Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Husker jammen ikke hvor lang tid det tok. Tipper rundt 5-6 uker før jeg så markant bedring, men hevelse/byller osv. begynte å bedre seg raskere. Folk reagerer så forskjellig, hold ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sengaia

Jeg er på min 7. uke og begynner å bli litt engstelig for at det ikke skal virke på meg... men ja, folk reagerer jo ulikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glædelig

Men hvorfor er legene så skeptisk til å skrive ut resepter? Jeg vet at det er en hefitg kur, men den er vel ikke farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ChrisML: er det greit om jeg spør hvor mye du veier...? Jeg kan ta 400 piller, og kanskje 500, og jeg veier ca 65 kg. Hvis jeg skal ta 500 stk går det over "grensa" for hvor mange mg per kilo man kan ta, og jeg vet ikke om det kan være skadelig? så vet ikke om jeg tør

Veier litt over 70 kg. Men er gutt da, kanskje gutter tåler litt mer sånn som med alkohol?

Er leveren som får størst påkjenninger av denne kuren. Den som må ta unna alt dette her, så er derfor det er begrensa hvor lenge man kan gå på kuren før man må ta pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er legene så skeptisk til å skrive ut resepter? Jeg vet at det er en hefitg kur, men den er vel ikke farlig?

Varierer fra lege til lege tror jeg. Min var veldig behjelpelig, skrev gjerne ut Iso til meg hvis det var det jeg ville. Jeg sa at noe annet ikke er aktuelt.

Er riktignok hudlege du må gå til, vanlige leger vil ikke eller får ikke lov til å skrive ut iso. Kommer litt an på alder og tror jeg. Jeg er 23 år, er ikke kvisene borte nå så går de nok aldri bort naturlig. Iso kan være farlig, derfor er det ment som siste utvei, for per dags dato så er det egentlig ingen perfekt "kur" for kviser dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som har gått på denne kuren som har blitt sykemeldt fra jobb/skole, eller ikke kunne fungert normalt i hverdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Noen av dere som har gått på denne kuren som har blitt sykemeldt fra jobb/skole, eller ikke kunne fungert normalt i hverdagen?

Jeg ble ikke sykemeldt, men jeg fikk et brev fra legen som forklarte fravær på skolen osv. Går på vgs, om det har noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt fravær på jobb på grunn av medisinen, har fungert greit i jobb. Jobber i barnehage, så det tar litt på de stive og støle hoftene mine, men det er ikke dramatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som har gått på denne kuren som har blitt sykemeldt fra jobb/skole, eller ikke kunne fungert normalt i hverdagen?

Ikke sykemeldt, men det er ganske harde dager for tia. Veit ikke om det er pga iso eller om jeg rett og slett bare sliter meg ut når jeg både jobber og pusser opp hjemme til seint på kveld hver dag. Sliter litt på motivasjonen det der, men får se om situasjonen endrer seg etter de siste nå 120 pillene :).

For min del så prøver jeg å ikke finne på unnskyldninger for at det er sånn. Har man en unnskyldning er det veldig lett å bare lene seg tilbake også bare skylde på det ;).

Endret av ChrisML
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere! Jeg lurer fordi jeg begynte på kuren for rundt 3 uker siden nå, med 1 tbl om dagen. Er på ferie i syden (som jeg sikkert har nevnt hundre ganger), og fikk så plagsomme bivirkninger at jeg måtte ta pause. Er nå på min 5 dag med pause, og føler meg mye bedre. Men lurer på hvordan jeg skal klare å fungere normalt i hverdagen, og studere osv, vet jo at plagene bare vil bli verre. Føler jeg bare har fått en "forsmak" på hva jeg har i vente.....

Noen som vet om man kan miste øyenvipper av Iso? Hårtap er jo en bivirkning.. Lå plutselig 5-6 øyenvipper på brystet mitt istad, og plukket ytterlige av 2-3 til.... :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håret mitt vokser som ugress for tida! Men jeg røyter en del også, men det merkes ikke på tykkelsen på håret. Har fått sykt langt hår! Og neglene vokser fortere enn før også, tviler på at det er en illusjon, hehe, for jeg har aldri klipt negler så ofte som denne tida :icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sengaia

Nå har jeg gått på iso i snart 7-8 uker, og jeg merker ikke den store forandringa.. jeg fikk et veldig utbrudd for 2-3 uker siden som er borte nå, men ellers er det som før. Jeg hadde veldig tørre lepper, men nå er de ikke fult så tørre, men litt. Jeg begynner å bli redd for at kuren ikke skal "bite" på meg... :S Er det noen som ikke så bedring før etter lang tid? Har noen noen hudprodukter å anbefale? Jeg har tidligere brukt MD formulation ansiktsvask og declore dagkrem både dag og natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere! Jeg lurer fordi jeg begynte på kuren for rundt 3 uker siden nå, med 1 tbl om dagen. Er på ferie i syden (som jeg sikkert har nevnt hundre ganger), og fikk så plagsomme bivirkninger at jeg måtte ta pause. Er nå på min 5 dag med pause, og føler meg mye bedre. Men lurer på hvordan jeg skal klare å fungere normalt i hverdagen, og studere osv, vet jo at plagene bare vil bli verre. Føler jeg bare har fått en "forsmak" på hva jeg har i vente.....

Noen som vet om man kan miste øyenvipper av Iso? Hårtap er jo en bivirkning.. Lå plutselig 5-6 øyenvipper på brystet mitt istad, og plukket ytterlige av 2-3 til.... :sjokkert:

Bare å stå på :). Fullfør kuren, selv om det er no dritt... alternativet er kviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som er ferdige på iso: Hvilken hudkrem bruker dere? Jeg har gått 1,5 uke uten iso, og merker at huden ikke er like tørr. Foundationen (som er veldig fuktgivende) begynner å skli litt, men huden er ikke fet/blank. Bruker fremdeles effeclar h, men den er snart tom, og regner med jeg kan skaffe meg noe annet som passer litt bedre? Tips mottas med STOR takk! :)

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Til dere som er ferdige på iso: Hvilken hudkrem bruker dere? Jeg har gått 1,5 uke uten iso, og merker at huden ikke er like tørr. Foundationen (som er veldig fuktgivende) begynner å skli litt, men huden er ikke fet/blank. Bruker fremdeles effeclar h, men den er snart tom, og regner med jeg kan skaffe meg noe annet som passer litt bedre? Tips mottas med STOR takk! :)

Jeg brukte Decleor soothing milky cream ganske lenge under kuren og etter kuren også. Den er for sensitiv hud, men av og til måtte jeg sove med fuktmaska fra decleor for å få nok fukt. Trenger ikke det nå, men bruker for øyeblikket hydra floral moisturizing cream som faktisk er litt mektigere enn soothing milky cream, selv om jeg er ferdig med kuren. Jeg ble litt blank da jeg brukte den i utlandet og da temperaturen var over 25 grader, men den funker ypperlig for huden min hjemme i kalde Norge. Begge er for normal til tørr hud, og jeg liker begge like godt egentlig, eneste forskjellen er at soothing milky cream har en mer luksuriøs konsistens og føles litt mildere ut? Passer fint for huden min som er normal for øyeblikket, men kan bli noe blank med serum under om sommeren. Finnes sikkert andre gode (og billigere) alternativer der ute, men nå har jeg vært decleor junkie i årevis da :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har blitt kvitt arr med roaccutane? Eller hjelper den "bare" å få vekk kvisene? Har siden i fjor hatt et utrolig utbrudd på kinn... kvisene i kinn har stort sett gått vekk nå, men sitter igjen med utrolig stygge arr. :( Hjelper ikke akkurat selvtilliten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BabyBlue

Noen her som har blitt kvitt arr med roaccutane? Eller hjelper den "bare" å få vekk kvisene? Har siden i fjor hatt et utrolig utbrudd på kinn... kvisene i kinn har stort sett gått vekk nå, men sitter igjen med utrolig stygge arr. :( Hjelper ikke akkurat selvtilliten...

Nope, gjorde ingenting for arrene mine. Tvert i mot, de ble i en periode verre da isoen fortynnet huden og lyste opp områdene med arr. Røde flekker som kommer av arr skal forsvinne av seg selv, men sånne dype søkk (som jeg har en del av), må som regel taes med laser eller syrepensling :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ FML. Er alt jeg har å si. Tror ikke folk flest forstår hvor mye uren hud ødelegger folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

^ FML. Er alt jeg har å si. Tror ikke folk flest forstår hvor mye uren hud ødelegger folk.

Jaaa : ( Blir så forbanna på folk som tror det er verdens ende bare fordi de får en kvise i ny og ne. Det å ha en finicky hud er dyrt i tillegg, aner ikke hvor mange tusen jeg har brukt på å forebygge og behandle acne utbrudd.

Heldigvis er jeg kvitt det nå, men arrene sitter igjen som en kjip påminnelse på hvordan huden pleide å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...