Gå til innhold

Skravletråd 2012


Soon

Anbefalte innlegg

Cocosa kan jo brukes til alt! :nigo: Nesten, iallefall. Jeg bruker det mye i mat til oss andre også; f.eks i smoothies er det supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan lager dere en porsjon havregrøt til baby? Oppskrift? Jeg er vant til å bruke 1 del gryn, 1 del vann og 1 del melk (men det går jo ikke til baby). Bruker dere bare vann og gryn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Hvordan lager dere en porsjon havregrøt til baby? Oppskrift? Jeg er vant til å bruke 1 del gryn, 1 del vann og 1 del melk (men det går jo ikke til baby). Bruker dere bare vann og gryn?

Jeg lager grøt på ca 25 g havregryn, da blir det omtrent akkurat såpass stor porsjon som han orker. Legger havregrynene i vann i en liten boks på morgenen, da blir jernet i havren enda mer tilgjengelig. Når jeg skal koke grøten tilsetter jeg bare en god del vann og lar det koke på middels varme helt til konsistensen blir passelig (hvis du lar det koke uten lokk blir grøten ganske raskt tykk selv om du har i mye vann. Jeg pleier å ha i såpass mye vann at grøten får kokt i rundt et kvarter.

Som søtning har jeg i litt aprikosmos, C-vitaminene i aprikosen gjør at jernet i havren tas bedre opp i kroppen. Jo, også har jeg i et par skjeer med Hipp. Man trenger vel egentlig ikke det, jeg ammer jo også før han legger seg, men kjøpegrøt er vel tilsatt MME, så jeg tenkte det sikkert er greit med den ekstra næringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker lettkokte havregryn. 1 del gryn og 3 deler vann. Tilsetter Cocosa og fruktmos, bruker ikke mm eller MME. Skal man blande med MM(E) koker man den tykkere og sper med melk etter åha avkjølt grøten noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig 9mnd kontroll idag - snuppsen har blitt 9110g og 68 cm - følger sin egen kurve perfekt ;)

Spiser deres babyer på natta enda??

Snuppa spiser 1-2 ganger på natta, hs sa det ikke gjorde noe om hun fortsetter frem til 1år, og at vi fikk evnt ta avvenningskampen når vi selv hadde overskudd til det.

Kjenner at det var litt godt å høre, for akkurat nå går det egentlig greit å gi hu den flaska, og så sover hun jo bare videre - men vi vet jo at vi ikke kan drive med det for alltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi som regel en flaske ila natta, men den kan ønskes både kl 23.00 og 04.00, så hun er ikke helt regelmessig. Har gitt vann et par ganger og hun drikker det uten for mye protest. Sov rundt da det var så veldig varmt (?!!!), men har våknet hver natt siden det (trodde kanskje hun var på vei til å snu..) HS sa vel også her at jeg godt kunne fortsette å gi melk på natten siden hun ikke er så gammel enda (skal jo korrigere 2 mnd). Men hun sa også at jeg godt kunne prøve å gi smokk og vann første gangen hun våkner og se om det holder natten ut..

Var også på 9 mnd kontroll og da var hun 7.7 kg og 68 cm! Så litt lettere en din Soon! Men hun hadde faktisk lagt på seg godt og hoppet opp til neste kurve (har ligget jevnt på den nederste røde kurven siden starten).

Endret av ablaze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vært på syvmånederskontroll og gutten er nå 9,5 kg og 75 cm.

Og han lærer så smått å krype fremover nå, orker bare et eller to "tak" med armene av gangen, men han drar seg da fremover for å få tak i ting. Særlig feiebrettet og feiekosten, og laderledninger er fristende. Og både jeg og mannen er stadig overasket over at han drar i ting, river ned og dunker alt han finner i gulvet. Snuppa var aldri sånn, hun ville bare opp og gå hun, brød seg ikke med å røske i ting. Definitivt på tide å lete fram skuffesikringene jeg kjøpte da jeg var gravid med henne, de ligger urørt et eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Så spennende å sammenligne vekt og lengde :) Vi skal på 8 mnd-kontroll i morgen, og jeg tipper at lillegutt veier rundt 11 kg. Han veide 10,1 på 6-mnd-kontrollen, men nå som han er blitt så aktiv og krabber og reiser seg overalt, ser jeg at han er blitt litt slankere. Så jeg regner med at han har hoppet ned en kurve eller to. Men han var i veldig godt hold før, lille matvraket mitt, så det gjør nok ikke noe om vekten stagnerer litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å veide frøkna her om dagen. Hadde ringt hs fordi hun kun vil ha mme før leggetid og ei flaske på natten+en skvett på morgenen.. Hun hadde gått opp 800 gram på en måned så det var vist helt greit at hun ikke drikker mer mme. :fnise: Hun spiser jo grøt to ganger også, og der er det jo også mme.. Så nå veier hun 8 kg. :)

Her har hun også fått teken på ålingen. Skulle henge opp ei klesvask i naborommet da hun lekte på gulvet i stua og tenkte at hun kommer seg jo ingen plass. . Vel, etter jeg var ferdig lå hun i andre enden av stua.. Her er tuneren til tv, xboxen til sambo, ladere, fjernkontroller og generelt alt som ikke er lov; spennende. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på 8-måneders kontroll for 3 uker siden, og da var vesla 8kg, og 70,5cm lang. Lang og nett i forhold til hva broren var. Hun krabber, setter seg opp og sitter, og reiser seg opp og står når hun kan holde i noe. Og veldig ivrig på ledninger som ligger og slenger overalt her. Håper mannen får gjort noe med de ledningene så snart han begynner i permisjon neste uke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, store variasjoner på disse små ja, men plutselig er det jevnet ut.

Snuppa har såvidt begynt å slippe seg litt når hun står, snakk om 2-4sekunder bare - hun har jo vært så tidlig ute med krabbing, sitting og å reise seg, så nå er det gøy å se at hun lærer seg noe nytt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt våknet frøkna mellom 4:30 og 5 en plass å bestemte at nå er det morgen.v (etter utallige oppvåkninger for smokk og mat)Tok henne inn til oss når hun våknet da hun ikke ville ha mat. Tenkte hun ville sovne med litt kos. Men neida... hun herjet rundt, lugget, kløyp og slo om en annen til hun ble lei av det. Klokka 05:40 kapitulerte jeg og sto opp med henne.

Det er tydelig at hun er sliten etter natten hun også.. Rett før klokka 7 byttet vi bleie, og etter strømpebuksa var på snudde hun seg rundt og sovna på stellematta.

Passet veldig godt med lite søvn akkurat i dag. Jeg har satt inn spiral og det er ikke akkurat behagelig nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det fortsatt i rulling. Mini har fått opp farten, og ruller av gårde den ene eller andre veien, og utforsker stua på den måten. Men hun klarer ikke å justere retningen, så hun blir frustrert når ranglen triller utenfor rekkevidde. Hun løfter litt på rompa av og til, men jeg tror krabbingen fortsatt er et stykke unna. Hun har ennå ikke løftet seg på strake armer i mageleie.

Mini sover natten igjennom uten mat. Jeg ammer henne 1830 og putter henne i seng ca kl 19. Så er det stille til kl 6. Storesøster har noen sutrerunder på natten, men Mini blir heldigvis ikke forstyrret av det, selv om de sover på samme rom. Og nå som mannen har permisjon, er det han som må inn og trøste storesøster. Hadde det ikke vært for den dumme kråka som setter i gang med kra-kra utenfor vinduet mitt hver morgen kl 4, så hadde jeg fått sove hele natten også.

Jeg har begynt å jobbe igjen, så jeg kommer nok ikke til å være like aktiv her inne fremover. Men jeg følger med, altså. Jeg blir forresten også gjerne med på bildeblogg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var denne bildebloggen da - jeg vet ikke hvordan jeg lager det - hvis det er her inne på KG...

Hvis noen kan lage den, bidrar jeg gjerne med noen bidrag altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynt å jobbe jeg og i tillegg til null søvn, så merker overskuddet for å skrive er mindre enn hva jeg ønsker.

Leser og følger med da. :-)

Håper og ønsker å holde tråden aktiv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stille her om dagen, er de fleste tilbake i jobb igjen?

Jeg har den siste dagen hjemme med snuppa i morra, vemodig men også helt greit ;)

Nå skimter jeg en tann oppe forran, jammen meg på tide, etter at det er 3 måneder siden de to første kom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg jobber, selger hus, pusser opp den midlertidige leiligheten og trener/rir, i tillegg til å kose masse på lille gutt.. Så tiden flyr!

Men jeg ønsker å holde tråden i live! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er skikkelig koselig å kunne følge med selv om "livet går sin vante gang".

Den forrige terminklubb-tråden jeg var med i, eksisterer enda - dog ikke så ofte det skrives noe, men det går i rykk og napp - og da fødte vi på sensommeren 2009 - tråden ble startet på vinteren 2008 - så det er utrolig artig å kunne følge hverandre videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da har jeg opprettet en blogg her inne for oss. :) Gå inn på "Blogger", trykk på "alle blogger", så skal dere se at bloggen for våre måneder ligger på lista.

Hvis alle innstillinger er riktige, så skal kun følgende kunne se den og editere/legge inn innlegg:

-Englefjes-

Ciara

Clafoutis

Orchideae

Soon

honning

Illicitus

Marikke

ablaze

Kvist

Si fra om det er noen som er glemt (har kun tatt med de som har vært aktive den siste måneden), eller om det er noen av dere jeg har lagt til som ikke vil ha tilgang. Personlig synes jeg "kravet" for å ha tilgang bør være at man selv ønsker å dele bilder. Hva synes dere andre?

Tillegg: Kan dere som har tilgang bekrefte her i skravletråden at dere vil ha tilgang? De som ikke har bekreftet det ila. et par dager slettes fra tilgangslisten, men kan så klart legges til igjen. Greit for å ha litt kontroll slik at vi tør å legge ut bilder. :) Mvh bloggdikatoren. ;)

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også gjerne være med på bloggen ;)

Her var det 9 månederskontroll i går. Nå veier hu 7620 og er 70 cm lang ;)

Pappaen koser seg masse hjemme omdagen og jeg startet i 100% stilling i går :)

I dag skal vi på bli kjent treff i barnehagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...