KaDust Skrevet 15. juni 2012 #121 Del Skrevet 15. juni 2012 Jeg leste bare gjennom teoriboka en gang, og så satt jeg og tok noen tester på nettet. Jeg gjorde teorien ferdig på 12 minutter med bare 2 feil. Det er kjempelett, og mye av "reglene" er generell vett og fornuft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 15. juni 2012 Forfatter #122 Del Skrevet 15. juni 2012 Ja kanskje det holder med bok og gratis tester på nettet. Kanskje jeg kan kjøpe et teorikurs som varer i 1 uke til 190kr, "For deg som trenger å sjekke at du er klar for teoriprøven" - sikkert greit å ha.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Macaron Skrevet 15. juni 2012 #123 Del Skrevet 15. juni 2012 Jeg tok lappen for hundre år siden (er jo utgammel, jeg ), og da tok jeg teorikurs og syntes det hadde en hensikt. Men nå er jo teoriprøven veldig forandret også siden den tid, så ting er nok annerledes (og strykprosenten er også veldig mye høyere..). Lillebroren min tok imidlertid teoriprøven i fjor sommer, og han gikk ikke noe kurs. Han leste bare boka, tok masse gratis-tester på nettet og så meldte han seg opp til teoriprøven når han syntes nett-testene gikk forholdsvis greit. Han sto med glans, tror han bare hadde én feil eller noe sånt! Så det er nok absolutt ikke nødvendig med teorikurs, føler nok at det er en ting som kjøreskolene tilbyr litt for å kunne suge ekstra penger ut av de som skal ta lappen! Men det kurset til 190 kr var jo uansett ikke så dyrt da, det er jo kanskje verdt å teste ut, ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 15. juni 2012 Forfatter #124 Del Skrevet 15. juni 2012 Ja jeg har også en følelse av at strykprosenten er høy, muligens en følge av at man ikke lenger går på kurs. Jeg vet ikke... Men det blir nok til at jeg prøver å bare lese og ta gratistester, jeg ser nok raskt om jeg trenger mer hjelp. Og det til 190 kr som varer i 1 uke gir meg nok teorien på en litt mer illustrerende og visuell måte enn boken gjør. Hadde vært så greit å bare tatt teorien, jeg veeeet at jeg ikke orker lese på dette samtidig som jeg studerer. Men jeg merker at det er lettere å kjøre bil etter å ha lest litt. Jeg kunne så klart en del grunnleggende regler før jeg begynte på kjøreskolen, men absolutt ikke alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brooke Penelope Skrevet 15. juni 2012 #125 Del Skrevet 15. juni 2012 Heisan! Dette var en koselig dagbok:) Jeg skal begynne på lektorstudie til høsten, og da er det greit å følge med her så jeg får litt innblikk i hvordan lærerstudentlivet er Kjenner meg litt igjen med tanke på at du ønsker barn mens din samboer ikke er klar enda. Jeg er i akkurat samme situasjon, men for min del tror jeg det tar enda noen år før min blir klar. Men jeg må innrømme at jeg har begynt å stresse litt. Jeg lurer på om jeg faktisk må få barn mens jeg er student, for jeg føler tiden løper helt i fra meg. Når jeg er ferdig med studiene (5-årig) er jeg 30 år Og jeg føler det blir litt sent å begynne å prøve etter man er fylt 30. Så nyt at du har god tid foran deg og at du har både leilighet og halvveis studie i boks! Du aner ikke hvor heldig du er Angående lappen, leste jeg bare boken, tok noen gratisprøver på nett og siste 24 timene betalte jeg for en nettprøve. Jeg følte dette holdt og besto teoritesten med null feil. Man tror det ofte er verre enn det er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 16. juni 2012 Forfatter #126 Del Skrevet 16. juni 2012 Hei, så kjekt med en ny besøkende! Har du dagbok? Du skal begynne på lektorstudie ja, spennende! Hvilket lektorstudie skal du ta? Hvor lenge har du og samboeren vært sammen? Foreløpig har jeg slått meg til ro med at vi ikke skal få barn helt ennå. Min «opprinnelige plan», hehe, var å prøve å få en liten om et år – sånn at jeg enten har kun et år igjen eller kun masteren igjen. (Studiet mitt er opprinnelig 4 år, men masteren er på 5 år. Dermed kun et år lenger!) Men i og med at jeg har begynt å tenke veldig på å bare ta en master, så ville det kanskje passet greit å få barn når jeg har et år igjen av masteren. Nå vet man jo aldri hvor lang tid det tar å bli gravid, hvordan formen min under graviditeten vil være , eller om vi får en baby som er relativt fredelig. Det å studere og være gravid/ha barn er nok ingen dans på roser. Det er jo fortsatt mulig å få barn etter du har blitt 30, men jeg forstår hva du mener. Jeg vil gjerne ha flere barn også (minst 2 og maks 3), helst med kanskje tre år i mellom. Og årene flyr. Tar jeg master og jobber et år (og ting klaffer ganske raskt, gjerne sånn at jeg er gravid mens jeg jobber et år), er jeg minst 26 år når vi får første , og det kan jeg overleve! Så ja, jeg er nok heldig sånnsett. Det blir nok sånn jeg tar teorien også. Jeg synes boken er ganske grei å lese, så det går fint. Og etterhvert får jeg prøve meg litt på noen prøver. Satser på at det går fint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brooke Penelope Skrevet 17. juni 2012 #127 Del Skrevet 17. juni 2012 (endret) Takk for en varm velkomst Har nok ingen dagbok nei, men har faktisk begynt å lure på om jeg skal starte en Jeg skal studere til lektor i norsk, så det blir et stort fag, men veldig spennende tror jeg Trives du på studiet ditt så langt? Fortell gjerne litt om du ønsker! Jeg og sambo har vært sammen i 5 år nå, så jeg føler ikke akkurat at det er for tidlig å tenke i de baner. Men men, han sier han vil gjøre ferdig utdannelsen sin først (3 år igjen), så jeg skjønner jo den. Så lenge jeg ikke er eldre enn 28 år når jeg blir gravid, skal jeg egentlig si meg fornøyd Jeg har også en drøm om 2-3 barn med 2-3 år mellom, også vil jeg ikke bli en "gammel" mor heller Hehe. Men som jeg hele tiden får høre; vi er jo faktisk fortsatt unge og har fortsatt tid. Må bare tro på det selv:) Jeg tror egentlig det kan være ganske koselig å få barn under studietiden, men det er helt sikkert ganske slitsomt også ja. Jeg har faktisk to søstre som fikk barn da de studerte. Hun ene sier det var veldig fint, mens hun andre synes det er helt forferdelig stressende. Så det kommer nok mye an på både barnet og hvor mye mennene våre kan stille opp i den perioden. Endret 17. juni 2012 av Brooke Penelope Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 19. juni 2012 Forfatter #128 Del Skrevet 19. juni 2012 *** Orker ikke quote hele innlegget, så jeg klipper det bare fint bort *** Jeg fikk også plutselig lyst til å starte en dagbok her for en stund siden. Fulgte en del (et par offesielt, men de fleste som snikleser ) og ble litt fristet selv. Ikke fordi jeg skriver så veldig mye, og iallefall ikke som en dagbok, men jeg synes det er en grei plass å lufte tankene. Lektor i norsk - spennende! Til høsten tar jeg 30 studiepoeng til i norsk, da har jeg 60 til sammen Selve studiet i seg selv er så som så. Forelesningene varierer etter foreleser. De foreleserne som selv har vært lærere er (stort sett) mye bedre enn de som ikke har vært det. Og det at vi hadde tidlig praksis fikk meg til å fortsette etter første året - da det var praksis og ikke forelesningene som overbeviste meg om at det er lærer jeg skal bli. Så det er et tips hvis du begynner å tvile: det er noe helt annet ute i jobb. Er det lærer du skal bli, og isåfall kanskje på videregående eller? Dere har vært sammen i fem år ja, da er det ikke så tidlig nei! Det er jo sant - dere er fortsatt unge. For 20 år siden ville nok ikke "alle" sagt det, men det er jammen godt at verden går videre! Den eneste grunnen til at jeg helst ikke vil vente til jeg er ferdig med studiene, er nok fordi jeg selv har (relativt) ung mor. Og det har vært veldig fint. Men for all del, det er jo ingenting feil med å fullføre utdanningen og ha en trygg jobb før man begynner produksjonen heller.. Barn under studietiden kan fungere helt fint det ja. Men det er mye som spiller inn. Jeg tror nok uansett at dersom vi velger å prøve mens jeg fortsatt er student, så forbereder vi oss på at det kan bli vanskelig, samtidig som vi håper på det beste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Macaron Skrevet 20. juni 2012 #129 Del Skrevet 20. juni 2012 Jeg tror egentlig det går veldig fint å få barn under studietiden, og spesielt mens man holder på med master. Da jeg tok min master var det faktisk hele fem av jentene på kullet mitt som ble gravide. Det gikk helt fint med dem, de leverte bare oppgaven ett eller to semestre forsinket alle sammen. Når man er på master er lærestedene stort sett veldig flinke til å tilrettelegge godt for studentene sine (ironisk nok, det er jo ofte på laveregrad, når man er ny og fersk, at man trenger tilretteleggingen mest). I tillegg har man jo også en veileder som man ofte får et litt mer personlig forhold til, og som derfor ønsker å følge deg opp mer også. Nå skal jeg ikke rosemale noenting altså, for jeg har jo ikke vært i stuasjonen selv. Og jeg tror absolutt at det kan være tøft også, å sjonglere mellom studier og rollen som småbarnsmor. Men mitt inntrykk er i hvert fall at det også går seg til, og spesielt hvis man, som du sier, er forberedt på at det kan være vanskelig også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 22. juni 2012 Forfatter #130 Del Skrevet 22. juni 2012 Ja jeg tror nok at det stort sett går fint å få barn når man er studenter. Problemet for meg er jo at jeg har obligatoriske forelesninger, i alle fall foreløpig. Jeg vet ikke hvordan den blir når (hvis?) jeg tar master. Men det er nok ikke umulig å få til både barn og studier! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 22. juni 2012 #131 Del Skrevet 22. juni 2012 Det er en stund siden sist jeg har vært her inne. Beklager det. Nå vet jeg hvordan det er å studere og å ha barn, og det er ikke akkurat verdens letteste. Jeg har ikke tatt masterkurs, men studerer jo nederlandsk og jobber hele uka (slitsomt). Tror det viktigste, om man velger å få barn i studietiden, er at man har en løpende dialog med universitetet/høgskolen man går på. Babyer er forskjellige, og det er nå vi voksne også. Sier ikke det for å være pessimist, men det er tungt til tider med baby. Plutselig er babyen din syk eller kanskje den ikke sover så godt om nettene. De har dårlige og de har gode dager som oss. Du mister litt den "forutsigbarheten" når du bare har deg selv å tenke på. I tillegg finnes det jo også barnehage eller om du faktisk informerer på forhånd at det kommer til å være en baby til stede, så skal det vel kunne gå. Tenkte jeg bare skulle skrive litt om mine erfaringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 22. juni 2012 Forfatter #132 Del Skrevet 22. juni 2012 Du har helt rett, Delphina! Det å få et barn krever mye, og det gjelder uansett om man studerer eller arbeider (eller hva man nå gjør). Plutselig har man jo helt og holdent ansvaret for et annet menneske! Det er noe jeg ikke helt klarer å fatte en gang. Men likevel noe jeg absolutt vil oppleve, og helst snart Vi får se, uansett går det jo på et vis! Så lenge vi er forberedt for å kjempe for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 23. juni 2012 #133 Del Skrevet 23. juni 2012 Du har helt rett, Delphina! Det å få et barn krever mye, og det gjelder uansett om man studerer eller arbeider (eller hva man nå gjør). Plutselig har man jo helt og holdent ansvaret for et annet menneske! Det er noe jeg ikke helt klarer å fatte en gang. Men likevel noe jeg absolutt vil oppleve, og helst snart Vi får se, uansett går det jo på et vis! Så lenge vi er forberedt for å kjempe for det. et barn krever veldig mye og du må være forberedt på dager hvor det ikke blir studier i det hele tatt. Dog, det å ha et barn gir deg også en ekstra motivator og mye glede, så det er ikke bare stress. Jeg gjør det utrolig bra til tross for at jeg har ei veldig aktiv datter. Tror det har noe med at jeg må jobbe mer effektivt og på andre måter. Det er verdt alle tårer og søvnløse netter, det å være mamma. Både jeg og forloveden kunne ikke vært foruten datteren vår, vi er lykkelige, selv om forholdet vårt går gjennom en del. Det å ha barn er en av de største påkjenningene for et forhold, spesielt nå som hu er så liten. Dog, vi greier å få tid til å være kjærester (klissete type også.. ) Jeg sier nå bare: "If there's a will, there's a way" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 26. juni 2012 Forfatter #134 Del Skrevet 26. juni 2012 Ja man kan få til det mest utrolige hvis bare viljen er der! --- Nå har vi ferie, og skal være et par uker i Sverige. Håperhåper på tidlig sommer, foreløpig er det like grått og trist her som det var hjemme. Men resten av sommeren skal jeg bare jobbe, så jeg mååå jo få litt sol vel? En av dagene skal vi til Ullared. Jeg ser både frem til, og gruer meg litt til galskapen der Ellers er vel dagene nokså åpne. Blir været fint noen dager blir det litt fiske på Kjære fra en båt, mens jeg soler meg fra samme båten. Grei løsning for oss det Mer enn det har jeg ikke å meddele, annet enn at vi har fikset litt på leiligheten vår i det siste. Kjøkkenet vårt er veldig lite, men med litt triksing og miksing har jeg nokså grei forvaringsplass, og i tillegg en del benkeplass. Herlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 29. juni 2012 Forfatter #135 Del Skrevet 29. juni 2012 Jeg er solbrent og fornøyd og glad. Hvorfor det, er det ikke merkelig å være fornøyd og glad når man er solbrent? Jo sikkert det, men: 1. Det har vært så fint vær at jeg har kunnet sole meg, 2. Rød hud blir brun hud! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Macaron Skrevet 6. juli 2012 #136 Del Skrevet 6. juli 2012 Høres ut som at du har noen deilige feriedager Og (litt) solbrenthet er ikke å forakte nei, hvis du har like lys hud som meg må det jo faktisk til hvis man i det hele tatt skal bli brun etterhvert! Kos deg videre med ferie, håper det fortsatt er sol der du er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 11. juli 2012 Forfatter #137 Del Skrevet 11. juli 2012 Det var veldig herlig med ferie ja! Fint vær hadde vi, så det ble noen dager i solen. Det førte til at vi droppet Ullared, det kan vi ta en annen gang. Men solen må nytes når den er fremme! Ferien ellers har vi brukt til å fikse i leiligheten, og vi har blant annet endelig fått gardiner! Det er merkelig hvor hjemmekoselig det ble med en gang vi fikk dem opp De neste ukene er det jobbing som står for døren. Jeg håper at vi få noe sommervær her også etterhvert, helst de dagene jeg jobber kveld. Da kan jeg bruke hele dagen ute i solen! Selv om det er en stund siden jeg har vært her, har jeg ikke så mye å meddele. Jeg er nok inni en periode hvor jeg ikke orker å være på kvinneguiden, og det går også ut over dagboken. Nå når jeg logget inn var jo alt endret her også, og jeg misliker sterkt endringer av designet. Særlig når det var så drastisk som denne gang... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Macaron Skrevet 12. juli 2012 #138 Del Skrevet 12. juli 2012 Enig i at det nye designet er veldig annerledes, ja.. Synes det var veldig stygt med én gang, men nå har de jo gjort litt endringer, samt at jeg sikkert har vendt meg litt mer til det, så nå synes jeg forsåvidt det begynner å bli ganske fint..! Skal du bare jobbe resten av sommeren og frem til studiestart nå, eller? Eller blir det litt mer ferie også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 13. juli 2012 Forfatter #139 Del Skrevet 13. juli 2012 Jeg har ikke vært her inne lenge nok til at det er fint ennå, men det kommer seg nok etterhvert... hehe. Blir bare jobbing resten av sommeren. Har heldigvis Brasil å se frem til, så jeg skal ikke klage (så veldig mye)! Håper vi får noen fine sommerdager her i Norge også.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sullå Skrevet 15. juli 2012 Forfatter #140 Del Skrevet 15. juli 2012 Ja da skal visst sommeren være avlyst, så jeg trenger ikke grue meg til å jobbe resten av ferien. Men for å være ærlig har jeg fortsatt et liiiite håp om at sommeren skal finne veien hit, vi får se. Ellers har jeg kommet i gang med treningen igjen, har hatt noen uker tørke på grunn av ferie (og litt latskap, for å være ærlig...) Jeg er i alle fall igang, og det kjennes herlig! Etter noen uker med svenske matvaner (det vil si "middag" både til lunsj og til middag) og dessert nesten hver dag i ferien, er det godt å komme tilbake til hverdagen. Mye mat og lite trening = ingen bra kombinasjon. Jeg ser det ikke på vekta, men jeg ser det på kroppen Jaja, det skal nok ikke så lenge til før alt er som det skal igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå