Niennas Skrevet 14. april 2012 #121 Skrevet 14. april 2012 At selv mange av de få som kjemper for at nynorsken skal bestå, velger å skrive på bokmål. Bare se her på KG f.eks. Hvor mange er det som skriver på nynorsk her? Det må være under 1 % av innleggene som er på nynorsk. Så hvorfor skal vi da plages med å lære oss det? Det blir som å lære latin. Kjemper? Det er vel heller snakk om å argumentere i en diskusjon, vi står jo ikke akkurat med plakater utenfor stortinget. Jeg skriver det jeg er mest komfortabel med, men det betyr ikke at jeg ikke har satt pris på nynorskundervisninga jeg hadde på skolen. Jeg har lest om flere som har skrevet at innlegg som ikke blir skrevet på bokmål blir bare hoppet over "fordi det er så kjipt å lese". Det kan godt hende at det er derfor mange velger å skrive bokmål også. Men akkurat det er bare synsing fra min side. Jeg tror jeg ville hatt større problemer med å lære meg latin enn nynorsk. 3
Thorn Skrevet 14. april 2012 #122 Skrevet 14. april 2012 (endret) At selv mange av de få som kjemper for at nynorsken skal bestå, velger å skrive på bokmål. Bare se her på KG f.eks. Hvor mange er det som skriver på nynorsk her? Det må være under 1 % av innleggene som er på nynorsk. Så hvorfor skal vi da plages med å lære oss det? Det blir som å lære latin. Ja, diverre har det vorte slik at om ein vil at andre skal lese innlegga, bør ein skrive på bokmål. Fleire her inne har sagt at dei hoppar over innlegg på nynorsk, på lik linje med innlegg på dialekt. Og samanliknar du verkeleg nynorsk med latin? Endret 14. april 2012 av Thorn 1
Testosteron Skrevet 14. april 2012 #123 Skrevet 14. april 2012 Du trur ikkje dette kan ha noko å gjere med stigmatiseringa av nynorsken, då? Når f.eks. Unge Høyre har bokbål med nynorsk-ordlister og bruker kallenamn som spynorsk, trur du ikkje at dette har noko å sei for at folk vel vekk nynorsk? Jo. Det har nok litt med det å gjøre, men først og fremst har det med å gjøre at riksmedia bruker bokmål, noe vi kan gråte over, men slik er det nå en gang. Norsk er ett språk med mange dialekter. Vi har ikke ett skriftspråk for hver dialekt, heldigvis! Vi har to, men det er en for mange. Det enkleste er å samle seg om ett skriftspråk. 2
Testosteron Skrevet 14. april 2012 #124 Skrevet 14. april 2012 Og samanliknar du verkeleg nynorsk med latin? Ja. Det gjør jeg, for latin var et språk man var nødt til å lære på skolen i Norge før. Årsaken var at man hadde tradisjonelt lært latin, så da burde man liksom fortsette med det selv om man ikke trengte det med mindre man studerte medisin. På samme måten mener en del nynorskforkjempere at man bør fortsette å tvinge elevene til å lære nynorsk selv om man ikke har bruk for det. 1
Niennas Skrevet 14. april 2012 #125 Skrevet 14. april 2012 Jo. Det har nok litt med det å gjøre, men først og fremst har det med å gjøre at riksmedia bruker bokmål, noe vi kan gråte over, men slik er det nå en gang. Norsk er ett språk med mange dialekter. Vi har ikke ett skriftspråk for hver dialekt, heldigvis! Vi har to, men det er en for mange. Det enkleste er å samle seg om ett skriftspråk. Når vi driver med flisespikkeri: Vi har også samisk. Bokmål og nynorsk er likestilte målformer. I tillegg til norsk brukes nordsamisk som administrasjonsspråk i 7 kommuner, sørsamisk i en, lulesamisk i en og kvensk i en. Klippet fra Wikipedia. 1
Thorn Skrevet 14. april 2012 #126 Skrevet 14. april 2012 (endret) Ja. Det gjør jeg, for latin var et språk man var nødt til å lære på skolen i Norge før. Årsaken var at man hadde tradisjonelt lært latin, så da burde man liksom fortsette med det selv om man ikke trengte det med mindre man studerte medisin. På samme måten mener en del nynorskforkjempere at man bør fortsette å tvinge elevene til å lære nynorsk selv om man ikke har bruk for det. Og du kan ikkje sjå skilnaden på å lære seg eit fullstendig ubeslekta (og attpåtil dødt) språk og å lære seg ein skriftleg variant av sitt eige talemål? Endret 14. april 2012 av Thorn 2
Tabris Skrevet 14. april 2012 #127 Skrevet 14. april 2012 På samme måten mener en del nynorskforkjempere at man bør fortsette å tvinge elevene til å lære nynorsk selv om man ikke har bruk for det. På samme måte som barn tvinges til å lære seg matematiske formler, geografi, historie, norrøn mytologi og en rekke andre fag. Det er ikke alt man får bruk for i hverdagen, men det har å gjøre med å gi barna og ungdommene bred allmennkunnskap som legger grunnlag for forståelse av verden, hvem vi er og hvorfor vi er her vi er i dag. Hvis man bare skal kunne det man har bruk for i hverdagen, så ender vi opp som enkle bønder og fiskere alle mann. Det er et steg tilbake. Det handler om å utvide horisonten, inneha et dannelsesgrunnlag og ha en bredere forståelse for vår plass i verden i dag. Her er nynorsk, sammen med selvsagt mange andre temaer, et viktig kunnskapsområde for en nordmann. 5
Testosteron Skrevet 14. april 2012 #128 Skrevet 14. april 2012 Når vi driver med flisespikkeri: Vi har også samisk. Klippet fra Wikipedia. Ja. Du er visst glad i å drive med flisespikkeri, men samisk er ikke et målføre innen norsken. Det er et eget språk. Poenget mitt var at jeg syns ikke det er riktig å bruke ressurser på to måter å skrive norsken på. Det enkleste er å ha bare ett norsk skriftspråk. Samisk er et eget språk. Det er ikke en målform slik som bokmål og nynorsk. 2
#Mj# Skrevet 14. april 2012 #129 Skrevet 14. april 2012 Jo. Det har nok litt med det å gjøre, men først og fremst har det med å gjøre at riksmedia bruker bokmål, noe vi kan gråte over, men slik er det nå en gang. Norsk er ett språk med mange dialekter. Vi har ikke ett skriftspråk for hver dialekt, heldigvis! Vi har to, men det er en for mange. Det enkleste er å samle seg om ett skriftspråk. det har vist seg at det ikke er så lett å samles om ett skriftspråk. uansett hvordan man velger å gjøre det så er det mange som er misfornøyd.
Testosteron Skrevet 14. april 2012 #130 Skrevet 14. april 2012 Og du kan ikkje sjå skilnaden på å lære seg eit fullstendig ubeslekta (og attpåtil dødt) språk og å lære seg ein skriftleg variant av sitt eige talemål? Nei. Latin er heller ikke mer dødt enn at det fortsatt er i bruk innen medisinen, og dessuten tror jeg det brukes i en del katolske kirker i utlandet. Rett meg hvis jeg tar feil. 1
Testosteron Skrevet 14. april 2012 #131 Skrevet 14. april 2012 det har vist seg at det ikke er så lett å samles om ett skriftspråk. uansett hvordan man velger å gjøre det så er det mange som er misfornøyd. Vel. Her på KG har vi nå klart å samles om bokmål :gjeiper: 1
Testosteron Skrevet 14. april 2012 #132 Skrevet 14. april 2012 På samme måte som barn tvinges til å lære seg matematiske formler, geografi, historie, norrøn mytologi og en rekke andre fag. Det er ikke alt man får bruk for i hverdagen, men det har å gjøre med å gi barna og ungdommene bred allmennkunnskap som legger grunnlag for forståelse av verden, hvem vi er og hvorfor vi er her vi er i dag. Hvis man bare skal kunne det man har bruk for i hverdagen, så ender vi opp som enkle bønder og fiskere alle mann. Det er et steg tilbake. Det handler om å utvide horisonten, inneha et dannelsesgrunnlag og ha en bredere forståelse for vår plass i verden i dag. Her er nynorsk, sammen med selvsagt mange andre temaer, et viktig kunnskapsområde for en nordmann. Det samme kan man si om behovet for å lære seg latin. 1
#Mj# Skrevet 14. april 2012 #133 Skrevet 14. april 2012 Vel. Her på KG har vi nå klart å samles om bokmål :gjeiper: nei. 4
Tabris Skrevet 14. april 2012 #134 Skrevet 14. april 2012 Det samme kan man si om behovet for å lære seg latin. Man kan si det samme om mye. Jo mer man vet, jo bredere grunnlag har man. Hvis man lærer seg latin, så vil man forstå basisen i flere europeiske språk, f.eks. Men man kan jo ikke lære seg alt på skolen, så man må gjøre et utvalg. Å ha god kunnskap om et aktuelt norsk skriftspråk er dermed noe jeg anser som noe viktigere enn å lære seg latin, som ikke lenger brukes i Norge. (Medisinlatin vil uansett være spesialord som man ikke lærer seg om man lærer grunnleggende latin). 4
Thorn Skrevet 14. april 2012 #135 Skrevet 14. april 2012 Nei. Latin er heller ikke mer dødt enn at det fortsatt er i bruk innen medisinen, og dessuten tror jeg det brukes i en del katolske kirker i utlandet. Rett meg hvis jeg tar feil. All den tid det ikkje finnes nokon som har latin som morsmål, klassifiseres det som eit dødt språk. Men joda, det er offisielt språk i den romersk-katolske kyrkja, og er eit nydelig språk. I medisinsk samanheng syns eg det er noko herk, å få diagnosar på latin hjelp dei fleste lite. Er einaste grunnlaget for å samanlikne nynorsk med latin at elevar måtte ha latin på skulen tidlegare? 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #136 Skrevet 14. april 2012 For de av oss som ikke har nynorsk som morsmål så er det faktisk tungt å lese gjennom det som står på nynorsk. For de av dere som har nynorsk som morsmål så er det lett og enkelt å lese gjennom det som står på bokmål. Så da gjenstår spørsmålet, hvorfor nynorsk når det ikke er noe vi har faktisk bruk for? Bokmål kan alle (som er født) her i landet. 3
Silfen Skrevet 15. april 2012 #137 Skrevet 15. april 2012 Jo. Det har nok litt med det å gjøre, men først og fremst har det med å gjøre at riksmedia bruker bokmål, noe vi kan gråte over, men slik er det nå en gang. Riksmedia? Snakker du om Aftenposten og VG? For NRK er iallfall proppfull i nynorsk. Jeg tror jeg ser flere programmer der som er tekstet på nynorsk enn ikke. Mulig at jeg som vestlending eksponeres mer for nynorsk i media, men min oppfatning er iallfall at det er en hel del nynorsk der ute. Og jeg har absolutt ingenting imot det. Britiske filmer og tv-serier gjør seg ofte best med nynorsk tekst. Selv om jeg ikke leser bøker på nynorsk så har jeg ingenting imot språket, jeg er simpelthen for en sidemålsreformering, og da helt uten å si at sidemål = nynorsk. 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2012 #138 Skrevet 15. april 2012 Liker at allerede i overskiften så er det en skrivefeil! Liker også at du må bruke det engelske ordet "punch back" for å gi den rette klangen på stilen din som handler om at du bare vil skrive bokmål. Du skjønte vel at TS bommet på d-knappen, og ikke bevisst trodde det skulle stå "fager"? F og d er rett ved siden av hverandre, og det er åpenlyst at en slik feil ikke skylles svake gramatiske ferdigheter. Logikken er viktigere enn gramatikken. Bruk den. 4
otilie Skrevet 15. april 2012 #139 Skrevet 15. april 2012 (endret) På samme måte som barn tvinges til å lære seg matematiske formler, geografi, historie, norrøn mytologi og en rekke andre fag. Det er ikke alt man får bruk for i hverdagen, men det har å gjøre med å gi barna og ungdommene bred allmennkunnskap som legger grunnlag for forståelse av verden, hvem vi er og hvorfor vi er her vi er i dag. Hvis man bare skal kunne det man har bruk for i hverdagen, så ender vi opp som enkle bønder og fiskere alle mann. Det er et steg tilbake. Det handler om å utvide horisonten, inneha et dannelsesgrunnlag og ha en bredere forståelse for vår plass i verden i dag. Her er nynorsk, sammen med selvsagt mange andre temaer, et viktig kunnskapsområde for en nordmann. jeg er enig. Men, som fremtidig k&h lærer lurer jeg på hvorfor vi ikke da har obligatorisk k&h på videregående (bortsett fra linjer som tegning, form farge da selvfølgelig). Det er jo også en viktig kulturarv, redesign er fks veldig bra for miljøet, og man lærer seg å være kritisk til estetiske virkemidler som brukes i reklame og alt sånt. Ellers har man gjerne ikke obligatorisk engelsk eller andre fremmedspråk i vgs heller (ikke da jeg gikk på vgs hvertfall). Og det kan jo også være veldig viktig å ha lærdom i. Men hva er viktigst? Selv mener jeg at man har bedre bruk for engelsk, fransk/tysk og delvis k&h mer enn nynorsk. Mest fra mitt eget ståsted da. Det virker nesten litt tilfeldig, eller med dårlig grunn at nynorsk er blitt valgt ut som noe av det aller viktigste å lære på skolen. Og en av de vikgtigste kulturarvene vi har. Hvorfor det? Endret 15. april 2012 av otilie 2
Mamma1 Skrevet 15. april 2012 #140 Skrevet 15. april 2012 Fordi den bygger på det som var det opprinnelige norske, i istedenfor på dansk, slik som bokmålet gjør. Forstår ikke at det skal være så vanskelig å forstå.. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå