Gå til innhold

Skravletråd 2012


Soon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har ikke fått ennå..

Hvordan er det med mageleie når de sover nå? Vesla kan snu seg fra rygg til mage og mage til rygg. Og snur seg på natten. Snur vi henne over på ryggen ruller hun over ibsøvne. Så ofte finner vi henne på magen eller siden, og et annet sted i sengen enn der vi la henne. Tenker det må være greit? Vi får jo ikke snudd henne. Da må jeg holde på henne hele natten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spises det også 2 ganger om natta.

Ang mageleie, så er det helt greit når de selv ruller - man kan ikke vokte over de hele natta nei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sliten. Lyst til å slutte og amme. Jeg gjør det ikke for helsegevinsten hans er der enda, men jeg blir mer og mer et skall.

I natt var han våken hver time. Jeg har hodepine fra h... Jeg er sur og sint alltid, og det er da virkelig ikke noe trivelig å være rundt.

Savner intimiteten med mannen, nærhet og kosen, søvn og det å være blid!

Ingen som kan avlaste meg. Har forsøkt.. Jeg gir bort gutten snart.

Deprimert so much :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sliten. Lyst til å slutte og amme. Jeg gjør det ikke for helsegevinsten hans er der enda, men jeg blir mer og mer et skall.

I natt var han våken hver time. Jeg har hodepine fra h... Jeg er sur og sint alltid, og det er da virkelig ikke noe trivelig å være rundt.

Savner intimiteten med mannen, nærhet og kosen, søvn og det å være blid!

Ingen som kan avlaste meg. Har forsøkt.. Jeg gir bort gutten snart.

Deprimert so much :(

Nå fikk jeg vondt av deg. :( Vet du, litt amming er bedre enn ingenting. Har du prøvd å gi litt mme før natten? Det KAN hjelpe, ingen garanti men noen merker at det hjelper. :) om amminga ødelegger for kosen så er min mening at det ikke er verdt det!

:klem:

Endret av Orchideae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Orchideae her altså.

Ikke slit deg ut for litt mm sier jeg bare, been there done that (med førstemann) og helsegevinsten er ikke så stor (eller ikke eksisterende??) som man tror.

Hvis dere kan gi litt mme på natterstid av og til, så kan jo f.eks mannen gi og så får du sovet en hel natt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå fikk mannen til å gi han litt vann i går natt så jeg fikk iallefall litt fri. Øyner et håp?

Vil bare si tusen takk til alle de fine damene her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du fikk en god natt lllicitus :)

Vi har søkt om barnehage, men har enda ikke fått tildelt plass pga mangel på plasser i kommunen. Så det blir spennende å se hva de finner på..

Ellers så prøver jeg å nyte hver dag i permisjon da første arbeidsdag nærmer seg. Blir trist når jeg tenker på det. Håper innstillingen endrer seg når det nærmer seg, for nå har jeg ikke lyst :cry3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illicitus: Jeg er også helt enig med Orchideae og Soon. Hvis du googler amming og helseeffekt, finner du flere oppdaterte artikler som setter spørsmålstegn ved helseeffekten av amming. Dessuten tror jeg babyen har det bedre med MME og en opplagt mamma enn morsmelk og en sliten og lei mamma.

Ciara: Ja, vi fikk barnehageplass allerede fra august. Vi er helt i skyene, for vi bor i en sterkt voksende kommune, så vi hadde belaget oss på deltidsjobbing og dagmamma. Da vi søkte barnehageplass til storesøster for to år siden fikk vi ikke plass i noen av de fem barnehagene vi ønsket oss, så presset er stort. Men nå er vi kjempefornøyde med den barnehagen hun går i, og Mini fikk plass i den samme barnehagen. Krysser fingre for at dere også får barnehageplass! Ei venninne av meg som jobber i barnehage sa at når de begynte å ta inn barn som var født etter barnehagefristen, så prioriterte de de eldste, sånn at septemberbarna fikk plass, mens de som var født i oktober og senere kommer lenger ned på lista. Og da burde jo de babyene i terminklubben vår ligge godt an, i hvert fall for opptaket i januar. Men greit å ikke ha altfor høye forventninger, da. Bedre å blir positivt overrasket enn skuffet.

Ablaze: Rakk ikke du barnehagefristen, da? Da må de jo hoste opp noe. Håper dere får et tilbud dere blir fornøyd med! Og så håper at grunnen til at du ikke har lyst til å begynne å jobbe igjen er at du trives hjemme sammen med babyen, og ikke at du mistrives i jobben. Ja, det er litt rart å plutselig ikke skulle se babyen på mange timer hver dag når man er vant til å være sammen med den døgnet rundt. Klem til deg, og lykke til! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo vi rakk barnehagefristen Marikke, så jeg har ikke vært redd for at vi ikke får plass. Men det har vært så stor tilflytning til kommunen at de ikke hadde eksisterende plasser til alle, så nå etter 1 opptaket opprettet de plasser til de som de ikke hadde plass til. Vi har i dag takket ja til tildelt plass og er veldig fornøyde med barnehagen vi fikk. Så HURRA!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, Ablaze! En ting mindre å bekymre seg for! :)

Her går tilvenningen til grøt ganske bra. Nå spiser Mini stort sett en halv porsjon med grøt til lunsj. Hun blir litt hard i magen, så nå har jeg innført malt. Hun liker ikke sviske. Jeg var litt usikker på hvordan jeg skulle få i henne malt, for jeg synes selv at det smaker pyh. Men mini liker det kjempegodt, så nå bruker jeg malt i stedet for fruktmos som smakstilsetning i grøten! Skikkelig vinn-vinn! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe!! Det var jo praktisk Marikke :)

Jeg har begynt å gi smaksprøve på middag, men så langt spiser hun ingen av glassene fra butikken. men jeg laget den ene oppskriften i "Spedbarn og mat" brosjyren fra helsestasjonen og den gaflet hun ned et helt mellomstort glass (etter et par isbiter med mat), så jeg får bare snu meg rundt og lage mer! Noen andre som har opplevd at baby ikke vil ha middagsglass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt litt vekslende hell med middagsglass. Jeg tror det var en middag fra Hipp hun likte veldig godt, noe med kaulkun og grønnsaker. Men jeg husker ikke hvor jeg kjøpte det, og har ikke sett det siden. Det jeg ikke skjønner er aldersmerkingen på middagsglassene fra Småfolk. Mini klarer i hvert fall ikke å spise dem rett fra glasset, selv om det står 6mnd på dem. Jeg har begynt å blande 1/3 middagsglass med en isterning med MME. Da blir det spiselig, men jeg må fortsatt friste med litt fruktmos for å få Mini til å spise det, og det blir mye til overs. Men jeg skjønner henne godt. Det smaker jo ingenting av de glassene vi har prøvd til nå. Når hun får smake på middagen vår, gaper hun høyt og vil ha mer, men jeg kan jo ikke gi henne så mye av vår mat, for den er det jo altfor mye salt i. Jeg lurer litt på om jeg skal prøve å krydre middagsglassene litt. Det er vel streng tatt bare salt man skal være forsiktig med på den fronten? Forslag til krydring?

Hvilken oppskrift var det du lagde, ablaze? Er det heftet "mat for spedbarn" fra Sosial- og helsedirektoratet du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Her har vi opplevd det samme som deg ang. middagsglass, Ablaze! Lillegutt får stort sett hjemmelaget mat, og så langt har han faktisk likt alt jeg har laget til ham. Men da vi var hos svigermor i forrige uke og hadde glemt å ta med mat prøvde vi et middagsglass fra Hipp, noe med nudler, og det er første gang jeg har opplevd at han spyttet ut maten :ler: Men mammaen synes det er helt ok at han er en liten gourmet allerede ;)

Marikke: Jeg bruker masse forskjellig krydder i maten jeg lager til lillegutt, i dag laget jeg for eksempel kyllinggryte som jeg krydret med oregano, hvitløk og pepper. Det falt absolutt i smak her, i hvert fall. Ellers har jeg gitt basilikum, revet ingefær og timian, som du sier, det meste funker jo! (Bare man ikke krydrer for mye, sikkert, de har vel litt mer skjerpede smaksløker enn oss voksne, så ting blir vel fort litt intenst for de små ganene :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd middagsglass. Kommer ikke til å gjøre det heller. Får meg ikke til å tilby babyen min mat jeg selv synes virker motbydelig.

Nå er jo W blant de yngste her, akkurat 6 mnd i dag, men vi har da begynt så smått med litt mat. Han får smake alt vi har som ikke er saltet. En av favorittene er blomstertoppen på dampet brokkoli, da kniper jeg bare av en klype og gir han med fingrene :ler: Jeg har ikke laget noen skikkelig egne middagsretter til han enda, men tenker å gjøre det snart. Sålangt har han bare fått en og en grønnsak eller en blanding av to grønnsaker.

Bare koker dere maten sammen og moser? Selv som annengangsmor er jeg helt ny på dette, for storesøster ville bare ha mat hun selv holdt i hånda hun og brakk seg av alt most.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Clafoutis

Jeg damper grønnsakene og kjøttet/fisken, og kjører det i food processor når det er blitt avkjølt. Pleier også å ha oppi litt rapsolje eller olivenolje så det skal mette enda litt mer.

Her sliter vi litt med det motsatte problemet av det du hadde med jenta di, Kvist, lillegutt vil bare ha ting som er skikkelig most. Han brekker seg hvis han får i seg biter av noe, jeg har både prøvd å gi ham brød i hånda, brokkoli, gulrot og spaghetti(!) Jeg ville egentlig teste ut baby led weaning, men det nytter jo ikke når han bare takler most mat. Men jeg fortsetter å gi ham litt mer faste ting, så må han jo venne seg til det tilslutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa spiser alt av middagsglass, og alt hun får smake på av vår mat.

Brødskiver går ned på høykant - men grøt, nei, det skal hun fortsatt ikke ha!

Syns middagsglassene er bedre nå enn da storebror spiste de - særlig HIPP sine som er økologiske.

Men det er klart at hun syns nk vår mat smaker enda bedre, men hun liker godt glassene, og da er det mer lettvint syn jeg.

I natt skal hun sove første natta si på eget rom - spent på hvordan det går (selv om hun har jo lenge sovet fra 19-23 uten oss på rommet), men det blir nok ikke så stor overgang.

Vi måtte senke bunnen i senga hennes også, får hun reiser seg overalt nå, og vi vil ikke risikere at hun faller ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er heftet "mat for spedbarn" fra Sosial- og helsedirektoratet jeg mener. Laget "karbonade eller kjøttdeig med grønnsaker". Hadde eikke kålrot i hus, så kjørte bare potet, gulrot og karbonadedeig. Moste med gaffel som oppskriften sa, så ble litt klumper. I begynnelsen ville hun ikke ha klumpene (laget isterninger), men etter å ha fått noen brødskorper i hånda så gikk plutselig middagen ned. Jeg gikk fra en til 4 isterninger på kort tid, så nå må jeg lage mer :) Satser da på å lage en stor porsjon og fryse glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager bare middag til knerten samtidig som jeg lager til oss. Koker/trekker/damper våre råvarer i en kjele med vann til ham, og moser etterpå. Nå spiser riktignok han middag på et annet tidspunkt enn oss, så maten blir til neste dag. Snart begynner han vel å spise samtidig som oss også, tenker jeg.

Vi gir mest hjemmelaget, men også glass. Jeg synes det er greiest at han vil ha begge deler. Storesøster ville bare ha glass, og det var smått upraktisk. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...