helgen på noen relevante jobber. Føler meg heldig som faktisk finner relevante jobber og ting jeg kan tenke meg å jobbe som. Spørs bare om jeg kan få et intervju snart da. Skikkelig vrient nå i forhold til for 4-5 år siden hvor jeg kunne velge å vrake i jobber. 
Fikk informasjonsmail fra UiA hvor jeg tok ingeniørutdanningen min, de starter ekstraordinert tiltak siden så mange ingeniører mister jobbene sine her på Sørlandet. Praktisk pedagogisk utdanning over 1 år med mulighet for fordypning i matematikk og naturfag så man kan jobbe som lærer. Selvfølgelig blir dette helt håpløst da NAV ikke gir dagpenger. Utrolig synd, fordi slik det er nå er det stor sannsynlighet for at jeg uansett vil bli sittende hjemme å søke jobber dette året. Kunne NAV endret litt på regelverket kunne jeg ordnet meg mulighet for å jobbe som lærer samtidig som jeg søkte andre jobber. 

Har gått hjemme siden 1. desember å dagene går greit. Vi har barn så blir litt korte dager i bhg og noen fridager der. Måker snø og pusler med ting i huset som vi ikke har hatt tid til tidligere. Er litt handy så skal prøve å ta på meg småjobber for folk jeg kjenner og via finn.no. Foreldrene mine skal ha nytt kjøkken, bytte kledning på noen vegger, etterisolere huset og bytte vinduer. Blir vel til at jeg kan få noen penger for jobben. Slipper de å betale dyre håndtverkere å vi får noen ekstra penger inn. Baker mye brød og har tid til å lage mye gryteretter som jo gjør at matbudsjettet blir lavere :) Ellers går det jo en del tid til å se etter jobber og skrive søknader, som tar tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å søke på PPU selv. Har jobbet som lærer tidligere, trives ikke med det, men hvis det er der det er jobber er det vel ingen vei utenom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen,  jeg melder meg også inn her.

Jeg ble ferdig med min master grad sommeren 2015 og har siden da søkt på jobber. Desverre så lider jeg av kombinasjonen høy utdannelse, lite erfaring samtidig som jeg ikke er veldig ung lenger (begynnelsen av 30 årene). 

Her jeg bor har det blitt sagt opp svært mange høyt utdannede mennesker fra oljeindustrien og alle disse folka kjemper om de samme jobbene som meg. Derfor er det nærmest umulig å få srg en jobb :(:( .

Ikke har jeg rett på dagpenger eller noen snnen form for økonomisk støtte fra Nav heller!! Det er sykt!

Jeg har søkt på alt jeg kommer over av jobber som jeg kan være kvalifisert for i en time radius rundt her jeg bor. Har blitt mange titalls søknader men bare fått kommet på et eneste intervju....men den jobben fikk jeg desverre ikke :( 

Situasjonen oppleves som håpløs

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Snublefella skrev:

Hei alle sammen,  jeg melder meg også inn her.

Jeg ble ferdig med min master grad sommeren 2015 og har siden da søkt på jobber. Desverre så lider jeg av kombinasjonen høy utdannelse, lite erfaring samtidig som jeg ikke er veldig ung lenger (begynnelsen av 30 årene). 

Her jeg bor har det blitt sagt opp svært mange høyt utdannede mennesker fra oljeindustrien og alle disse folka kjemper om de samme jobbene som meg. Derfor er det nærmest umulig å få srg en jobb :(:( .

Ikke har jeg rett på dagpenger eller noen snnen form for økonomisk støtte fra Nav heller!! Det er sykt!

Jeg har søkt på alt jeg kommer over av jobber som jeg kan være kvalifisert for i en time radius rundt her jeg bor. Har blitt mange titalls søknader men bare fått kommet på et eneste intervju....men den jobben fikk jeg desverre ikke :( 

Situasjonen oppleves som håpløs

 

Det er omtrent der jeg også er, bortsett fra at min master havarerte midtveis på grunn av sykdom. Jeg er omtrent like gammel som deg, og får ikke jobb fordi jeg er for gammel i forhold til erfaringen min, og for høyt utdannet til at jeg er interessant for arbeidsgivere i lavlønnsyrker. Har jo forsåvidt en relevant jobb nå, men det er bare deltid, og veier ikke opp for CV-hull og sveitserostutdannelse. Har hatt litt dialog med NAV, men det er veldig lite de kan tilby vår gruppe, da de primært fokuserer på ufaglærte og syke. Vi er akademikere, og kursing i søknadsskriving er rimelig overflødig. Trenger heller ikke tilrettelegging eller behandling. Vi trenger rett og slett en sjanse. Synd det skal være så vanskelig å få en.

Du har forøvrig rett på sosialstønad om du virkelig trenger det. Problemet med det er selvsagt at du (normalt) ikke kan eie noe mens du mottar dette. Hvis det er snakk om ubestemt tid vil du bli bedt om å først bruke oppsparte midler, inkludert BSU om du har det, med alle de ulemper det medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Snublefella skrev:

Hei alle sammen,  jeg melder meg også inn her.

Jeg ble ferdig med min master grad sommeren 2015 og har siden da søkt på jobber. Desverre så lider jeg av kombinasjonen høy utdannelse, lite erfaring samtidig som jeg ikke er veldig ung lenger (begynnelsen av 30 årene). 

Her jeg bor har det blitt sagt opp svært mange høyt utdannede mennesker fra oljeindustrien og alle disse folka kjemper om de samme jobbene som meg. Derfor er det nærmest umulig å få srg en jobb :(:( .

Ikke har jeg rett på dagpenger eller noen snnen form for økonomisk støtte fra Nav heller!! Det er sykt!

Jeg har søkt på alt jeg kommer over av jobber som jeg kan være kvalifisert for i en time radius rundt her jeg bor. Har blitt mange titalls søknader men bare fått kommet på et eneste intervju....men den jobben fikk jeg desverre ikke :( 

Situasjonen oppleves som håpløs

 

Hvis det er noen trøst, så befinner jeg meg i akkurat samme situasjon og vet godt hvor håpløst det føles. Jeg er også i begynnelsen av 30-årene, har to bachelorgrader og en mastergrad som jeg gjorde ferdig før sommeren. Siden det har jeg søkt på en latterlig mengde stillinger uten resultat. Jeg har tidligere bare arbeidet utenlands og deltid i Norge, så jeg har ingen rett til støtte fra Nav. Jeg håper ting løser seg for deg og at du snart finner deg jobb :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Nikee skrev:

Lykke til! Ventetiden er den verste :sjenert: Krysser fingrene for deg :)

 

Takk :)

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på nippet til å bli gal. Hva gjør dere på når dere ikke har jobb og skole? Jeg har ikke barn, ikke samboer og ikke dyr.

Anonymkode: b921c...775

Jeg prøver å holde meg opptatt. Trener mye, går på språkkurs, fikser ting i hus og hage. Søker på alle jobber som kan være nogenlunde aktuelle. Jeg står fortsatt opp kl 7 hver dag, vil ikke snu døgnet helt.

Anonymkode: b0914...22d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt meg på dere som kjeder dere. Har dere ikke husarbeid å gjøre? Kan dere ikke lese, spille spill, fordype dere i musikk, lede en forening, lære å snakke spansk, spille gitar, programmere, fikse elektronikk, strikke og ta pullups med én arm? Det økonomiske forstår jeg, samme med den sosiale skammen. Men tiden, den får man da til å gå.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...