Gå til innhold

Skravletråd 2012


Soon

Anbefalte innlegg

Styrer endel med legging her også.

Merker jeg er litt fed-up, etter godt og vel 4 år med dårlig og lite søvn.

Storebror ble heldigvis bedre etter rundt 1 år, så har jo et håp om at ting bedres med lillesøster da også.

Nå bruker vi gjerne en liten time på legging, bruker en slags opp/ned metode, men syns ikke det er noe bedring på hvor lang tid vi bruker.

Og så våkner hun jo ørti ganger iløpet av kvelden og spiser ca 2 ganger i løpet av natten :sleeping:

Nå er jeg ferdig med de 4 jobbeukene, så nå blir det 4 uker hjemme med snuppa igjen.

Tenker å prøve litt avvenning av nattmat snart, for hun har jo 4 måltider fast føde om dagen.

Hun har til og med begynt å like grøt :hoppe:

Men problemet mitt er at jeg blir så utålmodig og sliten av å styre i en evighet på rommet hennes, særlig på natta - så ender det med at hun får bli med i senga vår, for da sover vi jo godt alle sammen... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg innførte brått nattpupp-avvenning, og det har gått greit 4 netter nå. Det vil si, hun våkner stort sett en gang i løpet av natta og jeg må ha henne inntil meg fram til hun sovner (eller hun sover hos meg resten av natta), noe som iblant tar lang tid. Men jeg skal ikke klage, for det går overraskende bra. Hadde det mye mer styrete med storebror.

Vi har også en del kvelder som vi løper opp og ned hele kvelden omtrent. Slitsomt ja... :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebroren slutta med nattmat helt av seg selv rundt 6 måneder, så det var liksom så greit.

Men men, får vel bare smøre meg med tålmodighet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Mini flyttet ut av soverommet, og mannen har flyttet inn. Godt å ha mannen tilbake, altså, men jeg kjenner at jeg savner å ha babyen sovende ved siden av meg. Men hele prosessen har gått kjempefint! Storesøster har fått ny stor seng, og Mini har overtatt sprinkelsenga. Mini sover på eget rom en periode, men hun skal flytte inn til storesøster etter hvert. Hun sover godt om nettene, fra 19 til 6, med en amming. Ellers går det veldig opp og ned med matlysten hennes. Hun er nok mer kresen enn storesøster var. Men hun liker Hipp havregrøt med malt og fruktmos. Hipp favorittnudler og Hipp kalvegryte går også an å spise, men ikke i veldig store porsjoner. Ellers har jeg begynt å lage puré av gulrot, pastinakk og potet.

Jeg lurer litt på størrelsene på grøtporsjonene. På Hipp-havregrøten står det at en porsjon er en desiliter vann og fire spiseskjeer grøtpulver. Mini har ikke sjangs til å spise så mye. På det meste har hun spist en halv porsjon (dvs 2 ss grøtpulver / 15g). Jeg tilbyr grøt tre ganger om dagen, og da spiser hun kanskje 1/4 porsjon. Hun er stort sett småspist om morgenen, og storspist om kvelden. Spiser babyene deres hele porsjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med eget rom til babyen, Marikke! Håper det forsetter å gå like bra. Venter du med å flytte henne inn på rommet til storesøter til hun har sluttet å spise på natten? Her må lillebror rett inn på rommet til storesøster, så jeg er litt spent på hvordan det går. Jeg begynner nemlig å bli lei av å ha baby på soverommet, siden han våkner så lett av oss nå. Men det er jo kos også.

Lillebror er ikke så veldig begeistret for grøt, men spiser det om morgenen i allefall. Da spiser han Hollegrøt (melkefri) laget av 1 dl vann, ca 3 ss grøtpuver, 1-2 ts kokosoje og fruktpure. Noen ganger spiser han alt, andre ganger halvparten, noen ganger må han ha mer. Ikke lett å si. Sånn ellers såiser han ganske mye, men er helt klart mer glad i middagsmat enn grøt. Brødskiver er han heller ikke spesielt begeistret for ennå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna her er glad i mat. Hun spiser en hel porsjon grøt morgen og kveld, og et helt middagsglass i 15 tida. Og hun sier ikke nei takk til fruktmos i løpet av dagen heller. :)

Vann derimot, vil hun ikke ha..

Endret av Orchideae
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Englefjes: Nei, vi kommer nok til å flytte Mini inn til storesøster om få dager, selv om jeg fortsatt ammer om natten. Vi var bare veldig usikre på hvordan hun kom til å takle å flytte bort fra meg, og ville ikke belemre storesøster med hyl og skrik hvis det skulle gå dårlig. Det rommet Mini sover på nå har ikke vindu, så det er en ytterst kortsiktig løsning. Vi satser på at det går bra å ha barna på samme rom selv med en nattamming. Skal holde dere oppdatert på hvordan det går.

Orchideae: Oi, det var en matglad frøken, ja. :) Mini satte ny rekord med 2/3 porsjon til "second breakfast" i dag.

Jeg har funnet ut at Mini ikke liker kjøleskapkaldt vann. Når hun får vann på rundt 30 grader drikker hun villig nok. Men fortsatt ikke mer enn ca 25 ml til hvert måltid. Men det er mye bedre enn at hun ikke drikker i det hele tatt. Jeg skjønte jo ingenting når hun plutselig ikke ville ha vann, etter at jeg hadde begynt å sette tutekoppen hennes i kjøleskapet mellom måltidene. Storesøster brød seg ikke om temperatur på mat og drikke da hun var baby, så dette er en ny verden for meg. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spises det for fullt - litt for mye kanskje...?

Hun spiser som regel en hel porsjon grøt til frokost (ca kl. 8.00) og da har hun allerede fått en flaske MME rundt kl 5.00. Så er det lunch rundt kl 12.00 hvor hun nå spiser innmaten av 1-2 skiver og litt frukt. SÅ er det middag ca kl. 15.00 (ett hjemmelaget glass på ca. 125 ml), en porsjon grøt kl. 17.00 og så en flaske (eller to i det siste!) MME på sengekanten rundt kl. 19.00.

I det siste har hun våknet for mat ca kl 23.00, 02.00 og 05.00 og spiser da en flaske på ca 150 ml. Hun har tidligere spist en gang rundt midnatt,men plutselig så skulle hun spise en ekstra gang. Vi forstår ingenting.. Hun er også trett når hun skal legges, men våkner til når hun får flaske og ligger så og pludrer i senga 1-2 timer før hun sovner (gjerne etter å ha fått en flaske til). Det er ikke bunn i henne!!

Drikker vann av glass, så jeg vet ikke hvor mye, men tipper 15-20 ml per måltid. Får fremdeles ikke til å drikke av kopp og jeg har 3 forskjellige som jeg tilbyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Jeg er visst litt fraværende om dagen, vi holder på med salg av leilighet, og fy søren så mye mer stress det er når man i tillegg har en baby å ta seg av! (Som om ikke det er nok stress i utgangspunktet) Men nå er vi snart ferdige, har siste visning i morgen, og så får vi forhåpentligvis solgt på tirsdag.

Lillegutt har også veldig god matlyst, både intervallene, mengden og maten virker veldig likt som hos dere, Ablaze. Nå har han fått skikkelig dreisen på å spise brødskive også, så han brekker seg mye mindre enn før. Hva slags pålegg bruker dere som gir brødskiver? Foreløpig har lillegutt smakt leverpostei og skinkeost (tynt lag siden de vel ikke skal ha så mye kumelk) og begge deler har vært veldig populært. Tenkte å prøve makrell i tomat også, han liker godt fisk, så jeg tror det vil falle i smak (gruer bare litt for sølet, det kan jo sette fæle flekker..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa får prim tilsatt jern og leverpostei - det er det eneste hun har fått på skiva foreløpig.

Tenkte å prøve med makrell i tomat snart, storebror likte det aldri til tross for at han elsket fiskemiddager da han var baby, og nå også - også kaviar og majones.

Kaviar er vel sikkert litt for salt for babyer, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er brødskiver uaktuelt foreløpig. Men Mini brekker seg ikke lenger når hun får mat som ikke er fullstendig most, og hun begynner å få dreisen på "normal" konsistens på grøten, så det går da fremover.

Men grunnen til at jeg bare måtte innom og skrive litt her: I natt sov Mini hele natten, 1900-0700 uten å våkne for pupp!! :bolledeig: Forrige natten sov hun også godt, og våknet ikke før 0515 for å få mat. Så nå tror jeg hun er i ferd med å nattavvenne seg selv. Storesøster gjorde også det etter at hun ble lagt på eget rom. Håper det fortsetter! Nå kunne det vært ideelt å putte ungene på samme rom, hadde det ikke vært for at storesøster plutselig har begynt å våkne og sutre flere ganger om natten. :lillesky:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig Marikke! :hoppe:

Clafoutis: Lykke til med salg av leilighet! Det er pokker til styr med slikt. Vi solgte leiligheten vår da storesøster var på omtrent samme alder som lillebror, så jeg skjønner hvordan du har det. Det var liksom litt enklere å flytte før man fikk unger! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Clafoutis

Oi så fantastisk, Marikke, må være kjempedeilig hvis hun greier å nattavvenne seg selv :jepp:

Takk for lykkeønskninger, Englefjes, det kom faktisk bud på visningen i dag allerede, så det ser i hvert fall heldigvis ut til at vi skal få solgt leiligheten greit i morgen! Og godt er det, hvis vi måtte ha styret og ordnet sånn med enda en visningshelg (mens mannen min er i innspurten av studiene sine, så det meste av arbeidet faller nødvendigvis på meg..) vet jeg nesten ikke om jeg hadde overlevd :ler:

Soon: Det med kaviar har jeg også lurt på, jeg tenkte også at det kanskje var litt for salt. Men det var noen som spurte om dette i en tråd her på KG for noen uker siden, og da mente alle som svarte der at det var helt greit å gi. Vi skal på 8 mnd-kontroll på helsestasjonen i neste uke, så jeg tror kanskje jeg hører med helsesøster for sikkerhets skyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere fått solgt, Clafoutis??

Å, så deilig, Marikke, misunner dere!

Føles som det aldri skal bli fred å få på nettene, men det skjer vel etterhvert...

Idag har jeg og storebror vært på sirkus, deilig med litt kvalitetstid med bare han!

Sliter litt med det kjenner jeg, at snuppa tar så mye av min oppmerksomhet, og at jeg får mindre tid til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til det med alt for lite tid med storebror. Har veldig lyst til å ha mer mulighet til å være aleine med han.

I dag drar mannen og jeg må tur aleine uten barn og kommer ikke tilbake før søndag formiddag. Kjenner at det blir veldig rart, for jeg har jo ikke vært borte fra vesla mer enn noen få timer tidligere, så jeg gruer for å levere henne til barnevakt. Men jeg tviler ikke på at begge ungene kommer til å ha det bra og kose seg, det er mest gruing for min egen del :sjenert:

Men, jeg ser at det blir deilig med litt kjærestetid med mannen, for det er virkelig nedprioritert her i heimen ;) Så det er litt gru-gleding her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg savner også å ha mer tid til storesøster.

I natt måtte jeg amme Mini igjen. Jeg prøvde å bysse henne i søvn da hun våknet og sutret, men det fungerte ikke. Jeg prøvde ikke så veldig hardt heller, da, for det gjør meg ikke noe å nattamme en stund til. Men jeg håper det var en engangshendelse på veien mot nattavvenning.

Lite kjærestetid her i heimen også. Men nå har vi begynt å sette av en kveld i uka til å spise en bedre middag bare vi to etter at ungene har lagt seg. Det er kjempekoselig, og en fin avveksling mellom rydde-rydde og glane-på-tv, som det dessverre blir mye av om kveldene ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Soon: Ja, vi fikk solgt i går, og til langt over takst til og med, så nå har mannen allerede bestilt ny og større tv som vi skal ha i det nye huset :ler:

Kjedelig at jenta di våknet igjen i natt da, Marikke, men som du sier er hun nok i hvert fall på vei til å nattavvenne seg, så det hjelper vel litt at du ser en ende på det :)

Og lurt å sette av en egen dag til kjærestetid, det burde absolutt vi bli flinkere til å prioritere også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, Clafoutis ;)

Kos dere på tur Honning - jeg kjenner igjen følelsen - vi reiste på weekend tur da storebror var 9 måneder, og den følelsen da flyet lettet og jeg kjente på at vi virkelig " reiste fra han", den er ikke så god.

Men det gikk heldigvis greit resten av reisen, og det regner jeg med det gjør for deg og :klem:

Snuppa har faktisk vært litt roligere her di siste nettene også!!

Forrige natta la hun seg 19, våknet for en liten skvett pupp kl 20.15, og så var det stille til 05.30 ;)

I natt sov hun fra 19-00 før hun spiste, og så sov hun til 06.30 :hoppe:

Så kaaanskje blir det bedring på nettene her fremover også (hvis jeg ikke har jinxet alt her nå da ;) )

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten skjønner ikke poenget med vannflaske. Mener eldstemann var slik også og at det plutselig bare løste seg, så jeg tilbyr den bare ofte og satser på at han knekker koden snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...