Gå til innhold

Muammar Gaddafi drept i Nato-angrep!


Gjest henriett3

Anbefalte innlegg

Jeg syntes ikke man skal dømme dem nord og ned på grunn av dette, til tross for at jeg heller ikke er fan av bildene. Det er enkelt å sitte her i Norge å mene at bildene er uverdige. Det er noe helt annet å stå ansikt til ansikt med den som er ansvarlig for drap, tortur og uendelige lidelser gjennom 42 år. De opprørerne som har vært vanskeligst å kontrollere de siste månedene er opprørere fra Misrata. Jeg liker ikke alt de har gjort, men samtidig så vet jeg at det folk fra Misrata opplevde i flere måneder fra februar 2011 er beyond det de fleste kan forestille seg. De har blitt systematisk angrepet av Gaddafi sønnenes brigader i lang tid. De har vært uten vann, strøm, mat og tunge våpen har stått utenfor byen og skutt mot den. Av alle byene i Libya er Misrata den byen som har lidd størst tap. Hevn er ikke en vakker eller verdig følelse, men jeg kan fortsatt forstå behovet for hevn.

Hvordan tror du det libyske folket som har sett opprørerne drepe deres kjære, og ødelegge deres hjem deres byer og deres land, føler det nå? Har du forståelse for deres handlinger hvis de ønsker å hevne seg på opprørerne i Misrata?

Linken under viser bilder fra Sirte etter opprørernes brutale angrep på byen. Byen er totalt ødelagt. Tenk hvor mange liv som har gått tapt her.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2049108/Libya-wars-stand-Sirte-Pictures-city-shelled-smithereens.html#ixzz1anmh7lSl

Jeg tror ikke at noen som ikke er hjernevasket fortsatt kan forsvare opprørerne i Libya.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne historien tror jeg ikke på i det hele tatt. Jeg sier ikke at du lyver, Vampen, men jeg er 100% sikker på at samboeren din lyver. Det virker som om du, Vampen, er ei velig godtroende og naiv jente som tror på absolutt alle de løgnene som samboeren din forteller deg - altså ei typisk norsk jente.

Ja, hvordan kan du vite det 100% sikkert? Jeg vet samboeren min snakker sant, i motsetning til deg kjenner jeg ham. Jeg ser de fysiske skadene, som en ankel som er helt ødelagt. Jeg har vært med ham til utallige norske leger og hørt deres dom. Jeg se merkene etter strøm på kroppen hans. Jeg ser arr og merker, under beina, på skuldrene og armene. Jeg ligger ved siden av ham når han skjærer tenner, skriker, svetter og snakker i søvne. Jeg er med ham til behandling hos fagpersonell og hører hva de sier om de psykiske ettervirkningene av det han har opplevd. Jeg ser også at tingene han har fortalt bli bevist gang på gang. Når Tripoli fallt for litt siden, så kom det en video fra Abu Salim fengsel. Det er vel første gang det har kommet ut en video som er filmet i Buslim. Jeg trengte egentlig ikke å se den, for jeg visste i detaljer hvordan det så ut, uten noen gang ha vært der. Størrelsen på døra, avstanden opp til taket, størrelsen på cellene, madrassene og fillene de sov på. Jeg har sett mennesker jeg aldri har snakket med, men hørt navnet på i flere år, dukke opp på tv og fortelle det samme som min samboer har sagt i mange år. Jeg har brukt utallige timer på å google det han sier, bare for å oppdage gang på gang at det stemmer. Små detaljer, som navn på cellekameratene hans som plutselig dukker opp. Jeg har hilst på de samme menneskene i ettertid, når han har ringt dem. Jeg har visst hva som skjer ved fronten, fordi min samboer har bekjente fra sin tid i fengsel der, og har ringt direkte. Jeg har hørt svigerfar gråte i telefonen, fordi han ikke kommer seg over at han trodde sønnen hans var død. Sivgerfar kom nemlig gående når de arresterte ham, og det han så var sønnen sin bli kastet ut av et vindu i 4. etasje. Jeg har hjulpet min samboer med å ringe rundt, når familiemdlemmer har blitt arrestert uten grunn. Jeg har hatt utsendinger fra norske myndigheter på døra de siste månedene, som har vært bekymret for vår sikkerhet. Jeg har også sett papirer fra den libyske staten som bekrefter det min samboer forteller. Før alt dette skjedde var nemlig Saif i gang med et opplegg hvor han skulle betale erstatning til tidligere fanger som hadde opplevd tortur. Min samboer var en av dem, så vi fikk papirer fra regimet hit som skulle underskrives. For å få offisielt stempel på dem her måtte vi få de oversatt, så politiet visste hva i all verden de skulle stemple og skrive under på. Det som stod der var en oppsummering av alt som hadde skjedd med ham, inkludert det med likene. Vet du hvor det kom fra? Advokaten hans, i Libya, hadde hentet ut info fra regimets og fengslenes egne arkiver. Det var altså aldri noe spørsmål om det var korrekt. Spørsmålet var hvor stor erstatning han skulle få. Det fant de ikke ut før opprøret brøt ut i februar. Dessverre. Og helt til slutt, jeg har vært sammen med min samboer i noen år nå. Detaljene i det han har opplevd fikk jeg vite for mindre enn 1 år siden, fordi han i forbindelse med behandling måtte skrive det ned. Han fortalte, jeg skrev. Og fikk sjokk. Jeg visste at han hadde opplevd mye jævlig, men mengden og brutaliteten slo meg mer eller mindre i bakken. Så det var en lur plan, han skulle lure meg, derfor nevnte han ikke alt dette en gang, før en fagperson ga ham i oppgave å skrive det ned. Snedig.

Men som sagt, jeg er naiv, og du, som aldri har møtt min samboer, du vet hva som er sant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegget ditt Vampen! Det er en sterk og grusom historie, det du forteller. Og det er mange slike historier fra Libya, det er jeg sikker på.

Nå kjenner ikke jeg Libya godt, men det jeg kjenner er fra den andre siden, hadde familie som bodde der en stund, og det vi så var et land der folk flest tilsynelatende hadde det bedre enn i andre nordafrikanske land. Men det var selvfølgelig masse rart, som at man ikke kunne si navnet HANS høyt, at man ikke kunne samles i større grupper og sånt. Jeg tror han har vært en jævlig fyr og at det har skjedd mye jævlig, absolutt. Og jeg kan også skjønne at det bygger seg opp et hat som kan få en til å gjøre vanvittige ting.

Men å se disse unge mennene juble og skyte rundt seg, plage en døende mann som tigger om nåde og vansire liket etterpå ved å trekke det gjennom gatene, reagerer jeg sterkt på. Jeg får en følelse av at disse unge mennene er en voldelig mobb ruset på makt og våpen, ikke mennesker som sloss for demokrati og frihet.

Jag tar muligens helt feil. Og jeg ble glad for å lese det du Vampen skrev om det som var bra i Libya den siste tiden, med ro og lite plyndring osv.

Jeg håper, håper du har rett, og at Libya kan reise seg og bli et land der flest mulig kan ha det bra.

Og at det går bra med samboeren din, Vampen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist/grusomt at det legges ut videoer og bilder sånn som dette. Uansett hvem det er og hva vedkommende har gjort.

Nå har ikke jeg satt meg inn i hva Gaddafi har gjort men jeg får vondt i sjela mi. Ikke vil jeg ha stygge bilder av døde, blodige mennesker i hodet mitt heller.. Herregud..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gjesten og superbad som er vanvittig skråsikre og som betviler Vampens historie kan fortelle litt om seg selv og hvordan de har en sånn enorm kunnskap om det som skjer i Libya, det ville vært interessant å vite.

Er dere kanskje libyere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tror du det libyske folket som har sett opprørerne drepe deres kjære, og ødelegge deres hjem deres byer og deres land, føler det nå? Har du forståelse for deres handlinger hvis de ønsker å hevne seg på opprørerne i Misrata?

Linken under viser bilder fra Sirte etter opprørernes brutale angrep på byen. Byen er totalt ødelagt. Tenk hvor mange liv som har gått tapt her.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2049108/Libya-wars-stand-Sirte-Pictures-city-shelled-smithereens.html#ixzz1anmh7lSl

Jeg tror ikke at noen som ikke er hjernevasket fortsatt kan forsvare opprørerne i Libya.

Har du sett Misrata? Misrata opplevde det samme som Sirte. Forskjellen er at mens Sirte fikk det i noen uker, så fikk Misrata det i flere måneder. Og tror du virkelig opprørerne har slåss alene i Sirte? Opprørerne har lidd enorme tap i kampen om Sirte, fordi Gaddafis folk har slåss som gale. Og nok en forskjell, mens folket i Misrata var fullstendig underlegne mtp på våpen og erfaring, så var kampen om Sirte jevnere mtp de som stod utenfor og de som stod inni byen. Hvordan Sirte stiller seg får vi se i tiden fremover. Det er en spesiell by, visste du at vanlige libyere ikke engang har hatt adgang dit? Fordi det er hovedsetet til Gaddafa-klanen? Veldig mange av de som har utført faenskap for regimet kommer fra, tatataaaa, Sirte.

Og folket som har sett opprørerne drepe sine kjære og ødelegge husene deres? Jadda. Opprørerne kommer fra stort sett hele landet. Det gir dem også stor støtte i folket. Jeg kjenner svært få, om noen, libyere som ikke har familie som er medlem av opprørerne. Selv nordmenn jeg har fått kontakt med i debatter som dette, med bånd til Libya, har sine kjære og kjente blant opprørerne. Det er svært få familier som ikke har familiemedlemmer eller kjente blant opprørerne. Hvem tror du disse familiene støtter? Gaddafis leiesoldater eller sine egne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes gjesten og superbad som er vanvittig skråsikre og som betviler Vampens historie kan fortelle litt om seg selv og hvordan de har en sånn enorm kunnskap om det som skjer i Libya, det ville vært interessant å vite.

Er dere kanskje libyere?

Jeg har ikke vært "vanvittig skråsikker" noe sted i denne tråden. Dersom du faktisk hadde lest innleggene mine hadde du sett det, og også funnet svar på spørsmålet ditt om hvor kunnskapen min om Libya kommer fra. Det er det saken dreier seg om: Vampens tåredryppende fortellinger om tortur(opplysninger vi IKKE kan være sikre på) versus fakta(opplysninger vi KAN være sikre på).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegget ditt Vampen! Det er en sterk og grusom historie, det du forteller. Og det er mange slike historier fra Libya, det er jeg sikker på.

Nå kjenner ikke jeg Libya godt, men det jeg kjenner er fra den andre siden, hadde familie som bodde der en stund, og det vi så var et land der folk flest tilsynelatende hadde det bedre enn i andre nordafrikanske land. Men det var selvfølgelig masse rart, som at man ikke kunne si navnet HANS høyt, at man ikke kunne samles i større grupper og sånt. Jeg tror han har vært en jævlig fyr og at det har skjedd mye jævlig, absolutt. Og jeg kan også skjønne at det bygger seg opp et hat som kan få en til å gjøre vanvittige ting.

Men å se disse unge mennene juble og skyte rundt seg, plage en døende mann som tigger om nåde og vansire liket etterpå ved å trekke det gjennom gatene, reagerer jeg sterkt på. Jeg får en følelse av at disse unge mennene er en voldelig mobb ruset på makt og våpen, ikke mennesker som sloss for demokrati og frihet.

Jag tar muligens helt feil. Og jeg ble glad for å lese det du Vampen skrev om det som var bra i Libya den siste tiden, med ro og lite plyndring osv.

Jeg håper, håper du har rett, og at Libya kan reise seg og bli et land der flest mulig kan ha det bra.

Og at det går bra med samboeren din, Vampen.

Jeg er helt enig i at bildene er stygge. Det er ikke hyggelig og verken jeg, eller min samboer, opplever glede av å se dem. Men som sagt, samtidig så forstår jeg det. Om du hadde sett filmer av hva som har skjedd med alle Gaddafis ofre, så tror jeg du hadde fått minst like vondt. Gaddafi har ikke gitt den nåden han selv tryglet om. En sak som har surret og gått i flere år nå, både i medier og libyske rettssaler, er Abu Salim massakren i 1996. Ca 1200 fanger ble myrdet inne i fengslet i løpet av noen få timer. Deres forbrytelse var å kreve bedre forhold i fengslet. Regimet har tilstått at det har skjedd, men familiene har allikevel ikke fått verken en forklaring på hva som skjedde eller kroppene til sin kjære. Til tross for en dom i deres favør i libysk rett. Dette opprøret startet faktisk fordi rundt 200 mennesker protestrte i gatene fordi advokaten til de pårørende fra Buslim ble arrestert som en følge av en bølge av massedemonstrasjoner av folk som advokater, journalister, forfattere, dommere ect., i et forsøk på å unngå at opprøret i Egypt skulle spre seg. 1200 mennesker. De fikk ingen nåde. Jeg har en gang publisert en liste over Gaddafis forbrytelser. Den er lang som et vondt år. Den inkluderer alt fra internasjonal terrorisme, til eksil-libyere myrdet i utlandet, til støtte av noen av de styggeste massakrene og krigene i verden (Serbia er et eksempel), til navngitte personer som har blitt henrettet, forsvunnet, torurert til døde eller drept. Ingen av disse fikk noen nåde. I en periode drev f. eks regimet og henrettet studenter, som var "mistenkt for politisk aktivitet". De ble hengt utenfor universitetet, med andre studenter og lærere som ble tvunget til å se på. Gaddafi ble i sin tid svært kjent for å henge folk på fortballstadioner. Flere av disse ble sendt på tv, og familiene ble tvunget til å se på. I motsetning til hva noen ser ut til å tro, så er ikke dette nye saker som plutselig dukker opp nå for å få Gaddafi til å se slem ut. Dette er gamle saker som i sin tid fikk overskrifter over hele verden. Men folk har kort hukommelse, og de siste årene har Gaddafi gått fra å være midtøstens gale hund, til å bli en klovn. Noe som har ført til at folk har glemt mange av de tingene han har gjort. Han har ikke gitt noen nåde. Mennesker som ikke har gjort noe annet enn å tenke selv, etterlyse demokrati, forsøke å etbalere politiske partier.. I en fase av opprøret så vi den gamle Gaddafi. Når opprørerne tok Benghazi holdt Gaddafi en tale på tv. Han kalte dem rotter og truet med å jakte dem ned. Zenga zenga, dar dar, beit beit. Gate for gate, hus for hus, rom for rom. Gaddafi selv har vært fullstendig nådeløs i 42 år. Han har ikke hatt noen skrupler eller grenser for hva han er villig til å utsette folk for. Taktikken, årsaken til at han har sittet så lenge, er at de har sørget for å knuse enhver form for motstand fullstendig. På den måten har folk vært for redde til å lage mye oppstyr. Effektivt, men ikke særlig greit. Da blir spørsmålet, har denne mannen fortjent nåde? Jeg er enig i at det beste hadde vært om opprørerne hadde klart å heve seg over ham, vise at de er bedre. Men samtidig, så forstår jeg at det var vanskelig. Når mannen som har kontrollert alle aspekter ved livet ditt i 42 år, uten å vise noen noe form for nåde til noen, plutselig står foran deg. Jeg hadde gjerne sett at de ga ham nåde, men jeg syntes helt ærlig talt ikke at han har fortjent det.

Familien din som har bodd i Libya, er de libyere? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har hatt en lengre samtale med en av de ekspertene norsk media har brukt mye om nettopp dette. Det denne eksperten sa er at det egentlig ikke finnes noen eksperter på Libya, fordi landet har vært så lukket at det praktisk talt har vært umulig å få ut info. Om man først har fått komme inn, så har de ikke fått frihet til å innhente den infoen de trenger. Regimet har styrt hva de skal se. Det er det samme med journalistene som har vært i Tripoli siden mars. De fikk ikke bevege seg fritt rundt. For mange utenlandske arbeidere som har bodd i landet er det det samme. De får ikke se det samme Libya som libyerne se. De behandles annerledes, tjener bedre på samme jobb og de bor i stabile, rolige områder med grei standard. Jeg benekter ikke at Libya har vært bedre materielt stilt enn mange andre land, men det er samtidig litt misvisende. Saken er jo, om man ser helt bort fra undertrykkelsen og brutaliteten, at man de siste årene har slitt med enorm arbeidsledighet (i et land med enorme antall gjestearbeidere), boligkrise, økende matpriser, og kvaliteten på alt fra byer, veier, helsevesen og skoler har gått stadig nedover. I tillegg er det enorm korrupsjon, og alt av muligheter, byråkrati, jobber, satsing ect, har vært lagt til Tripoli. Så Libya har hatt langt større sosiale problemer de siste årene enn det man får inntrykk av gjennom lister og tabeller på nett. På dette punktet var det forøvrig bedre for noen år siden, det har vært en drastisk nedgang de siste årene.

PS. Sky News melder nå forresten at det har kommet meldinger om at Gaddafi kan ha blitt drept i kryssild mellom lojalister og opprørere. Så vi ha nok ikke hele bildet ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist/grusomt at det legges ut videoer og bilder sånn som dette. Uansett hvem det er og hva vedkommende har gjort.

Nå har ikke jeg satt meg inn i hva Gaddafi har gjort men jeg får vondt i sjela mi. Ikke vil jeg ha stygge bilder av døde, blodige mennesker i hodet mitt heller.. Herregud..

Bildene er stygge, men det handler om bevis. Se på saken med Bin Laden, reaksjonene på at man ikke la ut bilder av ham var enorme og spekulasjonene mange. Her handler det om å bevise for hele verden at han faktisk er død.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett Misrata? Misrata opplevde det samme som Sirte. Forskjellen er at mens Sirte fikk det i noen uker, så fikk Misrata det i flere måneder. Og tror du virkelig opprørerne har slåss alene i Sirte? Opprørerne har lidd enorme tap i kampen om Sirte, fordi Gaddafis folk har slåss som gale. Og nok en forskjell, mens folket i Misrata var fullstendig underlegne mtp på våpen og erfaring, så var kampen om Sirte jevnere mtp de som stod utenfor og de som stod inni byen. Hvordan Sirte stiller seg får vi se i tiden fremover. Det er en spesiell by, visste du at vanlige libyere ikke engang har hatt adgang dit? Fordi det er hovedsetet til Gaddafa-klanen? Veldig mange av de som har utført faenskap for regimet kommer fra, tatataaaa, Sirte.

Og folket som har sett opprørerne drepe sine kjære og ødelegge husene deres? Jadda. Opprørerne kommer fra stort sett hele landet. Det gir dem også stor støtte i folket. Jeg kjenner svært få, om noen, libyere som ikke har familie som er medlem av opprørerne. Selv nordmenn jeg har fått kontakt med i debatter som dette, med bånd til Libya, har sine kjære og kjente blant opprørerne. Det er svært få familier som ikke har familiemedlemmer eller kjente blant opprørerne. Hvem tror du disse familiene støtter? Gaddafis leiesoldater eller sine egne?

Det er ikke bare i Sirte motstanden mot opprørerne har vært stor. Det har i mange byer i vest vært demonstrasjoner mot opprørerne. Det har også vært demonstrasjoner i Tripoli etter at opprørerne angrep byen og tok makten.

http://edition.cnn.com/2011/WORLD/africa/07/16/libya.unrest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gjesten og superbad som er vanvittig skråsikre og som betviler Vampens historie kan fortelle litt om seg selv og hvordan de har en sånn enorm kunnskap om det som skjer i Libya, det ville vært interessant å vite.

Er dere kanskje libyere?

Gjesten aner jeg ikke hvem er, men bare drit i Superbad. Hans kvalme skyldes en tidligere debatt om Libya. Vi havnet i en diskusjon fordi han kom med ubekrefta tall og dårlige kilder. Han er ikke libyer, han har ingen pleiling på Libya utover det han har googlet seg frem til de siste ukene og han svært liten forståelse for at kilde x sier at røde kors har sagt sånn ikke er det samme som å bevise at røde kors faktisk har sagt det. Hans grunn til å betvile det min samboer forteller handler ikke om at han har kunnskap som tilsier at det er feil, men om at han ikke liker meg og har en hang til ubekrefta kilder og konspirasjonsteorier som ikke passer så godt med mine erfaringer og libyeres historier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært "vanvittig skråsikker" noe sted i denne tråden. Dersom du faktisk hadde lest innleggene mine hadde du sett det, og også funnet svar på spørsmålet ditt om hvor kunnskapen min om Libya kommer fra. Det er det saken dreier seg om: Vampens tåredryppende fortellinger om tortur(opplysninger vi IKKE kan være sikre på) versus fakta(opplysninger vi KAN være sikre på).

Det eneste jeg kan se at du refererer til, er The World Factbook. Jeg synes det er merkelig at du kan betvile noens historie som lever med en libyer på grunnlag av CIAs statistikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bildene er stygge, men det handler om bevis. Se på saken med Bin Laden, reaksjonene på at man ikke la ut bilder av ham var enorme og spekulasjonene mange. Her handler det om å bevise for hele verden at han faktisk er død.

Jeg synes det er riktig å vise bilder av liket. Som et bevis på at han er død. Det jeg reagerer sterkt på er mishandlingen av en forsvarsløs person, og deretter totalt respektløs behandling av liket.

Jeg mener at dissse gjerningsmennene må dømmes og straffes. Og både deres ledere og Nato-landenes ledere bør fordømme slike grusomme voldshandlinger. Men det har ikke skjedd enda, og jeg frykter at det aldri kommer til å skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[--- Klipp klipp ---]

Jeg har en gang publisert en liste over Gaddafis forbrytelser. Den er lang som et vondt år.

[--- Klipp klipp ---]

Ja, du fortsetter å skrive lange innlegg med påstandene dine til det kjedsommelige, men da jeg bad deg om dokumentasjon på noen av de tingene du påstår, klarte du ikke å hoste opp NOEN TING. I stedet begynte du å snakke om ting du visste, hadde lest på forum, wiki, hva svigers hadde fortalt etc., før du angivelig satte meg på ignore(titt titt!): http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=583788&st=120 . Men det er klart, når du forteller om marerittene til samboeren din, så må det være sant alt det andre du påstår og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er trist/grusomt at det legges ut videoer og bilder sånn som dette. Uansett hvem det er og hva vedkommende har gjort.

Nå har ikke jeg satt meg inn i hva Gaddafi har gjort men jeg får vondt i sjela mi. Ikke vil jeg ha stygge bilder av døde, blodige mennesker i hodet mitt heller.. Herregud..

Tenk om det fantes iPhone med videokamera under den franske revolusjon. Og den russiske. Tenk hvilke bilder vi hadde hatt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er riktig å vise bilder av liket. Som et bevis på at han er død. Det jeg reagerer sterkt på er mishandlingen av en forsvarsløs person, og deretter totalt respektløs behandling av liket.

Jeg mener at dissse gjerningsmennene må dømmes og straffes. Og både deres ledere og Nato-landenes ledere bør fordømme slike grusomme voldshandlinger. Men det har ikke skjedd enda, og jeg frykter at det aldri kommer til å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare i Sirte motstanden mot opprørerne har vært stor. Det har i mange byer i vest vært demonstrasjoner mot opprørerne. Det har også vært demonstrasjoner i Tripoli etter at opprørerne angrep byen og tok makten.

http://edition.cnn.com/2011/WORLD/africa/07/16/libya.unrest

Takk for linken. ;)

1. Den er fra 18. juli, altså på den tiden Gaddafi hadde kontroll over byene som omtales.

2. Sitat:

The men, women and children who attended the rally, many of whom traveled by bus and car from nearby Tripoli, appeared fanatically devoted to Gadhafi.

"Allah, Moammar (Gadhafi), Libya only," chanted many men and women, some of whom beat their chests in devotion as they repeated the slogan.

Jeg hadde tenkt å skrive at regimet på den tiden busset folk rundt for å demonstrere på vegne av seg, mange skal ha deltatt som en følge av stygge metoder. MEN, så slapp jeg å skrive det, for linken din skriver det jo selv, at folk ble shippet fra Tripoli-området til andre byer for å demonstrere for Gaddafi. Hvorfor det tro? Om Gaddafi hadde så stor støtte i disse byene, og opprørerne så liten støtte, så burde det da være en smal sak å sette i gang demonstrasjoner bestående av byen egne innbyggere?

3. Det er ironisk at linken handler om Zawiyah. Zawiyah var ikke bare en av de første byene i vest som sluttet seg TIL opprøret, det er også den byen, bortsett fra Misrata, som ble hamret hardest av Gaddafis folk. Det at byen ligger så nærme Tripoli gjorde at de ble slått ned med jernhånd tidlig i opprøret, uten at opprørerne i øst kunne gjøre noe for å hjelpe dem. Etter at Zawiyah var knust gikk de mot Misrata. Så av alle byer i Libya, så er faktisk Zawiyah høyt oppe på lista over byer som ikke akkurat har stor grunn til å demonstrere FOR Gaddafi. Zawiyah er faktisk en av de byene som står mitt hjerte nærmest, for mens vi satt med hjertet i halsen og hadde angst for at vest nok en gang skulle drite i det som skjedde i øst, slik at opprøret i øst ville knuses, så kom det plutselig folk fra nettopp Zawiyah på banen og lovet å besvare ropet fra øst. Benghazi is calling and Zawiyah will answer. Den kvelden hadde vi mer eller mindre fest i stua her, Zawiyah var en av de første byene i vest som gjorde nettopp det vi fryktet at de ikke skulle gjøre, slutte seg til opprøret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...