Gå til innhold

For eller imot? Åpen diskusjon!

Fremhevede innlegg

Gjest _La Femme
Skrevet

Abort? FOR når det ikke blir brukt som prevensjon.

Pels? MOT pelsdyroppdrett, men for at vi bruker pelsen av et dyr som allerede skal slaktes av andre årsaker. Vi må utnytte det dyret som allerede blir slaktet. F.eks. elgskinn.

Surrogati? FOR.

Aktiv dødshjelp? FOR med et veldig strengt regelverk ift. hvem, hvor, hvorfor, osv.

Legalisering av hasj? MOT fordi jeg tror hasj er farligere enn hva de fleste tror.

Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) FOR, selvfølgelig. Det bør da vitterlig ikke ha noe å si om du er bifil/hetero/homo, så lenge du kan ta vare på forholdet ditt og de ungene du får.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Alltid spennende med en diskusjon en torsdags ettermiddag? :popcorn:

Så, er du for eller imot, hvorfor/hvorfor ikke?

Abort?

Pels?

Surrogati?

Aktiv dødshjelp?

Legalisering av hasj?

Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn)

Skriv gjerne litt mer utdypende, og hold dere for gode til personangrep!

Abort, for selvbestemt abort

Sorrogati, for det , men ikke på statens regning

Aktiv dødshjelp, for det. Dersom folk er klare når de ønsker det og det .

Legalisering av hasj, ja for det og.

Ekteskapsloven, ja for det og. Man kan ikke ha en lov som diskriminerer på grunnlag av legning.

Dette var jo bare ja ting.....

Glemte pels, hmm, for om man spiser dyret som eide pelsen.

Endret av sebastianen
Skrevet

Surrogati? For. Men ser bare ikke for meg hvordan det går an å bære på et liv uten å knytte seg til det barnet. Så for de som evt trekker seg eller bryter avtaler med vordende foreldre, er jeg mot. Stakkars barn i de eventuelle tilfeller.

Det er langt flere kommende foreldre som trekker seg ut av avtaler enn hva det er surrogater, men det er ikke like in å skrive om i media.

Skrevet

Pels? Er for, men er selvsagt mot dyreplageri. Så om det gjøres på en ansvarlig måte, eller pels fra dyr som likevel skulle blitt slaktet til for eksempel kjøttproduksjon, syntes jeg er greit. For så lenge det ikke bedrives dyreplageri.

Pels? For, men imot dyremisshandling.

Det er ikke meningen å være kverulant, men som verdens største dyreelsker må jeg bare spørre hvordan det går an å være for pels, men imot dyremishandling? Uansett hvordan man vrir og vender på det er jo pelsdyrnæringen en næring full av dyremishandling, nesten utelukkende. Kan egentlig ta bort "nesten" også.

Greit nok at man er for dersom det kommer fra dyr man spiser, men mink, rev og lignende blir jo holdt i små bur under forjævlige kår kun for at noen forfengelige, ekle damer skal ikle seg lik...

• Liker 4
Skrevet

Abort? For, mener at det er kvinnen som må bestemme om hun vil bære frem et barn. Innenfor visse grenser da, syns at 12 uker er en grei løsning.

Pels? Imot. Ingen trenger pels lengre for å overleve og beskytte seg mot kulda.

Surrogati? Imot. Utnyttelse av fattige kvinner og jeg mener at alle skal ha retten å vite om sitt opphav.

Aktiv dødshjelp? For. Dersom den syke vil, men ikke kan, dvs for syk å gjøre det selv

Legalisering av hasj? Imot. Hasj er mye sterkere idag enn på 60-tallet.

Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) Delvis for og mot. De må gjerne gifte seg, syns det er flott at de kan vise at forholdet er varig og at de står opp for hverandre. Men jeg er imot at de kan få barn, dvs hjelp til å få barn. Lesbiske kvinner kan fikse det selv, det finnes alltid menn som gir bort sin sæd. Homofile menn er nødt å få en kvinne å gjøre jobben, både egg og bære frem - se surrogati.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Abort? imot

Pels? for

Surrogati? imot

Aktiv dødshjelp? imot

Legalisering av hasj? imot

Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) imot

Anonym poster: bd975e69ce996ab599ea47fec07c4eee

Skrevet (endret)

Abort?

Pels?

Surrogati?

Aktiv dødshjelp?

Legalisering av hasj?

Abort - litt usikker, vipper mest mot imot, rett og slett fordi jeg synes det er galt. Selv om fosteret ikke har utviklet seg særlig langt ser jeg fortsatt på det som et mennekseliv.

Surrogati - for, synes det er bra for de som ikke har muligheten til å bære frem sine egne barn.

Pels - helt klart imot.

Aktiv dødshjelp - veldig vanskelig å ta stilling til synes jeg, men jeg er vel imot.

Legalisering av hasj - litt nøytal, men mest imot..

Ekteskapsloven - ja, jeg synes homofile par skal ha muligheten til å gifte seg å få barn på lik linje med hetrofile par :)

Endret av Sofie_22
Skrevet (endret)

Abort? 100 % for. tanken på å leve i et land hvor abort er forbudt får det til å gå kalt nedover ryggen min, det vil få enorme konsekvenser å ikke ha en abort lov i Norge. Uansett hvorfor du har komt i den situasjonen hvor du føler at en abort er nødvendig så er jeg for.

Pels? Hver celle i kroppen min sier nei til pels bruk. Huleboer menneske kunne jeg forstå brukte pels, dagens menneske ikke så mye forståelse for det nei. Vi har utviklet oss og funnet andre materialer som holder oss varm. Og jeg synes man skal utøve mest mulig respekt for andre skapninger og ikke henge en død sebra eller en rev, høns what ever rund halsen bare for show.

Surrogati? Tja, delt i meningene mine. Slik lovverket er nå synes jeg ikke det fungerer. Man kan ikke få det gjort i Norge, men det er lov å reise til andre land å få det gjort, skjønt det blir jo full rebalder av det (tenker på debatten om Volden tvillingene og Øystein Mæland). Så lenge det er lov i andre land er adderende barn blitt en handelsvare så det er blitt for sent å tenke på den måten. Folk med penger vil alltids reise ut av landet for å få barn. Og hva da? Skal en nekte de å komme tilbake til Norge? Skal en kaste foreldrene i fengsel? Skal man straffe foreldrene og på den måten straffe barna? Eller er det bare de rike som skal få lov å gjøre det? På en måte synes jeg det er et paradoks at det er lov å leie ut sin vagina ved sex kjøp men ikke leie ut en livmor til mennesker som har et sterkt og inderlig ønske om å få barn, skjønt det er mer stigma ved leie av en vagina enn ved en livmor.

Etter å ha vert på flere surogati debatter så heller jeg mer og mer for surogati.

Aktiv dødshjelp? Det var lenge jeg så spm som et svart hvitt spm. Man burde få lov å velge over eget liv og egen død. Etter ex phil eksamen om evnet ble jeg klar over alle grå tonene. For å si det slik ja det finnes utvilsomt tilfeller hvor jeg forsvarer både aktiv og passiv dødshjelp, men å innføre dette som lov, ja vi har aktiv dødshjelp i Norge er jeg imot. Føler det er for mange gråsoner.

Legalisering av hasj? Ja som et legemiddel, nei som fri flyt dra frem en joint 5 ganger for dagen og gjøre hva en vil

Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn)Ja, for definetift uten tvil. 11. juni 2008 skålte jeg med champagne og spiste jordbær og gråt av glede på mine mange venners vegne over likestilt ekteskap

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Gjest Candy Pie
Skrevet

Abort - For. Men, synes man skal passe GODT på å ikke bli gravid, om man ikke ønsker det. Synes ikke det burde være lett og vanlig og ta abort, men om man ikke er i stand til å ta vare på barnet er det helt klart best å ta abort.

Pels - Imot. Hadde dyra levd bra inntil de døde så kunne det kanskje vært noe annet, men jeg er ikke for dyreplageri. Så det blir imot.

Surrogati - Kan igrunn ikke noe om det, men sier for

Aktivdødshjelp - For. Men da må det være en "god" grunn for det. Men jeg synes folk skal få bestemme selv om de vil leve eller dø, men da må de så klart tenke "riktig" når de tar den besluttningen. Men for folk som har kreft osv som kommer til å dø innen få måneder, synes jeg de skal få slippe et smerte helvete om de selv ønsker det.

Legalisering av hasj ? Jeg tror jeg er for

Ekteskapsloven ? For. Jeg synes alle som vil gifte seg skal få lov til det. Og om de kunne blitt gode foreldre synes jeg de skal få lov til det også, sånn som alle andre. Synes man skal behandle alle mennesker likt.

Gjest finurlig
Skrevet

Det er ikke meningen å være kverulant, men som verdens største dyreelsker må jeg bare spørre hvordan det går an å være for pels, men imot dyremishandling? Uansett hvordan man vrir og vender på det er jo pelsdyrnæringen en næring full av dyremishandling, nesten utelukkende. Kan egentlig ta bort "nesten" også.

Greit nok at man er for dersom det kommer fra dyr man spiser, men mink, rev og lignende blir jo holdt i små bur under forjævlige kår kun for at noen forfengelige, ekle damer skal ikle seg lik...

Jeg er for pelsdyroppdrett fordi det går an å bedre forholdene til pelsdyrene med minimumskrav på areale, tilrettelegging av utearealer, bedre fôrkvalitet, etc.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når noen virker uopplyste og ikke evner å si ja takk til opplysning, så ja.

Rette ræva som fiser.

Anonym poster: c05198b30d7b60be1f2866fbaa27ffef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i mot fising.

Anonym poster: abc3b2f2a63ba31bec666506ec19e0a8

Gjest Bella90
Skrevet

Abort? Ja og nei. Om folk ikke vil ha barn så vær ansvarlig nok til å BRUKE prevensjon. Men om det kommer til overgrep eller at man har brukt prevensjon og det ikke har funket så er det greit.

Pels? Imot. Hvorfor vil noen gå rundt med ett dødt dyr på seg?

Surrogati? For.

Aktiv dødshjelp? For, men det burde selvfølgelig være strenge regler. Når døden kan inntreffe når som helst og personen ligger å lider så burde personen få velge selv om de vil avslutte livet for å slippe å ha det vondt.

Legalisering av hasj? For. Jeg synes heller alkohol burde vært ulovlig. Hvor mange folk gidder å dra ut på byen å lage bråk når de har røkt? Folk som sitter hjemme og røyker er ikke til plage for andre i samfunnet. Dessuten tror jeg ikke hasj hadde vært like spennende om det hadde blitt avkriminalisert og om man hadde fått kjøpt det lovlig så hadde folk sluppet å blande seg inn i kriminelle miljøer og bli hektet på sterkere stoff.

Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) For. Hvorfor skal ikke homofile også få lov til å være lykkelige?

Skrevet (endret)

Abort? ja og nei

Pels? for,sorry elsker pels har heller ikke noe å argumentere for det heller,men jeg bare elsker dyre pels elsker pels. (levende og døde sorry det er bare meg)

Surrogati? nææ,nei og ja

Aktiv dødshjelp? næææ og ja

Legalisering av hasj? vet ikke føler ikke med p det

Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn): for

:hjerte:

Endret av jessica90
Skrevet

Abort?

Jeg er for selvbestemt abort inntil 12 uke. Jeg ønsker oss ikke tilbake til strikkepinnemetoden med påfølgende infeksjoner, sterilitet og dødsfall.

Pels?

Her er jeg ambivalent. Jeg har vel ikke tatt noe klart standpunkt, men samtidig eier jeg ikke, og vil aldri eie, en pels eller andre pelsprodukter.

Surrogati?

Her er jeg også ambivalent. Det er ingen menneskerett å få barn, og jeg syns adopsjon synes å være et bedre alternativ enn hva utnyttelse av fattige kvinner i land som India er.

Aktiv dødshjelp?

For, under forutsetning av at det er etter søknad og nøye vurdering. En annen forutsetning er at medikamenter administreres av helsepersonell.

Legalisering av hasj?

Tidligere var jeg for, nå er jeg mot. Eneste unntak er som smerte- og/eller kvalmelindring, men her finnes det faktisk alternativer som ikke røykes, og jeg syns kanskje det er et bedre alternativ.

For, her er jeg ikke det minste i tvil. Jeg er også for at homofile skal få adoptere barn. Ser ingen grunn til at legning skal ha noe å si for omsorgsevnen.

:heks:

Skrevet

Pels? for,sorry elsker pels har heller ikke noe å argumentere for det heller,men jeg bare elsker dyre pels elsker pels. (levende og døde sorry det er bare meg)

Kjenner jeg blir trist av å lese at det fins sånne folk som deg. Stakkars uskyldige dyr.

• Liker 8
Gjest avocadoen
Skrevet

Abort? For

Pels? Imot

Surrogati? Imot

Aktiv dødshjelp? For

Legalisering av hasj? Imot

Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) For

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Abort?

Jeg er for selvbestemt abort inntil 12 uke. Jeg ønsker oss ikke tilbake til strikkepinnemetoden med påfølgende infeksjoner, sterilitet og dødsfall.

Pels?

Her er jeg ambivalent. Jeg har vel ikke tatt noe klart standpunkt, men samtidig eier jeg ikke, og vil aldri eie, en pels eller andre pelsprodukter.

Surrogati?

Her er jeg også ambivalent. Det er ingen menneskerett å få barn, og jeg syns adopsjon synes å være et bedre alternativ enn hva utnyttelse av fattige kvinner i land som India er.

Aktiv dødshjelp?

For, under forutsetning av at det er etter søknad og nøye vurdering. En annen forutsetning er at medikamenter administreres av helsepersonell.

Legalisering av hasj?

Tidligere var jeg for, nå er jeg mot. Eneste unntak er som smerte- og/eller kvalmelindring, men her finnes det faktisk alternativer som ikke røykes, og jeg syns kanskje det er et bedre alternativ.

For, her er jeg ikke det minste i tvil. Jeg er også for at homofile skal få adoptere barn. Ser ingen grunn til at legning skal ha noe å si for omsorgsevnen.

:heks:

Jeg er på linje med Brunhilde i nesten alt, rent bortsett fra at jeg ikke har problemer med pels. Jeg har problemer med tilstanden i en del oppdrettsfarmer osv., men at man skal bruke pels i seg selv har jeg ingen problemer med.

Og så må jeg bare si at jeg misliker uttrykket "for eller mot abort". Det er vel ingen som er for abort i seg selv, og uttrykket gjør at folk begynner å blande inn når de synes andre skal burde ta abort og hvor ofte og hvor sjelden og i hvilke tilfeller det er greit og ikke. Det er jo ikke det man mener, er det vel? Mener man ikke "for eller mot selvbestemt abort"? Og det kan jeg ikke med min beste vilje forstå at noen kvinne kan være motstander av.

Anonym poster: 5c78aa2f21ed4b41f48c0144493e3fa5

Skrevet

Abort? For, mest fordi det blir feil å være i mot. Men synes det er tragisk at noen bruker det omtrent som prevensjon. Og helt sinnsykt i mot abort etter uke 12, slik som ble avslørt i avisene for en tid tilbake.

Pels? Mot. Unødvendig og grusom mishandling.

Surrogati? For.

Aktiv dødshjelp? For konseptet, mot innførsel i dagens helse-Norge. I mine øyne krever dette f.eks klinikker man kan søke seg inn på selv, med en verdig død som formål. Dagens norske helsevesen er ikke klare for prosessen som vil kreves for å sikre pasientens ønsker og rettigheter, samt beskytte både pasient og helsepersonell fra feilaktig dødsassistanse/drap.

Legalisering av hasj? Mot. Fordummende preparater finnes det nok av, om vi ikke skal legalisere enda et, som i tillegg er narkotisk.

Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) For. Lenge leve gjensidig kjærlighet mellom to samtykkende vokse!

Skrevet (endret)
Legalisering av hasj? Mot. Fordummende preparater finnes det nok av, om vi ikke skal legalisere enda et, som i tillegg er narkotisk.

Vanlig feilinformasjon, etanol og nikotin er begge narkotiske stoffer.

Eneste grunn til at cannabis regnes som narkotika og ikke alkohol og tobakk er på grunn av at førstnevnte er oppført på narkotikalisten og derav ulovlig. Med andre ord så vil ikke cannabis heller kunne regnes som narkotika ved en eventuell legalisering hvis samme logikk føres, selv om stoffet faktisk er narkotisk, som er tilfellet med de lovlige narkotiske stoffene.

Navnet "narkotikalisten" er misvisende på grunn av at det bare er ulovlige narkotiske stoffer som er med på listen, mens lovlige blir utelatt, blant annet nikotin, etanol og koffein.

Endret av meh
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...