Gå til innhold

Muammar Gaddafi drept i Nato-angrep!


Gjest henriett3

Anbefalte innlegg

Det er da vel ikke noe som tilsier at Misrata brigaden er islamister?

Jeg leste akkurat at NTC kommer til å flytte i sin helhet til Tripoli i løpet av nærmeste fremtid. Valget er satt 2 år frem i tid. Det skal bla utarbeides en grunnlov, stabiliseres ect. Så vi får se hva de får til den kommende tiden.

Om det er Misrata eller hva det er vet jeg ikke men :

Klipp fra klassekampen :

Gaddafis fall åpner for alvor porten på vidt gap inn til NTC og overgangsregjeringen. Det er varslet politisk kamp mellom ulike deler av NTC som har holdt sammen om det ene målet å nedkjempe Gaddafi. Det rommer derimot åpenbare motsetninger, som kan personifiseres av Mustafa Abdel Jalil, justisminister hos Gaddafi til midten av februar, og Abdelhakim Belhaq med bakgrunn i Libyas islamske kampgrupper (LIFG) som ble utsatt for Gaddafi-regimets brutalitet.

LIFG har flere fra Gaddafi-regimet de gjerne vil ta oppgjøret med, og Salabi-brødrene i Benghazi, som har sterk innflytelse blant salafistene, er ute etter overgangsrådets statsminister Mahmoud Jibril.

- Mahmoud Jibril ønsker å innlede en ny æra med tyranni og diktatur, påstår Ali Salabi overfor nettutgaven til tidsskriftet Der Spiegel.

http://www.klassekampen.no/59434/article/item/null

Alt er ikke bare harmoni og lykke i ledelsen nå ,det blir en kamp om makten. Hvem som vinner den er slett ikke avgjort .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du sikker på at du vet hele sannheten om det som skjer i Libya? Er du sikker på at du vet hele sannheten om det som skjer i Midt-Østen? Er du sikker på at media - norske og utenlandske - forteller sannheten?

Vær så snill og ta deg tid til å se på denne videoen. Kanskje du skifter mening om et par ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da du som avfeier det hennes samboer sier, "fordi han er på opprørernes side".

Ja, fordi han er på *opprørernes side*, ikke fordi han er *libyer*. Det er en ganske vesentlig forskjell, eller hva? Og jeg avfeier det ikke - jeg sier bare at jeg stoler mer på facts enn på personlige historier fra et menneske som helt klart står på én side av konflikten.

Og dine statistikker er basert på, ut fra det jeg forstår, kilder som svært mulig har blitt "påvirket" (for å si det litt pent) av Gaddafi og hans undersåtter i regimet. Så hvilket grunnlag har du for å si at statistikker som gjerne kan være upålitelige, er sikrere en opplevelser sivilbefolkningen forteller om?

Og da opplevelser som kan underbygges med filmklipp, og bildebevis?

Da tror jeg nesten du får presisere hvilke kilder du mener jeg bruker som er påvirket av Gaddafi og hans undersåtter, og hvordan denne påvirkningen har funnet sted :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er Misrata eller hva det er vet jeg ikke men :

Klipp fra klassekampen :

Gaddafis fall åpner for alvor porten på vidt gap inn til NTC og overgangsregjeringen. Det er varslet politisk kamp mellom ulike deler av NTC som har holdt sammen om det ene målet å nedkjempe Gaddafi. Det rommer derimot åpenbare motsetninger, som kan personifiseres av Mustafa Abdel Jalil, justisminister hos Gaddafi til midten av februar, og Abdelhakim Belhaq med bakgrunn i Libyas islamske kampgrupper (LIFG) som ble utsatt for Gaddafi-regimets brutalitet.

LIFG har flere fra Gaddafi-regimet de gjerne vil ta oppgjøret med, og Salabi-brødrene i Benghazi, som har sterk innflytelse blant salafistene, er ute etter overgangsrådets statsminister Mahmoud Jibril.

- Mahmoud Jibril ønsker å innlede en ny æra med tyranni og diktatur, påstår Ali Salabi overfor nettutgaven til tidsskriftet Der Spiegel.

http://www.klassekampen.no/59434/article/item/null

Alt er ikke bare harmoni og lykke i ledelsen nå ,det blir en kamp om makten. Hvem som vinner den er slett ikke avgjort .

Vel, det er noen ting jeg stusser på her. For det første, Jalil og Belhadj. (jeg regner med at det er Belhadj man sikter til?) Det er såvidt jeg vet ingen problemet mellom disse. Jeg skrev at Jalil sa opp på tv i protest over at regimet nektet å slippe løs politiske fanget? Gjett hvem de politiske fangene var? ;) Jalils karriere under Gaddafi var såpass kort at han ikke hadde tid til å gjøre seg spesielt upopulær. Jalil begynte som justisminister i 07, i da satt det meste av Lifg allerede i fengsel eller hadde gitt opp. I 08 hadde LIFG i praksis mer eller mindre gått i oppløsning. Belhadj er en gammel fiende av regimet, men som sagt, Jalil er ikke akkurat kjent for å nære store sympatier for regimet han heller. Belhadj har forresten fremstått som svært lojal overfor NTC, i den grad at mange islamister er grinete.

Salabi og Jibril.. Vel, jeg syntes viktigheten til Salabi brødrene overdrives. En av de har hatt et ganske nært forhold til en av Gaddafis sønner. Før februar var de ikke spesielt viktig. Når opprøret begynte ble de plutselig anti-Gaddafi krigere. Det har gitt dem noe status, men ikke så stor som man kan få inntrykk av her. For de som måtte sympatisere med islamister, så har nok en mann som Belhadj mer respekt. Jibril trekker seg som sagt, så Salabi har ikke bare bommet helt på blinken, han har i utgangspunktet valgt seg ut en snodig blink. Jibril er ikke spesielt omstridt. Om noe har han vært heller ukjent før februar 2011. Det eneste Salabi burde ha i mot en mann som Jibril er at han ikke er så opptatt av religion. Han er først og fremst fokusert på økonomi og politikk, og det er han god på.

Det skal også sies at det stadig vekk går rykter om indre stridigheter i NTC. Sist jeg hørte noe var problemene så store at alt holdt på å revne og opprøret gå under. Det var vel sånn ca 2-3 dager før Tripoli fallt. ;) Er alle i NTC enig om alt hele tiden? Sikkert ikke. Men så langt har de jobbet godt sammen. Jeg tror og håper med det en stund til. Om det da ikke blir en helt ny regjering. Jeg har lest noe om at de skal presentere regjering lørdag eller søndag, så vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vampen, fortell litt om de nye seierherrene i libya ønsker seg? Skal de være et monarki? I såfall hvem blir kongen? Vil de være et sultandømme? Et folkestyre? Demokrati?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vampen, fortell litt om de nye seierherrene i libya ønsker seg? Skal de være et monarki? I såfall hvem blir kongen? Vil de være et sultandømme? Et folkestyre? Demokrati?

Om de skulle ha blitt et monarki, så har de en kronprins sittende i London. Men nei, planen er vel å innføre demokrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må gjøres med Misrata brigaden snart.. Jeg er rett og slett frustrert! I løpet av de siste månedene har nettopp Misrata vært en av de byene som har stått mitt hjerte nærmest. Jeg husker med skrekk og gru meldingene som kom ut derifra når det stod på som verst, og følelsen av at ingen kunne hjelpe dem. Jeg forstår at de har vært gjennom et helvete, men nå begynner de å bevege seg langt over grensa. Jeg har medfølelse og forståelse til en viss grad, men ikke om de går så langt at de ødelegger for Libya som helhet. Jeg merker også at noen libyere begynner å miste tålmodigheten. Sambo har i kveld sagt rett ut at han er møkklei hele Misrata brigaden, og alt de holder på med. Spørsmålet da er hvor lang tid det tar før folk i byer som Benghazi begynner å brumle. Benghazis innbyggere har vært veldig tålmodig og flinke. De har f. eks ikke hatt noen innsigelser mot at NTC flyttes til Tripoli og at hovedstaden fortsatt skal ligge i vest. De fikk relativt raskt tilbake stabilitet og ro i byen, og byen har bidratt sterkt til opprørshæren. Men jeg vet ikke hvor langt tålmodigheten strekker seg om de føler at noen begynner å ødelegge det opprøret de startet og har kjempet så hardt for, så lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må gjøres med Misrata brigaden snart.. Jeg er rett og slett frustrert! I løpet av de siste månedene har nettopp Misrata vært en av de byene som har stått mitt hjerte nærmest. Jeg husker med skrekk og gru meldingene som kom ut derifra når det stod på som verst, og følelsen av at ingen kunne hjelpe dem. Jeg forstår at de har vært gjennom et helvete, men nå begynner de å bevege seg langt over grensa. Jeg har medfølelse og forståelse til en viss grad, men ikke om de går så langt at de ødelegger for Libya som helhet. Jeg merker også at noen libyere begynner å miste tålmodigheten. Sambo har i kveld sagt rett ut at han er møkklei hele Misrata brigaden, og alt de holder på med. Spørsmålet da er hvor lang tid det tar før folk i byer som Benghazi begynner å brumle. Benghazis innbyggere har vært veldig tålmodig og flinke. De har f. eks ikke hatt noen innsigelser mot at NTC flyttes til Tripoli og at hovedstaden fortsatt skal ligge i vest. De fikk relativt raskt tilbake stabilitet og ro i byen, og byen har bidratt sterkt til opprørshæren. Men jeg vet ikke hvor langt tålmodigheten strekker seg om de føler at noen begynner å ødelegge det opprøret de startet og har kjempet så hardt for, så lenge..

Er det så ille at du frykter det kan bryte ut borgerkrig?

Og hva tenker du om at NATO skal avslutte sitt oppdrag allerede 31. oktober når det er så ustabilt i Libya?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at Kadhafi var klar til å leve livets glade dager ihvertfall, med opptil 200 milliarder dollar gjemt i utlandet... Som kanskje aldri kommer tilbake til Libya nå:

http://www.dagbladet.no/2011/10/22/nyheter/utenriks/usa/libya/kadhafi/18724244/

Det libyske regimet har blant annet investert oljepenger i det britiske forlagshuset Pearson som eier avisa the Financial Times, den italienske banken UniCredit, og i den italienske fotballklubben Juventus. Investeringene er gjort av libyske institusjoner som sentralbanken, statlige oljeselskap og andre firmaer.

Har du tenkt på at det libyske regimet kanskje mente dette var gode inviesteringer for Libya? Akkurat som det norske regimet mener deres investeringer i utlandet er en god investering for Norge?

Hva får deg til å tro at Gaddafi hadde tenkt å bruke 200 milliarder dollar til eget forbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på at det libyske regimet kanskje mente dette var gode inviesteringer for Libya? Akkurat som det norske regimet mener deres investeringer i utlandet er en god investering for Norge?

Hva får deg til å tro at Gaddafi hadde tenkt å bruke 200 milliarder dollar til eget forbruk?

Hvis du er så dum at du tror at Gaddafi investere 200 milliarder for det libyske folk, så er det ikke håp for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så ille at du frykter det kan bryte ut borgerkrig?

Og hva tenker du om at NATO skal avslutte sitt oppdrag allerede 31. oktober når det er så ustabilt i Libya?

Nei, det tror jeg. Ikke slik det ligger an nå. Misrata-brigaden har også støtte blant libyere, og de som er mindre imponert ser ikke ut til å ha noe planer om å foreta seg noe.

At NATO rykker ut er i utgangspunktet en god ting. Mange har påstått at NATO hadde planer om å bli, så det er viktig symbolsk. Så får vi håpe at NTC klarer å stabilisere situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det libyske regimet har blant annet investert oljepenger i det britiske forlagshuset Pearson som eier avisa the Financial Times, den italienske banken UniCredit, og i den italienske fotballklubben Juventus. Investeringene er gjort av libyske institusjoner som sentralbanken, statlige oljeselskap og andre firmaer.

Har du tenkt på at det libyske regimet kanskje mente dette var gode inviesteringer for Libya? Akkurat som det norske regimet mener deres investeringer i utlandet er en god investering for Norge?

Hva får deg til å tro at Gaddafi hadde tenkt å bruke 200 milliarder dollar til eget forbruk?

Det er vel hevet over enhver tvil om at Gaddafi og familien har brukt enorme summer på eget forbruk. Private kontoer over hele verden er frosset, og de har i tillegg hatt et ganske heftig privat forbruk. Millioner på alt fra hus i mange land, fancy biler, Hollywood-kjendiser som underholdning, gullsofaer osv. Pengene i italienske fotballklubber var vel først og fremst fordi sønnen Saadi ville spille fotball i Italia. Så nei, jeg tror ikke akkurat de 200 milliardene er inviestert mtp det libyske folkets beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en interessant video på youtube som kansje kan nyansere bildet vesten har av Gadaffi og Libya. Noen som kan verifisere opplysningene som kommer frem her som at alle nygifte får 50000dollar til å kjøpe hus, all elektrisitet er fri etc...

eller er det bare rein propaganda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er noen ting jeg stusser på her. For det første, Jalil og Belhadj. (jeg regner med at det er Belhadj man sikter til?) Det er såvidt jeg vet ingen problemet mellom disse. Jeg skrev at Jalil sa opp på tv i protest over at regimet nektet å slippe løs politiske fanget? Gjett hvem de politiske fangene var? ;) Jalils karriere under Gaddafi var såpass kort at han ikke hadde tid til å gjøre seg spesielt upopulær. Jalil begynte som justisminister i 07, i da satt det meste av Lifg allerede i fengsel eller hadde gitt opp. I 08 hadde LIFG i praksis mer eller mindre gått i oppløsning. Belhadj er en gammel fiende av regimet, men som sagt, Jalil er ikke akkurat kjent for å nære store sympatier for regimet han heller. Belhadj har forresten fremstått som svært lojal overfor NTC, i den grad at mange islamister er grinete.

Salabi og Jibril.. Vel, jeg syntes viktigheten til Salabi brødrene overdrives. En av de har hatt et ganske nært forhold til en av Gaddafis sønner. Før februar var de ikke spesielt viktig. Når opprøret begynte ble de plutselig anti-Gaddafi krigere. Det har gitt dem noe status, men ikke så stor som man kan få inntrykk av her. For de som måtte sympatisere med islamister, så har nok en mann som Belhadj mer respekt. Jibril trekker seg som sagt, så Salabi har ikke bare bommet helt på blinken, han har i utgangspunktet valgt seg ut en snodig blink. Jibril er ikke spesielt omstridt. Om noe har han vært heller ukjent før februar 2011. Det eneste Salabi burde ha i mot en mann som Jibril er at han ikke er så opptatt av religion. Han er først og fremst fokusert på økonomi og politikk, og det er han god på.

Det skal også sies at det stadig vekk går rykter om indre stridigheter i NTC. Sist jeg hørte noe var problemene så store at alt holdt på å revne og opprøret gå under. Det var vel sånn ca 2-3 dager før Tripoli fallt. ;) Er alle i NTC enig om alt hele tiden? Sikkert ikke. Men så langt har de jobbet godt sammen. Jeg tror og håper med det en stund til. Om det da ikke blir en helt ny regjering. Jeg har lest noe om at de skal presentere regjering lørdag eller søndag, så vi får se.

Alle navna frem og tilbake er Igrunn ikke så interessant (etter min mening) . Poenget er at det er flere sterke grupper som ønsker makten i Libya. Noen av dem er islamister. Noen ønsker demokrati. Jeg får håpe for Libyas skyld at de som ønsker demokrati vinner. Men det blir litt naivt å fremstille alle opprørerne som personer som kun ønsker det beste for folket . Noen har deltatt i opprøret med hensikt å skaffe sin gruppering mer makt . Nå er et opp til Libyas befolkning å velge dem de ønsker skal representere dem. Det er ikke så rart om mange av dem som blir valgt er fra islamistiske grupperinger . I mange områder er det dem som har hjulpet folk , det betyr ikke at ideologien deres er mindre avskyelig.

Endret av sebastianen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gadaffi lot sine motstandere leve, - et slags tegn på empati mot det tapende part. Kast kongen av tronen, men la ham beholde hodet og flytte til et annet sikkert sted.

Tenk om banden som overfalt gadaffi var av like stor ed? At de også viste den samme form for tillit? Hva om de sa, - hei gadaffi, - nå ser du vel at libya er brent ned. Og som straff skal du sitte og se at hele ditt livsverk går i oppløsning. - vise gadaffi den samme menneskeverdet gadaffi viste sine motstandere?

Ved å drepe gadaffi så drepte man også muligheten til og ha en rettstat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krigen i Libya fikk meg til å tenke på Kosovo-videoen som norske soldater laget for 5 år siden. Likhetene mellom Kosovo og Libya er slående: NATO finner på et eller annet idiotisk påskudd ("protecting human rights" eller noe annet idioti), man gir beskjed til rævslikkere som Jens og Judas at de har å stille, ellers... Så bomber man all infrastruktur i landet til helvete samt bomber landet med utarmet uran slik at innbyggerne får helseplager i millioner av år framover. Og så henretter man "krigsforbrytere" som Milosevitch eller Gadaffi, men de virkelige krigforbryterne (Jens og Judas og Bush og Blair og Obama) går rundt, stolte som haner, fordi de har klart å drepe noen titusen eller noen hundretusen til samt ødelagt enda et nytt land. Ikke så rart at soldatene er forvirret over hva de driver med.

Hvis du ikke har sett Kosovo-videoen før, så bør du se den nå:

Her er teksten:

Kosovo

(To the tune of The Beach Boys' "Kokomo")

by the Norwegian Army Telemark battalion

Croatia, Albania, somewhere near Romania

It's Euro, and NATO, why the hell do we go

Pristinia, blew up, huh? Head for Macedonia

I'll race ya...

Somewhere far overseas

There's a place called Kosovo

That's where you don't want to go

If you're Albanian at all

Protecting human rights

Air strikes and firefights

And we'll be dropping our bombs

Wherever Serbian bad guys hide

Just up from Kosovo

Somalia, Grenada,

Or rescuing Kuwait-a

We screwed ya Rwanda

Wish we coulda helped ya

Iraqi embargo

That's where we got hustled

Ooo so now we're helping out in Kosovo

We'll kiss some ass and then we'll see how it goes

And then we really don't know

Good luck to Kosovo

Mi-lo-se-vic

You sorry son of a bitch

[musical interlude]

Every time we go

To little places like Kosovo

We never really know

What happens after we go

Tough luck for Kosovo

Croatia, Albania, somewhere near Romania

It's Euro, and NATO, why the hell do we go

Pristinia, blew up, huh? Head for Macedonia

Oooo from Macedonia down to Kosovo

We'll kick their ass and then we'll see how it goes

And then we really don't know

That sucks for Kosovo

Somalia, Grenada,

Or rescuing Kuwait-a

We screwed ya Rwanda

Wish we coulda helped ya

Iraqi embargo

How it ends we don't know...

[hit by army truck]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...