Gå til innhold

Lå med daten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ro ro til fiskeskjær, mange fisker får man der .. :plystre:

Dårlig med motargumenter? :smoke: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Dårlig med motargumenter? :smoke: hehe

Det siktet vel mer til at du fullstedig overså min demantering av ditt "hvis noen føler seg utnyttet så har de blitt utnyttet"-påstand, og valgte å svare på oe helt annet i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siktet vel mer til at du fullstedig overså min demantering av ditt "hvis noen føler seg utnyttet så har de blitt utnyttet"-påstand, og valgte å svare på oe helt annet i stedet.

Poenget er altså at det dreier seg om subjektive følelser. At man føler seg utnyttet. Det hjelper lite hva andre mener da.

Problemet er at man kan føle seg utnyttet uten å bli det, eller ikke føle seg utnyttet når man faktisk blir det.

Men som regel vet de fleste når de blir utnyttet. Ihvertfall etterhvert.

Og som sagt; hvis jeg mener at du utnytter meg, så hjelper det altså ingenting at du ikke er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Poenget er altså at det dreier seg om subjektive følelser. At man føler seg utnyttet. Det hjelper lite hva andre mener da.

Problemet er at man kan føle seg utnyttet uten å bli det, eller ikke føle seg utnyttet når man faktisk blir det.

Men som regel vet de fleste når de blir utnyttet. Ihvertfall etterhvert.

Og som sagt; hvis jeg mener at du utnytter meg, så hjelper det altså ingenting at du ikke er enig.

Din påstand var: at noen føler at de er utnyttet er det som definerer utnytting. Dette er FEIL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din påstand var: at noen føler at de er utnyttet er det som definerer utnytting. Dette er FEIL.

Nei, det er ikke feil. Det KAN være feil, men det kan også være riktig.

Og når det føles som utnytting så er det utnytting for denne personen.

Hvem bestemmer hva som er utnytting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Nei, det er ikke feil. Det KAN være feil, men det kan også være riktig.

Og når det føles som utnytting så er det utnytting for denne personen.

Hvem bestemmer hva som er utnytting?

Dert stemmer ikke. Gå tilbake til min første kommentar på dette og les den en gang til så skjønner du hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BI er en oppsamlingsplass for samfunnets opportunister. Og derfor er det god grunn til å tro at disse er mindre seriøse enn gjennomsnittet.

Jaha, har du forsket på dette?

Uansett, AnnaS påsto det motsatte. At de var MER seriøse enn gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dert stemmer ikke. Gå tilbake til min første kommentar på dette og les den en gang til så skjønner du hvorfor.

Poenget er at alle ser mer eller mindre ulikt på hva utnytting er.

Og hvis jeg føler at du utnytter meg, så gjør du det i mine øyne. Samme hva du måtte mene om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, har du forsket på dette?

Da vil jeg påstå at AnnaS tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg påstå at AnnaS tar feil.

Som jeg skrev tidligere studerer jeg på BI, jeg er ikke verken opportunist eller mindre seriøs en gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Poenget er at alle ser mer eller mindre ulikt på hva utnytting er.

Og hvis jeg føler at du utnytter meg, så gjør du det i mine øyne. Samme hva du måtte mene om det.

Vil ikke dermed si at det ER utnytting, slik du påstår. Hvor lenge har du tenkt å fortsette å misforstå med vilje for å nekte å innrømme at du har feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev tidligere studerer jeg på BI, jeg er ikke verken opportunist eller mindre seriøs en gjennomsnittet.

Det finnes alltid unntak som beviser enhver regel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke dermed si at det ER utnytting, slik du påstår. Hvor lenge har du tenkt å fortsette å misforstå med vilje for å nekte å innrømme at du har feil?

Men hvem bestemmer om det er utnytting - du eller jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

Men hvem bestemmer om det er utnytting - du eller jeg?

Om en person føler seg utnyttet er ikke det som bestemmer hva som er utnytting. En kan føle seg utnyttet selv om en ikke er blitt unyttet og likeledes kan en være bli utnyttet uten at en selv føler det.

Jeg må visst gjenta ettersom det tydeligvis ikke gikk inn første, andre og tredje gang: om jeg føler at jeg blir utnyttet, for eksempel på jobb, betyr ikke det nødvendigvis at jeg blir det. Likeledes vil foreksempel den norske rett påstå at en lærer som ligger med sin 16 år gamle elev har utnyttet sin stilling for sex, selv om den 16 år gamle eleven ikke føler seg utnyttet.

Altså er det ikke enkeltmennesker sine følelser som definerer begrepet "å utnytte".

Siden det tydeligvis trengs teskje her tar jeg med ordbokdefinisjonen:

verb trans. utnytte ( v1) ['ʉːtnytə]

1 bruke, dra nytte av

utnytte de muligheter en har

2 misbruke

utnytte noens gode vilje

Ingenting om subjektive følelser der altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en person føler seg utnyttet er ikke det som bestemmer hva som er utnytting. En kan føle seg utnyttet selv om en ikke er blitt unyttet og likeledes kan en være bli utnyttet uten at en selv føler det.

Jeg må visst gjenta ettersom det tydeligvis ikke gikk inn første, andre og tredje gang: om jeg føler at jeg blir utnyttet, for eksempel på jobb, betyr ikke det nødvendigvis at jeg blir det. Likeledes vil foreksempel den norske rett påstå at en lærer som ligger med sin 16 år gamle elev har utnyttet sin stilling for sex, selv om den 16 år gamle eleven ikke føler seg utnyttet.

Altså er det ikke enkeltmennesker sine følelser som definerer begrepet "å utnytte".

Siden det tydeligvis trengs teskje her tar jeg med ordbokdefinisjonen:

verb trans. utnytte ( v1) ['ʉːtnytə]

1 bruke, dra nytte av

utnytte de muligheter en har

2 misbruke

utnytte noens gode vilje

Ingenting om subjektive følelser der altså.

Allikevel er det altså mye følelser med i dette bildet i praksis.

Det er ikke før man føler seg utnyttet at det blir noe større problem.

Egentlig. Vil jeg påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna.S

Feil. Jeg skrev at de så ikke på jenter som hadde sex på første date som noe kjæreste emne. Og det var ikke snakk om BI studenter (for de er for unge til at jeg snakker med de) men de som på sukker hadde yrke finans eller salg/markedsføring.

Jeg tror de som vokser opp i dag har et annet forhold til sex enn min generasjon.

Forøvrig forstår jeg ikke at dere orker å diskutere dette opp og ned i mente.. Dere blir jo aldri enige uansett :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er eldre enn deg, og er BI student, og studerer med flere på min og din alder. Så generaliseringene dine holder ikke helt mål.

Ikke dine heller Steinar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er eldre enn deg, og er BI student, og studerer med flere på min og din alder. Så generaliseringene dine holder ikke helt mål.

Ikke dine heller Steinar.

Da må du forstå hva en generalisering egentlig er.

Det er altså noe som peker på det typiske. Ikke på unntakene som alltid finnes.

Som BI-student antar jeg at du har lært om normalfordelingen? ;) hehe

Normalfordelingen kan faktisk brukes på det aller meste i dette livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Da må du forstå hva en generalisering egentlig er.

Det er altså noe som peker på det typiske. Ikke på unntakene som alltid finnes.

Som BI-student antar jeg at du har lært om normalfordelingen? ;) hehe

Normalfordelingen kan faktisk brukes på det aller meste i dette livet.

Siden du har så god greie på stitistikk så regner jeg med du har store rapporter med mange observasjoner til å backe opp generaliseringene dine også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har så god greie på stitistikk så regner jeg med du har store rapporter med mange observasjoner til å backe opp generaliseringene dine også da.

Det trengs ingen statistikker på dette. Alt er som sagt normalfordelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...