Gå til innhold

Muammar Gaddafi drept i Nato-angrep!


Gjest henriett3

Anbefalte innlegg

Du synes altså at det ikke er utilbørlig behandling når de skyter han i magen, og deretter sparker han mens han ligger døende på bakken?

Selvsagt vis det er det som har skjedd. Også behandlingen av liket som skal ha blitt dratt gjennom gatene. Men på den videoen jeg henviser til ser det ikke ut som det er det som har skjedd. Uansett er det både brutalt og rått å se på video.

Men også nazister under 2ww ble i frigjøringsdagene ble lynsjet bla. ble borgemesteren i Vichy i frankrike hengt opp etter beina utenfor kirken etter at en lynsje mobb hadde jaget han gjennom byen.

Så jeg tror de hendelsene vi er vitne til på diverse videoer fra Libya er et utrykk for undertrykkelse og forfølgelse gjennom mange år og ikke at Libyere er mere apekatter en vi i vesten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt vis det er det som har skjedd. Også behandlingen av liket som skal ha blitt dratt gjennom gatene. Men på den videoen jeg henviser til ser det ikke ut som det er det som har skjedd. Uansett er det både brutalt og rått å se på video.

Men også nazister under 2ww ble i frigjøringsdagene ble lynsjet bla. ble borgemesteren i Vichy i frankrike hengt opp etter beina utenfor kirken etter at en lynsje mobb hadde jaget han gjennom byen.

Så jeg tror de hendelsene vi er vitne til på diverse videoer fra Libya er et utrykk for undertrykkelse og forfølgelse gjennom mange år og ikke at Libyere er mere apekatter en vi i vesten

Videoen viser at han blir sparket mens han ligger på bakken, blodig og alvorlig skadet.

Siviliserte mennesker i 2010 hevner ikke på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det. Men jeg lurer på hva motivet ev. skulle være for Vampen å drive propaganda?

Det burde vel være opplagt. Hun er samboer med en fyr som står 100% på opprørernes side. Og hun er så hjernevasket at hun tror 100% på løgnene til denne fyren.

Verre er det at hun presenterer disse løgnene som fakta på KG.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framtiden i Libya blir spennende nå. Det er store ressurser og mulighetene for handlel av olje og gass er jo enorme. Dette vil nok det libyske folket tjene på. Jeg håper bare at de husker hvem vennene deres er når de nye kontraktene skal lages. Vi som har brukt mye penger på å hjelpe med frigjøringen av det libyske folket, bør få gode avtaler.

Vesten var en gang venner med Gaddafi.....

Og du husker sikkert hvor lett vesten snur seg fra og være venner til og bombadere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vel være opplagt. Hun er samboer med en fyr som står 100% på opprørernes side. Og hun er så hjernevasket at hun tror 100% på løgnene til denne fyren.

Verre er det at hun presenterer disse løgnene som fakta på KG.

Siden du sikkert ikke kjenner mannen hennes; hvordan vet du at han lyver?

Lurer litt på det...

Og la oss for moro skyld ta utgangspunkt i at han snakker sant; hvilken side synes du det er mest naturlig at han skulle stå på?

Hvorfor ville noen som helst, og såpass mange, gjort denne typen opprør om de hadde det så bra som enkelte vil ha det til..? Akkurat den er langt over min fatte-evne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoen viser at han blir sparket mens han ligger på bakken, blodig og alvorlig skadet.

Siviliserte mennesker i 2010 hevner ikke på denne måten.

Nå er det faktisk ganske kaotisk hva som skjedde under pågripelsen og det verserer flere historier

Men det som blir spennende nå er veien videre for Libya. Vil det komme islamske regjeringer som er enda mere konservativt en Gaddafi regimet var eller vil det bli demokrati og ikke borgekrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg skjønner ikke greia med å drepe barna hans.. apekatter

Barna som har blitt drept er strengt tatt ikke bare barna hans, men ledende militærfolk. Khamis og Mutassim har vært leder for noen av de sterkeste og mest hensynsløse brigadene i det libyske militæret. Dette er folk som har vært personlig involvert i flere av de mest blodige og stygge hendelsene siden februar. Om noen er legitime mål, så er det disse. Andre barn, som Mohammed som ble fanget en kort periode når Tripoli fallt, er kanskje ikke spesielt sympatisk, men har ikke blod på henda. Han ble satt i husarrest(som han rømte fra), ikke drept eller forsøkt drept. Men så overga han seg også uten kamp. Jeg er ikke like sikker på om militærmannen Mutassim har gjort det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk ganske kaotisk hva som skjedde under pågripelsen og det verserer flere historier

Men det som blir spennende nå er veien videre for Libya. Vil det komme islamske regjeringer som er enda mere konservativt en Gaddafi regimet var eller vil det bli demokrati og ikke borgekrig

Ja, det blir veldig spennende å følge med på hva som skjer videre i Libya. Jeg håper inderlig at det går bra for folket i Libya. Men jeg er ikke optimistisk.

Det er vel også en del konflikter internt blant opprørerne. Blant annet mellom islamister og de som ønsker demokrati. Får håpe de sekulære vinner den kampen. Dette er en kamp som allerede har blitt ganske blodig, og nå som de ikke lenger har en felles fiende frykter jeg at denne konflikten vil forverre seg.

Jeg bekymrer meg også for hvordan de som støttet Gaddafi vil bli behandlet av opprørerne. Forøvrig vil det trolig være mye frustrasjon blant store deler av folket. De fleste i Libya har lidd store tap det siste halve året. Mange har det nok verre nå enn de hadde det før opprøret startet i februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna som har blitt drept er strengt tatt ikke bare barna hans, men ledende militærfolk. Khamis og Mutassim har vært leder for noen av de sterkeste og mest hensynsløse brigadene i det libyske militæret. Dette er folk som har vært personlig involvert i flere av de mest blodige og stygge hendelsene siden februar. Om noen er legitime mål, så er det disse. Andre barn, som Mohammed som ble fanget en kort periode når Tripoli fallt, er kanskje ikke spesielt sympatisk, men har ikke blod på henda. Han ble satt i husarrest(som han rømte fra), ikke drept eller forsøkt drept. Men så overga han seg også uten kamp. Jeg er ikke like sikker på om militærmannen Mutassim har gjort det samme.

Gaddafis små barnebarn har også blitt drept. Da Nato tidligere bombet hjemmet til en av Gaddafis sønner. Mange små barn har blitt drept i denne krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser de villmennene som løper/kjører rundt i gatene og skyter vilt rundt seg uten mål og mening, begynner jeg å lure på hvordan det nye styret vil bli.

De hadde nå sjansen til å vise at de var bedre enn Gadaffi og hans gjeng. Hva gjør de? Jo, de dreper ham med kaldt blod til tross for at han er skadet, maltrakterer ham og sleper ham gjennom gatene.

Er dette de menneskene som skal ta over, og gjøre det så mye bedre?

Det er strengt tatt ikke styret, eller de som er aktuelle som ledelse i landet, som har gjort dette. NTC har gitt klar beskjed om at de ikke vil ha noe av hevnangrep. De som har gjort dette er en gruppe opprørere, muligens fra Misrata, som har vært vanskelig for ledelse å få kontroll på fordi de er såpass preget av det de har opplevd de siste månedene. Opprørerne fra Misrata er dyktige på en side, de var dypt involvert i Tripolis fall. Men Misrata er den byen i Libya som har opplevd størst tap, så de har også vært mer tilbøylige til å søke hevn på de som på en eller annen måte er ansvarlig for angrepe på Misrata. Å samle og få kontroll på disse i tiden fremover blir hovedoppgaven til NTC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vel være opplagt. Hun er samboer med en fyr som står 100% på opprørernes side. Og hun er så hjernevasket at hun tror 100% på løgnene til denne fyren.

Verre er det at hun presenterer disse løgnene som fakta på KG.

Hvordan i all verden vet du at det er løgner? Og hva i all vide verden skulle jeg/han vinne på å lyve? Hva er er det vi oppnår? Eller må det bare være løgn fordi det rett og slett ikke passer med dine oppfatninger, og du selvfølgelig vet mer enn en libyer om Libya?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muhammar ledet Libya mot mer avhengighet. Nå vil vi se mer avhengighet av vesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå viser bildene og videoene at han ble tatt i livet, men ble henrettet i kaldt blod. Disse apene skal lage demokrati, lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest annen gjest

Hvordan i all verden vet du at det er løgner? Og hva i all vide verden skulle jeg/han vinne på å lyve? Hva er er det vi oppnår? Eller må det bare være løgn fordi det rett og slett ikke passer med dine oppfatninger, og du selvfølgelig vet mer enn en libyer om Libya?

Dere har ihvertfall ikke et balansert syn på denne konflikten. Og det er naturlig siden din samboer er involvert på opprørernes side. Man kan ikke forvente at dere skal klare å se denne konflikten fra flere sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Video viser at han var i livet da han ble tatt. Senere med en kule i panna. Tyder ikke det rimelig sikkert på en likvidering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Video viser at han var i livet da han ble tatt. Senere med en kule i panna. Tyder ikke det rimelig sikkert på en likvidering?

Sorry, mente tinningen, ikke panna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi kan jo på en måte være glade for at vi ikke kan se videoer og bilder av alle henrettelser, tortur, overgrep og undertrykkelse som har skjedd i Libya under Gadaffi, det hadde blitt for overveldende og jævlig. Jeg synes vi skal ha dette i bakhodet når vi opprøres moralsk av de siste bildene av Gadaffi. At dette ikke er noe verre.

Samtidig synes jeg det er utrolig synd at det skjedde på denne måten. Det svekker tilliten til opprørerene, ingen kan etter disse bildene tro at disse kan stå for demokrati og frihet. Jeg synes ikke man skal unnskylde den barbariske handlingen som en forståelig hevnaksjon. Jeg tror ikke (håper ikke) alle libyere ønsket at det skulle skje på denne måten, og jeg tviler på at de som gjorde det handlet i personlig hevn. Unge menn som får smaken på blod og som ruser seg på vold finner man i alle samfunn. Det som er viktig er å ikke la disse villmennene sette agendaen, få for mye makt og ta kontrollen.

Uten sammenligning forøvrig: Da en lynsjemobb stod utenfor tinguset for å ta gjerningsmannen etter 22. juli-angrepene, tror jeg de fleste var glade for at gjerningsmannen ble beskyttet fra disse og heller skulle få sin straff i fengsel der han kan sitte og tenke over sine handlinger resten av livet. Jeg tror heller ikke denne lynsjemobben bestod av pårørende eller mennesker som var direkte berørt av tragedien, men folk som generelt er aggressive og er interessert i kaos og vold.

Men nå spekulerer jeg vilt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sikkert ikke kjenner mannen hennes; hvordan vet du at han lyver?

Lurer litt på det...

Og la oss for moro skyld ta utgangspunkt i at han snakker sant; hvilken side synes du det er mest naturlig at han skulle stå på?

Hvorfor ville noen som helst, og såpass mange, gjort denne typen opprør om de hadde det så bra som enkelte vil ha det til..? Akkurat den er langt over min fatte-evne...

Dette er et veldig godt poeng, som jeg har prøvd å nevne flere ganger. ;) Det er nemlig fullstendig irrasjonelt at libyerne skulle gå slåss på denne måten om de hadde det så flott som noen her påstår. De har lidd store tap, både sivile og opprørere. Vi kan nesten ikke ringe svigers uten å høre om 3 nye som er drept. Det strider i mot både logikk og menneskets natur å risikere livet på den måten uten grunn. De har holdt det gående siden februar nå. De har bostavelig talt dødd i gatene og noen byer er mer eller mindre ødelagt. Hvorfor? Fordi livskvaliteten i Libya er enestående og flott? I think not. Dette er mennesker som har kommet dit at de heller vil risikere å dø enn å fortsette på den måten de har levd. We win or we die.

En annen ting er at dette opprøret aldri hadde blitt så stort om det var så mange som støttet Gaddafi som noen her påstår. Det har vært tilløp til opprør i Libya før. De har blitt slått ned og knust raskt og effektivt. Årsaken er at disse opprørene ikke klarte å mobilisere stor støtte i folket. Folk flest har ikke ønsket å ta en del av det, av forskjellige årsaker, så opprørerne har blitt en liten sårbar og utsatt gruppe som det har vært lett for regimet å ta seg av. Den andre årsaken er at opprørene har holdt seg i øst. Libya er et digert land geografisk sett, med vanskelig terreng og mye ørken. Opprørere i øst, verken nå eller tidligere, har hatt sjanse til å ta hele Libya alene. Turen fra Benghazi til Tripoli er lang, noe man også ser av at mange av opprørerne som startet dette i øst ikke har vært lenger vest enn Brega. Opprørerne består i dag av grupper fra forskjellige byer og områder. Dette kommer av at lokalbefolkningen i byer fra øst til vest har stått for mange av kampene i sin by. Misrata ble f. eks ikke frigjort av store styrker fra Benghazi. De som har gjort hovedoppgaven i Misrata er Misratas egne innbyggere. Når de vant byen dro de til Tripoli og samarbeidet med tripolitanske opprøre i deres kamp. Man har vært 100% avhengig av at folk i vest skal reise seg og ta opp kampen der. Det har ikke skjedd tidligere, men det skjedde nå. Og det at opprørerne ikke er en styrke fra Benghazi, men lokale innbyggere fra mange byer, gir dem mye støtte i folket. Det gjør at store deler av Libyss befolkning kjenner en eller flere som slåss på opprørernes side. Det er selvfølgelig mye enklere å støtte enn en ukjent gjeng fra en by langt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ihvertfall ikke et balansert syn på denne konflikten. Og det er naturlig siden din samboer er involvert på opprørernes side. Man kan ikke forvente at dere skal klare å se denne konflikten fra flere sider.

Jeg kan ikke se at Vampen har støttet hvordan Gadaffi ble tatt noe sted. Hun sier jo selv at hun skulle ønske det skjedde på en annen måte.

Endret av JollyJolly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at dette opprøret aldri hadde blitt så stort om det var så mange som støttet Gaddafi som noen her påstår. Det har vært tilløp til opprør i Libya før. De har blitt slått ned og knust raskt og effektivt. Årsaken er at disse opprørene ikke klarte å mobilisere stor støtte i folket. Folk flest har ikke ønsket å ta en del av det, av forskjellige årsaker, så opprørerne har blitt en liten sårbar og utsatt gruppe som det har vært lett for regimet å ta seg av. Den andre årsaken er at opprørene har holdt seg i øst. Libya er et digert land geografisk sett, med vanskelig terreng og mye ørken. Opprørere i øst, verken nå eller tidligere, har hatt sjanse til å ta hele Libya alene.

Grunnen til at opprørerne klarte å ta makten denne gangen var vel kun fordi Natos bombefly banet veien for dem.

Og det er kanskje ikke så rart at en del folk etterhvert gikk over til opprørerne. Med bombehjelpen fra Nato ble jo opprørernes side den sterkeste siden. Folk hadde trolig ikke noe valg hvis de ønsket og redde sitt eget liv og deres families liv. Vi har jo at opprørerne ikke har vist nåde mot dem som støttet Gaddafi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...