Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp lært at om man har problemer med tall, feks dyskalkuli, har man også problemer med retninger. Gikk et lys opp for meg da med hvorfor jeg ikke skjønner det. Jeg er en av de som ikke forstår retninger, og hvis folk sier "gå nordover" aner jeg ikke hva de mener.

Jeg vet retningene i Oslo, at jeg bor på Østkanten og hvilken retning vestkanten er. Men det er fordi jeg vet hvordan man kjører til byen og hvor ting ligger fordi jeg har vært der. Det er ikke logisk for meg. Hvis jeg ble plassert i en annen by hadde jeg ikke ant. Og skal jeg kjøre ut av Oslo til andre steder i landet må jeg på forhånd vite hvilken motorveiretning jeg skal ta, for jeg vet ikke hvor jeg skal kjøre for å komme nedover eller oppover i landet.

Så ja, retningene på værmeldingen sier meg noe fordi jeg vet at jeg befinner meg der jeg befinner meg. Men det er ikke en logisk forståelse av hvor ting er. Sånn er jeg da også med tall, på rimelig enkle nivå, kan ikke gangeren på rams, skjønner ikke vekslepenger på enkle beløp etc.

Jepp, jeg har dyskalkuli.

Skjønner at det må være vanskelig å skjønne at det er vrient når man syns det er logisk selv, det er som jeg er med ord, jeg ser jo hvordan det skal skrives riktig, så det er vanskelig å sette seg inn i at det ikke er like logisk for andre!

Treig med å skjønne:

En venninne har navnet sitt baklengs pluss fødselsår som Instagram-navn. Tatt meg mange år å skjønne. Trodde det bare var et fancy nick foran årstallet! :P

Jeg har også dyskalkuli, men har en ganske god retningssans stort sett. Jeg bare roter litt med høyre og venstre. Hvis noen sier til meg at jeg skal gå til høyre, så må jeg tenke litt hva som er høyre først :P
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også dyskalkuli, men har en ganske god retningssans stort sett. Jeg bare roter litt med høyre og venstre. Hvis noen sier til meg at jeg skal gå til høyre, så må jeg tenke litt hva som er høyre først :P

Så interessant! Det slår visst ut på ulike ting hos folk! Jeg har god kontroll på høyre og venstre nesten hele tiden, eneste gangen jeg sliter med det er når jeg skal ta av linsene og vite hvilken som skal i hvilket etui. Hva er høyre og venstre når jeg ser i speilet, lissom! :P Ofte gjør jeg feil og står som en idiot neste morgen og myser og holder meg for annenhvert øye for å sjekke om jeg har satt dem feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv skjønte jeg ikke hva Tigerstaden er for noe før det gikk opp for meg at "aha, OSLO!! PGA tigeren forran OSLO S!!" Joda, jeg har vært i Oslo flere ganger enn noen av mine venner, og likevel tok det såpass lang tid, ikke turte jeg å spørre noen heller :sjenert:

...

HAHAHAHA. Denne var faktisk morsom. Men du skal ikke være lei deg, det er ikke lett å forstå hvorfor Oslo har blitt hetenede Tigerstaden. Det henger på Bjørnstjerne Bjørnson og nasjonalromantisk konflikt mellom by og land for rundt 150 år siden. Det mest imponerende er at det har blitt sittende.

Tigeren du ser utenfor Oslo Østbanestasjon er derfor en homage til denne betegnelsen av Oslo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zipper (glidelås på engelsk)

Velcro (borrelås på engelsk)

...og så kom jeg ikke på fler :P

Ja, det finnes mange eksempler på degenerert varemerker, både norske og internasjonale

Potetgull

Termos

Stillongs

Lypsyl

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp lært at om man har problemer med tall, feks dyskalkuli, har man også problemer med retninger. Gikk et lys opp for meg da med hvorfor jeg ikke skjønner det. Jeg er en av de som ikke forstår retninger, og hvis folk sier "gå nordover" aner jeg ikke hva de mener.

Jeg vet retningene i Oslo, at jeg bor på Østkanten og hvilken retning vestkanten er. Men det er fordi jeg vet hvordan man kjører til byen og hvor ting ligger fordi jeg har vært der. Det er ikke logisk for meg. Hvis jeg ble plassert i en annen by hadde jeg ikke ant. Og skal jeg kjøre ut av Oslo til andre steder i landet må jeg på forhånd vite hvilken motorveiretning jeg skal ta, for jeg vet ikke hvor jeg skal kjøre for å komme nedover eller oppover i landet.

Så ja, retningene på værmeldingen sier meg noe fordi jeg vet at jeg befinner meg der jeg befinner meg. Men det er ikke en logisk forståelse av hvor ting er. Sånn er jeg da også med tall, på rimelig enkle nivå, kan ikke gangeren på rams, skjønner ikke vekslepenger på enkle beløp etc.

Jepp, jeg har dyskalkuli.

Skjønner at det må være vanskelig å skjønne at det er vrient når man syns det er logisk selv, det er som jeg er med ord, jeg ser jo hvordan det skal skrives riktig, så det er vanskelig å sette seg inn i at det ikke er like logisk for andre!

Og kart...veldig vanskelig. Man må jo drive å snu det rundt og sånn. Sleit så fælt før mobil med gps kom! Kan til og med bli forvirra om jeg har kjørt et ukjent sted og så skal hjem igjen, når da det som var høyre på vei opp blir venstre på vei tilbake. Sykt frustrerende.

Treig med å skjønne:

En venninne har navnet sitt baklengs pluss fødselsår som Instagram-navn. Tatt meg mange år å skjønne. Trodde det bare var et fancy nick foran årstallet! :P

Jeg klarer heller ikke å peke i generell retning nord med mindre jeg vet nøyaktig hvor jeg er om jeg skulle sett på et kart.

Hjemme i mitt eget hus er det null problem, da er nord mot fjellet, sør mot elva, og øst og vest henholdsvis på soveroms- og kjøkkensida.

Men er jeg et tilfeldig annet sted jeg egentlig ikke kjenner, så klarer jeg ikke å finne nord uten å måtte kikke etter sola eller andre landemerker jeg vet hvor ligger på kartet.

Jeg har også dyskalkuli. :fnise:

Jeg har for øvrig også en bedriten stedsans, jeg kan feks komme gående inn i et veikryss fra øst og ikke ane hvor jeg er hen før jeg kommer over på vestsiden og ser meg tilbake. Først da kjenner jeg meg igjen fordi jeg tidligere har kommet inn i det samme veikrysset fra vest. :skratte:

Jeg gjorde dette på Carl Berner tre ganger mens jeg bodde i Oslo, siden jeg første gangen hadde kommet fra St. Hanshaugen og de tre andre gangene fra de tre andre sidene. *håpløs*

Jeg sliter også med høyre og venstre, og må tenke meg om noe voldsomt om jeg får veibeskrivelser med høyre og venstre i seg. Derimot er jeg en dævel på å finne frem om noen bruker betegnelsene oppover, bortover, hitover, ditover og nedover. Go figure. :klo: Har en kompis som begynte å gi meg utelukkende sånne veibeskrivelser etter at jeg gikk meg bort i Larvik sentrum en gang.

Og jeg kan definitivt lese kart :)

/offtopic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange som sier sånn "åh så kald østavind" kommer fra et sted der østavinden er kald, så de er vokst opp med det uttrykket = kald vind, og tenker egentlig ikke på himmelretninger. Mulig det er feil, men min oppfatning er at de fleste ikke har kontroll på hvor nord, øst osv er til en hver tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bedriten retningssans, kan ikke forskjell på høyre og venstre, men er veldig god med tall :fnise: Jeg er også flink til å lese kart, men uten kart et jeg lost. Det er jo ikke noe problem i hverdagen, da jeg som regel beveger meg kjent territorium, og skal jeg utenfor det så leser jeg kartet nøye på forhånd og merker meg f.eks veinavn o.l.. Mannen min er totalt motsatt og skal vi være kartlesere for hverandre på biltur blir det bare krøll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pelikanen

Beklager, jeg forstår at alle folk ikke har dritbra retningssans. Det gjør jeg, men jeg bare lurer nå.

Jeg syns det er temmelig spesielt å ikke forstå øst-vest-nord-sør. Og at solen står opp i øst og ned i vest, og da står i sør midt på dagen.... Og da blir nord det du har i ryggen om du står med solen midt i fleisen.. Det er vel logisk? :klo:

Dette er jo tråden for ting man skjønner litt tregt, og personlig var jeg feks 20 da jeg forstod hvorfor det heter Finn.no (jeg trodde det var herrenavnet). Og det tok like lang tid før jeg skjønte "Two and a half men"-tittelen. To voksne og et barn. Men det handler ikke basic om hvordan man forholder seg til alt rundt seg... Men mer om kortslutninger i hjernen. Retningssans er vel veldig grunnleggende for mennesket?

Det minner meg om romkameratene mine, som ikke vet hvordan man skifter lystoffrør. Det handler ikke om akkurat lysstoffrøret, men at man ikke evner å FINNE UT hvordan man gjør det.

Jeg er oppriktig nysgjerrig på hvordan man forholder seg til verden når man ikke kan grunnleggende retninger. Hvordan skulle man klart seg for 300 år siden da!?

Det er ikke meningen å støte noen, jeg lurer opprinnelig på hvordan man forholder seg til verden. Værmeldingen må jo være frustrerende? Oslo Øst, Oslo Vest, vestlandet, østlandet etc. Det sier vel dere noe, fordi dere vet hvor det ligger?

Sønnavind, feks. Da er jo vinden fra sør, og man har vel ca peiling på hvor det er? Og de som ikke har det... HVORDAN forholder dere dere i verden?! :klo: Og har dere lært hvordan man bruker kart, feks, og kompass? Retningssans kan trenes opp, såvidt jeg forstår.

Det er virkelig ikke meningen om noen skal bli støtt, det er det siste jeg vil. Jeg oppriktig lurer på hvordan man forholder seg i verden.

Mulig du syns det er sært, men jeg har i alle fall problemer med det. Når du eks står i en stor by i søramerika, det pøser ned, sola er borte. Jeg må finne et kontor, og de ber meg gå to kvartaler rett vest. Jaja.

Syns det er enklere med å forstå hva Finn.no betyr, er jo sånn 7 åringer forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du syns det er sært, men jeg har i alle fall problemer med det. Når du eks står i en stor by i søramerika, det pøser ned, sola er borte. Jeg må finne et kontor, og de ber meg gå to kvartaler rett vest. Jaja.

Syns det er enklere med å forstå hva Finn.no betyr, er jo sånn 7 åringer forstår.

Hvis du plutselig befinner deg i en by i Søramerika og skal finne et kontor, er det rart hvis du ikke har kastet et blikk på et kart, og orientert deg om hvor du er på kartet. Men da er det også forståelig om du spør hvis forklaringen inneholder himmelretning, og de ikke peker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du syns det er sært, men jeg har i alle fall problemer med det. Når du eks står i en stor by i søramerika, det pøser ned, sola er borte. Jeg må finne et kontor, og de ber meg gå to kvartaler rett vest. Jaja.

Syns det er enklere med å forstå hva Finn.no betyr, er jo sånn 7 åringer forstår.

Jeg lurer oppriktig på hvordan noen klarer å peke ut ca riktig himmelretning, og andre ikke. Det med Finn.no er, som jeg skrev, kjempebasic, men var en kortslutning i hodet. Å ikke vite hvor øst, nord, sør og vest(eller ha sånn nogenlunde peiling) er ingen kortslutning, men ganske alvorlig mangel på retningssans og jeg lurer på hvordan man forholder seg til verden på den måten. Jeg er nysgjerrig på hvordan de ser på verden, ikke mer eller mindre.

Det med høyre og venstre er også ting jeg lurer på hvordan går ann å "ikke huske", mener at det er basic pugging og lærdom. MEN jeg har lært at det er mange som ikke klarer det, og forholder meg nå til at det faktisk "ikke er bare". Jeg lurer på det samme med himmelretninger: hvordan ser dere verden? Jeg bare lurer... Det er ikke meningen å dømme noen, jeg mener ikke at jeg er smartere enn de eller noe. Jeg lurer på hvordan man forholder seg til verden når man ikke vet høyre, venstre, nord, øst, vest eller sør, fordi det er så grunnleggende kunnskap i hvordan vi orienterer og snakker om verden.

Man kan si det er noe jeg har vært litt treg på å skjønne, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tenker på verden som opp og ned og rundt? :P

Jeg kan høyre og venstre, da, sånn bortsett fra når jeg tar på linser, men min beste måte å finne fram på er om noen sier "så kjører du opp en bakketopp, der tar du til venstre, så er det rundt en lang sving og forbi en statoil-stasjon..." Hvis de hadde sagt "så kjører du litt nordøstover.." så hadde jeg bare tenkt HÆH?!

Ser du på verden med retninger, sånn "nå skal jeg til sentrum, og det ligger vel litt sånn sørvestover, så da må jeg gå ditover..? Det syns JEG er rart! :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trodde jeg helt frem til i går.

Jeg har nemlig gått bak folk fra "Rusken" som plukker søppel på gatene i Oslo. De går med Orange vest hvor det står "RUSKEN - lønn som fortjent" på ryggen.

Jeg har tenkt at jeg synes det er litt (veldig) råttent å skrive dette på ryggen til folk som soner samfunnsstraff. Fortalte dette til en venninne i går som lo høyt av meg og kunne avkrefte teorien min. Hvem eller hva som får lønn som fortjent har jeg forsåvidt ikke skjønt!

Lønn som fortjent er et tiltak via kirkens bymisjon :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tenker på verden som opp og ned og rundt? :P

Jeg kan høyre og venstre, da, sånn bortsett fra når jeg tar på linser, men min beste måte å finne fram på er om noen sier "så kjører du opp en bakketopp, der tar du til venstre, så er det rundt en lang sving og forbi en statoil-stasjon..." Hvis de hadde sagt "så kjører du litt nordøstover.." så hadde jeg bare tenkt HÆH?!

Ser du på verden med retninger, sånn "nå skal jeg til sentrum, og det ligger vel litt sånn sørvestover, så da må jeg gå ditover..? Det syns JEG er rart! :P

Opp ned og rundt = godt forklart :fnise:

Skjønner at man ikke VET nøyaktig alle himmelretningene til enhver tid(det gjør ikke jeg heller forsåvidt), men at man ikke har NUBBSJANS syns jeg er rart. Om du er i Bergen vet du jo at havet er vest og Oslo ligger mot øst? Om du er i Bodø vet du jo at Oslo ligger sørover, og om du har havet på vest må du jo klare å finne ut hvilken vei sør er?

Skal sies at jeg slet ekstremt da jeg flyttet til Trondheim og havet plutselig ikke lå sør, men skrekk-og-gru, nordover! :fnise: Tok en uke før jeg ble komfortabel med himmelretningene der, men det gikk seg jo til.

Om du står midt i et ukjent sted og du hverken ser hav eller sol og har blitt snurret rundt med skjerf for øynene forstår jeg jo at man ikke vet det. Men ærlig talt a, hvor ofte skjer det :fnise:

Jeg ser ikke på verden og tenker "skal gå til sentrum, da går jeg østover". Jeg bare går fordi jeg kan veien. Men for å orientere meg rundt med litt større perspektiv, da bruker jeg himmelretningene.

Endret av grethe91
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klementiner med stein, har visstnok vokst opp i nærheten av sitroner. Uten at jeg skal si det for sikkert. =P

Og klementiner er en type mandarin. Så det er strengt tatt ikke feil å kalle dem mandariner.

Mandarin har stein. Klementiner har det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tenker på verden som opp og ned og rundt? :P

Jeg kan høyre og venstre, da, sånn bortsett fra når jeg tar på linser, men min beste måte å finne fram på er om noen sier "så kjører du opp en bakketopp, der tar du til venstre, så er det rundt en lang sving og forbi en statoil-stasjon..." Hvis de hadde sagt "så kjører du litt nordøstover.." så hadde jeg bare tenkt HÆH?!

Ser du på verden med retninger, sånn "nå skal jeg til sentrum, og det ligger vel litt sånn sørvestover, så da må jeg gå ditover..? Det syns JEG er rart! :P

Men hvis du skal kjøre fra Oslo til Lillehammer, vet du ikke da at du kjører nordover? Og at Sverige ligger i øst? Og hvis du skal til Halden, da går det sørøstover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp ned og rundt = godt forklart :fnise:

Skjønner at man ikke VET nøyaktig alle himmelretningene til enhver tid(det gjør ikke jeg heller forsåvidt), men at man ikke har NUBBSJANS syns jeg er rart. Om du er i Bergen vet du jo at havet er vest og Oslo ligger mot øst? Om du er i Bodø vet du jo at Oslo ligger sørover, og om du har havet på vest må du jo klare å finne ut hvilken vei sør er?

Skal sies at jeg slet ekstremt da jeg flyttet til Trondheim og havet plutselig ikke lå sør, men skrekk-og-gru, nordover! :fnise: Tok en uke før jeg ble komfortabel med himmelretningene der, men det gikk seg jo til.

Om du står midt i et ukjent sted og du hverken ser hav eller sol og har blitt snurret rundt med skjerf for øynene forstår jeg jo at man ikke vet det. Men ærlig talt a, hvor ofte skjer det :fnise:

Jeg ser ikke på verden og tenker "skal gå til sentrum, da går jeg østover". Jeg bare går fordi jeg kan veien. Men for å orientere meg rundt med litt større perspektiv, da bruker jeg himmelretningene.

Hehe, nei, jeg tenker ikke over de tingene. I Bergen vet jeg ikke hvilken vei havet er. Jeg vet at Bergen er vestlandet og at jeg bor på Østlandet. Men når jeg feks nå sitter på kontoret mitt kan jeg ikke peke og si "der er vestover". Og jeg vet at Østlandet er sørover når man er i nord, men hvilken retning det faktisk er aner jeg ikke. Det bilr bare beskrivelser av ord. Jeg kunne ikke vært i feks Tromsø og blitt bedt om å peke i retning Østlandet.

Men hvis du skal kjøre fra Oslo til Lillehammer, vet du ikke da at du kjører nordover? Og at Sverige ligger i øst? Og hvis du skal til Halden, da går det sørøstover?

Det er ovehodet ikke noe jeg tenker over, nei. Det blir mer sånn "hvis jeg skal til Lillehammer så skal jeg den motorveien jeg vanligvis kjører, for det er riktig retning". Ligger Sverige i øst? :P

Nei, det er ofte jeg har (før GPS-tiden) ringt noen for å spørre hvilken motorvei jeg skal ta fordi jeg ikke skjønner det logisk. En setning jeg ofte kan si er "jeg må bare finne ut hvilken motorvei jeg skal ta". Og da er altså alternativene (fra Oslo Øst, som jeg vet hvor er fordi jeg bor der):

* Den lange ut mot Gardermoen

* Den som går gjennom tunellene i sentrum og ut mot Drammen

* Den som først går gjennom tunellene og så tar man av mot skilt til Bergen

* Den som går mot Tusenfryd

Mamma har ofte skullet forklare meg ting og kan si ting som "da kjører du litt sør-østover"

Meg: BLANK STARE.

:fnise:

Jepp, sånn orienterer jeg meg! :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herre min, kan vi ikke bare være enige at noen kan himmelretningene mens andre ikke kan det? Eller lag deres egen tråd og diskuter :)

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry!

En ting jeg var treig med å skjønne var at ikke alle familier dro på musikal og teater hele tida, for det gjorde vi i oppveksten. Så jeg ble som barn veldig overrska når folk ikke hadde sett den nyeste musikalen. Resultat: Drittlei! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen motsetning mellom å finne ut hvilken vei man skal kjøre før man kjører og å vite ca hvor nord er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen motsetning mellom å finne ut hvilken vei man skal kjøre før man kjører og å vite ca hvor nord er.

Neida, men det virka som mange her bare kjører uten å trenge å finne det ut på forhånd fordi de logisk vet retningen!

Sorry lang OT!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...