Gå til innhold

Muammar Gaddafi drept i Nato-angrep!


Gjest henriett3

Anbefalte innlegg

Gjest henriett3

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/libya/artikkel.php?artid=10022674

Al-Jazeera: - Muammar Gaddafi drept i Nato-angrep

Rykteflom etter påstand om at Muammar Gaddafi er pågrepet ** Nato bekrefter angrep mot Gaddafi-konvoi

Det er full ryktestorm etter at det libyske overgangsrådet meldte at Muammar Gaddafi var pågrepet i en Nato-støttet aksjon.

Gaddafi og hans nærmeste medarbeidere skal ha forsøkt å flykte fra hans fødeby Sirte. Konvoien skal ha blitt angrepet to ganger av Nato-styrker. I det andre angrepet ble konvoien truffet, og Gaddafi skal ha blitt alvorlig skadet.

Kort tid senere, klokken 13.50, meldte Al-Jazeera at Gaddafi skal ha omkommet av skadene han har pådratt seg.

Ved 14.30-tiden bekreftet Nato at de har angrepet en konvoi med Gaddafi-tilhengere.

DENNE ARTIKKELEN OPPDATERES! TRYKK F5! (vg imponerer med sine datakunnskaper :lur:)

Også Reuters melder at overgangsrådet melder at Gaddafi har omkommet av skadene fra angrepet. Gaddafis kropp skal ha blitt fraktet til et sikkert sted.

For øyeblikket verserer det masse rykter, og ingenting er så langt bekreftet. Det er heller ikke blitt publisert bilder av Gaddafi i fangenskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er litt pinlig, men jeg lurer på hvorfor folk misliker Gaddafi? Forstår at han har styrt med en jernhånd og blitt upopulær da det lybiske folk ønsker demokrati(?). HVA ER EGENTLIG GRUNNEN TIL AT FOLK IKKE LIKER HAN??? Googlet det, fant ikke noe relevant. And I need to know

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange årsaker anonynmbruker.

Libya er oljeeksportør. I libya kan 99% av befolkningen lese og skrive, og det fantes ikke sult i libya. Libya er ikke avhengige av verdensbanken slik som alle de andre afrikanske landene og libya var det eneste landet i afrika totalt uavhengig vesten.

Gadaffi ønsket å samle afrika til en union og la afrika frigjøre seg fra imperialismen fra eu og usa.

Så det var mange årsaker til dette her, og hva ødelegger selvtillitten til vesten mer enn at de ikke kan kontrollere alle verdens oljeforsyninger?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Svaret ditt påpeker en av grunnene til at vestlige land gikk til krig. Men hva er grunnen til at folket i Libya ikke likte sin egen leder?? Ønsket de ikke en slik union, eller var de bare lei hans måte å styre på?

Noen som har tanker rundt mulig politisk utvikling i Libya nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Svaret ditt påpeker en av grunnene til at vestlige land gikk til krig. Men hva er grunnen til at folket i Libya ikke likte sin egen leder?? Ønsket de ikke en slik union, eller var de bare lei hans måte å styre på?

Noen som har tanker rundt mulig politisk utvikling i Libya nå?

Fordi det manglet frihet for folket, Gaddafi og hans soldater styrte folket med frykt. Folk ble kastet i fengsel uten demokratisk rettergang. Gaddafi tillot ingen oppesjonelle politiske parti. Om han var en klovn for oss i vstlige land, var han en tyrann for eget folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det manglet frihet for folket, Gaddafi og hans soldater styrte folket med frykt. Folk ble kastet i fengsel uten demokratisk rettergang. Gaddafi tillot ingen oppesjonelle politiske parti. Om han var en klovn for oss i vstlige land, var han en tyrann for eget folk.

Disse trekkene minner i stor grad om Hitler. Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oberst gadaffi var en populær leder. Dere snakker om demokrati. Gadaffi avskaffet monarkiet i libya,- og innførte sosialisme og skapte et folkerepublikk i stedet.

Er monarkiet hvor man arver rettigheter og blir statsleder ved arv noe mer demokratisk? I Libyas tilfelle var det nevøen til kongen som skulle innsettes.

Gadaffi gjorde etter min mening akkurat det samme som robertspierre gjorde for frankrike i 1789. Han la grunnlaget for parlamentarismen og avskaffet adalen. Nå ble jo robertspierre giljotinert som takk for innsatsen for å skape mer demokrati her i verden, - men hvem har sagt at verden er rettferdig? Takket være den handlingen til robertspierre og den franske revolusjon har vi parlamentarisme på stortinget den dag i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Svaret ditt påpeker en av grunnene til at vestlige land gikk til krig. Men hva er grunnen til at folket i Libya ikke likte sin egen leder?? Ønsket de ikke en slik union, eller var de bare lei hans måte å styre på?

Noen som har tanker rundt mulig politisk utvikling i Libya nå?

Det var ikke slik at alle i Libya ønsket å fjerne Gaddafi. De aller fleste i Libya hadde det bedre før februar i år, da denne krigen startet. Som tidligere nevnt var det ikke så ille i Libya. Men enkelte stammer fra øst, særlig i Benghazi, som er tilholdssted for de fleste ekstreme islamistene i Libya, har lenge ønsket å fjerne Gaddafi. Gaddafi prøvde å bekjempen islamistene. Han samarbeidet også bra med vesten for å bekjempe al-Qaida. Tidlegere, under Kong Idris, ble forøvrig øst prioritert fremfor vest. Under Gaddafi var det motsatt. Kort opprummert er det altså særlig enkelte stammer i øst som har ført denne krigen mot Gaddafi og mot folket i vest. Med god hjelp fra noen få krigskåte Nato land, blant annet Norge. Siden Norge er på lag med de som ønsket å fjerne Gaddafi får vi nesten utelukkende presentert saken fra opprørerne side. Sannheten har likevel fått plass i noen medier, og den viser at opprørerne dreper, torturerer, plyndrer og ødelegger. Det som har skjedd i Libya det siste halve året er forferdelig tragisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tanker rundt mulig politisk utvikling i Libya nå?

Jeg tror Libya står overfor enorme utfordringer. Jeg tror mange vil savne tiden med Gaddafi som Libyas leder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har VG bilde av et lik? På forsiden?

Det er et lik, ikke sant?

I så fall, burde vg skamme seg. Tenk om noen unger ser det.

Hadde fått mareritt av de bildene hvis jeg så de da jeg var liten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt blandet info her. BBC sier f. eks. at utdanningsnivået var veldig dårlig sammenlignet med naboland?, har lest det motsatte andre plasser. De snakker også om et helsevesen som er krøplet.

Kan noen kommentere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Svaret ditt påpeker en av grunnene til at vestlige land gikk til krig. Men hva er grunnen til at folket i Libya ikke likte sin egen leder?? Ønsket de ikke en slik union, eller var de bare lei hans måte å styre på?

Noen som har tanker rundt mulig politisk utvikling i Libya nå?

Lista er lang som et vondt år! Hvor vil du begynne?

Jeg håper Jalil og NTC klarer å stabilisere situasjonen og at man på sikt får på plass demokratiske valg. Jalil er en drivende dyktig mann, så jeg håper han blir sittende i denne kritiske fasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får litt blandet info her. BBC sier f. eks. at utdanningsnivået var veldig dårlig sammenlignet med naboland?, har lest det motsatte andre plasser. De snakker også om et helsevesen som er krøplet.

Kan noen kommentere?

Det positive er at både utdanning og helsevesen har vært gratis. Det negative er at kvaliteten på begge deler har vært elendig de siste åra. Mange libyere har dratt til Tunisia for å få legehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke slik at alle i Libya ønsket å fjerne Gaddafi. De aller fleste i Libya hadde det bedre før februar i år, da denne krigen startet. Som tidligere nevnt var det ikke så ille i Libya. Men enkelte stammer fra øst, særlig i Benghazi, som er tilholdssted for de fleste ekstreme islamistene i Libya, har lenge ønsket å fjerne Gaddafi. Gaddafi prøvde å bekjempen islamistene. Han samarbeidet også bra med vesten for å bekjempe al-Qaida. Tidlegere, under Kong Idris, ble forøvrig øst prioritert fremfor vest. Under Gaddafi var det motsatt. Kort opprummert er det altså særlig enkelte stammer i øst som har ført denne krigen mot Gaddafi og mot folket i vest. Med god hjelp fra noen få krigskåte Nato land, blant annet Norge. Siden Norge er på lag med de som ønsket å fjerne Gaddafi får vi nesten utelukkende presentert saken fra opprørerne side. Sannheten har likevel fått plass i noen medier, og den viser at opprørerne dreper, torturerer, plyndrer og ødelegger. Det som har skjedd i Libya det siste halve året er forferdelig tragisk.

Hehe, jah.. dette var jaggu masse rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at dette er NATO. På bildene ser det ut til å være skuddskader. På nett er forøvrig en navngitt 18 åring angitt som skyteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 år gamle Mohammed El Bibi skal i følge libyske kilder være Gaddafis banemann. Gjett 3 ganger hvem som er Libyas man of the hour i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig ikke bare Gaddafi som har fallt i dag, så godt som alle de viktigste Gaddafi-folka har fallt i dag. Senussi (sjefen til det notoriske sikkerhetspolitiet og en av Gaddafis nærmeste) er død, talsmann Moussa Ibrahim skal være arrestert, sønnen Muttasim (en av de verste avkommene) skal være fanget og/eller død. Man er også ganske sikre på hvor sønnen Saif befinner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har dukket opp flere filmer som viser Gaddafis siste minutter. Jeg tror vi kan si med 100% sikkerhet at Gaddafi IKKE ble drept i et NATO-angrep. Han ble skutt. Det nærmeste man kommer NATO er at NATO angrep i Sirte kan ha truet Gaddafis folk ut av gjemmestedet sitt, hvor de ble fanget av opprørere. Jeg begynner å lure litt på om de som fanget ham bla bestod av opprørere fra Misrata, som er den byen som har hatt de hardeste kampene og største tapene siden februar. Om det var nettopp opprørere fra Misrata som fant ham, så er det ikke akkurat sjokkerende at han ble drept..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har dukket opp flere filmer som viser Gaddafis siste minutter. Jeg tror vi kan si med 100% sikkerhet at Gaddafi IKKE ble drept i et NATO-angrep. Han ble skutt. Det nærmeste man kommer NATO er at NATO angrep i Sirte kan ha truet Gaddafis folk ut av gjemmestedet sitt, hvor de ble fanget av opprørere. Jeg begynner å lure litt på om de som fanget ham bla bestod av opprørere fra Misrata, som er den byen som har hatt de hardeste kampene og største tapene siden februar. Om det var nettopp opprørere fra Misrata som fant ham, så er det ikke akkurat sjokkerende at han ble drept..

Hva mener du om drapet på Gaddafi? Tar du avstand fra det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...