Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lærte ikke før nå at det heter surhetsregulerende midler, ikke surhetsgurglende midler

Hahahahahahah! Way to funny!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hah! Har så lyst til å vise ei veninne av meg denne tråden nå! Hun lo og gjorde narr av meg da jeg sa at det heter jernteppe.

Skriv ut denne, og send til henne. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var tenåring hørte jeg pappa kalle farmor for mamma, og fikk et lite sjokk. Altså jeg viste jo at en farmor er far sin mor, og jeg visste hvor alle skulle på familietreet, men at farmor faktisk var mammaen til pappa, den som trøstet når han skrubbet seg på kneet og leste godnatthistorier for ham når han skulle sove osv. At han hadde samme forhold til henne som jeg hadde til mammaen min hadde aldri helt godt opp for meg.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte vel relativt sent at det er klementiner, ikke mandariner vi har her i landet. Skjønt, det er skremmende mange som fortsatt ikke vet det.

Det med mormor/farmor og farfar/morfar var også forvirrende for meg da vi var små og søskenbarnet mitt sa morfar til min farfar. :vetikke:



Anonymous poster hash: 104f3...b84
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte vel relativt sent at det er klementiner, ikke mandariner vi har her i landet. Skjønt, det er skremmende mange som fortsatt ikke vet det.

Anonymous poster hash: 104f3...b84

Takk, jeg er visst ikke alene om den :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte vel relativt sent at det er klementiner, ikke mandariner vi har her i landet. Skjønt, det er skremmende mange som fortsatt ikke vet det.

Anonymous poster hash: 104f3...b84

Vet ikke hva det heter, men det er en så vanlig "feil" at det knapt er noen feil, som ingen egentlig bør skamme seg over - mange nye ting beholder det gamle navnet når det nye overtar; mange snakker fremdeles om "gymnas" for "videregående skole", "Sovjetunionen" ble folkelig referert til som "Russland" helt fram til unionen ble oppløst, jeg aner ikke hva Mumbai er, osv. Et lignende fenomen er at merkenavn får status som generisk navn - feks lypsyl og termos.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hva det heter, men det er en så vanlig "feil" at det knapt er noen feil, som ingen egentlig bør skamme seg over - mange nye ting beholder det gamle navnet når det nye overtar; mange snakker fremdeles om "gymnas" for "videregående skole", "Sovjetunionen" ble folkelig referert til som "Russland" helt fram til unionen ble oppløst, jeg aner ikke hva Mumbai er, osv. Et lignende fenomen er at merkenavn får status som generisk navn - feks lypsyl og termos.

Men ingen av eksemplene dine er fra samme situasjon. Det finnes fortsatt både mandariner og klementiner. Videregående skole erstattet jo gymnas, Russland erstattet Sovjetunionen osv.

Det blir som å kalle sitroner for appelsiner fordi du lærte ordet appelsin først.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingen av eksemplene dine er fra samme situasjon. Det finnes fortsatt både mandariner og klementiner. Videregående skole erstattet jo gymnas, Russland erstattet Sovjetunionen osv.

Det blir som å kalle sitroner for appelsiner fordi du lærte ordet appelsin først.

Mandarinene er da i praksis ute av det norske markedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingen av eksemplene dine er fra samme situasjon. Det finnes fortsatt både mandariner og klementiner. Videregående skole erstattet jo gymnas, Russland erstattet Sovjetunionen osv.

Det blir som å kalle sitroner for appelsiner fordi du lærte ordet appelsin først.

Russland erstattet da vitterlig ikke Sovjetunionen :fnise:

Anonymous poster hash: f04ad...e3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingen av eksemplene dine er fra samme situasjon. Det finnes fortsatt både mandariner og klementiner. Videregående skole erstattet jo gymnas, Russland erstattet Sovjetunionen osv.

Det blir som å kalle sitroner for appelsiner fordi du lærte ordet appelsin først.

Mandarinene er da i praksis ute av det norske markedet?

En gang på åttitallet oppdaget nordmenn at klementiner var uten stein og mandarinene ble da for fulle av stein for norske ganer.

I praksis har det da utelukkende vært klementiner til jul siden 1990, da Norge virkelig sluttet å importere mandariner.

Men mandariner og klementiner er såpass like hverandre at det er naturlig for den eldre garde å si feil, da de er "oppvokst" med at det var mandariner til jul. Klementinene ble "oppdaget" for Norge noe seinere enn mandarinene, så på åttitallet kunne vi finne begge deler i butikkene, mens på nittitallet var mandarinene borte.

Noen ganger sniker det seg likevel med en og annen mandarin i klementinkassene, og jeg blir lykkelig hver gang, for mandarinene smaker hundre ganger bedre :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russland erstattet da vitterlig ikke Sovjetunionen :fnise:

Anonymous poster hash: f04ad...e3e

Hehe, tror de fleste forsto hva jeg mente. Som navn på det kjempestore landet styrt fra Moskva er ikke påstanden min helt uriktig. At jeg ikke tok med alle deltaljene i en flisespikkerkommentar i en skravletråd håper jeg at folk unnskylder :takke:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russland erstattet da vitterlig ikke Sovjetunionen :fnise:

Anonymous poster hash: f04ad...e3e

Det er vel ganske innenfor å påstå at de har erstattet Sovjet politisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også legge til at jeg trodde at ''du som mettet liten fugl'' lød slik:

Å du som møtte liten fugl og syng og mat og Gud. Amen!

Ja, det var slik jeg sang den før vi spiste lunsj på barneskolen, haha!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Haaploes

Jeg kan også legge til at jeg trodde at ''du som mettet liten fugl'' lød slik:

Å du som møtte liten fugl og syng og mat og Gud. Amen!

Ja, det var slik jeg sang den før vi spiste lunsj på barneskolen, haha!

Likte den versjonen, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bro, bro brille. Klokka ringer ell've.Keiseren står på sitt høyeste slott, så hvit som en mann,så sort som en brann. Fare, fare krigsmann (Her er det mange som synger "Kari Kari krigsmann") bare noen år siden selv jeg fant ut av det.. LOL

Endret av NonJuan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest fotballflue

bro, bro brille. Klokka ringer ell've.Keiseren står på sitt høyeste slott, så hvit som en mann,så sort som en brann. Fare, fare krigsmann (Her er det mange som synger "Kari Kari krigsmann") bare noen år siden selv jeg fant ut av det.. LOL

Eller "hare, hare krishna" som samboeren min trodde :laugh:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske innenfor å påstå at de har erstattet Sovjet politisk sett.

Nei.

Russland var kanskje det største landet i Sovjetunionen, men det var en union av flere land. At Russland var størst når unionen opphørte betyr ikke Russland erstattet unionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bro, bro brille. Klokka ringer ell've.Keiseren står på sitt høyeste slott, så hvit som en mann,så sort som en brann. Fare, fare krigsmann (Her er det mange som synger "Kari Kari krigsmann") bare noen år siden selv jeg fant ut av det.. LOL

Men hva?!!!

Jeg har alltid sunget "bro, bro brille. Klokka ringer ell've. Keiseren står på sitt høyeste slott, ser ut over land, ser ut over strand. Fare, fare krigsmann". Har jeg lært noe nytt i dag?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...