Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg slet med å få sove i går kveld og helt ut av det blå skjønte jeg plutselig hvordan man setter på kjettinger på en bil uten å løfte bilen... Jeg skjønner ikke hvorfor det plutselig slo meg, for jeg tenkte ikke på bil-relaterte ting i det hele tatt. Rare greier :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pelikanen

Når noen sier at det er østavind i dag. Hvordan vet de det da? De sier det samme hvor de står her jeg treffer de. Eller de sier det er norøstvind. Hvordan vet de det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen sier at det er østavind i dag. Hvordan vet de det da? De sier det samme hvor de står her jeg treffer de. Eller de sier det er norøstvind. Hvordan vet de det?

Fordi vinden kommer fra øst... ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Q-tips, Blanko, etc. Kunne sikkert funnet ti eksempler til om det ikke var så tidlig på morran. :P

Zalo, lypsyl, til en viss grad jif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen sier at det er østavind i dag. Hvordan vet de det da? De sier det samme hvor de står her jeg treffer de. Eller de sier det er norøstvind. Hvordan vet de det?

De vet vel hvor øst er, så kjenner de vel om vinden kommer østfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt til jeg beg på skolen trodde jeg at ku og hest var par. Altså hesten var mannen og kua damen.

Samme med rotter og mus

Førstnevnte kan ha bakgrunn i om du leste Mikke Mus når du var liten, Klaus Knegg er en hest og Klara Ku er selvfølgelig en ku, så om du tenkte som meg så stemmer det jo :P

For øvrig trodde jeg at alle katter var jenter og alle hunder var gutter frem til vi fikk en guttepus da jeg var liten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pelikanen

De vet vel hvor øst er, så kjenner de vel om vinden kommer østfra.

Er det bare meg som ikke vet det? Når jeg reiser til en annen plass eks....står midt i en by, så sier en: nå er den kald den der østavinden? Javel!!!! Vet jo ikke hvor øst er her jeg bor engang, men det er kanskje normalt å vite det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kysten i Rogaland er nordvesten den kjipeste vinden, så det har muligens noe med hvor i landet man er hvilken vindretning som er den kaldeste/kjipeste.

Hadde nordvestkuling da jeg var på vestlandet hos min far i sommer, men det var varmt likevel siden det var helt på starten av den ekstreme varmebølgen vi fikk i sommer. Ulempen var at med den kjølige vinden registrerte man ikke at man ble fryktelig solbrent på armene og i nakken under båtpussen... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som ikke vet det? Når jeg reiser til en annen plass eks....står midt i en by, så sier en: nå er den kald den der østavinden? Javel!!!! Vet jo ikke hvor øst er her jeg bor engang, men det er kanskje normalt å vite det?

Men de som sier det, vet det vel? Ellers hadde de vel ikke sagt det. Eller kanskje de har sett værmeldingen. =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som ikke vet det? Når jeg reiser til en annen plass eks....står midt i en by, så sier en: nå er den kald den der østavinden? Javel!!!! Vet jo ikke hvor øst er her jeg bor engang, men det er kanskje normalt å vite det?

Det er normalt å ha en formening om det, hvis man har god retningssans. Jeg kan alltid gjette himmelretningene utendørs, også i nye byer. Men min mor aner ikke, hun gjetter alltid motsatt, og hun har elendig retningssans. Skjønner seg ikke på kart, og går seg bort. Hun stoler ikke på sin egen vurdering, og klarer ikke å stole på at solnedgangen er i vest, i dag også, og at nord nødvendigvis er til høyre for det.

Der du selv bor, DER er det normalt å vite hvor øst er, du har da vel vinduer? Hvor kommer sola inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola komer ett inn på kjøkkenvinduet mitt kl 12, men aner ikke hvilke retning det er

Det er sør. Motsatt retning er nord. Når du ser ut kjøkkenvinduet ditt er vest til høyre (der sola går ned), og øst til venstre (der sola står opp). Dette gjelder i hele verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sør. Motsatt retning er nord. Når du ser ut kjøkkenvinduet ditt er vest til høyre (der sola går ned), og øst til venstre (der sola står opp). Dette gjelder i hele verden.

Bare en liten presisering: Sola står alltid opp i øst og går ned i vest, men på den sørlige halvkule er sola i nord midt på dagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg forstår at alle folk ikke har dritbra retningssans. Det gjør jeg, men jeg bare lurer nå.

Jeg syns det er temmelig spesielt å ikke forstå øst-vest-nord-sør. Og at solen står opp i øst og ned i vest, og da står i sør midt på dagen.... Og da blir nord det du har i ryggen om du står med solen midt i fleisen.. Det er vel logisk? :klo:

Dette er jo tråden for ting man skjønner litt tregt, og personlig var jeg feks 20 da jeg forstod hvorfor det heter Finn.no (jeg trodde det var herrenavnet). Og det tok like lang tid før jeg skjønte "Two and a half men"-tittelen. To voksne og et barn. Men det handler ikke basic om hvordan man forholder seg til alt rundt seg... Men mer om kortslutninger i hjernen. Retningssans er vel veldig grunnleggende for mennesket?

Det minner meg om romkameratene mine, som ikke vet hvordan man skifter lystoffrør. Det handler ikke om akkurat lysstoffrøret, men at man ikke evner å FINNE UT hvordan man gjør det.

Jeg er oppriktig nysgjerrig på hvordan man forholder seg til verden når man ikke kan grunnleggende retninger. Hvordan skulle man klart seg for 300 år siden da!?

Det er ikke meningen å støte noen, jeg lurer opprinnelig på hvordan man forholder seg til verden. Værmeldingen må jo være frustrerende? Oslo Øst, Oslo Vest, vestlandet, østlandet etc. Det sier vel dere noe, fordi dere vet hvor det ligger?

Sønnavind, feks. Da er jo vinden fra sør, og man har vel ca peiling på hvor det er? Og de som ikke har det... HVORDAN forholder dere dere i verden?! :klo: Og har dere lært hvordan man bruker kart, feks, og kompass? Retningssans kan trenes opp, såvidt jeg forstår.

Det er virkelig ikke meningen om noen skal bli støtt, det er det siste jeg vil. Jeg oppriktig lurer på hvordan man forholder seg i verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare en liten presisering: Sola står alltid opp i øst og går ned i vest, men på den sørlige halvkule er sola i nord midt på dagen ;)

Ja, du har helt rett, har ikke vært der selv, gikk bare ut fra at kjøkkenvinduet til pelikanen ikke var plassert der :) Men sør er sør og nord er nord der også.

Off topic: Det er så utrolig irriterende når man får et turistkart som viser veien til en restaurant eller ligende, også er ikke nord øverst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp lært at om man har problemer med tall, feks dyskalkuli, har man også problemer med retninger. Gikk et lys opp for meg da med hvorfor jeg ikke skjønner det. Jeg er en av de som ikke forstår retninger, og hvis folk sier "gå nordover" aner jeg ikke hva de mener.

Jeg vet retningene i Oslo, at jeg bor på Østkanten og hvilken retning vestkanten er. Men det er fordi jeg vet hvordan man kjører til byen og hvor ting ligger fordi jeg har vært der. Det er ikke logisk for meg. Hvis jeg ble plassert i en annen by hadde jeg ikke ant. Og skal jeg kjøre ut av Oslo til andre steder i landet må jeg på forhånd vite hvilken motorveiretning jeg skal ta, for jeg vet ikke hvor jeg skal kjøre for å komme nedover eller oppover i landet.

Så ja, retningene på værmeldingen sier meg noe fordi jeg vet at jeg befinner meg der jeg befinner meg. Men det er ikke en logisk forståelse av hvor ting er. Sånn er jeg da også med tall, på rimelig enkle nivå, kan ikke gangeren på rams, skjønner ikke vekslepenger på enkle beløp etc.

Jepp, jeg har dyskalkuli.

Skjønner at det må være vanskelig å skjønne at det er vrient når man syns det er logisk selv, det er som jeg er med ord, jeg ser jo hvordan det skal skrives riktig, så det er vanskelig å sette seg inn i at det ikke er like logisk for andre!

Og kart...veldig vanskelig. Man må jo drive å snu det rundt og sånn. Sleit så fælt før mobil med gps kom! Kan til og med bli forvirra om jeg har kjørt et ukjent sted og så skal hjem igjen, når da det som var høyre på vei opp blir venstre på vei tilbake. Sykt frustrerende.

Treig med å skjønne:

En venninne har navnet sitt baklengs pluss fødselsår som Instagram-navn. Tatt meg mange år å skjønne. Trodde det bare var et fancy nick foran årstallet! :P

Endret av Rainbow81
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg forstår at alle folk ikke har dritbra retningssans. Det gjør jeg, men jeg bare lurer nå.

Jeg syns det er temmelig spesielt å ikke forstå øst-vest-nord-sør. Og at solen står opp i øst og ned i vest, og da står i sør midt på dagen.... Og da blir nord det du har i ryggen om du står med solen midt i fleisen.. Det er vel logisk? :klo:

Dette er jo tråden for ting man skjønner litt tregt, og personlig var jeg feks 20 da jeg forstod hvorfor det heter Finn.no (jeg trodde det var herrenavnet). Og det tok like lang tid før jeg skjønte "Two and a half men"-tittelen. To voksne og et barn. Men det handler ikke basic om hvordan man forholder seg til alt rundt seg... Men mer om kortslutninger i hjernen. Retningssans er vel veldig grunnleggende for mennesket?

Det minner meg om romkameratene mine, som ikke vet hvordan man skifter lystoffrør. Det handler ikke om akkurat lysstoffrøret, men at man ikke evner å FINNE UT hvordan man gjør det.

Jeg er oppriktig nysgjerrig på hvordan man forholder seg til verden når man ikke kan grunnleggende retninger. Hvordan skulle man klart seg for 300 år siden da!?

Det er ikke meningen å støte noen, jeg lurer opprinnelig på hvordan man forholder seg til verden. Værmeldingen må jo være frustrerende? Oslo Øst, Oslo Vest, vestlandet, østlandet etc. Det sier vel dere noe, fordi dere vet hvor det ligger?

Sønnavind, feks. Da er jo vinden fra sør, og man har vel ca peiling på hvor det er? Og de som ikke har det... HVORDAN forholder dere dere i verden?! :klo: Og har dere lært hvordan man bruker kart, feks, og kompass? Retningssans kan trenes opp, såvidt jeg forstår.

Det er virkelig ikke meningen om noen skal bli støtt, det er det siste jeg vil. Jeg oppriktig lurer på hvordan man forholder seg i verden.

Jeg husker aldri hvor solen står opp og hvor den går ned, så det kan jo være derfor folk ikke vet :vetikke:

Jeg har andre referanser da, så jeg vet sånn nogenlunde hvilken retning som er hvor likevel, men det har ingenting med sola å gjøre. Tror jeg bruker kart som referanse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...