Gå til innhold

For eller imot? Åpen diskusjon!

Fremhevede innlegg

Gjest BettyBoop
Skrevet

Slik er kristendommen. Ja, man skal respektere det.

Så får homofile gifte seg på en annen måte.

Det blir jo feil å gifte seg i kirken, når kristendommen er imot dem...

Sånn er det bare.

Synes at de godt kan gifte seg, men man skal respektere religionen.

Det skal man slett ikke respektere siden det faktisk fins homofile kristne som tolker kristendommen på sin måte, slik andre også tolker sin tro på sin måte. Homofile er like mye mennesker som alle oss andre. I bibelen står det at gud elsker alle mennesker, dette syns jeg er et viktigere budskap kirken bør prioritere enn at homofile ikke er bra nok. Vi lever i 2012. Kirken bør heller respektere det og følge med i tiden.
Videoannonse
Annonse
Gjest Badebuksa
Skrevet

Det skal man slett ikke respektere siden det faktisk fins homofile kristne som tolker kristendommen på sin måte, slik andre også tolker sin tro på sin måte. Homofile er like mye mennesker som alle oss andre. I bibelen står det at gud elsker alle mennesker, dette syns jeg er et viktigere budskap kirken bør prioritere enn at homofile ikke er bra nok. Vi lever i 2012. Kirken bør heller respektere det og følge med i tiden.

Javel, det er din mening, men ikke kirkens mening.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Javel, det er din mening, men ikke kirkens mening.

Javel men kirkens mening kan de stappe oppi rævhølet for deres mening strider mot menneskerettigfhetene opg meninger som strider mot dette fortjener ikke respekt bare fordi de tilhører kirka.
  • Liker 1
Skrevet

Abort? For

Pels? Imot. Men føler meg likevel litt hyklerisk når jeg spiser kjøtt. Å ikke gå med pels er en så mye mer lettvint måte å si til omverdnen at man bryr seg om dyrevelferd. Men så spiser man kjøtt, og da mister man litt av troverdigheten, mener jeg.

Surrogati? For

Aktiv dødshjelp? For, i visse tilfeller

Legalisering av hasj? Tja. Jeg har ikke satt meg nok inn i saken, men jeg heller mot "for".

Ekteskapsloven? (Homofile skal få gifte seg/få barn) For

Gjest Badebuksa
Skrevet

Javel men kirkens mening kan de stappe oppi rævhølet for deres mening strider mot menneskerettigfhetene opg meninger som strider mot dette fortjener ikke respekt bare fordi de tilhører kirka.

Nei, så tøff du er som skriver slike tøffe og kule ord!

Det er ikke en "menneskerettighet" å få gifte seg i kirka skjønner du.

Skrevet

Synes homofile kan få gifte seg borgerlig, det er jo ikke "ordentlig" giftemål uansett. Kirken har alltid vært imot homofile ekteskap, og det skal man respektere også, sånn er det bare.

Giftemål har mer med borgerlige instanser enn kirken å gjøre. Det er en juridisk bindende avtale mellom to mennesker. At mange ønsker å gifte seg i kirken har med tradisjon å gjøre, at de ønsker en sakral stemning og fordi det er "koselig". For noen få teller det også å få ekteskap velsignet av en prest.

Så du tar feil, det er det borgerlige giftemålet som er det "ordentlige".

Anonym poster: 18633da70148715f507e337a3b45d863

Skrevet (endret)

Synes denne tråden er flott på så mange måter.

Jeg finner ut de folka jeg vil holde meg langt unna og de jeg faktis har mye tifelles med.

Endret av -Leon-
Skrevet

Funker ikke myggspray, altså?

Skrevet (endret)

Funker ikke myggspray, altså?

Har egentlig ikke prøvd, men kanskje det er løsningen.

Edit:

Hahaha, flott signatur du har.

Endret av -Leon-
Skrevet

:neier:

Jeg driver og utvikler en kleggspray, kanskje den vil gjøre nytten.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Giftemål har mer med borgerlige instanser enn kirken å gjøre. Det er en juridisk bindende avtale mellom to mennesker. At mange ønsker å gifte seg i kirken har med tradisjon å gjøre, at de ønsker en sakral stemning og fordi det er "koselig". For noen få teller det også å få ekteskap velsignet av en prest.

Så du tar feil, det er det borgerlige giftemålet som er det "ordentlige".

Anonym poster: 18633da70148715f507e337a3b45d863

Mange ser på kirkelig giftemål som det eneste ordentlige.

Skrevet

Mange prester og andre ansatte i statskirken er åpne for å bare tilby velsignelse av ekteskapet i kirken, og la dommere ta seg av den juridiske biten. Nettopp fordi inngåelse av ekteskapet er en juridisk handling, mens velsignelsen av ekteskapet er et religiøst rituale.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Nei, så tøff du er som skriver slike tøffe og kule ord!

Det er ikke en "menneskerettighet" å få gifte seg i kirka skjønner du.

Prøver ikke å være tøff. Jeg snakker sånn.

Jeg syns det er en menneskerettighet å velge hvor man vil gifte seg

Gjest BettyBoop
Skrevet

og om homofile ser det som det eneste ordentlige, hvorfor skal ikke de få gifte seg ordentlig?

Gjest Badebuksa
Skrevet

og om homofile ser det som det eneste ordentlige, hvorfor skal ikke de få gifte seg ordentlig?

Fordi i kristendommen er kirkelig giftemål for mann og kvinne, ikke mann og mann...

Men de kan jo bare stikke innom her og lese om at det ikke er det ordentlige giftemålet, så blir de kanskje fornøyde uansett ;)

Gjest BettyBoop
Skrevet

Fordi i kristendommen er kirkelig giftemål for mann og kvinne, ikke mann og mann...

Men de kan jo bare stikke innom her og lese om at det ikke er det ordentlige giftemålet, så blir de kanskje fornøyde uansett ;)

Fordi kristendommen bladibladibladi. Bibelen ble skrevet for say 2000 år siden, hvorfor kan ikke kristbne lære seg å følge med i tiden?

Gjest Badebuksa
Skrevet

Fordi kristendommen bladibladibladi. Bibelen ble skrevet for say 2000 år siden, hvorfor kan ikke kristbne lære seg å følge med i tiden?

Fordi man skal følge bibelen! Det som står, det står. Det er slik kristendommen er.

Man skal ikke endre på en religion så den blir politisk korrekt eller passer de som ikke synes den passer slik den opprinnelig er.

Den er som den er. Liker man det ikke, får man la være og være kristen og ta del i kristne tradisjoner.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Fordi man skal følge bibelen! Det som står, det står. Det er slik kristendommen er.

Man skal ikke endre på en religion så den blir politisk korrekt eller passer de som ikke synes den passer slik den opprinnelig er.

Den er som den er. Liker man det ikke, får man la være og være kristen og ta del i kristne tradisjoner.

Man skal ikke følge bibelen bokstavelig. Boka er åpen for tolkninger. Og alle tolker bibelen slik de føler er riktig for dem.

Skrevet

Men det er fullt mulig for homofile å gifte seg på andre måter enn i kirka. Ikke at jeg støtter praksisen til kirka, men la de nå styre for seg selv, og det er unødvendig å trenge seg innpå på en slik måte.

Er forresten en del prester som vier homofile par, så man ser vel en sakte men sikker utvikling fra den siden.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Men det er fullt mulig for homofile å gifte seg på andre måter enn i kirka. Ikke at jeg støtter praksisen til kirka, men la de nå styre for seg selv, og det er unødvendig å trenge seg innpå på en slik måte.

Er forresten en del prester som vier homofile par, så man ser vel en sakte men sikker utvikling fra den siden.

Jo selvsagt men jeg syns homofile skal få lov å gifte seg i kirka om det er det DE ønsker selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...