Thalassos Skrevet 14. august 2012 Forfatter #121 Skrevet 14. august 2012 Barnet i magen har jo egen dna, som er unikt for alle mennesker...! Og ta abort i femte måned, er det drap? Hvorfor, hvorfor ikke? Om jeg stikker en gravid dame i magen, slik at ungen i magen hennes dør, er det drap eller ikke? Er det drap hvis det er imot morens vilje, og ikke drap dersom moren ikke mener at det er drap. Er du blind? Jeg skrev EMBRYO. Et embryo er noe helt annet enn et foster på 5 måneder. Du må alltid kverulere du eller?
waco Skrevet 14. august 2012 #122 Skrevet 14. august 2012 Er du blind? Jeg skrev EMBRYO. Et embryo er noe helt annet enn et foster på 5 måneder. Du må alltid kverulere du eller? Du er også en celleklump!! Hva er det du forsøker og forklare meg?
Thalassos Skrevet 14. august 2012 Forfatter #123 Skrevet 14. august 2012 Du er også en celleklump!! Hva er det du forsøker og forklare meg? At et embryo ikke har følelser, tanker eller lignende. Det er ikke levedyktig utenfor mors liv. Et foster i 5. måned kan både overleve og føle smerte. To helt forskjellige ting. Det er dessuten ingen bortsett fra deg som har snakket om abort etter 12. uke.
Gjest BettyBoop Skrevet 14. august 2012 #124 Skrevet 14. august 2012 At et embryo ikke har følelser, tanker eller lignende. Det er ikke levedyktig utenfor mors liv. Et foster i 5. måned kan både overleve og føle smerte. To helt forskjellige ting. Det er dessuten ingen bortsett fra deg som har snakket om abort etter 12. uke. Er så typisk waco å lage usannsynlige scenarioer. Waco du vet hva loven i norge sier om abort. hvorfor snakke om abort langt ut i svangerskapet når dette ikke engang er lov? 1
waco Skrevet 14. august 2012 #125 Skrevet 14. august 2012 Er så typisk waco å lage usannsynlige scenarioer. Waco du vet hva loven i norge sier om abort. hvorfor snakke om abort langt ut i svangerskapet når dette ikke engang er lov? At et embryo ikke har følelser, tanker eller lignende. Det er ikke levedyktig utenfor mors liv. Et foster i 5. måned kan både overleve og føle smerte. To helt forskjellige ting. Det er dessuten ingen bortsett fra deg som har snakket om abort etter 12. uke. Jeg prøver bare og fortelle dere at det er dere som er selvmotsigende når dere mener at det er forskjell på aktiv dødshjelp og aborter? Forresten paradokset om at alle kan ta abort fordi man bestemmer over egen kropp og etterpå si at man ikke kan bruke cannabis fordi man ikke skal bestemme over egen kropp? - Dette her blir forvirrende for saklige mennesker som liker og være konstruktive? (ps, dessuten minner jeg om den hyggelige stemmningen på tråden grunnet adegami åpningsreplikk om at vi ikke skal drive personangrep?) 1
Gjest BettyBoop Skrevet 14. august 2012 #126 Skrevet 14. august 2012 Jeg prøver bare og fortelle dere at det er dere som er selvmotsigende når dere mener at det er forskjell på aktiv dødshjelp og aborter? Forresten paradokset om at alle kan ta abort fordi man bestemmer over egen kropp og etterpå si at man ikke kan bruke cannabis fordi man ikke skal bestemme over egen kropp? - Dette her blir forvirrende for saklige mennesker som liker og være konstruktive? (ps, dessuten minner jeg om den hyggelige stemmningen på tråden grunnet adegami åpningsreplikk om at vi ikke skal drive personangrep?) Jeg sier ikke man ikke kan bruke det, mange bruker cannabis, jeg er bare redd legalisering vil gjøre det for lett for unger å få tak i
Anciol Skrevet 14. august 2012 #127 Skrevet 14. august 2012 Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn): For Abort: Imot mmem det er voldtekt eller fare for morens liv Aktiv Dødshjelp: For ved enkelte tilfeller Pels: Imot Surrogati: For Legalisering av Hasj: Sterkt imot!
Gjest meh Skrevet 14. august 2012 #128 Skrevet 14. august 2012 (endret) Jeg sier ikke man ikke kan bruke det, mange bruker cannabis, jeg er bare redd legalisering vil gjøre det for lett for unger å få tak i Det er per i dag utrolig lett for unge å få tak i cannabis. Ved en eventuell legalisering så vil det knapt finnes gatesalg ettersom seriøse aktører med bedre tilbud og kvalitet vil presse disse ut av markedet, og aldersbegrensninger vil kunne innføres i et scenario hvor staten kontrollerer dette, som i stor grad vil kunne begrense tilgangen til mindreårige. Ser ikke på dette som en optimal løsning når det gjelder legalisering selv om dette i større grad vil kunne begrense tilgangen hos mindreårige, men unektelig mye bedre enn slik det er i dag. Samtidig hvis mindreårige skulle få fatt i cannabis til tross for slike begrensninger så vil i hvert fall narkotikumet i mye større grad være renere, og derfor mye tryggere å bruke, blir litt som sprit kjøpt på polet kontra smuglet hjembrent. Mye av faren ved bruk av ulovlig narkotika per i dag er forurensning av narkotikumet. Endret 14. august 2012 av meh
Gjest BettyBoop Skrevet 14. august 2012 #129 Skrevet 14. august 2012 Det er per i dag utrolig lett for unge å få tak i cannabis. Ved en eventuell legalisering så vil det knapt finnes gatesalg ettersom seriøse aktører med bedre tilbud og kvalitet vil presse disse ut av markedet, og aldersbegrensninger vil kunne innføres i et scenario hvor staten kontrollerer dette, som i stor grad vil kunne begrense tilgangen til mindreårige. Ser ikke på dette som en optimal løsning når det gjelder legalisering selv om dette i større grad vil kunne begrense tilgangen hos mindreårige, men unektelig mye bedre enn slik det er i dag. Samtidig hvis mindreårige skulle få fatt i cannabis til tross for slike begrensninger så vil i hvert fall narkotikumet i mye større grad være renere, og derfor mye tryggere å bruke, blir litt som sprit kjøpt på polet kontra smuglet hjembrent. Mye av faren ved bruk av ulovlig narkotika per i dag er forurensning av narkotikumet. ja det er mulig du har rett, det er derfor jeg sa jeg var usikker for jeg er ikke konsekvent mot eller konsekvent for.
xMaria Skrevet 14. august 2012 #130 Skrevet 14. august 2012 Abort? For, fordi man burde bestemme selv om man vil ha et barn eller ikke. Pels? Imot, det er bare feil! Dyr har et liv som oss. Det er ikke bare mennesker det handler om i verden. Surrogati? Har ikke aning om hva det er? Aktiv dødshjelp? ... Legalisering av hasj? Imot/for , er farlig hvis de er ute på gaten. Er jo mange folk der, hvem vet hva de kan gjøre? Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) For! De har rett til det, de bestemte ikke det selv.
The Kitten Skrevet 14. august 2012 #131 Skrevet 14. august 2012 Abort: For Pels: Mot Surrogati: Mot Aktiv dødshjelp: For Legalisering av hasj: For Ekteskapsloven: For
Gjest Badebuksa Skrevet 14. august 2012 #132 Skrevet 14. august 2012 Alltid spennende med en diskusjon en torsdags ettermiddag? Så, er du for eller imot, hvorfor/hvorfor ikke? Abort? Pels? Surrogati? Aktiv dødshjelp? Legalisering av hasj? Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) Skriv gjerne litt mer utdypende, og hold dere for gode til personangrep! Er imot abort (i de fleste tilfeller i allefall!) fordi det er å drepe et liv. Det er min mening. Er imot pels, med mindre det er tatt av dyret etter at det skulle bli brukt som mat, og dyret skal ha hatt det bra før det døde. Surrogati, hmm, har vel ikke så sterke meninger om akkurat det. Aktiv dødshjelp klarer jeg heller ikke å svare på. Legaliserin av hasj, ja, hvorfor ikke! Det er jo lov med alkohol. På den andre side kan man jo også forby alkohol, siden hasj er ulovlig. Synes homofile kan få gifte seg borgerlig, det er jo ikke "ordentlig" giftemål uansett. Kirken har alltid vært imot homofile ekteskap, og det skal man respektere også, sånn er det bare.
Metamorf Skrevet 15. august 2012 #133 Skrevet 15. august 2012 Abort? - For. Synes loven slik den er i dag fungerer bra. Er ikke for å utvide grensene. Pels? - Jeg er ikke mot pelsbruk i seg selv. Ser ikke at det er noen etisk forskjell på å drepe dyr for å bruke det til klær og å drepe dyr for å spise det. Så med en ordentlig pelsdyrnæring er jeg for. Surrogati? - Litt usikker, men mest imot. Et svangerskap er en til dels farlig tilstand, og hvis man skal kunne gjennomføre surrogati på en forsvarlig måte, må man i så fall lage en grundig plan for hvordan man skal velge ut surrogatmødre. De bør ha en svært god fysisk og psykisk helse, og ikke minst bør motivasjonen for å være surrogatmor utforskes. Jeg forstår argumentasjonen med at hvis man tillater det i Norge, vil det bli mindre attraktivt å utnytte kvinner i utviklingsland til oppgaven, men jeg vet ikke om jeg mener at det er den rette måten å forhindre at dette skjer på. Aktiv dødshjelp? - Mot. Jeg kan ikke se for meg en prosedyre som er vanntett nok til at den vil forhindre tragedier. Legalisering av hasj? - Mot. Vi trenger ikke flere legale rusmidler. Dessuten er ikke hasj så ufarlig som brukerne vil ha det til. Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) - For at de får gifte seg. Når det gjelder adopsjon, synes jeg de bør få muligheten til å bli vurdert på lik linje med heterofile. Skal de ha barn på egen måte, kreves det jo sæd-/eggdonasjon og surrogati for de mannlige homofile, og dette er jeg imot.
Gjest BettyBoop Skrevet 15. august 2012 #134 Skrevet 15. august 2012 Er imot abort (i de fleste tilfeller i allefall!) fordi det er å drepe et liv. Det er min mening. Er imot pels, med mindre det er tatt av dyret etter at det skulle bli brukt som mat, og dyret skal ha hatt det bra før det døde. Surrogati, hmm, har vel ikke så sterke meninger om akkurat det. Aktiv dødshjelp klarer jeg heller ikke å svare på. Legaliserin av hasj, ja, hvorfor ikke! Det er jo lov med alkohol. På den andre side kan man jo også forby alkohol, siden hasj er ulovlig. Synes homofile kan få gifte seg borgerlig, det er jo ikke "ordentlig" giftemål uansett. Kirken har alltid vært imot homofile ekteskap, og det skal man respektere også, sånn er det bare. Skal man respektere at kirken diskriminerer folk som er annerledes?
waco Skrevet 15. august 2012 #135 Skrevet 15. august 2012 Skal man respektere at kirken diskriminerer folk som er annerledes? Når gud synes det er avskyelig med menn som ligger med menn og når gud hater homoer, - er det da vits og dra hjem til ham for og provosere? 1
Gjest BettyBoop Skrevet 15. august 2012 #136 Skrevet 15. august 2012 Når gud synes det er avskyelig med menn som ligger med menn og når gud hater homoer, - er det da vits og dra hjem til ham for og provosere? JA.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2012 #137 Skrevet 15. august 2012 Bibelen er skrevet av mennesker. Jeg har en annen vri på å være kristen. Anonym poster: afd7dbd993d857795912d420e0374a2b
Gjest BettyBoop Skrevet 15. august 2012 #138 Skrevet 15. august 2012 Bibelen er skrevet av mennesker. Jeg har en annen vri på å være kristen. Anonym poster: afd7dbd993d857795912d420e0374a2b Jeg tror ikke gud om han er så snill som alle påstår hater homofile. Mennesker har opp igjennom historien alltid brukt gud som unnskyldning for elendige handlinger.
Gjest Badebuksa Skrevet 15. august 2012 #139 Skrevet 15. august 2012 Skal man respektere at kirken diskriminerer folk som er annerledes? Slik er kristendommen. Ja, man skal respektere det. Så får homofile gifte seg på en annen måte. Det blir jo feil å gifte seg i kirken, når kristendommen er imot dem... Sånn er det bare. Synes at de godt kan gifte seg, men man skal respektere religionen.
-Jiinxs- Skrevet 15. august 2012 #140 Skrevet 15. august 2012 (endret) Abort? Er for abort, det at en jente har den muligheten er flott synes jeg. Pels? Imot siden jeg ser ingen grunn til å gå rundt med noen dødt rundt halsen o.l. Men det finnes vel falsk pels? Surrogati? Er vel en fin måte for folk som ikke kan få unger? Aktiv dødshjelp? Ja, men da skal det selvfølgelig være at personen faktis kommer til å dø en grusom død og man vil spare personen for noe slikt grusomt. [Ja] Legalisering av hasj? Bryr meg ærlig talt ikke, om det blir lovelig eller ei har ingen betydning. Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) Bryr meg heller ikke så voldsomt, men synes de skulle få lov på lik linje med hetrofile folk. Endret 17. august 2012 av -Leon- 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå