Gå til innhold

Skravletråd 2012


Soon

Anbefalte innlegg

Gratulerer, Clafoutis!!

Jepp, vi må slutte å jinxe nattavvenningen her inne Soon! ;) Neida, Mini klarte seg uten amming i natt igjen. Hun var våken og sutret i 1-tiden, men da holdt det å stryke henne litt, og så sovnet hun igjen. Hun hadde også en våkenperiode rundt kl 4, men da var hun stort sett blid, så jeg lot henne bare ligge, og så sovnet hun igjen av seg selv.

Ciara: Ja, sånn var det her også, men nå har Mini tatt poenget for alvor. Men du verden så mange liter tålmodighet man må smøre seg med mens man prøver og prøver og tilbyr og tilbyr.

I dag satt Mini alene i kanskje 20 sekunder! Hun har for vane å dra seg opp når hun sitter i newborn-tripptrappen, og det er tydelig at hun helst vil sitte rett opp og ned. Så etter lunsj i dag satte jeg henne på fanget mitt, og da holdt hun seg oppe lenge om gangen før hun veltet over på siden eller fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når ble din mini født igjen, Marikke?

Utrolig artig når de mestrer nye ting ;)

Snuppa her har sittet en god stund uten støtte, hun krabber og setter seg, reiser seg og går langs møbler etc.

Idag har hun faktisk sluppet seg litt når hun står også, snakk om 4-5 sekunder kanskje, så hun er så travel om dagen.

Pappan har lært henne å strekke armene i været, og si "då dooo", som betyr så stor :ler:

Og i går begynte hun å vinke når vi vinket og sa hade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini er drøye 7 mnd nå. Hun ligger fortsatt mye på ryggen, og kan ikke fordra å ligge på magen. Så det blir mye "trening" på oss i løpet av en dag. Hun har det som skal til for å rulle fra rygg til mage, men hun ser bare ikke poenget. Så hun kan bli liggende på ryggen og sutre hvis ranglen hennes triller utenfor rekkevidde, og trives best i babygymmen hvis hun skal ligge alene. Hun klarer ikke å stå heller. Når jeg holder henne oppreist, klarer hun av og til å holde vekten sin i noen få sekunder før hun knekker i knærne. Hun ser tydeligvis ikke poenget med det heller. Jeg blir ganske frustrert til tider, men desto lykkeligere hver gang jeg ser at hun får til nye ting. Jeg tar gjerne imot beroligende ord om at hun ikke er så tregt utviklet som jeg føler av og til.

I dag har hun forresten smakt på brødskive med leverpostei. Det var nammenam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marikke:

Alle barn er forskjellige.

Snuppa her er langt tidligere ute enn storebroren, og det skjer når det skjer.

Noen få går når de er 8-9 måneder andre igjen ikke før de er 18 måneder og jeg tenker alt i mellom er like normalt ;)

Storebror satte seg ikke selv før han var rundt 12-13 måneder! Snuppa gjorde det da hun var drøyt 6, så de er veldig forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Soon. Lillebror her er 8,5 måneder, og har akkurat klart å åle seg bittelitt når han blir lokket med artige ting som fjernkontroll og mobiltelefon. Han ruller seg utrolig sjelden fra mage til rygg, men han liker ikke å leke på ryggen. Jeg har barn som er litt trege motorisk (spesielt storesøster var ganske treg, krabbet ikke før hun var 11 mnd og gikk ikke alene før hun var nærmer 17 måneder), og selv om man kan bli litt bekymret, så er det ofte en veldig fin oppside ved det: de lærer ofte betydningen av ordet nei før de freser rundt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satser liksom på at mine motorisk trege unger bruker tiden der alle andre krabber rundt til å løse andregradsligninger i hodet eller noe sånt. :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremdeles mye tøys ved legging her. Hun får flaske på sengekanten og noen dager sovner hun av den slik at det bare er å legge henne. Men noen dager (flere og flere synes vi) våkner hun til mens hun spiser (er trett når vi går opp og tar kveldsstell og gir flasken) og blir liggende å snakke/synge i opp til to timer før hun endelig sovner. Etter å ha ligget en stund blir hun utålmodig og begynner å sutre. Men det er ikke værre enn at hun slutter hvis vi kommer inn i rommet (hun trenger ikke å tas opp for å slutte). Blir veldig usikre på hvor mye vi skal holde henne med selskap/ta henne opp/prate med henne.. Noen tips/innspill?

Lurte også på noe ang hjemmelaget middag: Han noen brukt mais (frosset eller fersk fra boks) i barnemat? Går det greit å ha den rett i sammen med potet og kjøtt og kjøre i stavmikser? Eller bør maten preses gjennom sil pga skallene av maisen? Leste en plass at mos av mais burde presses gjennom sil pga skallene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Uff, det hørtes slitsomt ut, Ablaze :sukk: Vi har endelig fått skikkelig dreisen på legging av lillegutt, nå legger vi ham i senga etter amming og synging av nattasang, og så sovner han av seg selv etter alt fra 5-20 minutter. Han ruller og krabber mye rundt i senga, og når han blir liggende "feil" (for eksempel på magen oppå dyna og med hodet i fotenden) begynner han å sutre og etter hvert gråte sånn at vi går inn til ham og legger ham riktig vei igjen. Men det er ofte litt sutring og klaging over leggingen uansett, så vi har begynt å ikke gå inn til ham hvis han bare sutrer litt (går inn først hvis det eskalerer til gråt).

Jeg tenker at når de begynner å bli såpass store som babyene våre er nå, er det vel ikke så farlig om de ligger og sutrer litt? Har dere prøvd å ikke gå inn til henne når hun sutrer? Det hender lillegutt sovner i en eller annen merkelig stilling (fordi vi ikke har gått inn til ham mens han sutret), for eksempel med dyna i en klump under seg og med hodet ned i et hjørne av senga. Da snur vi ham bare rett vei og brer dyna over ham igjen, så sover han bare videre.

Vi har forresten gitt mais most i food processor, og det gikk helt fint :) Visste ikke at den egentlig burde ha vært presset gjennom sil, jeg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke angående mais, dessverre.

Ablaze: Kanskje hun sover for mye og/eller for sent på dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også sutring er greit (iallefall så lenge det ikke vekker storesøster).

Har dere forsøkt å bruke pose? Vi bruker det (sånn uten seler), og han beveger seg lite på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også konkludert at så lenge hun bare sutrer så er det ikke hensiktsmessig å gå inn men hun sovner ikke når hun ligger slik. Det går over i gråt og da går jeg inn. Så koser jeg litt mens hun ligger i senga og når tiden er inne (!) så snur hun seg mot sengekanten og sovner.

Vi har ikke prøvd pose, men jeg har tenkt på det. Får se om vi skal prøve det. Hadde vært greit om hun lå litt roligere. Nå snurrer hun rundt alleveier i sengen :D

I dag sov hun fra 9.30-11.15 og fra 14-15. Synes ikke det er mye, men mulig at det er litt sent på ettermiddagen? Hun er uansett veldig trett i femtiden. Her en dag testet jeg om hun kunne være overtrett og la henne 17.30 (pleier holde henne våken til 18) og da sovnet hun fint.. Men hun er ikke konsekvent, så er ikke lett å bli klok. Hun våkner også i 23-tiden når vi legger oss for å spise og så en gang rundt 3-5 for å spise. Prøver å bysse/gi smokk, men det er bare flaske som hjelper. Skal snart begynne på jobb, så det hadde vært fint å være litt mindre våken om nettene. Men kan ikke nekte henne mat heller..

Endret av ablaze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ikke frøkna avhengig av å rape etter mat lenger så hun får flasken i sengen også bytter vi fort over til smokk når hun er ferdig. Her går jeg inn om det er mye sutring eller gråt.

Skal ikke mannen din ha permisjon, ablaze?

Endret av Orchideae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at det ikke høres mye ut, ablaze. Men så fint det funket å legge henne før! Da kan det jo rett og slett hende at hun var overtrøtt, som du sier.

Her våknes det fortsatt 1-3 ganger per natt for mat. Evt. så våknes det bare sånn uansett. De siste dagene har han våknet rundt 05 og må bysses for å sovne igjen... Mulig han hadde sovnet uten etterhvert også, men jeg orker ikke at han begynner å bråke så mye på det tidspunktet siden han kan vekke storesøster. Mannen og storessøster skal reise bort en liten uke snart, så da tar jeg nok noen flere kamper.

Jeg ønsker meg også mer søvn... Selv om det på sett og vis går greit å amme noen ganger per natt til tross for at jeg jobber, så kjenner jeg at jeg sårt trenger mer sammenhengende søvn. Heldigvis får jeg sove på morgenen de fleste fridager, det hjelper på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo han skal ha permisjon, men det hadde vært greit om vi fikk en slags rutine på ting.

Ellers så har vi funnet løsningen på tutekopp-problemet (mulig jeg har lest det her men ikke fått det med meg?) Jeg fjernet den der myke plast-dingsen inni koppen slik at vannet renner ut om koppen holdes opp-ned. Men nå suger hun og drikker 20-50 ml vann per måltid! Så jeg fortsetter slik en stund før jeg prøver å sette ventilen inn igjen (prøvde, men da var det så mye motstand at hun ikke gadd..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger stadig med på innleggene her, men er lenge mellom hver gang jeg skriver. Føler liksom at tiden ikke helt strekker til.

Snuppa her har selv bestemt at hu ikke vil ha mere pupp så her ammes det ikke lenger. Jeg selv synes det er litt trist og leit for savner deg nærheten. Har fortsatt noen dråper med melk igjen i puppene men hu vil ikke smake engang.. Har så lyst til å fortsette å amme. Har lest litt om å få opp igjen produksjonen og ammingen og at det er mye jobb, men at det går.. Veldig usikker på hva jeg vil/bør. Prøvde å pumpe litt i ste men kom bare noen dråper så tror det er en umulig jobb :/

Her er fortsatt vekta til snuppa et stort tema. Hu er nå litt over 8 måneder og veier 7,3 kg. Noen uker legger hu nesten ikke på seg.. Må snart være noe som kan sjekkes :/

Sexlivet har endelig tatt seg litt opp igjen etter at snuppa flyttet inn på eget rom. Var rart å ha sex igjen etter nesten 1 år tørke.. :/ mannen som ikke var noe interessert, skjønner nå at det muligens var fordi hu sov på rommet med oss..

Endret av tinylene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff tinylene.. Høres ut som om du har mye å stri med :hug:

Jeg har det akkurat likt med ammingen.. Hun er absolutt ikke interessert, så nå har jeg ikke ammet på fem dager og tror nok det er slutt.. Synes også det er trist. Jeg sto på og pumpet i en måned da hun var fem mnd. Fikk opp produksjonen noe, men det dabbet av mer og mer til hun ikke ville mer.. Det var mye stress så nå orker jeg ikke..

Vesla her veide 7.0 kg på 8 mnd kontroll, men korrigert er hun to mnd yngre, så da er det ikke et problem. Men hun er lita da. Håper dere finner utav det.

Så flott at dere har funnet sammen igjen du og din mann. Jeg kjenner selv at det er vanskelig å opprettholde forholdet. Vesla sover enda på vårt rom og jeg er litt usikker på når jeg vil ha henne på eget rom.. Det er så godt å ha henne nært. Det er også greit siden hun spiser 1-2 ganger per natt.. Men ser at detnok skjer litt mer på soverommet når en ikke må liste seg rundt og hviske :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jenter. Ja, jeg tror jo selvfølgelig også at Mini ligger og funderer over lysets hastighet og energi og masse og sånn der hun ligger :fnise:

Mini våkner fortsatt et par ganger i løpet av natten. Da kommer det litt småsutring og litt pludring. Jeg lar henne bare ligge, og så roer hun seg selv. Hvis hun begynner å gråte, går jeg selvfølgelig inn til henne.

Nå begynner det endelig å bli litt gøy med babyen! Hun smiler masse, og spreller og ler. Vi har fin rutine på mat og soving også. Og nå som alt endelig er på stell, er det selvfølgelig bare 2 uker igjen av permisjonen min. :tunge1: Da storesøster var baby, ble jeg fort lei av å gå hjemme, og lengtet tilbake til jobben. Nå er jeg litt mer glad i å være hjemme med babyen min. Godt at man har ammefri, så overgangen til full jobb ikke blir så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Jeg er helt enig med de andre i at alt høres normalt ut med jenta di, Marikke :)

Og jeg er også veldig enig i at nå begynner det jo virkelig å bli gøy med baby :Nikke: Jeg syntes vi hadde det fryktelig slitsomt og tøft (men utrolig nok har jeg likevel storkost meg hele veien) mellom 2 og 7 måneder. Da var det veldig lite søvn og veldig mye sutring, og det føltes som om lillegutt aldri var 100 % fornøyd med noe.. Nå begynner imidlertid mye å gå seg til, antakelig også fordi han er blitt mye mer mobil og får gjort mer av det han har lyst til å gjøre. Og siden han er mer aktiv blir han jo også mer sliten, noe som gjør at han sovner lettere, og ofte sover litt lenger også.

Er det mange her som fortsatt er på tre dupper, forresten? For vi hadde bestandig tre dupper før, men så for et par uker siden begynte han plutselig å sove lenger på hver dupp, og da holdt det med to. Jeg var SÅ glad for det, for jeg føler at dagen ofte må bli lagt opp litt rundt sovetidene hans, så da det var to pr dag istedenfor tre, ble jo ting litt enklere. Men så i forrige uke begynte han plutselig med kortere dupper igjen, så nå er vi tilbake på tre :sukk: Men det må jo snart begynne å justere seg på to dupper nå, er vel ikke vanlig med tre dupper når de etter hvert begynner å nærme seg året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også tre dupper på dagtid. De varer fra 30 til 50 minutter. I perioder har hun sovet lenger, men jeg tror ikke vi har vært nede i bare to dagdupper noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...