Gå til innhold

Kritikk av feminismen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ok, så fordi at jeg påpeker at før i tiden ble like mange menn som kvinner fengslet er jeg et internett troll? Velvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det der med at 70-tallsfeministene etterspurte en viss mannstype som de så ikke likte noe særlig, er da veldig gammelt nytt, og for øvrig historie i mine øyne. Som du selv sier, så skrev jo Ole Paus om dette fenomenet, og det samme gjorde Erlend Loe i "Tatt av kvinnen" fra 1993. Hvor lenge skal man dvele ved dette temaet, og sutre over det? JA! Det er sant at kvinner ikke vil ha menn med fotformsko og lilla skjerf. Men det er da i ekstremt stor grad old news?

Og dere sinte menn her inne: Hva er det egentlig dere vil når det gjelder denne problemstillingen? At jeg, som vokste opp på 70- og 80-tallet, og som aldri har ønsket meg en "myk mann", skal føle en slags kollektiv skyld pga. hva mødregenerasjonen min sto for? Eller at fremtredende feminister fra 70-tallet skal gå botsgang og unnskylde hva de forfektet på 70-tallet?

:pls:

Ja - for deg og meg så er dette old news. Men for mange kvinner og menn så er dette en del av historien som de ikke kjenner til, med mindre de blir opplyst om det. Jeg kan ikke se at det å sette problemstillinger inn i en historisk sammenheng er så galt. Det er fullt mulig å se både bakover og rett frem på samme tid.

Du må gjerne hovere over mitt perspektiv - jeg synes uansett at det er viktig å trekke det med når jeg kommuniserer med mennesker som er en del av historien som ble skapt på 70 - 80 tallet. Jeg snakker ikke om å sutre, eller dvele ved det som for deg er opplagt. Poenget mitt er at det finnes menn som er et produkt av denne tiden - og som i dag sliter med identitet som mann.

Jeg har også to sønner - de er også veltilpassede. Og de vil heller ikke skjønne problemstillingen i denne tråden. Det betyr ikke at problemstillingen ikke kan være gyldig for menn som er eldre enn de.

Endret av Havbris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En betydelig andel menn"??? - doubt it. Men at den finnes, er det ingen som betviler (tror jeg)

Og så begynner du plutselig å argumentere for at kvinner vil bli utsatt for vold dersom de (vi) ikke begynner å se verden på samme måte som deg??? EKSTREMT spooky, vil jeg si. Grøss.

Nei, jeg argumenterer ikke for, men jeg påpeker at for hver aksjon så kommer det (til slutt) en reaksjon. En kan ikke terge løven i buret og tro at en kan gå inn der og klappe den etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg argumenterer ikke for, men jeg påpeker at for hver aksjon så kommer det (til slutt) en reaksjon. En kan ikke terge løven i buret og tro at en kan gå inn der og klappe den etterpå.

Dette er helt vilt å si. Hva mener du feministene har gjort med den jevne mann som gjør at man/de/kvinner kan forvente vold i retur? :overrasket:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vilt å si. Hva mener du feministene har gjort med den jevne mann som gjør at man/de/kvinner kan forvente vold i retur? :overrasket:

Vold er å overdrive, men det er definitivt en voksende misogyni blant mange menn i dagens samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gorgonzola

Uff, jeg burde vel strengt tatt unngå å engasjere meg i tråder som denne, all den tid jeg ikke blir annet enn ekstremt subjektiv og dermed en rød klut for mange.

For det første er det litt overkill å diskutere feminisme, likestilling og menns kår i en og samme tråd, da disse begrepene i bunn og grunn innehar en viss avstand til hverandre.

Jeg er uenig med TS i forhold til dennes påstand at å kritisere feminismen og 40 år med statsfeminisme er tabu. Vi har ikke hatt 40 år med statsfeminisme og det er - slik jeg ser det - helt legitimt å kritisere feminismen.

Likestilling derimot er det vesentlig tyngre å kritisere. Likestilling er definitivt det norske samfunnets politiske mantra. Og det passer svært godt inn i de rødeste i AP og hele SV, dermed er det godt forankret i regjeringskorridorene og skal tilsynelatende speile hvordan vi børe være. Personlig er jeg oppriktig lei meg for at ikke kjønnsforskjellene tilbes, tiljubles, dyrkes, respekteres, opphøyes og diskuteres an mass. Det eksisterer enorme mengder solide og valide forskninsmaterialer world wide om akkurat dette svært vikige menneskelige og relasjonelle tema som burde vært tatt vesentlig mer på alvor enn hva tilfelle er i dag. Hvorfor? Det handler blant annet om å forstå, tolke, planlegge, tilrettelegge, inspirere, motivere og ansvarliggjøre alle - kvinner og menn, jenter og gutter på hvem vi er, hvorfor vi er og hvordan vi bør være. Jada, vi er alle mennesker men i kjønnskategoriene ligger det såvidt mye ulikheter og et spenn som må tas mer på alvor enn hva tilfelle er i dag.

Dagens likestillingsregime forteller oss hvordan ting bør være og flertallet av befolkningen titter seg rundt og speilet og lurer på hva som foregår. Likestillings showet er blitt keiserens nye klær. Media fråtser i Audun Lysbakkens trillegrupper for menn den ene dagen og Marte Krog sin higen etter tøffe (og velbeslåtte) menn som blånekter å leke liksom mamma den neste. Og vi sluker det rått. Selvsagt har også menn et behov og motivasjon for omsorg, ikke minst når det kommer til egne unger. Men vi vil ha oss frabedt at kvinner skal definere hvordan og hva som er bra nok, mener jeg. Vår viktigste oppgave i så henseende er å utfylle hverandre - kvinner og menn, komplementære ferdigheter altså, vi skal ikke gjøre det samme men gjøre det sammen - om dere skjønner hvor jeg vil.

Jeg er oppriktig glad for at jeg bor i et land der både kvinner og menn kan velge det yrket de selv ønsker og er motivert for. Samtidig har jeg full forståelse for at enkelte opplever sitt valg som så banebrytende at det krever noe ekstra. Men sånn har det alltid vært, enten man velger å pakke det det inn i en likestillingsargumentasjon eller noe annet.

Likestilling er en utopi. Kvinner har blant annet enerett på offerrollen. En mann er i beste fall uheldig eller sågar uskyldig. Denne forskjellen dyrkes til det nærmest ekstreme og de aller fleste av oss løfter knapt øyebrynet i forhold til det. Et nærliggende eksempel (i tid) er hendelsene i Egypt rett før jul, hvor vi gir vår tilslutning til det media hevder, ikke minst på politisk høyt nivå (sammen med blant annet USA). 18 menn(esker) er drept i Kairo de siste par ukene, noe som behørig nevnes i media - ihvertfall på NRK 1 når de sveiper over headlines utenriks. Den dagen et bilde publiseres av en KVINNE som blir banket og delvis avkledt av politiet i Kairo, ja da smeller det skikkelig. Da er det spaltemetere side opp og side ned, selveste Gahr Støre og Hillary Clinton engasjerer seg med fynd og klem, tusenvis av egyptiske menn danner en forsvarsmur rundt de demonstrerende kvinnene og representanter fra overgangsregjerningen (som da er hæren) er raskt ute og beklager på det sterkeste den fornedrende handlingen og lover at dette skal få konsekvenser.

For all del, jeg er enig at behandlingen er uakseptabel men eksempelet mitt bare viser at det eksisterer fundamentale grunnleggende forskjeller, ikke bare fysisk og mentalt men også kulturelt og hva vi aksepterer i forhold til kjønn.

Menns kår - jeg mener det er ekstremt viktig at vi snarest får endret norsk skolepolitikk slik at også gutter, på linje med jenter - får et tilbud som gjør at utdanning og yrkesvalg blir reelle og relevante muligheter. Dagens system bringer oss over stupet om ikke lenge og politikerne er ikke villig til å ta dette inn over seg. Det er det heldigvis lov å kritisere.

Likestilling - takke meg til.

Likebehandling og menneskeverd - ja takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vilt å si. Hva mener du feministene har gjort med den jevne mann som gjør at man/de/kvinner kan forvente vold i retur? :overrasket:

Skapt en betydelig gruppe menn som ikke har noe igjen å tape. Menn som ikke opplever annet en avvisning. Det går dessverre "sport i" å anse menn som ikke lever opp til alle idealer kvinner måtte finne på å ha som usselige og lovlige mål til å behandles på nedverdigende vis. De kommer ikke fra tynn luft disse menn som hater kvinner. Alt har en årsak og en må være villig til å se på årsaken og forstå sammenhengen frem til eventuell handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke lover er det som diskriminerer menn? Du nevner verneplikten, men kan da neppe være blind for at dette er en illusjon av en "plikt" som det ikke koster nevneverdig å komme seg ut av? Til sammenligning er et svangerskap og en barselperiode sammenlignbart i tid med førstegangstjenesten (om man da ikke evner å dimme før man er ferdig) - og begge deler er å gjøre en innsats for fedrelandet. Jeg ser ikke helt problemet. Norge har ikke mulighet for å unnvære et forsvar like lite som det kan unnvære nye borgere.

Det er frivillig å bli mor. Ikke soldat. Men signaleffekten er likevel den viktigste. At feminismen lever såpass godt med en lov som per definisjon er kjønnsdiskriminerende gjør at feminismen taper troverdighet.

Så har vi f.eks. det at guttebarn ikke har samme vern mot kjønnslemlestelse som jentebarn. det er ingen tvil om ay deyye er sammenlignbart og direkte diskriminerende. De feministene som var svært aktive for å forby kjønnslemlestelse av jenter, glimrer med sitt fravær i denne saken. Og det er feminismen som har tiltatt seg definisjonsretten av dagsorden i saker som angår kjønn. Mange mener at dette er et av flere eksempler på at guttebarn er mindre verdt i feministstaten Norge.

Det er nesten alltid menn som må betale bidrag, fordi det er nesten alltid kvinner som blir sittende igjen med omsorgen alene etter samlivsbrudd. Det er jo bare å sørge for å melde seg på og ta halvparten av den kjedelige jobben med klesvask, henting og bringing, foreldremøter etc. det?

Den er for drøy. Du har kanskje ikke fått med deg at de fleste fedre vil være likestilt som forelder? Men dette kjemper mor imot bl.a. fordi hun har en økonomisk gevinst av bl.a. ordningen med bidrag. Det er en grunn til at det ofte oppstår konflikter i forhold til omsorg, og det er som regel foreldres følelser for egne barn. Har du kanskje gått glipp av at det nesten alltid er mor som saboterer avtalefestet samvær for far? Og det gjør hun ikke hvis dette livet som mor hadde vært så forferdelig som du antyder. Men dette er standard feminist- retorikk.

Kvinner kan bestemme at menn ikke blir fedre? Nei, kvinner kan bestemme over egen kropp. Og med mindre menn er villige til å gi oss retten til å bestemme over deres så kommer vi til å fortsette å bestemme over vår egen. At menn ikke lenger har mulighet til å tvinge kvinner til å gjennomføre svangerskap og fødsler vi ikke ønsker er intet mindre enn rett og rimelig. Det handler om basis menneskeverd. Altså; dersom en mann ønsker å bli far får han gjøre det han kan for å motivere en kvinne til å få barn med ham.

Here we go again... Dette er en foreldet retorikk som ikke lenger virker. Den viktigste kritikken mot far fra femnismen er at far ikke er interessert eller stiller opp i forhold til farsrollen. Men så viser det seg at man i all hvovedsak tar feil, og far vil gjerne være med fullt ut. Men da passer det egentlig dårlig igjen fordi man oppfater fars rolle som "innblanding" i hennes rett til å bestemme over egen kropp.

Jeg (og mange menn) er ikke tilfreds med å bli parkert så til de grader på sidenlinjen som uvensentlige sæd-donorer i forbindelse med dette. Vi krever ikke å bestemme over kvinners kropp, men vi vil hevde vår rett til å bli hørt i alle svangerskapssaker. Vi krever ikke den endelige beslutningsretten, men vi krever rett til å vite og rett til å formidle vårt syn før beslutning om abort tas. Slik det er idag, kan min kone med loven i hånd ta abort bak min rygg, uten at jeg en gang får vite at hun er gravid. Det er et kraftig og respektløst signal til far om at han er irrelevant.

Kvotering av kvinner er et svar på at menn har kvotert hverandre, og fortsatte å gjøre det lenge etter at godt kvalifiserte kvinner ikke fikk jobber eller verv fordi dårligere kvalifiserte menn ble valgt istedet. Det var dessverre ikke så mange andre svar på denne urettferdige behandlingen. Menn burde kanskje sluppet kvinner til frivillig, så hadde vi sluppet hele kvoteringsgreia.

Med respekt å melde så er dette en uriktig framstilling av realitetene. Min påstand er at dette handler om interesse og prioritering. Jeg kjenner mange oppegående kvinner som ikke vil ta på seg verv eller lederstillinger fordi det betyr merarbeid og omprioritering. Og hvis det nå skulle være en rettferdighet ute å gå her, hvorfor er femninsmen vanligvis mot kvotering motsatt vei? Ihvertfall i praksis. Hvorfor bør menn ikke kvoteres inn på medisinstudier når kvinneandelen er blitt såpass dominerende?

Når det gjelder menns kollektive overgrepsstempel så er det vel vanskelig å komme forbi kriminalstatistikkene. De viser klart og tydelig at de aller fleste kriminelle i de aller fleste kategorier er nettopp menn.

Statistikkene om vold er hentet fra krisesentrene og straffesaksregisteret. Da er det ikke vanskelig å forstå at den er skjev. Men forskningen viser at kvinner har likes stor vilje og evne til å benytte seg av vold og mishandling som virkemiddel i konfliktløsning. Når menn møter for å anmelde vold fra sin kone, får de beskjed om at de som menn bør kunne ordne opp selv. Og på krisesentrene slipper man fortsatt bare kvinner inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi f.eks. det at guttebarn ikke har samme vern mot kjønnslemlestelse som jentebarn. det er ingen tvil om ay deyye er sammenlignbart og direkte diskriminerende. De feministene som var svært aktive for å forby kjønnslemlestelse av jenter, glimrer med sitt fravær i denne saken.

De få feminister som engasjerer seg er i store trekk FOR kjønnslemlestelse av menn. Fordi mannen sin penis blir så mye penere og mer ren... :roll:

I feministene sin verden er en mann sin verdi ca. null.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vilt å si. Hva mener du feministene har gjort med den jevne mann som gjør at man/de/kvinner kan forvente vold i retur? :overrasket:

Men våkn opp, menneske! Dette er da ikke noe nytt. Dette skjer i hundrevis av tilfeller hvert år i Norge. Mødre som i forbindelse med skilsmisser gjør alt for å "bekjempe" sin ex ved å nekte han omgang med egne barn, ødelegge hans økonomi og gjøre han sosialt utstøtt ved å "antyde" ting og tang for å vinne fram.

Hvilke tragedier ligger bak selvmordsratene her i landet der tre ganger fler menn enn kvinner tar livet av seg? Hvilke tragedier ligger bak drap på exkoner?

Skjønner du ikke at menn som ikke har noe som helst å tape, som er fratatt alt, ydmyket, som er utstøtt og som aldri får se sine egne barn kan bli farlige?

Tror du virkelig at dette bare skyldes at menn generelt er noen onde skapninger? Da er du virkelig ikke kommet lenger enn vulgærfemnismen og deres fiendebilder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feminisme er en ideologi som i bunn og grunn går ut på at kvinner og menn skal ha like retteigheter og muligheter, og skal betraktes som likeverdige. Jeg ser overhodet ingen grunn til å skulle kritisere en slik ideologi.

Ok. Så kan vi se på feminismen i praksis:

- Gutter har tvungen værneplikt 1 år uten lønn og uten normale arbeidsrettigheter, mens jenter har ikke det. Og hvis jenter VELGER å gå gjennom førstegangstjenesten alikevel får hun faktisk mer enn gutta i dagpenger (trusetilegget) og mye lettere fysiske krav.

- Jenter får kjønnspoeng ved 139 studier mens gutta får ved 2! Dette på tross av at jenter utgjør over 60% av studiemassen nå!

- I de nasjonale prøvene vises det at gutter gjør det like godt som jentene, mens når man ser på karaktersnittet så ligger jentene over en karakter over gutta i alle fag (untatt gym). Dette problemet tas ikke tak i av noen, istedenfor fremmstilles gutta som noen stakkars tapere og som at de ikke gidder å pøve å få gode karakterer og kan skylde seg selv...

- Barne og Likestillingsdepartementet Er det departementet med skjevest kjønnsfordeling (i favør kvinner) men ingen ser ut til å bry seg om det, mens andre politiske utvalg får gjennomgå som bare det hvis det er en liten overvekt av menn.

- Jenter får masser av særfordeler ved studier. F.eks ved HIST fikk jentene som begynnte på elektro og data linja gratis laptop og ved HIB fikk jenter på teknologiutdanning 25 000 kr. Noe tillsvarende for gutter på linjer med overvekt av jenter finnes ikke og dette er hva Likestillings- og diskrimineringsombudets Tone R. Bjellaanes sa om saken:

– Likestillingsloven åpner i større grad for positiv særbehandling av det ene kjønn når saken gjelder forhold utenfor arbeidslivet, sier hun.

Hvis situasjonen hadde vært omvendt, altså at gutter hadde fått en tilsvarende fordel, hadde situasjonen vært noe annerledes. Dette fordi likestillingsloven spesifikt sier at man skal bedre kvinners stilling.

- Likestillingsloven er blitt endret i 2005 til å i seg selv være kjønnsdirkrimminerende:

§ 1. (Lovens formål.)

Denne lov skal fremme likestilling mellom kjønnene og tar særlig sikte på å bedre kvinnens stilling.

- Kvotering av kvinner inn i styrer, og alle høyere stillinger og spesifik søking etter kunn kvinner til slike stillinger. Og nei det er ikke at man velger kvinnen hvis en kvinne og en mann har like kvallifikasjoner, reglene er utformet slik at man må ta inn kvinner selv om de ikke er like godt kvallifistert som mennene.

- Man er veldig opptatt av "glasstaket" men "glasskjelleren" er det ingen som nevner en gang. Dvs at selv om det er flest menn i toppstillingene så er det også flest menn i de farlige møkkete og lavtbetalte jobbene. Og dette er MYE fler enn de etterlengtede toppstillingene. Jeg har ikke sett noen feminister som har kjempet for å få lik kjønnsfordeling her.

- På NTNU og en del andre universiteter og høyskoler er det egene jentedager med allt av kost, losji og reise dekket. Tillsvarende for gutter finnes ikke. Og det er også egene bedriftspresentasjoner kunn for kvinnelige studenter, tillsvarende for gutter finnes ikke.

- Det finnes egene gratis taxier for kvinner i noen byer i Norge i helgene nå på tross av at det er menn som er suveent mest utsatt for vold på byen i helgene.

- I Stavanger er det egene parkeringsplasser kunn for kvinner, tillsvarende for menn finnes ikke.

- Det er masser av egene treningstilbud forebeholdt kvinner, tillsvarende kunn for menn finnes ikke.

- I barnefordelingssaker får kvinnen hovedomsorgen i så og si alle saker. og f.eks når det gjelder Anders Bering Breivik så var moren mentalt ustabil, viste ingen omsorgsevne for barnene sine og de hadde vært innom barneværnet flere ganger og hun hadde vært på mentalsykehus flere ganger. Faren (som var en diplomat med et godt stabilt liv) søkte om å få omsorg for barna men fikk blankt avslag og det ble også bestemt at moren skulle få fortsette å ha barna på tross av alle hennes problemer i stedenfor å overlate barna til barneværnet eller faren.

- Kvinner har alle reproduktive rettigheter, menn har ingen. Menn har alle reproduktive plikter, mens kvinnen har i praksis ingen.

- I alle undersøkelser gjordt av straffer er det funnet at kvinner får MYE mildere og kortere straffer enn menn for samme forbrytelser. Og denne forskjellen i straffer er MYE større enn de forskjeller man finner mellom rase, kultur, el. Og i England ble det faktisk til og med foreslått at kvinner skulle slippe fengsel helt og holdent når de gjorde en forbrytelse....

- Vi får med gjevne mellomromm saker hvor det slås opp i alle medier hvor dårlig menn er som sjåfører og det kommer forslag om utsettelse på lappen for alle gutter, mens det aldri blir nevnt at totalt sett når vi korrigerer for antall kjørte kilometer så krasjer faktisk kvinner mye mer enn menn.

- Over allt hvor det er fysiske krav får kvinner betydelig lavere fysiske krav for å gjøre samme jobben...

- Brystkreft blant kvinner får betydelig mer penger til forskning, medieoppmerksomhet og gratis undersøkelser på tross av at proostatakreft hos menn tar flere liv.

- Vold i hjemmet blir ensidig fremmstillt som et fenomen der kvinnen er offer og mannen er overgriper på tross av at undersøkelser viser at kvinner og menn står for like mye av vold i hjemmet.

- Menn begår selvmord 4 ganger så ofte som kvinner men dette problemet er det ingen fokus på. Og som regel når selvmord fokuseres på i media er det en jente som er i kampanjen ikke en gutt.

- Over 90% av uteliggerene er menn, men dette er ikke noe problem som neves noe sted.

- Over 90% av dødsfall i arbeidsulykker er menn, men dette er ikke noe problem som nevnes noe sted.

- OSV.

Ønsker du kilder så er det bare å spørre om det du vil ha kilder på, men allt dette er rimelig enkelt å finne med google selv.

Så nå har jeg nevnt en del områder menn blir diskrimminert på i dag. Hvor blir kvinner diskrimminert? Og ikke komm med "lønnsgapet". Det er for lenge siden vist at når vi korrigerer for alle faktorer som påvirker lønn (arbeidstid, overtid, annsvar, yrkesvei, ansinitet, spesialisering, risiko, offentlig vs privat, utdanning, osv) så er det ikke noe lønnsgap mellom kjønnene. Les f.eks Warren Farrel.

Forskjellen mellom de som kjemper for menns rettigheter og feministene er at den førstnevnte gruppen kjemper for likestilling og med like rettigheter og muligheter, mens feministene kjemper for mest mulig særfordeler for kvinner på bekostning av menn og minst mulig plikter for kvinner.

Når menn krever rettferdig barnefordeling og helst delt ommsorg som normen i barnefordelingssaker så er dette likestilling da de ikke krever at menn skal få barna noe oftere enn kvinnene, men like ofte.

Mens når feminister krever at jentene skal få kjønnspoeng ved 139 studier på tross av at jentene er over 60% av studiemassen så er dette kjønnsdiskrimminering, ikke likestilling.

Og på samme måte så er det kjønnsdiskrimminering å kvotere inn kvinner på omåder hvor det er overrepresentasjon av menn når det er mye færre kvinner som har rellevant kompetanse på dette området. For dette fører jo automatisk til at kvinner med dårligere kvallifikasjoner kommer forran menn med bedre kvallifikasjoner.

Feministene ser ut til å tru at "likestilling" er lik representasjon i alle attraktive stillinger, mens de som kjemper for menns rettigheter ser at det er like muligheter, rettigheter og plikter som er likestilling, ikke likt resultat...

Hadde feminisme handlet om likestilling så hadde det ikke hett feminisme

fem-, femi- (Latin: woman).

Endret av flesvik
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flesvik:

Takk for en god oppsummering av status.

Nå kan det jo tenkes at flere kvinner opplever ditt innlegg som et angrep på dem. Det er det ikke. Det er et oppgjør med konsekvensene av statsfeminismen.

Jeg skjønner ikke at kvinner i det hele tatt kan støtte dette all den tid det har stor betydning for deres fedre, ektemenn og sønner. Dette rammer faktisk i stor grad veldig mange kvinner indirekte for tross alt må man jo gå ut fra at de fleste kvinner ser mennesket i individet selv om individet har "feil" kjønn.

Mitt håp er at flere evner å skaffe seg innsikt som f. eks. Havbris eller MorAase. Hva er egentlig galt med å bekjempe den urettferdigheten som Flesvik beskriver?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jenter får masser av særfordeler ved studier. F.eks ved HIST fikk jentene som begynnte på elektro og data linja gratis laptop og ved HIB fikk jenter på teknologiutdanning 25 000 kr. Noe tillsvarende for gutter på linjer med overvekt av jenter finnes ikke og dette er hva Likestillings- og diskrimineringsombudets Tone R. Bjellaanes sa om saken:

- På NTNU og en del andre universiteter og høyskoler er det egene jentedager med allt av kost, losji og reise dekket. Tillsvarende for gutter finnes ikke. Og det er også egene bedriftspresentasjoner kunn for kvinnelige studenter, tillsvarende for gutter finnes ikke.

- Det finnes egene gratis taxier for kvinner i noen byer i Norge i helgene nå på tross av at det er menn som er suveent mest utsatt for vold på byen i helgene.

- Det er masser av egene treningstilbud forebeholdt kvinner, tillsvarende kunn for menn finnes ikke.

- Vi får med gjevne mellomromm saker hvor det slås opp i alle medier hvor dårlig menn er som sjåfører og det kommer forslag om utsettelse på lappen for alle gutter, mens det aldri blir nevnt at totalt sett når vi korrigerer for antall kjørte kilometer så krasjer faktisk kvinner mye mer enn menn.

..

- Vold i hjemmet blir ensidig fremmstillt som et fenomen der kvinnen er offer og mannen er overgriper på tross av at undersøkelser viser at kvinner og menn står for like mye av vold i hjemmet.

fem-, femi- (Latin: woman).

La meg bare påpeke på et par av punktene dine:

- Flere jeg kjenner på HIB på slike linjer har aldri sett eller hørt noe til de pengene du hevder ble gitt. Jentene selv har ikke fått noe.

- Jentedagene på NTNU og andre skoler er arrangert av jenter selv, ingen hindrer guttene i å gjøre det, det er fritt frem for dem, mest sannsynlgi skjer det ikke fordi de ser ikke behovet.

- Menn er kanskje dem som utsettes for vold i helgene, men så er det dem som utløser volden i helgene også. Egne taxier for kvinner er pga. overfallsvoldtektene nettopp utført av menn, så der synes jeg det rett og slett blir merkelig å hevde at dette er noe feministene har funnet på, når statistikken viser at det er grove overfallsvoldtekter både i og utenfor taxier.

- treningstilbudene er laget av kvinner selv, fordi mange kvinner foretrekker dans, roligere treningsmåter og trener gjerne i grupper i motsetning til menn som gjerne foretrekker egne treningstimer. Igjen ingen hindrer menn i å få opp egne treningstimer.

- kvinner blir hele tiden gjort narr av som elendige sjåfører, men når det gjelder kappløp osv så er det unge gutter og menn som er på topp når det gjelder ulykker

- kvinner blir mest utsatt for vold av mann i forhold, så der er de ofre. Kvinner er gjerne dem som utøver mer vold overfor barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La meg bare påpeke på et par av punktene dine:

- Flere jeg kjenner på HIB på slike linjer har aldri sett eller hørt noe til de pengene du hevder ble gitt. Jentene selv har ikke fått noe.

I 2005 gjennomførte Høyskolen i Buskerud et lignende tiltak, da de innførte et reise- og utdanningsstipend på 25 000 kroner til jenter som tok teknologiutdanning. Dette tilfellet ble klaget inn til det som da het Likestillingsombudet, men klagen ble ikke tatt til følge.

Kilde:

http://www.underdusken.no/nyhet/8268/lokker+med+gratis+laptop

Hvor du har dine anekdoter fra vet ikke jeg. Jeg forrholder meg til fakta.

- Jentedagene på NTNU og andre skoler er arrangert av jenter selv, ingen hindrer guttene i å gjøre det, det er fritt frem for dem, mest sannsynlgi skjer det ikke fordi de ser ikke behovet.

Nei jentedagene ved NTNU er selvsagt organisert og finnansiert av NTNU

http://www.ntnu.no/jentedag/praktisk

- Menn er kanskje dem som utsettes for vold i helgene, men så er det dem som utløser volden i helgene også. Egne taxier for kvinner er pga. overfallsvoldtektene nettopp utført av menn, så der synes jeg det rett og slett blir merkelig å hevde at dette er noe feministene har funnet på, når statistikken viser at det er grove overfallsvoldtekter både i og utenfor taxier.

Så hvis du blir overfallt av en med samme hudfarge som deg så er det helt greit da? Siden h*n tross allt jo hadde samme hudfarge.... eller kjønn....

Tilltakene er det myndighetene som står for og de burde være like for kjønnene eller i det minste fokusere på det kjønnet som er mest utsatt (menn)

Personoffer for voldskriminalitet, etter antall voldslovbrudd, kjønn og alder. 2010. Absolutte tall og prosent:

Menn: 12 999

Kvinner: 9 31520111227113648955600418Ofre14_1_piv_11365274.jpg

- treningstilbudene er laget av kvinner selv, fordi mange kvinner foretrekker dans, roligere treningsmåter og trener gjerne i grupper i motsetning til menn som gjerne foretrekker egne treningstimer. Igjen ingen hindrer menn i å få opp egne treningstimer.

Nei treningstillbudene er selvsagt laget av treningssenterene...

- kvinner blir hele tiden gjort narr av som elendige sjåfører, men når det gjelder kappløp osv så er det unge gutter og menn som er på topp når det gjelder ulykker

Her er slik statistikken virkelig ser ut:

kjnntrafikk2.jpg

kjnntrafikk.jpg

http://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%D8I%20rapporter/2008/986-2008/986-2008-internett.pdf

Sjekk spesiellt ut søylen og tallene for "totalt"....

- kvinner blir mest utsatt for vold av mann i forhold, så der er de ofre. Kvinner er gjerne dem som utøver mer vold overfor barn.

Nei:

Straus and Gelles found that in couples reporting spousal violence, 27% of the time the man struck the first blow; in 24% of cases, the woman initiated the violence. The rest of the time, the violence was mutual, with both partners brawling.

Martin S. Fiebert of the Department of Psychology at California State University, Long Beach, has compiled an annotated bibliography of research relating to spousal abuse by women on men. This bibliography examines 275 scholarly investigations: 214 empirical studies and 61 reviews and/or analyses appear to demonstrate that women are as physically aggressive, or more aggressive, than men in their relationships with their spouses or male partners. The aggregate sample size in the reviewed studies exceeds 365,000.

http://en.wikipedia.org/wiki/Domestic_violence

En rapport fra folkehelseinstituttet og Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) fra 2007, viser at rundt 22 prosent av 15-16-åringer i Norge er utsatt for vold og/eller seksuelle overgrep i løpet av et år.

Av de nesten 16.000 ungdommene som ble spurt svarte 23,6 prosent av guttene og 11,8 prosent av jentene at de hadde blitt utsatt for vold av en annen ungdom.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10044161

Én av fire ungdommer opplever fysiske angrep fra partneren og jenter slår like ofte som gutter.

Det viser et forskningsprosjekt gjort blant studenter ved NTNU og Høgskolen i Sør-Trøndelag, skriver Adresseavisen.

Finske jenter slår mer enn guttene

Finske tenåringsjenter slår guttekjærestene sine mye oftere enn de selv blir slått. Mens bare 2 prosent av jentene i 15-16-årsalderen forteller om fysiske angrep, er 9 prosent av guttene blitt utsatt for slikt.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=576628

Og når det gjelder vold mot barn så er som sagt kvinner grovt overrepresentert.

f.eks:

Mødre slår barn oftere enn fedre

Av de 7.000 ungdommene mellom 18 og 20 år som er spurt, svarer 20 prosent at de har opplevd vold fra mor, mens 14 prosent har opplevd vold fra far.

http://www.dagbladet.no/2011/12/15/nyheter/innenriks/vold/barn/mor/19426039/

Og utenlandske undersøkelser med mye større populasjoner som er spurt viser mye større forskjeller enn denne Norske hvor mødre er ekstremt overrepresentert når det gjelder vold mot barn...

Endret av flesvik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk flesvik, - tenk om tante grusom hadde kunne linket til det samme?

Kvinner mener at det er kvinnediskriminerende at de blir gravide, - altså at moderverdigheten er en ulempe, - derfor klarer kvinner og sammenligne sin egen graviditet med menns tjeneste i miletæret. Det er for fedrelandet mener disse kvinnene.

- Hvis det hadde vært sant hadde abort vært forbudt! Eller det hadde vært forbudt og kreve en mann for barnebidrag dersom han ikke ønsket og være far.

Bare den tragiske urettferdigheten at hvilken som helst kvinne kan angre morsansvaret sitt med abort, mens en far aldri kan fraskrive seg farsansvaret vil ikke holde i det lange løp.

At kvinner kan beskrive graviditeter som et bevis for kvinnediskriminering beviser bare hvor på trynet de er og hvor lite man bør lytte til dem.

Om femti år, dengang abort blir forbudt uten fars underskrift vil vi oppleve den fullstendige likestilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om femti år, dengang abort blir forbudt uten fars underskrift vil vi oppleve den fullstendige likestilling.

Den dagen menn kan trykke ut ungen av sitt underliv, den dagen vil vi oppleve en fullstendig likestilling, den dagen vil det være rettferdig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...