Gå til innhold

Skravletråd 2012


Soon

Anbefalte innlegg

Så deilig at vesla di sov hele natten, Ablaze! Håper det fortsetter!

Englefjes: Her skal også fruktmosen være oppå grøten og ikke blandet i ;) Jeg ble litt lei av å dyppe grøtskjea i fruktmos, så nå dæsjer jeg bare fruktmosen oppå grøten, og passer på å dosere litt grøt og litt fruktmos på skjea. Litt mindre søl og litt mindre oppvask.

Nå er det bare en halv uke igjen av permisjonen min. Jeg har begynt å venne meg til tanken på å begynne å jobbe igjen, men det er litt rart og vemodig også. Vi har jo bestemt oss for at vi er ferdige med barn nå. Jeg måtte faktisk felle en tåre da jeg pakket bort de minste kjolene som jentene har vokst fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner på det samme som deg, Marikke.

Vi har nok med våre to, og det har vi vært bestemt på hele veien - men det er litt vemodig og rart når de blir større.

Nærmer seg 9 måneder og så tidlig ute som hun var her med krabbing og alt, så ble hun så veldig fort stor.

Men sånn er livet og jeg gleder meg jo også til babytiden er over, og hvor givende det er når de snakker og forklarer og kan fortelle selv hva som er problemet i stedet for å hyle etc... :ler:

Hver alder har heldigvis sin sjarm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sov ikke rundt i natt, men var bare våken for et måltid, så det går fremover!

Dere som lager maten selv: hvor glatt lager dere den? Nå er vesla 9 mnd og jeg bruker stavmikser til å lage midag. Burde jeg bruke gaffel i stedet? Eller kjøre stavmikser litt mindre for å få litt grovere konsistens?

Lurte også på om dere har kjøpt bilstol nr to? I så fall - hvilken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker gaffel til å mose middagen jeg lager med. Vesla er veldig flink til å spise klumper, mens storebroren kunne jeg ikke gjøre det samme med på hennes alder, han tok det tid med før han klarte klumpene.

Vi har ikke kjøpt bilstol nr to enda til henne, men til storebror har vi Britax i den ene bilen, og i den andre husker jeg ikke i farta (kan sjekke). Er fornøyde med begge to vi har til han hvertfall.

Da jeg spurte om grøtlaging så forklarte jeg meg ikke så mye nei... Jeg prøvte å lage speltgrøt til vesla i går, fant oppskrifta på nett. Men det var ingen suksess. Prøvte å kjøpe ny grøttype til henne i dag, men hun likte ikke den heller. Nå har jeg også kjøpt tørka aprikos og tørka eple som jeg skal lage mos av i morgen, så får jeg prøve meg på havregrøt i morgen tenker jeg med litt mos i/på. Nytter ikke det heller så tror jeg at jeg gir opp. Det gikk greit med grøten ei stund, og i det siste er det skjelden jeg får henne til å spise opp et helt måltid. Middagsglass liker hun dårlig også, og samme med fruktbeger. Jeg lager mye middag fra bunn av til henne, og det liker hun, men vet ikke hva jeg skal gi av fast føde. Hun spiser litt brødskive, men det meste havner på gulvet, så jeg kjenner at jeg er litt oppgitt på de matvanene hennes. Det er vel egentlig ikke noe å stresse seg opp for, men det er vanskelig å la være ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gir vi ofte middag to ganger per dag fordi det er det han liker best. De dagene blir det ett grøtmåltid og to middager, samt et mellommåltid bestående av most avocado og fruktmos. Han liker helt klart hjemmelaget mat best, men middagsglass går stort sett veldig greit ned det også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor ikke gi middag to ganger per dag? Tanken har ikke slått meg før, men man kan jo like gjerne det som grøt to ganger per dag :) Jeg kjøpte også avocado i dag som jeg skal teste på henne i morgen, det har hun såvidt smakt, og lenge siden. Ellers får jeg fortsette å tilby brødmat tror jeg. Hun stapper det i munnen, og mesteparten går ut igjen, og hun liker å gnage på skorpene. Hun koser seg hvertfall med den maten selv om hun ikke blir mett av det, men en dag spiser hun nok plutselig mye mer av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men sånn er livet og jeg gleder meg jo også til babytiden er over, og hvor givende det er når de snakker og forklarer og kan fortelle selv hva som er problemet i stedet for å hyle etc... :ler:

Som for eksempel når storesøster skal fortelle hvor hun slo seg, også peker hun på gulvet eller bordkanten eller hva det nå er hun har kollidert med. :ler:

Men ja, jeg er helt enig. Det er veldig stas når de blir så store at man kan snakke med dem og gjøre ting sammen med dem. Det var stor morslykke her i heimen da storesøster plukket blomst til mammaen sin på 17. mai.

Lurte også på om dere har kjøpt bilstol nr to? I så fall - hvilken?

Vi har en Britax multi tech (eller noe sånt) som storesøster har vokst fra, så mini skal arve den. I den bilen vi bare bruker på småturer, blir det forovervendt Cybex II pallas fix når Mini blir stor nok til det.

***

Mini er ikke så glad i middagsmat, så her går det for det meste i grøt. Jeg tenker også at siden jeg bare ammer tre ganger om dagen, så har hun godt av den melken som er i grøten. Men jeg tilbyr også middagsmat to ganger om dagen, for at hun skal venne seg til forskjellige smaker. Og så fyller jeg opp med grøt etterpå. Eller hjemmelaget pastinakkpuré, som også er nammenam. Men i går spiste hun jammen opp en hel pose med Ella´s Kitchen kyllinggryte! Så den må jeg kjøpe mer av! Jeg syntes også den var god, og det er jo et godt tegn, siden jeg stort sett synes middagsglass smaker våte ullsokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig den med hvor hun slo seg, Marikke. :)

Jeg lager for det meste middag, fruktmos og sviskemos selv. Moser med stavmikser til den er ganske glatt. Bruker ferdig om vi ikke er hjemme, da er det lettere.

Hun spiser nå 4 måltider. Grøt morgen og kveld, fruktmos med litt grøt i til lunsj og middag. Melk vil hun kun ha før leggetid og på natten så det er kun to ganger i døgnet ca.

Veide henne i går og hun veier nå 7940 gram, hun veide 7270 midt i april så det var de storfornøyde med. :)

Endret av Orchideae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Vi er også oppe i fire måltider pr dag nå. Han spiser grøt morgen og kveld, brødskive til lunsj og middag i 15-tiden. I tillegg blir det noen mellommåltider innimellom hvis han virker ekstra sulten en dag, for eksempel en halv banan, noen skumpinner eller litt smoothie. Jeg lager som oftest grøten selv av havremel eller hvetemel, men i går kveld laget jeg på lettkokte havregryn som hadde ligget i bløt hele dagen. Det gikk ned på høykant, så det tror jeg han skal få i kveld også :Nikke:

Han slet litt med klumper før, men etter at han vendte seg til brødskive går det mye bedre med klumper i annen mat også. Så den siste uka har jeg ikke most middagsmaten hans i food processor mer, nå har jeg bare most med gaffel, eventuelt kjørt litt med stavmixer.

Ellers har han spist litt dårlig de siste dagene, det vi si banan, avocado og fruktmoser gikk veldig greit, mens med grøt og middagsmat ble det bare grining og lite mat som gikk ned. Jeg trodde først at han var litt matlei så jeg prøvde å lage grøt med både plomme og bringebær, som han aldri hadde smakt før. Men det ble fortsatt bare masse styr. I går oppdaget vi imidlertid grunnen, to små tannebisser er iferd med å komme gjennom tannkjøttet oppe, så det har antakelig vært litt vondt i de stakkars gommene :( Etter at vi fant ut det, ga jeg ham kald middag og så kald grøt igjen på kvelden, og da spiste han godt begge gangene. Sikkert mye bedre for gommen med noe kjølig og lindrende enn noe varmt, fikk litt dårlig samvittighet over at det gikk et par dager før jeg skjønte det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvist: :klem: Håper dere finner en god løsning!!

Clafoutis: Hva er skumpinner?

Skjønner godt at du fikk dårlig samvittighet, altså! Men vi mammaer er jo ikke synske heller, så noen ganger blir det bare sånn at det går litt tid før vi skjønner hva som plager den lille. :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er snuppas matdag nå:

  • morgen: 1/2-1 skive + ca 90ml mme
  • lunsj: 150ml mme + halv Ellas`s
  • middag: middagsglass
  • kvelds: grøt

og så flaske på senga når hun legger seg + 1-3 ganger på natta :natti:

Dessuten får hun noen skumpinner eller smake på diverse av vår mat igjennom dagen.

Dere som lager middag selv, hva lager dere??

Jeg er dårlig på slikt assa :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det forresten noen av dere som blogger, og som legger ut bilder av barna deres?

Hadde vært litt artig å se disse søte små som jeg leser om hver dag ;)

Jeg har blogg, blogger mye om interiør, men også om barna og hverdagslige ting ellers.

Hvis dere vil se henne, send meg en pm, så gir jeg dere link til bloggen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen blogg her i gården. Men det hadde vært artig å se hverandres unger, kanskje vi sakl opprette en blogg her inne der vi kan dele bilder?

Angående middagsmat, så lager jeg stort sett middag av de samme ingrediensene som vi bruker i vår middag. Koker/trekker grønnsaker og kjøtt/fisk i en kjele, tilsetter f.eks urter og litt pepper, og moser det sammen med pasta/byggryn/ris/couscous el.l. tilsetter alltid en god dæsj fett, f.eks olivenolje, rapsolje eller kokosolje. Ikke noe hokus pokus, bare tar smaker jeg synes passer sammen. :) Og mange babyer liker masse smak, prøv deg frem. Her i gården var det f.eks vedlig poppis å få kylling med gulrot, brokkoli, ris, squash, hvitløk, løk og ingefær kokt i vann og kokosmelk (tilsatte koriander og basilikum ettter koking).

Mann og storesøster er bortreist i noen dager, og jeg er hjemme alene med lillebror. Det er jo nesten som å ha ferie. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hadde vært artig og litt skummelt. :) for alt vi vet kan vi jo være i samme barselgruppe, ha babysvømming sammen eller liknende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og soon, foreløpig har jeg holdt meg til oppskrifter. Føler det er så safe. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Jeg gjør det likt som Englefjes, damper en proteinkilde (oftest fisk eller kylling) sammen med litt forskjellige grønnsaker og tilsetter en karbohydratkilde, for eksempel ris, potet eller quinoa. I tillegg har jeg i enten litt rapsolje eller litt olivenolje. Bruker også litt forskjellige krydderurter, min gutt er veldig glad i mat som smaker litt. Bruker ting som hvitløk, fersk ingefær, basilikum, koriander, oregano osv. Har også hatt litt sitron i fisken noen ganger, og det likte han også godt :) Men kokosmelk har han ikke fått ennå, det var en god idé, Englefjes! Da skal jeg lage kyllinggryte med kokosmelk til ham i helgen tror jeg :nikke :

Hadde vært koselig med en blogg der vi kunne se bilder av hverandres søte små, ja, selv om jeg er enig med Orchideae at det nesten er litt skummelt også :ler: Vi er jo ganske mange her nå, så det skulle ikke forundre meg om noen vet hvem hverandre er i virkeligheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget på havremel før, men tenkte å lage på lettkokte gryn nå... :-)

Smart å blande inn coscosa. Har en diger dunk i skapet jeg ikke vet hva jeg skal bruke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...