waco Skrevet 12. juli 2012 #81 Skrevet 12. juli 2012 Synes egentlig dette utsagnet var mer forbausende enn det med legalisering av hasj Mener du virkelig at så lenge man kan betale for noe, så er det greit? Gjelder det samme hva? Ikke ment som personangrep, jeg bare synes det var et merkelig utsagn. Anonym poster: a9cdbc46f0cb1873788cf4261aa0a8ad Jeg mener bare innenfor surrogati selvsagt. Eller mener du at surrogati skal bekostes av staten? At for eksempel to friske lesbiske kvinner som ikke "liker" og ligge med menn skal få betalt surrogati på statens regning? Jeg mener at dersom lesbiske kvinner ønsker og bruke surrogati bør de betale for det selv.
waco Skrevet 12. juli 2012 #82 Skrevet 12. juli 2012 Kunne ikke dy meg, du kommer med påstander som er helt bak mål. Nå er jo dette her en spennende diskusjon, - og da må det vel være lov og ha ulike meninger? Fortell heller litt hva du selv mener, istedet for hva alle andre skal mene hele tiden? Hvorfor synes du for eksempel at straff er et bedre gode enn for eksempel cannabisbruk? Hvordan kan du mene at du er for "fri abort" samtidig som du mener at fedre ikke skal ha noe og si? Ja folk er jo helt rare.
She_Leiva Skrevet 12. juli 2012 #83 Skrevet 12. juli 2012 Abort? - Jeg er for abort som en nødløsning. Jeg mener at kvinner som har blitt gravide som resultat av voldtekt og lignende hendelser skal ha rett på dette tilbudet, men ikke at det skal være en (tragisk) form for prevensjon. Jeg mener heller ikke at man skal få ta mer enn to aborter iløpet av livet. Om en kvinne trenger mer enn det, så er det heller på tide med litt seksualundervisning eller annen hjelp som kan forebygge disse uønskede graviditetene. Pels? - Pels som i oppdretts-pels. NEI. Om man jakter, så kan man godt ta skinnet å bruke til noe. Så lenge dyret ikke pines unødvendig, så er det ok. Surrogati? - Det er jo ett fint alternativ til de som ikke kan få barn, men jeg mener vel egentlig at man skal vurdere å adoptere barn fra steder der barn ikke har det bra før man velger surrogati, men jeg kan skjønne hvorfor folk velger det. Aktiv dødshjelp? - Lar man syke og døende dyr pines? Nei! Hvorfor er det da riktig at mennesker skal det da? Man sier jo om katten: "Stakkars, den var så gammel og dårlig at vi tok den med til dyrelegen for å få den avlivet". Jeg er for aktiv dødshjelp når det kommer til mennesker som allerede ligger på dødsleiet og når legene ikke kan gjøre noe mer enn å holde de i live via respirator og/eller maskiner og medisiner. Om pasienten da ønsker dette selv, så synes jeg faktisk det er en fin ting at de skal få en verdig og fin avslutning på livet uten å pines og slite til siste sekund. Legalisering av hasj? - Så lenge alkohol er lovlig kommer jeg til å svare ja til legalisering av hasj. Skjønner ikke helt hvordan folk kan sitte å rakke ned på mennesker bare fordi de velger å røyke hasj, når det ikke er hakket bedre enn alkohol. Det er like mange påviste bivirkninger på langtidsbruk at begge. Er Myndighetene som har farliggjort Hasj. Så lenge man holder seg til kun hasj og ikke sterkere stoffer så har jeg stor tro at man lever like godt å lenge som alle andre. Legalisering bør skje med de samme reglene som ved sprit: 20års-grense, ikke på offentlig sted, ikke kjøre påvirket o.s.v. Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) - Jeg er hverken for eller imot dette, men jeg støtter det ikke! 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 12. juli 2012 #84 Skrevet 12. juli 2012 Abort? Selvsagt er jeg for abort bestemt abort, både far og mor burde kunne søke om abort dersom far eller mor føler for det. Likestilling er ett flott begrep. Jeg skulle likt og sett hvordan man skulle gjennomført en abort som far vil ha gjennomført, men ikke mor, 3
waco Skrevet 12. juli 2012 #85 Skrevet 12. juli 2012 Det ble jo litt teit og skrive abort for far, jeg er enig i det, jeg mente fraskrivelse av farsansvaret og bidragsplikten selvsagt. Når mor kan ta abort for og slippe morsansvaret og bidragsplikten så burde jo far ha samme rettighet?
sebastianen Skrevet 13. juli 2012 #87 Skrevet 13. juli 2012 Det fine med kvinneguiden adegami er at her respekterer vi hverandre og her er vi åpen for det smale og brede publikum og det er ikke nødvendig og utstøtte mennesker når vi heller kan være inkluderende og forstående på hvereandre? Hum hum hum hum.....(småsmiler mens jeg klør meg i skjegget )
Fuckman1983 Skrevet 13. juli 2012 #88 Skrevet 13. juli 2012 Legalisering av hasj? Mot, det er et vanedannende stoff som har skadevirkninger. Det kan være vanedannende om man ikke har selvdisiplin, men ikke avhengighetsdannende. Og det er jo langt mindre skadelig enn nikotin og alkohol. Og den har ingen betydlige skadevirkinger, med mindre du røyker daglig. Tobakk forårsaker lungekreft og likevel er det fullt lovlig. Millioner av mennesker dør verden over pga tobakk, men det fortsatt ikke er dokumentert et eneste dødsfall med direkte tilknytning til cannabis. Det er faktisk bevist at cannabis kurerer lungekreft; det ble gort grundig forskning på dette på Harvard Universitetet i USA for et par år siden, der noen av stoffene i planten klarte å halvere veksten på svulster i tillegg til at spredingen ble betraktelig kuttet ned. Men dette visste du kanskje allerede?
Gjest Yva Skrevet 13. juli 2012 #89 Skrevet 13. juli 2012 Abort? For Pels? Imot, pels hører til på dyr. Surrogati? For Aktiv dødshjelp? Imot Legalisering av hasj? Imot Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) For
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 12. august 2012 #90 Skrevet 12. august 2012 Det kan være vanedannende om man ikke har selvdisiplin, men ikke avhengighetsdannende. Og det er jo langt mindre skadelig enn nikotin og alkohol. Og den har ingen betydlige skadevirkinger, med mindre du røyker daglig. Tobakk forårsaker lungekreft og likevel er det fullt lovlig. Millioner av mennesker dør verden over pga tobakk, men det fortsatt ikke er dokumentert et eneste dødsfall med direkte tilknytning til cannabis. Det er faktisk bevist at cannabis kurerer lungekreft; det ble gort grundig forskning på dette på Harvard Universitetet i USA for et par år siden, der noen av stoffene i planten klarte å halvere veksten på svulster i tillegg til at spredingen ble betraktelig kuttet ned. Men dette visste du kanskje allerede? Yey (Jada, vet jeg svarer på "gammelt" innlegg)
cornflake_girl Skrevet 14. august 2012 #91 Skrevet 14. august 2012 Abort? Abdolutt for selvbestemt abort frem til uke 12 (muligens også 16). Pels? Som et biprodukt - ja. Pelsdyroppdrett? Nei. Surrogati? Veldig imot. Det er ingen menneskerett å få barn, vi er allerede for mange mennesker på kloden, barn skal ikke være en handelsvare, OG det er for lett å utnytte kvinnen som skal bære frem barnet. Vi burde heller jobber for å forenkle adopsjonsprosessen. Aktiv dødshjelp? Tjaaaa.... I prinsippet ja, men det er mange gråsoner og usikkerhetsmomenter her. Så vet ikke. Legalisering av hasj? Nei. Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) Ja. Også rett til å få barn, men ikke via surrogati.
Silfen Skrevet 14. august 2012 #92 Skrevet 14. august 2012 Hva med menneskeretten det er til å bestemme over egen kropp? Tenkt over at surrogati kan være et fritt og selvstendig ønske også fra surrogatens side?
cornflake_girl Skrevet 14. august 2012 #93 Skrevet 14. august 2012 Hva med menneskeretten det er til å bestemme over egen kropp? Tenkt over at surrogati kan være et fritt og selvstendig ønske også fra surrogatens side? enig til en viss grad, men tror det er så mange som havner i "umulige" situasjoner som gjør at de ikke har et like reelt valg som de burde. F.eks. fattige folk i India, eller om søsteren min har hatt eggstokkreft og blitt steril og lurer på om jeg kan være surrogat. Det blir veldig vanskelig å si nei (for mange). Jeg tror bare det blir vanskelig å hindre at en del kvinner utnyttes eller "tvinges" (enten pga økonomi eller moral) til å gjøre ting de ikke vil. Hadde det vært slik at det i alle tilfeller var 100% frivillighet fra surrogatens side hadde det vært mer greit. I tillegg, hva om de som "bestiller" barnet plutselig ombestemmer seg? Hva om surrogaten blir gravid med tvillinger og de som har "bestilt" barn kun vil ha ett? Det er så mange slike problemstillinger som gjør at jeg er i mot surrogati. Men som sagt, ser poenget ditt.
Silfen Skrevet 14. august 2012 #94 Skrevet 14. august 2012 Det er derfor det burde bli et forbud mot å benytte seg av sånt i den tredje verden og et godt lovverk her hjemme. Surrogati er kommet for å bli, politikerne må slutte å ignorere situasjonen.
Gjest Badabing Skrevet 14. august 2012 #95 Skrevet 14. august 2012 (endret) Abort? For Pels? Imot Surrogati? For. Jeg tror man da ville fått mer kontroll på et allerede stort marked. Aktiv dødshjelp? Imot. Jeg finner det uetisk. Legalisering av hasj? For en avkriminalisering av små doser. Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) For. Endret 14. august 2012 av Badabing
Gjest Daenerys Skrevet 14. august 2012 #96 Skrevet 14. august 2012 Abort? For, jeg mener at i visse situasjoner er det ikke bra å sette et barn til verden, for eksempel ekstremt unge foreldre, vanskelige livssituasjoner, og spesielt om det er som følge av voldtekt. Jeg mener også at kvinnen skal bestemme over egen kropp, og eget liv, å få et barn har livslange konsekvenser. Pels? Kun hvis pels er et bi-produkt. For eksempel reinsdyrskinn, det er et biprodukt. Men pels i det store og det hele er jeg fullstendig imot, samme med dyretesting av produkter. Surrogati? For. Aktiv dødshjelp? Usikker på denne. Legalisering av hasj? Også usikker. Det skal jo være mange helsefordeler, men det må isåfall være ganske kontrollert, type apotek. Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn). Fullstendig for, kjærlighet er mellom to mennesker, uansett kjønn
Gjest meh Skrevet 14. august 2012 #97 Skrevet 14. august 2012 Legalisering av hasj? Også usikker. Det skal jo være mange helsefordeler, men det må isåfall være ganske kontrollert, type apotek. Helsefordeler er ikke egentlig et særlig godt argument for legalisering. Det er et argument for begrenset bruk i medisinsk sammenheng slik at de med behov kan få tilgang gjennom resept, majoriteten vil ikke ha noen helsefordeler gjennom bruk av cannabis.
Gjest BettyBoop Skrevet 14. august 2012 #98 Skrevet 14. august 2012 Alltid spennende med en diskusjon en torsdags ettermiddag? Så, er du for eller imot, hvorfor/hvorfor ikke? Abort? Pels? Surrogati? Aktiv dødshjelp? Legalisering av hasj? Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) Skriv gjerne litt mer utdypende, og hold dere for gode til personangrep! Abort: For. Jeg er for at man skal bestemme over egen kropp Pels: imot, for jeg liker ikke at dyr blir drept kun til det formålet Surrogati: For. Jeg mener det er opp til hver enkelt om de ønsker å være surrogat eller ikke. Jeg mener at det er en privatsak mellom den som er surrogat og de som skal bruke surrogaten. Aktiv dødshjelp: Her er jeg usikker Legalisering av hasj: Usikker her og At homofile har lov å gifte seg og adoptere barn ser jeg som helt uproblematisk og jeg syns det er fint.
Gjest Badabing Skrevet 14. august 2012 #99 Skrevet 14. august 2012 Jeg mener bare innenfor surrogati selvsagt. Eller mener du at surrogati skal bekostes av staten? At for eksempel to friske lesbiske kvinner som ikke "liker" og ligge med menn skal få betalt surrogati på statens regning? Jeg mener at dersom lesbiske kvinner ønsker og bruke surrogati bør de betale for det selv. Det er jeg enig i, i alle fall at man bør ha en egenandel. Det samme med de som ikke kan få barn. Man har noe som heter Lønning 1 og Lønning 2, og kan kanskje bruke dette som veiledning når det gjelder helsehjelp ev diskutere og gjennomgå dette på nytt. Egenandeler/betaling (f.eks. plastisk kirurgi) når det gjelder helsehjelp som ikke er akutt/nødvendig kan gi mer penger til den nødvendige helsehjelpen. Jeg forstår at det er vondt å ikke kunne få barn, men det kan og bør ikke prioriteres på lik linje som mye annet.
Gjest BettyBoop Skrevet 14. august 2012 #100 Skrevet 14. august 2012 Abort? For. Pels? Både og. For bruk av pels og skinn fra lovlig jaktet vilt. Mot det pelsdyrholdet som er i dag. Surrogati? Mot. Barn er ingen handelsvare. Aktiv dødshjelp? For, etter strenge etiske retningslinjer og så lenge den dødelig syke selv har et dødsønske. Legalisering av hasj? Mot. Ingen vits i å ta i bruk flere rusmidler enn vi allerede har. Og ironisk morsomt at folk er i overkant tobakkshysteriske for tiden, men hasj - ja DET skal man få røyke. Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) For ekteskap og adopsjon. Men siden jeg er mot surrogati på generelt basis ser jeg problemet med at homofile menn vanskelig kan få barn som er biologisk sine og at det dermed blir forskjellsbehandling av menn og kvinner. Bare måtte kommentere den siste. De kan adoptere
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå