Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Gjest Sengaia

Jeg har hørt at Effaclar er spesielt for folk som går på iso, -at folk som går på iso mangler et stoff i huden som effaclar har. Jeg vet ikke om det burde brukes på hele kroppen...

Har noen erfaring med ylang ylang? Tenkte å kjøpe enten en nattkrem med ylang ylang, eller ren olje. Det er veldig dyrt, så hvis det gjør det verre så dropper jeg det... noen som har andre erfaringer med noe som hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sengaia

Jeg har trappa opp fra 3 tabletter daglig til 4 tabletter. Jeg veier ca 65 kg, og tar 4 nå for å bli litt fortere ferdig. Har noen her erfaring med å ta litt høyere dose? Noen som tar 80 mg daglig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er A-derma i forhold til denne Effaclar? Var du på apoteket å fikk anbefalt Effaclar? Er den bare til ansikt, eller bør man bruke den til kroppen også? :)

Har ikke prøvd A-derma, så det vet jeg ikke. Fikk anbefalt Effaclar av hudlegen. Jeg har brukt rensegeleen fra Effaclar på skuldrene og litt nedover ryggen og brystet også, men nå hadde jeg ikke så veldig uren hud der, så jeg har egentlig ikke merket noe stor forskjell. Men du kan nok helt sikker bruke både den og andre Effaclar-kremer på resten av kroppen (men det vet de vel om du spør på apoteket). Vichy er vel det beste ikke-Effaclar produktet jeg har brukt, hvis du vil ha noe annet enn Effaclar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sengaia

Hvor mange mg tar dere iforhold til vekt? Jeg tåler iso veldig bra, og tar 80 mg istedenfor 60, jeg veier ca 65 kg. Jeg merker ikke så veldig forskjell heller. Noen som vet om det kan være dårlig for kuren å ta mer? Og om det påvirker virkninga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg er så lei meg nå.

Utenom tørre lepper og tørr hud i ansiktet, så har jeg ikke så mange bivirkninger som andre nevner.

Mitt store problem er at huden har blitt så syyykt tynn, over hele kroppen. Jeg kan se venene mine gjennom huden overalt, kan verken gå i shorts eller korterma, ser helt blå ut.

Har alltid hatt ganske tynn hud, men ikke på langt nær så ille som nå. Nå er jeg helt gjennomsiktig, og det er dritflaut.

Har også sittet og lest en del "skrekkhistorier" om folk som har fått ødelagt helsa og livene sine av roaccutan. Det virker som at risikoen for helseplager øker jo høyere dosen er (naturlignok).

Tok 40mg om dagen (70kg) den første mnd, men trappet opp til 40/60 mg om dagen etter det. Huden blir bare mer og mer gjennomsiktig for hver dag som går. Skal til hudlegen igjen i slutten av måneden...

Lurer på om jeg bare skal trappe ned til 20mg om dagen frem til jeg skal til legen neste gang. Har bare så sinnsykt angst for hva medisinen gjør med kroppen min... Føler at jeg rakner i alle ender.

Skulle ønske huden min bare kunne oppføre seg uten medisiner... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat begynt og tar bare en pille om dagen, men jeg har vondt allerede. Det svir i huden, prikker og klør. Hvordan skal jeg orke dette?! <br /><br /> Anonym poster: b0cd6b022ca8376428360df9c28385fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe.. mange negative poster her nå.. Det er bare å holde ut! Det går nok bedre til slutt.. Jeg holder på å tørke ut! Lepper og fjes er så tørre.. men men nok krem og styr er det absolutt overkommelig. Noen her som er ferdige og som fortsatt har tørr hud? Er det også slik at legen må fylle ut papir for at man skal få refusjon av utgifter? Noen som vet?

Anonym poster: fcce9eec427213b0a32d9dbf11daa03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sengaia

Når jeg leser dette ser jeg hvor heldig jeg er! Jeg veier 65 kg og tar 80 mg om dagen. Huden på kroppen og i ansiktet er tynnere og tørrere, og leppene, men leppene er langt ifra så tørre som de var i begynnelsen. Nå har jeg tatt 200 piller og ser ikke noen forandring :-( jeg har bare noen nye røde... men det er vel normalt? Og at det ikke blir bedre før helt på slutten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Til dere som er nysgjerrige på Effaclar: www.la-roche.posay.no

Effaclarserien er ikke spesielt utviklet for dem som går på roaccutan, men for hud som trenger ekstra pleie i forbindelse med uttørkende hudpleie (som det jo finnes flere varianter av).

Lykke til dere andre som tar tabletter, håper dere blir fornøyde med resultatene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd effaclar H både med og uten Roaccutan og den svei! Huden ble helt rød og jeg fikk fryktelig vondt. <br /><br /> Anonym poster: b0cd6b022ca8376428360df9c28385fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at nesten alle tar 6 mg iso om dagen... er det noen som tar mer enn det?

Du mener kanskje 60 mg?

Hver tabelett inneholder vel 20 mg? Da tar jeg 40 mg, altså to tabeletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arthas_

Hei!

Ville bare fortelle litt om min erfaring med kuren.

Har nå tatt 500 av 600 piller, fikk bivirkningene allerede den 3 dagen. Kjempevarm i ansiktet og jeg så ut som en hummer. Etterhvert så har jeg fått tørre lepper, tørr hud, psoriasislignende sår som forsvinner, sliti litt med knea, papirhud m.m.

Er fortsatt litt rød i huden, har papirhud og tørre lepper. Men nå i det siste så har øyene mine blitt veldig røde, de svir og det ser ut som jeg har vært en hel helg på fylla. Bruker øyedråper, men det hjelper ikke stort. Lurte på om noen andre har vært borti det? Ser så kleint ut å være så rød i øyene. Var en periode jeg gikk ned til 2 tabletter for å se om det hjalp, og det gjorde det, men hudlegen min har sagt 3 eller 4 om dagen. Har også prøvd å ta en om morgenen og to til middag, det hjelper det og. Men det sies jo at de skal tas samtidig. (Får ikke snakke med hudlegen på telefonen, bare sykepleierene som ikke har peiling på noen ting).

Ser mange skriver at de aldri ville tatt kuren igjen, men selv med alle de bivirkningene jeg har hatt, så ville jeg glatt tatt den igjen. Hva er vel et halvt år mot hele livet? :)

Mot tørr hud så har jeg bare brukt Vaseline Intensive Care hudkremen som fås på alle butikker, syns den har holdt bra for meg. Og mot tørre lepper så har jeg brukt Blistex Daily Lip Conditioner. Syns den har funket helt utmerket. Finnes sikkert bedre alternativ enn det, men er veldig fornøyd.

Og for å ikke å nevne en superdeilig "bivirkning", jeg hadde superfett hår før, men nå er det så sinnsykt bra! Blir ikke fett og det er mer fluffy og mykt :) Noen som vet om dette forsvinner når jeg er ferdig med kuren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sengaia

Ja, jeg mente 60 mg.. Jeg ringte hudlegen i dag og spurte om det ville gå greit å trappe opp til 80 mg. Jeg veier 65 kg. Han anbefalte meg å bli på 60 mg, siden det skal være 1 mg per kg, og at det kan gå helt greit å ta 80 mg, men plutselig kan det komme masse bivirkninger på en gang. så det fraråda han. Men jeg er skikkelig lei nå... jeg ser hvor heldig jeg er i forhold til bivirkninger mange andre her får. Jeg har bare tørre lepper og hud, hodepine av og til, og er mer tiltaksløs. Men det går helt "greit". Hvor mye veier du Paul? har du mye bivirkninger?

Takk for delte erfaringer, arthas :) Er det muligens sånn at effekten ikke syntes før ETTER kuren? Jeg har bare blitt verre... har tatt 200 piller nå, og ser verre ut en jeg har gjort før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mente 60 mg.. Jeg ringte hudlegen i dag og spurte om det ville gå greit å trappe opp til 80 mg. Jeg veier 65 kg. Han anbefalte meg å bli på 60 mg, siden det skal være 1 mg per kg, og at det kan gå helt greit å ta 80 mg, men plutselig kan det komme masse bivirkninger på en gang. så det fraråda han. Men jeg er skikkelig lei nå... jeg ser hvor heldig jeg er i forhold til bivirkninger mange andre her får. Jeg har bare tørre lepper og hud, hodepine av og til, og er mer tiltaksløs. Men det går helt "greit". Hvor mye veier du Paul? har du mye bivirkninger?

Takk for delte erfaringer, arthas :) Er det muligens sånn at effekten ikke syntes før ETTER kuren? Jeg har bare blitt verre... har tatt 200 piller nå, og ser verre ut en jeg har gjort før...

Jeg veier 60 kg. (og ja, det er litt lite) Tror ikke jeg kan ta mer enn 40 mg dagen pga det. De første bivirkningene jeg hadde var tørr hud i ansiktet, leppene og på den ene hånden og neseblod. Den tørre huden på hånden og neseblodet er borte, men nå i det siste har jeg fått veldig tørr hud på armene og den ene foten. (det er ut som om jeg har skrapt opp huden, og det er lite fint å gå med T-skjorte og shorts). Og selvfølgelig er flere kviser ett stort problem, men det sier vel seg selv. Forresten har det blitt litt mindre i ansiktet nå den siste uken, men de har bare flyttet seg til ørene. Og det er virkelig ikke kjekt å ha øreflippene og resten av utsiden av øret full av kviser. Heldigvis er de ikke så veldig røde.

Kjøpte forresten en lepomade fra det Effaclar-merket. Kommer ikke på navnet på den, men den fungerer i hvertfall veldig bra.

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan ungå så tørre lepper når jeg er ute? Å bruke lepomade er jo en mulighet, men jeg er rett og slett litt "redd" å bruk det ute siden jeg ikke er kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sengaia

Tusen takk for svar!

Hvor lenge har du gått på kuren?

Jeg har hørt at det hjelper å "pusse" leppene, og så skrubbe med sukker og olje. Jeg vet ikke om det funker, jeg har ikke prøvd det selv... enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for svar!

Hvor lenge har du gått på kuren?

Jeg har hørt at det hjelper å "pusse" leppene, og så skrubbe med sukker og olje. Jeg vet ikke om det funker, jeg har ikke prøvd det selv... enda.

Omtrent 3 måneder. Har vel ca. 2 måneder igjen. Hver gang jeg vasker ansiktet med Effaclar (dvs hver morgen og kveld + av og til midt på dagen) bruker jeg innsiden av hendene til å "skrubbe" av løs hud og lepomade som ligger igjen. Det fungerer egentlig greit, men kanskje jeg tester ut det med sukker og olje. Høres egentlig ikke godt ut. Spesielt ikke oljen. Men man må vel lide litt for skjønnheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare 2 mnd igjen av kuren, men føler alt har stoppet opp.. Har ikke hatt noen store kviser på lenge, men huden min er rød, hoven, porene er store og det ser ut som jeg har hvite hudormer, men det kommer liksom ingenting ut av dem om jeg klemmer på de..

Har et parti på haken som kronisk flasser og er tørt, er nesten som jeg ser arr etter det når jeg skrubber huden forsiktig med en klut....

Har akkurat tatt en operasjon, og sluttet og ta pillene 1 uke. Tok ikke mange dagene før huden min begynte å bli fet igjen, håret var fett etter litt over en dag, og fikk plutselig noen små kviser igjen...

bah, føler jeg går på for lav dose.. er 60 kg og tar en og to tabletter (1 tablett mandag, 2 tirsdag, 1 onsdag...)

Ser fram til neste time hos hudlegen !!!

Har noen av dere fått tilsendt frikort i posen foresten???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått frikort, men på siste timen med hudlege fikk jeg med skjema fra Helfo (?) hvor jeg kan skrive ned hva jeg har betalt, og legge ved kvitteringer. Det skal altså ikke sendes til NAV, som jeg og mange andre trodde, men til Helfo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et kjapt googlesøk såg jeg at HELFO står for - helseøkonomiforvaltingen.

Dette er nok en slags hovedsentral for statens helsetenester :)

Frikort ligger under dette.

1,980kr er grensen på hvor mye man må betale selv før man har rett på frikort.

Har heldigvis tatt vare på de fleste kvitteringene mine. Vet jeg har betalt endel over dette, og har straks legetime igjen. Tror jeg skal ringe til Helfo i morgen, tror hudlegen min har glemt meg fordi han har snakket om at han skal "søke" om frikort til meg tidligere i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...