Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men hva?!!!

Jeg har alltid sunget "bro, bro brille. Klokka ringer ell've. Keiseren står på sitt høyeste slott, ser ut over land, ser ut over strand. Fare, fare krigsmann". Har jeg lært noe nytt i dag?

Følte plutselig at den ble litt rasisitisk også jeg... !! (Hvit som en mann)

Hvit som en and?

kanskje?

Endret av NonJuan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var vel etter jeg begynte på videregående at jeg forsto at klining ikke er det samme som seksuelt samleie.

Var helt sjokkert på leir en gang som ca. 10-åring da en av lederne i ca. 16-års alderen fortalte at kjæresten var så vanvittig god å kline og at han håpte å få kline med en av de andre lederne på leiren. Dette passet liksom ikke inn på kristen leir...

Hi hi: Hun som han ville kline med og han selv satt sammen bak på et møte, og da hun skulle være blant forsangerne datt toppen ned og hun blottet brystvorten. Både før og etter sangen satt de to og kysset/tafset osv...



Anonymous poster hash: 574ee...2a2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to versjoner eller er det vers? av Bro bro brille. Det fant jeg ut i vår...

Bro bro brille,

Klokka ringer elleve
Keiseren står på sitt høyeste slott,
Ser utover land,
Ser utover strand.
Fare fare krigsmann
Døden skal du lide!
Den som kommer aller sist
Skal i den sorte gryyyyyyyte!



Bro bro brille,
Klokka ringer elleve
Keiseren står på sitt høyeste slott,
Så hvit som en mann,
Så sort som en brann.
Fare fare krigsmann
Døden skal du lide!
Den som kommer aller sist
Skal i den sorte gryyyyyyyte!

Mulig det er geografiske forskjeller da jeg vokste opp et annet sted enn jeg bor nå og jeg er vant til den ene versjonen mens på østlandet synger de den andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte plutselig at den ble litt rasisitisk også jeg... !! (Hvit som en mann)

Hvit som en and?

kanskje?

Nå er det vel hvit som i en ridder. I alle fall har jeg bestandig trodd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel hvit som i en ridder. I alle fall har jeg bestandig trodd det.

Enda en ting jeg har vært treig med å skjønne. :sjokkert::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sunget "land og strand"-versjonen, men har også hørt den andre. Da har teksten vært "sort som en brand", altså en brande og han har jeg tenkt på en stor mann som kommer ut fra gruvene, i kontrast til den hvite mannen som har et "pent" yrke (sett fra den tiden jeg tenker meg, som er en slags riddertid). Men jeg kan ta feil, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sunget "land og strand"-versjonen, men har også hørt den andre. Da har teksten vært "sort som en brand", altså en brande og han har jeg tenkt på en stor mann som kommer ut fra gruvene, i kontrast til den hvite mannen som har et "pent" yrke (sett fra den tiden jeg tenker meg, som er en slags riddertid). Men jeg kan ta feil, altså.

Tror nok du har rett i det.

Fra bokmålsordboka er en av forklaringene:

stor, svær kar; uforferdet, pågående person

han var en hardhaus og en b- til å henge i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du har rett i det.

Fra bokmålsordboka er en av forklaringene:

stor, svær kar; uforferdet, pågående person

han var en hardhaus og en b- til å henge i

Den sangen ble plutselig mye mer logisk! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva?!!!

Jeg har alltid sunget "bro, bro brille. Klokka ringer ell've. Keiseren står på sitt høyeste slott, ser ut over land, ser ut over strand. Fare, fare krigsmann". Har jeg lært noe nytt i dag?

Jeg har hørt (og sunget) begge versjonene. En så mye brukt sang har nok flere versjoner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Russland var kanskje det største landet i Sovjetunionen, men det var en union av flere land. At Russland var størst når unionen opphørte betyr ikke Russland erstattet unionen.

Ok, jeg ordla meg uklart. Russland er selvsagt ikke det samme som Sovjet eller et nytt Sovjet, men Russland er den store naboen mot øst, en motpol mot NATO, det største økonomiske og militære landet i Sovjet-området og har til og med den samme hovedstaden.

I den konteksten det ble brukt i her i tråden var det helt greit å bruke det. Selv om det på de fleste måter som påstand alene ikke holder mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

At det heter visst ikke vist, tok meg over 20 år...

Det heter både vist og visst - avhengig av sammenhengen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intill forrige uke trodde jeg "svane" og "svale" var det samme. Oh well. Det var mye flauere da jeg i en alder av tjuerte innså at Austin Powers og Dr. Evil var samme skuespiller. :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor kaffetrakter heter kaffetrakter, har jeg bare visst i et par måneder.

Ja.. ? Det er vel fordi man trakter kaffe på enn slik en? Eller tar jeg feil jeg også? :klo:

Det var mye flauere da jeg i en alder av tjuerte innså at Austin Powers og Dr. Evil var samme skuespiller. :fnise:

Du bør få med deg Coming to America (gammel 80talls klassiker med Eddie Murphy). Spesielt de scenene i den barbersalongen. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

At rose og jake fra titanic bare er fiksjonelt. Før jeg søkte på nettet sist måned så trodde jeg de karakterene var basert på en sann historie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. ? Det er vel fordi man trakter kaffe på enn slik en? Eller tar jeg feil jeg også? :klo:

Du bør få med deg Coming to America (gammel 80talls klassiker med Eddie Murphy). Spesielt de scenene i den barbersalongen. :jepp:

Nå måtte jeg google, og JA - det skal jeg sjekke ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. ? Det er vel fordi man trakter kaffe på enn slik en? Eller tar jeg feil jeg også? :klo:

Men hva er å trakte? Jeg trodde det var noe ala å traktere eller trakte etter eller noe annet fint... Noe som hadde med å trekke opp og surkle varmt vann... Det er i grunnen ganske så prosaisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...