Gå til innhold

Skravletråd 2012


Soon

Anbefalte innlegg

Når begynte dere med skivebiter? Lillebror stjal storesøsters skorpe da han var litt over fem mnd. Han likte det, men mammaen følte det var litt tidlig. Hehehe. Nå er han straks 6 mnd. Kan jeg gi ham smakebiter av skive nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min lille skatt får ikke brød, men han spiser et halvt glass til middag hver dag. Han spiser både hjemmelaget og kjøpemat :)

Kjøper bare Hipp sine da som er økologiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi opplevd det samme som deg ang. middagsglass, Ablaze! Lillegutt får stort sett hjemmelaget mat, og så langt har han faktisk likt alt jeg har laget til ham. Men da vi var hos svigermor i forrige uke og hadde glemt å ta med mat prøvde vi et middagsglass fra Hipp, noe med nudler, og det er første gang jeg har opplevd at han spyttet ut maten :ler: Men mammaen synes det er helt ok at han er en liten gourmet allerede ;)

Marikke: Jeg bruker masse forskjellig krydder i maten jeg lager til lillegutt, i dag laget jeg for eksempel kyllinggryte som jeg krydret med oregano, hvitløk og pepper. Det falt absolutt i smak her, i hvert fall. Ellers har jeg gitt basilikum, revet ingefær og timian, som du sier, det meste funker jo! (Bare man ikke krydrer for mye, sikkert, de har vel litt mer skjerpede smaksløker enn oss voksne, så ting blir vel fort litt intenst for de små ganene :) )

Favorittnudler fra hipp? Vesla vår elsker den. :) her går alt vi gir ned. Eneste det rynkes på nesa av er brød, vann og den lapskausen fra småfolk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, favorittenudler fra Hipp liker ikke Sjefen her heller. Spiser, men tydelig at det er sånn passe bæsj.

Derimot liker han veldig godt pasta med brokkoli og pasta, tomat og squash. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, favorittenudler fra Hipp liker ikke Sjefen her heller. Spiser, men tydelig at det er sånn passe bæsj.

Derimot liker han veldig godt pasta med brokkoli og pasta, tomat og squash. :)

Mi elsker den også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh.. den har jeg ikke prøvd. Fra Hipp?

Moste sammen rester etter middag i dag, så nå får vi se om hun liker hjemmelaget fiskekake med grønnsaker.. Er jo egentlig veldig greit å gruse sammen restene med stavmikseren og smelle det i fryseren.. Nå har jeg middag for 3 uker stående :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, bare handlet fra Hipp jeg :) Økologisk!

Hittil ikke hatt barnevennlig middag, men så fort vi har det så moser jeg sammen en del og fryser ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk å ha middag for 3 uker!! Flink! :)

Her blir det både glass og egenlaget middag. Jeg er mye flinkere til å lage middager denne gangen enn med storebror, for han nekta lenge å spise maten min og ville kun ha de 4-måneders glassene veldig lenge. Men vesla spiser heldigvis det jeg lager når jeg moser med gaffel.

Gir dere mm/mme før eller etter fast føde? Er alltid så usikker på om jeg skal gi puppen først eller sist, har ikke lyst til å miste all melka heller, som jeg kan risikere om hun alltid spiser fast føde først, så jeg gjør litt begge deler for tida :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Jeg har hele tiden gitt pupp etter maten, selv om jeg vet at det vel egentlig er anbefalt å amme FØR maten. Men frem til siste natt (hvor vi utrolig nok bare hadde to amminger mellom kl 19 og kl 7 :sjokkert: ) har lillegutt alltid spist minst 4-5 ganger i løpet av natten, så det har uansett vært mer enn nok til at produksjonen min har blitt opprettholdt. Men hvis han fortsetter med å spise bare to ganger pr natt kommer jeg nok til å begynne å tilby pupp før mat, for jeg er også redd for å miste melken helt hvis han ikke dier nok.

Endret av Clafoutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt ammet jeg ikke, men var våken mange ganger for andre ting.

Han dier derimot en tre ganger i la dagen allikevel, men skal nok være flinkere på å tilby pupp hvis vi ikke nattammer mer, for vil da ikke miste melka enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så lite melk nå at jeg ammer ca hver 6 time. Hvis jeg legger henne til oftere så er det så lite melk at hun ikke gidder. Har innsett at jeg ikke klarer å amme ett helt år som planlagt, så jeg får bare se hvor lenge det varer før hun ikke tar i det hele tatt :(

Ellers så spiser hun godt, så jeg gir mindre MME enn før. Hun spiser en hel porsjon grøt om morgenen, hun spiser et helt, mellomstort glass hjemmelaget middag til middag og nesten en hel porsjon grøt til kvelds. Så det er nå greit det så lenge melka mi forsvinner..

Offtopic: Hva f***er det med stavekontrollen?! Den har jeg ikke sett før! Herregud så irriterendes! Jeg skriver et ord og så endres det når jeg trykker space..! Teit!! Må jo lese gjennom alt flere ganger før jeg poster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa her ammes to ganger om natta, og utrolig nok er det da endel melk fortsatt (begynte å trappe ned da hun var 6,5 mnd, nå nærmer hun seg 8mnd).

Her er en vanlig dag hos oss:

kl 07.30: ca 75ml mme + 1/2-1 skive med leverpostei

kl 12: ca 100ml mme + halv Ellas smoothie

kl 15: halvt middagsglass, halv glass sviskemos + vann

kl 17.30: 1 skive med leverpostei + 90ml mme

kl 18.45: 200ml mme i senga

ammer/mme alt etter hvor mye melk jeg har, ca kl 22.30, 02 og evnt kl 05/06.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene våre ser omtrent sånn ut spisemessig:

Tidlig morgen : MM

09: Grøt med frukt og kokosolje, gjerne en halv skive med leverpostei i tillegg

12.30: Middag tilsvarende 1-1,5 middagsglass med ekstra olje i (men lager stort sett mate selv). Fruktmos til dessert

15.30: 1/2 avocado med litt fruktmos

16: MM (ikke alltid han vil ha)

18: Havregrøt med kokosolje, 1/4 avocado, litt fruktmos

19: MM

Ammer 1-3 ganger ila. natten. Har nok melk til dette, men merker det minker siden han ikke vil ha noe på dagen (hverken pupp eller MM på flaske). Og så vil han stort sett bare ta den ene puppen. Jeje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er dagene slik:

07.30: morgen, 170 ml mme i senga.

10.30: en porsjon grøt, vann ved siden av.

13.30: 170 ml mme.

15.30: et middagsglass, noen ganger dessert. Vann eller mme ved siden av.

18.30: en porsjon grøt.

19.00: 170 ml mme

Som regel en flaske med 170 ml mme iløpet av natten, men sover rundt innimellom. Alltid tre måltider i løpet av dagen og melk ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye vann gir dere til måltid (f.eks middag)? Her tar hun en 3-4 slurker etter endt måltid - er det lite?

Endret av ablaze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg også på. Mini har etter hvert tatt poenget med tutekoppen, men hun drikker ikke mer enn ca 20 ml vann til et måltid. Er det litt lite? Jeg blander ganske tynn grøt, hvis det har noe å si.

Her ammes det fortsatt morgen, kveld og natt, mens på dagtid går det stort sett i grøt og middagsmat. Jeg ammer etter måltidene hvis jeg synes hun har spist lite, eller hvis hun ber om det. Det blir som regel en eller to ammerunder mellom morgenpuppen kl 9 og kveldspuppen kl 1830.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er vesla 8 mnd, så jeg var på helsestasjonen en tur. HUn veide 7.0 kg og var 65 cm lang. Jeg vet hun er liten for alderen (ukorrigert), men tror kanskje hun er litt liten i forhold til en baby på 6 mnd også. Men det gjør ingenting! Hun er en deilig liten baby med gode lår, så hun lider ingen nød. Og så er det praktisk da jeg synes hun er mer enn nok tung å bære rundt på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor mye vann de bør ha jeg heller - snuppa drikker en 4-5 ganske store slurker i løpet av middagen, og så står flaska fremme slik at hun får litt innimellom, samt til brødskiva til kvelds.

Er nok ikke så veldig mye iløpet av dagen.

Oi, hun var ikke stor nei, ablaze.

Har ikke veid og målt snuppa siden 6mnd kontrollen, da var hun a 8,2 kg, så tipper hun har tippa godt og vel 9kg nå - hun er tung å bære på, og skikkelig tjukk og deilig :ler:

Hun er så aktiv, så er glad hun har litt å ta av.

Hun krabber i full fart, setter seg, reiser seg ved ting og går sidelengs - travel lita snuppe med andre ord.

Og så har hun begynt å si noen få ord også; pappa, mamma og booo. (det er bror).

Storebroren var forresten en skikkelig plugg på denne tiden, nå er han slank - det renner av de igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini drikker godt under alle måltider. Gir han jevnlig flaske så han kan drikke. Vil ha lunkent vann på tåteflaske. Vannkopp liker han ikke -enda.

Veide han da han var 7 mnd og da veide han litt over 8,5 kg og var 72 cm lang.

Snakke gjør han derimot ikke enda. Spent på de første ordene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med legging for tiden. Går opp og tar kveldsvask og på med pysj når hun begynner å gni seg i øynene/gjespe. Gir henne så pupp og flaske på sengekanten. Da sovner hun praktisk talt i armene. Det som nå har endret seg er at hun begynner å gråte i det jeg legger henne ned. Hun roer seg når hun tas opp igjen og da er hun blitt lys våken. I går holdt hun på opp og ned i to timer. I kveld har hun "bare" holdt på en time, men jeg forstår ikke hvorfor. Hun sovner i armene når vi bysser og bærer, men flipper helt når vi slipper henne for å legge ned. I dag tok hun ny flaske etter en time, så hun ville tydeligvis ha mer mat (tror hun har økt mengde mat de siste dagene, for hun spiser som en hest for tiden). Lurer på om det kan være en fase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...