Thalassos Skrevet 28. juni 2012 #1 Skrevet 28. juni 2012 Alltid spennende med en diskusjon en torsdags ettermiddag? Så, er du for eller imot, hvorfor/hvorfor ikke? Abort? Pels? Surrogati? Aktiv dødshjelp? Legalisering av hasj? Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) Skriv gjerne litt mer utdypende, og hold dere for gode til personangrep!
Gjest Uanonymbruker Skrevet 28. juni 2012 #2 Skrevet 28. juni 2012 Abort? For Pels? Imot Surrogati? For Aktiv dødshjelp? For Legalisering av hasj? For Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) For Den er enkel, jeg er for ting jeg syns er en menneskerett og imot ting som volder smerte. 14
eva-80 Skrevet 28. juni 2012 #3 Skrevet 28. juni 2012 Alltid spennende med en diskusjon en torsdags ettermiddag? Så, er du for eller imot, hvorfor/hvorfor ikke? Abort? ---For-- Jorda ville vært overfyllt for lenge siden. Pels? ----- imot---- vi har da anna materiell å lage klær av. Surrogati? ---- For---- Kan ikke nok om emnet til å kunne begrunne. Aktiv dødshjelp? ----bob-bob---- Legalisering av hasj?-----Imot---- Erru gærn???? :) Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn)--- For--- Likhet for loven . Skriv gjerne litt mer utdypende, og hold dere for gode til personangrep! 3
Berentsens Skrevet 28. juni 2012 #4 Skrevet 28. juni 2012 Abort? For Pels? Imot Surrogati? For Aktiv dødshjelp? For Legalisering av hasj? Imot Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) For 7
JaneD Skrevet 28. juni 2012 #5 Skrevet 28. juni 2012 Abort? For Pels? Imot Surrogati? For Aktiv dødshjelp? For Legalisering av hasj? For Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) For 2
alibi Skrevet 28. juni 2012 #6 Skrevet 28. juni 2012 Abort? For Pels? Den er jeg litt usikker på, faktisk. Surrogati? For Aktiv dødshjelp? For Legalisering av hasj? Imot Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn)For 2
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2012 #7 Skrevet 28. juni 2012 Abort? For. Pels? Både og. For bruk av pels og skinn fra lovlig jaktet vilt. Mot det pelsdyrholdet som er i dag. Surrogati? Mot. Barn er ingen handelsvare. Aktiv dødshjelp? For, etter strenge etiske retningslinjer og så lenge den dødelig syke selv har et dødsønske. Legalisering av hasj? Mot. Ingen vits i å ta i bruk flere rusmidler enn vi allerede har. Og ironisk morsomt at folk er i overkant tobakkshysteriske for tiden, men hasj - ja DET skal man få røyke. Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) For ekteskap og adopsjon. Men siden jeg er mot surrogati på generelt basis ser jeg problemet med at homofile menn vanskelig kan få barn som er biologisk sine og at det dermed blir forskjellsbehandling av menn og kvinner. 4
Gjest meh Skrevet 28. juni 2012 #8 Skrevet 28. juni 2012 (endret) Abort? For, så lenge det ikke brukes som et prevensjonsmiddel. Pels? For, så lenge dyrene ikke behandles dårlig som situasjonen er i dag ved flere farmer. Det er også utvilsomt mest bærekraftig å bruke pelsen hvis dyret også brukes til mat, har ikke noe for seg å kaste pelsen bare på grunn av at man er i mot pels. Surrogati? For. Aktiv dødshjelp? For, hvorvidt man vil dø eller ikke er noe som etter min mening er et personlig anliggende, som individet selv bør få råde over. Legalisering av hasj? For, samme argumentasjon som over og på grunn av alle de negative konsekvensene kriminaliseringen har påført samfunnet. Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) For, synes at det å gifte seg burde være en rett som homofile også burde ha, både på grunn av at det er en lovlig kontrakt, og grunnet at det etter min mening ikke er noe som angår noen andre enn de partene som ønsker å gifte seg. Og ironisk morsomt at folk er i overkant tobakkshysteriske for tiden, men hasj - ja DET skal man få røyke. Opplys deg selv vedrørende skadeeffekten til cannabis i forhold til tobakk. Så burde du se at det ikke er så "ironisk morsomt" at enkelte foretrekker cannabis over tobakk i henhold til skaden som påføres. Endret 28. juni 2012 av meh 4
Silfen Skrevet 28. juni 2012 #9 Skrevet 28. juni 2012 Abort? For og mot. Jada, det går an. Jeg er av den oppfatning av at bekvemmlighetsabort er en uting. Likevel kan jeg har forståelse for den enkeltes situasjon. Dessuten er alternativet til abort ikke bra. Jeg håper at man kan få redusert dagens aborttall drastisk, for 15 000 i året er altfor mange. Pels? For og mot her også. Pelsoppdrett av mink og andre burdyr er ikke bra. At man nyttegjør pels fra dyr som uansett slaktes, som for eksempel rein og sau, er bare fint. Jo flere bestanddeler av dyret som brukes, jo bedre. Surrogati? Absolutt for. Norges lover er utdaterte. At de kunne komme med oppdatering av bioteknologiloven i fjor og den eneste endringen var at lesbiske i forhold kunne få donert sæd, er en uting. Ikke bare bør surrogati tillates i vestlige land for våre egne barnløses fordel, vi burde også bidra med å sette fokus på babyproduksjonsindustrien i India og lignende land og ta bort muligheten for å utnytte fattige kvinner til å bære frem barn for mer eller mindre velstående fra Vesten. Hadde det vært lov og tilrettelagt i Vesten kunne man fått et forbud mot å utnytte kvinner u uland. Aktiv dødshjelp? For. Med mange retningslinjer å følge. Det bør ikke være enkelt og det bør ikke være for alle. Men er man terminal, kommende terminal, og med utsikter til en langsom og pinefull død, bør man få valget mellom å dø noe før, om man ønsker dette. Legalisering av hasj? Her er jeg ikke sikker. Jeg heller nok mer mot at jeg er mot. Ene og alene fordi nordmenn er for dumme til å kunne nyte ting med måte. Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) Selvsagt. For. Noe annet er diskriminerende. 6
Betty2 Skrevet 28. juni 2012 #10 Skrevet 28. juni 2012 Så, er du for eller imot, hvorfor/hvorfor ikke? Abort? Delt mening om dette. Dersom mann er blitt gravid med uhell (prevensjonen ikke har fungert) eller ved overgrep, så er jeg for. Men er imot abort når det blir brukt som en type prevensjon. Pels? imot, men er ikke med i noen demostrasjons tog e.l. Surrogati? Amboslutt for, fint å kunne få et barn med sitt eget DNA, selv om mann ikke har livmor eller muligheten til å bli gravid på grunn av livmor og morkake problem. Aktiv dødshjelp? For, personer som har tenkt over dette, gjort nødvendige refleksjoner, bør få dø når de ønsker det. Legalisering av hasj? Kun på lukkede rom, med obligatorisk observasjon under og etter inntak. Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) For.
Silfen Skrevet 28. juni 2012 #11 Skrevet 28. juni 2012 Surrogati? Amboslutt for, fint å kunne få et barn med sitt eget DNA, selv om mann ikke har livmor eller muligheten til å bli gravid på grunn av livmor og morkake problem. Det du nevner er bare en liten del av surrogati, hvor både tradisjonell og gestasjonell surrogati benyttes, samt sæddonor, eggdonor, donerte embryo etc benyttes. Mann + kvinne = barn med egne gener er ikke kun hva surrogati omhandler. 1
Gjest Frk.Franzen Skrevet 28. juni 2012 #12 Skrevet 28. juni 2012 Abort? For Pels? Imot Surrogati? For Aktiv dødshjelp? For Legalisering av hasj? Imot Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) For Enig.
Gjest finurlig Skrevet 28. juni 2012 #13 Skrevet 28. juni 2012 Abort? For Pels? For Surrogati? For Aktiv dødshjelp? Mot Legalisering av hasj? Mot Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) For
solch Skrevet 28. juni 2012 #14 Skrevet 28. juni 2012 Abort? For frem til uke 12, men syntes det virker litt for enkelt å få godtkjent søknad om abort etter uke 12. Burde vært litt strengere. Og burde ikke vært slik at man kunne drivet å ta abort etter abort. Burde få bot for slikt. Men da igjen, så hadde vell folk bare prøvd å abortere hjemme. Så er veldig vanskelig, og er egentlig i den tro at abortloven vi har i Norge er ganske bra. Pels? Er for, men er selvsagt mot dyreplageri. Så om det gjøres på en ansvarlig måte, eller pels fra dyr som likevel skulle blitt slaktet til for eksempel kjøttproduksjon, syntes jeg er greit. For så lenge det ikke bedrives dyreplageri. Surrogati? Både og. Aktiv dødshjelp? For, men det burde isåfall ikke vært enkelt å fått aktiv dødshjelp. Legalisering av hasj? For om det er strenge regler for bruken av hasj, og at det kun kan fåes av legen i moderate mengder. Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) Veldig for. Syntes det er helt idiotisk at de ikke skal få lov å adoptere eller gifte seg. Vi lever tross alt i 2012.
Betty2 Skrevet 28. juni 2012 #15 Skrevet 28. juni 2012 Det du nevner er bare en liten del av surrogati, hvor både tradisjonell og gestasjonell surrogati benyttes, samt sæddonor, eggdonor, donerte embryo etc benyttes. Mann + kvinne = barn med egne gener er ikke kun hva surrogati omhandler. Ts ville ha begrunnelese hvorfor mann er for eller mot. jeg trenger ikke å ha noen bedre grunn eller skrive en lang avhandling om hvorfor jeg er for eller imot. 4
Silfen Skrevet 28. juni 2012 #16 Skrevet 28. juni 2012 Ts ville ha begrunnelese hvorfor mann er for eller mot. jeg trenger ikke å ha noen bedre grunn eller skrive en lang avhandling om hvorfor jeg er for eller imot. Nei, men jøss da. Siden du var for og så ut til å være særs uopplyst, tenkte jeg bare bidra med en bitteliten oppdatering. Men for all del; bare vær bitchy du.
Betty2 Skrevet 28. juni 2012 #17 Skrevet 28. juni 2012 Nei, men jøss da. Siden du var for og så ut til å være særs uopplyst, tenkte jeg bare bidra med en bitteliten oppdatering. Men for all del; bare vær bitchy du. Tar du alle her inne som ikke skriver en lang avhandlig om sine valg, for å være uoplyste og bitchy?? 4
belle_ Skrevet 28. juni 2012 #18 Skrevet 28. juni 2012 Abort? For, men kun pga de reglene som fins i Norge. Pels? For, men imot dyremisshandling. Surrogati? Ikke satt meg ordentlig inn i dette, så kan ikke si hverken for eller mot, men kan ikke skjønne at dette kan være noe problem, så vil tro jeg er for. Aktiv dødshjelp? For, men med strenge regler(noe det helt sikkert hadde blitt om det var aktuelt). Legalisering av hasj? Imot, rett å slett fordi jeg er imot narkotika, det har ikke nok positive sider til at det bør bli lovlig. Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) Klarer ikke å bestemme meg helt hva jeg tenker, har ingenting imot homofile og ønsker gjerne at de skal få gifte seg. Men å få barn/adoptere vet jeg ikke helt hva jeg synes om. Nå tenker jeg på negative sider for barnet, ikke at homofile er dårligere foreldre. Men folk får jo bare et mer og mer avslappet forhold til homofili så dette vil jeg tro løser seg med årene, så da er jeg nok for.
Silfen Skrevet 28. juni 2012 #19 Skrevet 28. juni 2012 Tar du alle her inne som ikke skriver en lang avhandlig om sine valg, for å være uoplyste og bitchy?? Når noen virker uopplyste og ikke evner å si ja takk til opplysning, så ja.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2012 #20 Skrevet 28. juni 2012 Abort? For OG imot. For om det er snakk om et overgrep og fælt miljø hvor det ikke er mulig å adoptere bort barnet. Men etter en abort selv er jeg blitt veldig imot for ingen fortalte meg om hvor tungt dette kan være psykisk, selv om min abort ble vurdert anbefalt på grunn av medisinske grunner. Tar IKKE lett på abort idag for å si det sånn. Pels? Dette er et tema jeg ikke har mye informasjon om, men er imot dyreplageri generelt. Hvis dyret lider nød, MOT! Men samtidig ser jeg at pels var nødvendig før, som klær. Nå har vi jo masse andre klær samt ull, så jeg tror jeg faller mest imot. Fashion, ser bra ut? Tja, synes ikke det selv. Men som nevnt, på bekostning av dyrene så er jeg mot. Surrogati? For. Men ser bare ikke for meg hvordan det går an å bære på et liv uten å knytte seg til det barnet. Så for de som evt trekker seg eller bryter avtaler med vordende foreldre, er jeg mot. Stakkars barn i de eventuelle tilfeller. Aktiv dødshjelp? For. Kun de som er over en viss alder og BER om dette selv. Men grøsser med tanken på å ta liv på den måten, høres så umoralsk ut. Legalisering av hasj? Mot. Jeg ser at de land som har dette lovlig har færre misbrukere. Men om Norge skulle snudd nå ville det mest sannsynlig økt med misbruk de første årene (ihvertfall). Ekteskapsloven? For. Stabile forhold, uansett legning, bør få kunne adoptere etc. Anonym poster: 66728ed5e22d2387f627ce508e213cba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå