Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest .-L-.
Skrevet

Som er en av menneskets største svakheter, ja.

Altså at man ikke kan lære (noe) av andres feil. Eller av historien.

Hvorfor mener du det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår ikke hvor du får disse ideene fra, jeg er totalt uenig. Du er klar over det er veldig mange som har sex utenfor parforhold?

Man har da ikke dårlig moral for det om.

Da har nok ikke du helt forstått hva moral egentlig er (var).

Hva tror du at moral er?

Skrevet

Hvorfor mener du det?

Syns du at det er veldig flott at alle mennesker gjør akkurat de samme feilene?

Gjest .-L-.
Skrevet (endret)

Da har nok ikke du helt forstått hva moral egentlig er (var).

Hva tror du at moral er?

Kommer ann på settingen, men jeg har alltid tenkt at moral er læren om hva som er rett og galt. Dette er jo i og for seg ofte subjektivt. Det å påsta at det finnes en objektiv moral kan til tider være ganske urealistisk.

Så du mener jo at det er umoralsk at damer har sex når de er singel.

Noe som er bs. Hvem blir skadet/får ondt av å ha sex? Det er jo ingen som taper noe på dette bortsett fra en som kanskje hadde forventinger til noe mer. Dog, det har jo egentlig ingenting med sexen å gjøre uansett.

Endret av .-L-.
Skrevet (endret)

Kommer ann på settingen, men jeg har alltid tenkt at moral er læren om hva som er rett og galt. Dette er jo i og for seg ofte subjektivt. Det å påsta at det finnes en objektiv moral kan til tider være ganske urealistisk.

Så du mener jo at det er umoralsk at damer har sex når de er singel.

Noe som er bs. Hvem blir skadet/får ondt av å ha sex? Det er jo ingen som taper noe på dette bortsett fra en som kanskje hadde forventinger til noe mer. Dog, det har jo egentlig ingenting med sexen å gjøre uansett.

Moral er vel omtrent noe sånt som at du ikke skal gjøre imot andre det du ikke vil at andre skal gjøre imot deg.

F.eks vil det da ikke være riktig å utnytte andre hvis du ikke liker å bli utnyttet selv.

Og hva som er å bli utnyttet er da subjektivt.

Som betyr at du utnytter et annet menneske hvis dette mennesket selv mener at det har blitt utnyttet.

Uavhengig av hva du måtte mene om hva utnyttelse er og ikke er.

Endret av Steinar40
Gjest "gjest"
Skrevet

Hvis sexen er bra og man har gjort sitt beste for at den andre parten skal trives mens man holder på, så har man ikke utnyttet noen for sex.

• Liker 1
Skrevet

Man er da ikke umoralskt pga sex.

Masse umoral knyttet til sex. Faktisk.

Skrevet

Hvis sexen er bra og man har gjort sitt beste for at den andre parten skal trives mens man holder på, så har man ikke utnyttet noen for sex.

Det kommer helt an på hva den andre parten mener om saken.

Gjest "gjest"
Skrevet

Masse umoral knyttet til sex. Faktisk.

Da har det noe med tankesettet hos folk å gjøre og ikke sexen i seg selv.

Skrevet

Du kan ikke frikople mennesket og dets tanker ifra selve sexen.

Gjest strykebrett
Skrevet (endret)

Moral er vel omtrent noe sånt som at du ikke skal gjøre imot andre det du ikke vil at andre skal gjøre imot deg.

F.eks vil det da ikke være riktig å utnytte andre hvis du ikke liker å bli utnyttet selv.

Som betyr at du utnytter et annet menneske hvis dette mennesket selv mener at det har blitt utnyttet.

Du prater jo bare bull. For det første er definisjonen din av hva moral er utrolig snever og dessuten feil.

For det andre er det ikke opp til en subjektiv opplevelse å definere hva utnytting er, det faller jo på sin egen urinelighet. Hvis jeg føler meg utnyttet av arbeidsgiver selv om arbeidsforholdet på alle måter er som avtalt i kontrakten, både i oppgaver og lønn, så betyr ikke det at jeg nødvendigvis faktisk blir utnyttet. Muligens er jeg bare en arbeidssky latsabb som syns det er urettferdig at jeg må jobbe for pengene.

Endret av strykebrett
AnonymBruker
Skrevet

Ditt tankesett tror jeg er rimelig spesielt, gjest.

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Ditt tankesett tror jeg er rimelig spesielt, gjest.

Vel, jeg hvis jeg det faktum at jeg mener at sex i seg selv ikke er amoralskt, så er jeg nok spesiell, ja.

Gjest .-L-.
Skrevet

Det her henger i en syl tynn tråd..

Det er jo ikke alle som føler seg utnyttet etter sex. Bare de som forventer et forhold også.

AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg misforstår deg, men logikken er at folk liker sex. Hvorfor må man være i et forhold for å kunne ha sex? Hvem sier det? Det står ikke akuratt i grunnloven at det er en gal handling å ha sex utenfor forhold. Det høres mer ut som noe en religiøse skriftere kunne kommet med.

AnnaS sa at folk på BI ikke vil ha damer som har sex på første date. Jeg går på BI og blir stadig tilbudt sex på handicap toalettet. Jeg får ikke helt det til å stemme med AnnaS teorier om at menn på BI er seriøse. DET var poenget.

• Liker 1
Skrevet

Du prater jo bare bull. For det første er definisjonen din av hva moral er utrolig snever og dessuten feil.

For det andre er det ikke opp til en subjektiv opplevelse å definere hva utnytting er, det faller jo på sin egen urinelighet. Hvis jeg føler meg utnyttet av arbeidsgiver selv om arbeidsforholdet på alle måter er som avtalt i kontrakten, både i oppgaver og lønn, så betyr ikke det at jeg nødvendigvis faktisk blir utnyttet. Muligens er jeg bare en arbeidssky latsabb som syns det er urettferdig at jeg må jobbe for pengene.

Hvis du syns at det er greit så føler du deg ikke utnyttet.

Det dreier seg altså om subjektive følelser.

Men du kan selvfølgelig bli utnyttet allikevel. Selv om du ikke skjønner det.

Skrevet

AnnaS sa at folk på BI ikke vil ha damer som har sex på første date. Jeg går på BI og blir stadig tilbudt sex på handicap toalettet. Jeg får ikke helt det til å stemme med AnnaS teorier om at menn på BI er seriøse. DET var poenget.

BI er en oppsamlingsplass for samfunnets opportunister. Og derfor er det god grunn til å tro at disse er mindre seriøse enn gjennomsnittet.

Skrevet

Det her henger i en syl tynn tråd..

Det er jo ikke alle som føler seg utnyttet etter sex. Bare de som forventer et forhold også.

Og hvis du da vet (tror) at den andre forventer et forhold så utnytter du henne.

Gjest strykebrett
Skrevet

Hvis du syns at det er greit så føler du deg ikke utnyttet.

Det dreier seg altså om subjektive følelser.

Men du kan selvfølgelig bli utnyttet allikevel. Selv om du ikke skjønner det.

ro ro til fiskeskjær, mange fisker får man der .. :plystre:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...