Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå måtte jeg google, og JA - det skal jeg sjekke ut :)

:tommel:

Men hva er å trakte? Jeg trodde det var noe ala å traktere eller trakte etter eller noe annet fint... Noe som hadde med å trekke opp og surkle varmt vann... Det er i grunnen ganske så prosaisk...

Aiai, caramba! Surkle? :fnise: Vel, ok, det er jo det den gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aiai, caramba! Surkle? :fnise: Vel, ok, det er jo det den gjør.

Men selve traktingen - det er bare å helle vann gjennom en trakt. Og "filterholderen" er nettopp bare en trakt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det derfor det heter traktere også? Ser for meg gamle tanter som heller i folk kake med trakt...

Trakt (kjegleformet redskap med tut) og traktering har forskjellige røtter, men begge er fra latin - trakt fra trajicere 'helle fra et fat over i et annet', å traktere: tractare 'behandle, stelle med, trekke, slepe'. Men... trakt i betydningen område... kommer fra trahere 'trekke, dra'. Det er noe muffens her!

http://riksmalsforbundet.no/qa_faqs/hvor-kommer-ordet-traktere-fra/

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=trakt&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk meg en skikkelig oppklaring i går, da jeg og noen venner snakket om katter vi har hatt oppgjennom årene...

Jeg hadde en katt da jeg var ca 7-8 år gammel. Skikkelig sprø katt, men jeg var glad i den. Men så en dag sa mamma og stefaren min at katten skulle bort på en gård, nesten der søstera mi bor men litt utafor der igjen, og være der med noen de kjente.

Altså, det å sende kjæledyret bort på en "gård" er jo noe foreldre sier til ungene sine, når de egentlig mener at katten skal avlives? Det kom jeg plutselig på i går, og tenkte herregud... Selvfølgelig. Den ble aldri sendt på en gård! Alle de gangene jeg har spurt hvordan det går med katten på gården... Herrejesus :(

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jacklost

At rose og jake fra titanic bare er fiksjonelt. Før jeg søkte på nettet sist måned så trodde jeg de karakterene var basert på en sann historie

Noen andre som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte plutselig at den ble litt rasisitisk også jeg... !! (Hvit som en mann)

Hvit som en and?

kanskje?

Jeg har alltid sunget så hvit som en and :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få meg til å spise skorpa på brødskiva fortalte mamma meg at skorpa var sunnere enn resten av skiva. Da jeg i en alder av tredve sa det til eksen min i fullt alvor sa hun at "skorpa kommer jo fra den samme deigen den også". Jeg bare :overrasket:

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen uker siden lærte jeg at ordet "fnatt" betyr rykninger i underlivet.Trodde alltid det betydde at man freaket ut, enten fordi det var rotete rundt deg eller fordi en person irriterte deg. For meg har det alltid vært en slags form for mild klaustrofobi eller stress.

Har brukt ordet hyppig i alle år, og har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sagt til en person at "du gir meg fnatt." Fyfaen, så flaut :bond::murvegg:

Endret av superchick
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen uker siden lærte jeg at ordet "fnatt" betyr rykninger i underlivet.Trodde alltid det betydde at man freaket ut, enten fordi det var rotete rundt deg eller fordi en person irriterte deg. For meg har det alltid vært en slags form for mild klaustrofobi eller stress.

Har brukt ordet hyppig i alle år, og har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sagt til en person at "du gir meg fnatt." Fyfaen, så flaut :bond::murvegg:

Tror at de færreste vet hva det egentlig betyr, så slapp av :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få meg til å spise skorpa på brødskiva fortalte mamma meg at skorpa var sunnere enn resten av skiva. Da jeg i en alder av tredve sa det til eksen min i fullt alvor sa hun at "skorpa kommer jo fra den samme deigen den også". Jeg bare :overrasket:

Åh nå fikk jeg en god latter, det trengte jeg idag XD

Anonymous poster hash: be7fe...63d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen uker siden lærte jeg at ordet "fnatt" betyr rykninger i underlivet.Trodde alltid det betydde at man freaket ut, enten fordi det var rotete rundt deg eller fordi en person irriterte deg. For meg har det alltid vært en slags form for mild klaustrofobi eller stress.

Har brukt ordet hyppig i alle år, og har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sagt til en person at "du gir meg fnatt." Fyfaen, så flaut :bond::murvegg:

Fnatt betyr også "svært irriterende"... :)

Anonymous poster hash: 4c7ec...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å få meg til å spise skorpa på brødskiva fortalte mamma meg at skorpa var sunnere enn resten av skiva. Da jeg i en alder av tredve sa det til eksen min i fullt alvor sa hun at "skorpa kommer jo fra den samme deigen den også". Jeg bare :overrasket:

Denne er så fin!!! :fnise: ser for meg blikket ditt, hahaha!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg også. Hadde aldri falt meg inn at det kunne være noe annet enn Henning...

Tok litt tid før jeg skjønte hvorfor Flode heter det han gjør.

Søstra mi skjønte ikke hva N' står for i Guns N' Roses. Det lærte hun i fjor http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/Happy.gif

Haha skulle akkurat selv til å spørre hvorfor han heter flode. Men så kom jeg på at åå han er jo en flodhest Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen uker siden lærte jeg at ordet "fnatt" betyr rykninger i underlivet.Trodde alltid det betydde at man freaket ut, enten fordi det var rotete rundt deg eller fordi en person irriterte deg. For meg har det alltid vært en slags form for mild klaustrofobi eller stress.

Har brukt ordet hyppig i alle år, og har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sagt til en person at "du gir meg fnatt." Fyfaen, så flaut :bond::murvegg:

Har lest det noen ganger på forumet, men har ikke funnet en kilde som bekrefter at det betyr det. Fra hva jeg har funnet kan det bety skabb eller irriterende (sistnevnte er det jeg har hørt det mest brukt som). Så ville ikke vært så bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ganske ung, gikk i 2-3 klasse når jeg gikk spørsmålet av guttene om jeg var jomfru. "Nei" svarte jeg "jeg er vær" de lo litt av meg ... Flere år senere skjønte jeg jo hva de mente.

Har også utalt Mitsubishi som "MitsubiTshi"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ganske ung, gikk i 2-3 klasse når jeg gikk spørsmålet av guttene om jeg var jomfru. "Nei" svarte jeg "jeg er vær" de lo litt av meg ... Flere år senere skjønte jeg jo hva de mente.

Syntes det var et jævla bra svar, jeg :fnise: Svar på tiltale :laugh:

Har også utalt Mitsubishi som "MitsubiTshi"

Tror mange gjør det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...