Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest fotballflue

OT kanskje, men syns det høre hjemme her allikevel.

I dag har jeg kranglet med folk på jobben, om det heter "forholdsregler" eller "forhåndsregler". Jeg mener (og vet) at det heter forholdsregler, men de nekter, selv etter at jeg har slått det opp i ordboka.

Det var nesten så de stod å kjeftet på meg, for de hadde sagt forhåndsregler i alle år, og da er det det det heter :opplyser:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

OT kanskje, men syns det høre hjemme her allikevel.

I dag har jeg kranglet med folk på jobben, om det heter "forholdsregler" eller "forhåndsregler". Jeg mener (og vet) at det heter forholdsregler, men de nekter, selv etter at jeg har slått det opp i ordboka.

Det var nesten så de stod å kjeftet på meg, for de hadde sagt forhåndsregler i alle år, og da er det det det heter :opplyser:

:fnise: Så hvis jeg tror at Japan ligger i Australia og har trodd det i alle år... Så ligger det i Australia? :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Så hvis jeg tror at Japan ligger i Australia og har trodd det i alle år... Så ligger det i Australia? :fnise:

Selvsagt! Japan er et fritt og demokratisk rike, og kan ligge akkurat hvor det vil, uten at folk skal bli fordømmende. :jepp:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt som at folk helt alvorlig tror det heter "hjerneteppe", og ikke innrømmer at de har tatt feil når man tar dem i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt som at folk helt alvorlig tror det heter "hjerneteppe", og ikke innrømmer at de har tatt feil når man tar dem i det.

Heter det ikke hjerneteppe? Det virker jo som det er lagt et teppe over hjernen, så man ikke husker noen ting :-P Trodde jernteppet var noe annet igjen (var ikke det noe med 2 . verdenskrig? ). Hmm.. Kanskje dette er noe jeg har vært treg med å skjønne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heter det ikke hjerneteppe? Det virker jo som det er lagt et teppe over hjernen, så man ikke husker noen ting :-P Trodde jernteppet var noe annet igjen (var ikke det noe med 2 . verdenskrig? ). Hmm.. Kanskje dette er noe jeg har vært treg med å skjønne...

Jeg søkte det opp, og det er en vanlig misforståelse at det heter hjerneteppe, men uttrykket stammer fra det jernteppet som har noe med 2.verdenskrig å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte det opp, og det er en vanlig misforståelse at det heter hjerneteppe, men uttrykket stammer fra det jernteppet som har noe med 2.verdenskrig å gjøre.

Jaja, da lærte jeg noe nytt i dag og ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt som at folk helt alvorlig tror det heter "hjerneteppe", og ikke innrømmer at de har tatt feil når man tar dem i det.

Hah! Har så lyst til å vise ei veninne av meg denne tråden nå! Hun lo og gjorde narr av meg da jeg sa at det heter jernteppe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte det opp, og det er en vanlig misforståelse at det heter hjerneteppe, men uttrykket stammer fra det jernteppet som har noe med 2.verdenskrig å gjøre.

Utrykket er eldre enn 2. verdenskrig, og stammer opprinnelig fra teaterverdenen. Et jernteppe var en skillevegg i jern som kunne senkes mellom scenen og salen i tilfelle brann. Videre ble det brukt av skuespillere som en metafor for å glemme replikker på scenen.

Under Den kalde krigen ble skillet mellom de kommunistiske landene i Øst-Europa og de demokratiske landene i Vest-Europa, kalt for jernteppet. Uttrykket ble for alvor kjent i en tale av Winston Churchill i 1946.

Edit - må innrømme at jeg er litt overaska over at så mange tror det heter hjerneteppe.

Endret av Perelandra
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg brukte å spørre folk om de kunne gjøre meg en bjørnetjeneste. Var sikkert tjue før jeg forsto den egentlige betydningen, og jeg er vanligvis ikke så treg. :rolleyes:

Endret av FruRaeder
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg brukte å spørre folk om de kun gjøre meg en bjørnetjeneste. Var sikkert tjue før jeg forsto den egentlige betydningen, og jeg er vanligvis ikke så treg. :rolleyes:

Hahahahahah Det er søtt...!!!!

Som min sønn sa.... "JEG KAN IKKE GJØRE TRE TING PÅ GANGEN"

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, hvem kan med hånden på hjertet påstå at de ikke trodde det het lkjøp? Nå har de for så vidt byttet logo, men deres gamle må jo ha hatt som hensikt å lure folk. Hvis du ønsker å skrive en e som skriver du "e", ikke:

I------

-----I------

I------

Endret av Flibidy Flæbidy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikjøp? Den var ny for meg, men jeg har også trodd at det het Helkjøp.

Like bra at de byttet logo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kalte det i lang tid HELKJØP :skratte:

Det gjorde jeg også, men det var utelukkende fordi folka i reklamene på tv2 (den gangen tv2 kom) faktisk SA Helkjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt ærlig, hvem kan med hånden på hjertet påstå at de ikke trodde det het lkjøp? Nå har de for så vidt byttet logo, men deres gamle må jo ha hatt som hensikt å lure folk. Hvis du ønsker å skrive en e som skriver du "e", ikke:

I------

-----I------

I------

Elkjøp har alltid vært grei, men jeg var sikker på at det het "Vintersport". Intersport - hva betyr det liksom?

Grunnen var jo logoen foran som med litt velvilje kan se ut som en V:

intersport.jpg

Endret av ekkoet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg brukte å spørre folk om de kunne gjøre meg en bjørnetjeneste. Var sikkert tjue før jeg forsto den egentlige betydningen, og jeg er vanligvis ikke så treg. :rolleyes:

Samme trodde konen min da vi traff hverandre i begynnelsen av 20-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte ikke før nå at det heter surhetsregulerende midler, ikke surhetsgurglende midler

Jeg lo så jeg gurglet - svelget nesten tunga :laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...