Gå til innhold

La Traviatas dagbok


Fibonacci

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her kommer noen Brage-bilder! :tommelsmil:

På dette bildet har han akkurat drukket skogsbærsmoothie og er veldig fornøyd! :ler:

gallery_4867_73_16050.jpg

Her er en litt trøtt Bragegutt som slapper av i saccosekken med dyreboka si.

gallery_4867_73_40885.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oops, nå havna jeg på side 2 plutselig... :sjenert:

Har spist en kjempegod lasagne, lagt Brage (som hylte en god stund) og sløva i sofaen med varmepute over skuldrene. Det hjelper så utrolig bra!

Nå skal jeg kose meg med nyeste episode av LOST som jeg har lasta ned i dag! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegod gutt du har LT! Han kan jo smelte enhver. :-D Blir spennende å se bilder av lillesøster`n hans og, når den tid kommer... ;)

Ha en fin torsdagskveld videre, snart er det helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for hilsen Soul! :klem:

Er kjempespent på lillesøster ja! Om hun kommer til å ligne Brage eller være heeelt forskjellig!

Nydelig vær i dag. Sol og påskestemning! :tommelsmil:

I går kveld leste jeg ut "Berlinerpoplene". Den var veldig bra synes jeg. Gleder meg til å ta fatt på "Eremittkrepsene"!

Og så håper jeg at "Kompani Orheim" snart kan hentes på biblioteket så jeg rekker å lese den før den skal diskuteres i Ciaras bokhjørne!

Nå skal jeg sette i gang med brødbaking.

Det går så vannvittig mye brød her i huset for tida. Brage spiser jo 6-7 brødskiver om dagen! Og hjemmebakt brød er mye bedre enn butikkkjøpt. Håper jeg får dem til å heve ordentlig da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser Brage så masse brød? :overrasket: For en flink gutt! Her får jeg nesten ikke i Martine så mye som en brødbit!

De fleste unger blir nok litt tøffere etter at de begynner i barnehage. Det er nok ganske naturlig! Ser jo bare her hvor de bare er 3 stykker. Det er liksom en som sjefer, en midt i mellom og en som bare finner seg i det de andre gjør.

Oj, de blomstergrenene var jo bare helt nydelige. Fikk jo helt vårfølelse med en gang jeg!

Også var det noen aldeles bedårende bilder av skjønningen din! Sååååå søt! :hjerter_rundt: Og det blir jo spennende å se hvor lik søsteren blir ja. Martine var jo akkurat make til broren når hun kom ut bortsett fra håret da! Henrik hadde masse masse sort hår på hodet mens Martine bare hadde noen helt lyse dun. Og hun er jo helt blond mens han ikke er så lys som henne. Ellers kan vi nesten ikke se forskjell på de første babybildene. Og de er jo ganske like ennå da!

Endelig fredag og helg - er det ikke deilig?

Og ute skinner sola :sjarmor:

Ha en strålende helg vennen min :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charmina: :klem:

Ja, de finner nok fort sin plass på "rangordninga" i barnehagen. Jeg ser jo at Brage tøffer seg overfor noen barn, mens han også blir hersa litt med av større barn. Men jeg tror ikke egentlig at han slåss med noen av barna, han leker som regel fint med dem og er stort sett blid mot alle.

Brøddeigen min har hevet seg skikkelig! Så det lover godt.

Ellers har jeg hørt på Ninakanins dagbok på Radio Moss, det var litt artig! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står brødene i ovnen! Jeg håper de smaker godt også. Føler at jeg har brukt hele dagen på å lage dem omtrent!

På søndag lurer jeg på om jeg skal lage blåskjell-risotto!

Blåskjell

1 kg blåskjell

1 ss olivenolje

1 fedd fedd finhakket hvitløk

3 dl tørr hvitvin

dill

Risotto

3 dl arborioris

3 stk sjalottløk

1 stk fennikel

1 stk rød chili

3 fedd hvitløk

3 ss olivenolje

2 dl tørr hvitvin eller tørr vermut (Noilly Prat)

8 dl kraft/grønnsakbuljong + kraften fra blåskjellene

safran

2 ss smør

salt

pepper

Blåskjell

Oppbevar skjellene mørkt og kaldt, helst på is. Kjøp inn skjell helst samme dag som de skal tilberedes.

Før tilberedning skyll godt av skjellene, trekk av ev ”byssus” tråder. Kast skjell som er knust eller som ikke lukker seg når de klemmes på eller dunkes lett mot kjøkkenbenken.

Finhakk hvitløk og surr i olivenolje. Tilsett 3-4 dillkvister, blåskjell og hvitvin. Legg på lokk og damp i 4-5 min til skjellene har åpnet seg. Rist på kjelen en gang i mellom.

Kast de skjellene som ikke har åpnet seg.

Sil fra kraften.

Ta blåskjellene ut av skallet, spar noen blåskjell i skallet til pynt på risottoen.

Risotto

Finhakk sjalottløk, fennikel, chili og hvitløk og surr i olje til løken er blank. Tilsett ris og la surre et par min før hvitvin tilsettes. Rør hele tiden mens vinen koker inn. Tilsett ca 1/4 av kraften om gangen og la koke inn før ny kraft tilsettes. Tilsett safran sammen med siste del av kraften. Koketid ca 20 min.

Rør inn smør og smak til med salt og pepper.

Vend inn finhakket dill, rensede blåskjell og noen blåskjell i skallet som pynt.

Tips: Til risotto er det vanlig å smaksette med parmesan, men til retter med fisk og skalldyr sløyfes parmesanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saa nydelig Brage er! Utrolig skjoenn med skogsbaersmoothie i hele fjeset!

Og den risottoen ser kjempegod ut. Fikk lyst til aa proeve den selv!

Ha en kjempefin helg!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det Popelka og iingvild! :klem:

Hodepinen min har sneket seg tilbake... prøver desperat å jage den bort igjen!

Skal snart ut på en liten shoppingrunde. Det er nydelig vær ute også, Brage og mannen har vært ute og akt allerede.

Ingen spesielle planer for helga, bortsett fra skitur i morgen og kaffebesøk i anledning morsdagen oppe hos foreldrene mine i morgen! :tommelsmil:

Ønsker dere alle en god lørdag! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det snart middag her! :sikle:

Mannen kjøpte noe som het "fylt indrefilet av svin à la brie" i dag. Han kjøper ofte litt ukjente ting og klarer å diske dem opp så det smaker helt himmelsk.. :hjerte:

Noe annet enn meg, som bare lager det jeg kan! Som regel i hvert fall...

Tenker han tar seg et glass rødvin fra kartongen vår til den middagen, så får jeg holde meg til brus. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Eremittkrepsene" er forresten veldig fengende.

Blir så grepet av personene i disse bøkene. Bare han Margido synes jeg ikke jeg får helt taket på.

Har lyst til å BARE lese for tiden jeg... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Apropo slossing.. Søsteren min brakk nesen på en gutt i klassen da hun var 7 år.. :overrasket: Han stjal pennalet hennes.. ;) (fælt å le, men det var da ekstremt hvor hardt og presist hun slo) :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidi76, iingvild og Lille Ballerina: :klem:

Det har vært en fin morsdag i heimen! :tommelsmil:

Jeg fikk frokost, blomster og gaver på senga! Og så var Brage, mannen og moren min på skitur med pulk mens jeg sulla hjemme.

I kveld var en tur hos foreldrene mine og fikk vafler og kaffe. Og så på at Norge fikk gull i hopp! :hoppe:

I morgen er det hverdag, jobb og barnehage igjen.

Tenker masse på Peony også, og ønsker dem lykke til i morgen.

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...