Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Arr vil blekne med tidens hjelp og gode produkter. Selv om jeg har masse arr også i ansiktet, har jeg mange ganger fått høre uoppfordret at jeg har så fin hud! Som oftest riktignok med sminke på, men likevel, det er håp :-) Jeg har hørt mye bra om Decleor c+ recovery mot røde flekker og arr, selv har jeg bare prøvd Matis brightening emulsion, og den synes jeg er bra på å dempe rødhet og jevner ut fargen.

Man kan og prøve kelo-cote, det er en silikongel man får kjøpt på apotek. Den er svindyr, men varer lenge da man bare trenger bittelitt om gangen. Den skal hjelpe på arr, personlig bruker jeg den mest for å beskytte/dempe sår og kviser i helingsprosessen slik at de gror fortere (det er den veldig bra på), den lager en helt tett hinne over slik at luft og bakterier ikke kommer til. Synes det er vanskelig å vurdere om den gjør noe for de gamle arrene eller ikke, men det er meningen man skal bruke den hver dag over flere måneder, og så disiplinert har ikke jeg vært.

Ellers er også MD Face&Body scrub super, men den har syre, så sikkert best å vente til en stund etter isokuren er over og huden er sterkere. Men den har gjort synlig forskjell på et lite arr jeg har som ble sydd for mange år siden, det er mye mindre klumpete nå.

Siden jeg først er i gang kan jeg jo også dele min beste oppskrift for å dekke over mørke flekker/arr med farge, på blek hud vel å merke. Først kelo-cote eller en primer for å beskytte, deretter Helena Rubinstein extreme concealer i 01 Light, og så sette den med Glominerals pressed base i Natural Fair. Denne foundationen kjøpte jeg på nett til bruk i ansikt, men den viste seg å være veldig gul. Prøvde meg frem, og til alt hell viste denne gulheten seg å være super på å dekke alle former for rødhet, for meg funker dette mye bedre enn grønne concealere. I tillegg er pudderet veldig dekkende og pigmentert, så nå bruker jeg den som en gigantisk gul pudderconcealer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har brukt iso i snart to måneder og merket litt bedring etter en måned, men den siste uken har det vært helt forferdelig og ikke minst veldig vondt. Kjøpte concealer (Lancôme?) for en stund siden, men er redd den bare vil ødelegge/irritere huden enda mer. Bruker i tillegg Effaclar H. Hva bruker dere til å skjule kvisene som kommer mens man bruker iso?

Og i det siste har jeg slitt veldig med tørre lepper. Har prøvd det meste av lepomader og fuktighetskremer, men det fungerer i noen minutter og så er leppene tørre igjen. Så noen tips til ikke så alt for dyre produkter hadde vært supert.

(Må bare beklage om spørsmålene er stilt og besvart tidligere, men har ikke lest gjennom alle sidene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært to uker ut tabletter etter jeg ble ferdig på iso, og tenkte å melde hvordan det har gått. Leppene har forandret seg helt, de er myke og uten tørre flak, og jeg trenger ikke lengre noe på de. Verken øyne eller nese (innvendig) er sår lengre. Ellers så har huden blitt mindre tørr, men jeg bruker fremdeles effaclar h i ansiktet. Merker at sminken kan begynne å gli litt på nesa dersom jeg ikke matter den ned før jeg sminker meg, men det tror jeg er fordi foundationen er veldig fuktgivende i seg selv. (Tips til de som trenger en god og billig mineralfoundation mens de er på iso: Lumiere Face Base i Flawless Face. Helt super!) Huden på armene og ellers på kroppen skriker ikke lengre etter fukt, og de små utslettene jeg hadde på arm og håndbake er helt forsvunnet. Hurra! :hoppendeglad:

Jeg har merket noen minimale tilstoppede porer i ansiktet. Det vil si, jeg tror ikke de er utklembare, bare litt uthevet..? Iallefall, ingen kviser og ingen sorte prikker, og jeg er fornøyd så langt. Tror kanskje jeg bare må skrubbe huden litt forsiktig, huden har jo "skrubbet seg selv" det siste halvåret. De siste dagene så har jeg lagt merke til at de røde merkene mine også har begynt å forsvinne mer, og jeg har faktisk gått så langt at jeg har gått uten sminke innimellom. Det er godt gjort for en som ikke har vist seg til noen uten sminke på et par år... :sjenert: Så, tommel opp for iso, jeg er glad for at jeg fikk denne kuren! Og bank i bordet for at kvisene skal holde seg borte. :)

Lykke til alle som er på kuren, og ikke vær redd om du ikke merker forbedring etter en stund. Plutselig så snur det seg! Det gjorde det for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sengaia

Har noen her erfaring med at det ikke funker? Nå har jeg gått på iso i 2 måneder uten at jeg merker noen særlig bedring. Jeg hadde et utbrudd ca 2-3 uker etter jeg startet kuren, etter det har det bare vært det samme som før. Jeg merker ikke noen særlige bivirkninger heller, utenom litt tørre lepper og er tiltaksløs, så jeg lurer på om det ikke "biter" på meg. Har noen erfaringer med at det kan "stå stille" et par måneder før det skjer noe som helst?

Takk ellers for delte erfaringer i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om pigmentflekkene man får av Iso, vil gå vekk etter man er ferdig? Har fått en del pigmentflekker på ryggen og på den ene armen (hvite) - og hvis disse ikke går vekk igjen (og hvis det evt kommer fler) så.. vil ikke si det er mer skjemmende enn aknen, men det er noe som vil plage meg mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sengaia

Har noen erfaring med at sitron, helt vanlig sitronsaft, kan hjelpe mot kviser og arr? Jeg syns jeg hørte noen si det, og en sitron er jo temmelig mye billigere enn f. eks. MD gluksoelotien eller hva det heter... eller har noen erfaring med at det rett og slett bare blir verre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Har noen erfaring med at sitron, helt vanlig sitronsaft, kan hjelpe mot kviser og arr? Jeg syns jeg hørte noen si det, og en sitron er jo temmelig mye billigere enn f. eks. MD gluksoelotien eller hva det heter... eller har noen erfaring med at det rett og slett bare blir verre?

Jeg tror man skal være litt forsiktig med å kline på seg sitronjuice da det ofte kan føre til uttørking og slikt, men på makeupalley er det mange folk som er veldig fornøyde. Bare kombiner det med en god fuktighetskrem, så kan det godt hende det jevner ut røde arr osv. Er ikke umulig da det er kjent for å bleke hår i sollys og fungerer som en slags... syre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sengaia

Takk for svar!

Det hørtes skummelt ut, men nå leste jeg nettopp at det kan hjelpe om man blander det med honning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Da er jeg snart to måneder ut i kuren.

Startet med 40mg per dag (70 kg), men har nå trappet opp slik at jeg tar 60/40 mg annenhver dag. Har ikke merket særlig mye mer bivirkninger.

Har ikke hatt en kvise i sikte på snart en måned, og selv om leppene er tørre så er det til å holde ut. Merker lite til tørre øyne, og huden er mer glatt enn irriterende tørr.

Men jeg har fått en del andre merkelige bivirkninger som jeg får helt angst av...

Jeg vet ikke om det har noen ting med Roaccutan å gjøre i det hele tatt, men mens jeg har vært på kuren, så har venene på armer og bein blitt stadig mer synlige. Får også blåmerker uten at jeg vet at jeg har slått meg. Ble stukket av mygg for 6 uker siden, og har fortsatt røde merker etter myggstikkene :overrasket: Redd disse ikke kommer til å forsvinne...Hudlegen mente at det var iso som gjorde at jeg reagerte så sterkt på myggstikkene. Venene var fortsatt ikke noe problem sist jeg var hos han, så de spurte jeg ikke om.

Noen flere som har opplevd de samme merkelige bivirkningene(?) som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Da jeg gikk på iso ble eldgamle strekkmerker som var så godt som usynlige plutselig mer enn merkbare, og blåmerker og slikt syntes ekstra godt, på samme måte som gamle kvisearr bare lyste opp. Jeg vet ikke helt hva som gjør det, men mistenker det er fordi huden er tynnere og mer skjør, noe som gjør at blodårer synes bedre. Sikkert ikke noe å bekymre seg om =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sengaia

Andre måneden og jeg ser fortsatt ikke noen særlig forskjell :-/ *motløs*

Jeg merker at jeg er mer anpusten og litt mer sliten i kroppen. At jeg liksom trenger litt mer luft, må puste litt mer... er sulten og rastløs. kan det være bivirkninger tro? Har noen andre erfaringer med det? Og at det ikke virker etter 2 måneder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sengaia

Oi oi oi, i dag våkna jeg opp med DET pizzatrynet... jeg spiste litt sjokolade og potetgull i går, ikke så mye, er det noen som får kviser av det også etter endt kur? Og av å spise ost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med kviser veldig lenge, og jeg lurer på om jeg skal ta en tur til hudlegen og få snakket med han om denne kuren. Men jeg har hørt at man ikke skal gå på den om man har vært deprimert, og det har jeg. Er den sånn at risikoen for å bli deprimert øker når man går på denne kuren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har slitt med kviser veldig lenge, og jeg lurer på om jeg skal ta en tur til hudlegen og få snakket med han om denne kuren. Men jeg har hørt at man ikke skal gå på den om man har vært deprimert, og det har jeg. Er den sånn at risikoen for å bli deprimert øker når man går på denne kuren?

Ja, Roaccutan kan forsterke depresjon, selvmordstanker og nedstemthet. Det er ikke noe å spøke med..

Anonym poster: 46d8d66e8b93229c40fd5cb251431959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Er det noen her som har søkt om refusjon av utgifter i forbindelse med denne kuren?

Er dette legen gjør eller kan du gjøre det selv?

Takker for alle svar og hjelp;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, bare 57 piller igjen, og med 100mg om dagen blir det bare 11.4 dager :D. Gleder meg til å bli ferdig, denne kuren tar knekken på meg snart! Kjente huden svei bare av å gå i sola i 20 min forgårs, glad det har vært mye regn i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

... Ble stukket av mygg for 6 uker siden, og har fortsatt røde merker etter myggstikkene :overrasket: Redd disse ikke kommer til å forsvinne...Hudlegen mente at det var iso som gjorde at jeg reagerte så sterkt på myggstikkene. ...

Noen flere som har opplevd de samme merkelige bivirkningene(?) som meg?

Fikk et myggestikk for litt over 1 måned siden. Den var godt synlig for noen dager siden, men er mye lysere nå. Du får bare vente og håpe på det beste.

Oi oi oi, i dag våkna jeg opp med DET pizzatrynet... jeg spiste litt sjokolade og potetgull i går, ikke så mye, er det noen som får kviser av det også etter endt kur? Og av å spise ost?

Er ikke ferdig med kuren, men jeg får kviser av is i hvertfall. Men har hørt at man får masse kviser av godteri, selv om de fleste leger sier at det ikke er godteriet som gjør at man får kviser. Følg med på hva du spiser og prøv å ungå å spise ting du får kviser av.

Jeg har slitt med kviser veldig lenge, og jeg lurer på om jeg skal ta en tur til hudlegen og få snakket med han om denne kuren. Men jeg har hørt at man ikke skal gå på den om man har vært deprimert, og det har jeg. Er den sånn at risikoen for å bli deprimert øker når man går på denne kuren?

Har vært deprimert selv, men tok sjansen på å prøve. Hittil har det gått utrolig bra. Og ja, sjansen øker nok, men det går vel som regel bra. Alle får ikke alle bivirkningene heller. Men du kan kanskje snakke med legen din om akkurat dette.

Har noen noen tips til ansiktskrem? Og ylang ylang, har noen erfaring med det?

Bruk Effaclar H som du får kjøpt på apoteket. Rart om ikke hudlegen din har anbefalt den hvis du går på iso. Den beste og eneste kremen du bør bruke. Husk også å rense huden minst to ganger daglig med Effaclar (rensegele). Produktene koster vel nesten 200 kr stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sengaia

Tusen takk for svar! Da er det garantert sjokolade og ost som gjør det verre... Jeg har prøvd Effaclar, men jeg syns den gjorde det verre... det virka mot tørr hud, men de røde kvisene kom mer tilbake. Jeg har prøvd litt i perioder, og syns å ha sett at det blir bedre når jeg bruker andre kremer enn den. Jeg pleier å bruke en lett krem fra Decelore. Har noen erfaring med at det fortsatt ikke er så mye bedre etter 2 måneder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Da er det garantert sjokolade og ost som gjør det verre... Jeg har prøvd Effaclar, men jeg syns den gjorde det verre... det virka mot tørr hud, men de røde kvisene kom mer tilbake. Jeg har prøvd litt i perioder, og syns å ha sett at det blir bedre når jeg bruker andre kremer enn den. Jeg pleier å bruke en lett krem fra Decelore. Har noen erfaring med at det fortsatt ikke er så mye bedre etter 2 måneder?

Jeg har kuttet helt ut godteri og is. Enig med deg om Effaclar. Bruker den bare på de områdene i ansiktet der huden flasser mye, men bare når jeg er ute. Har brukt iso i litt over 2 måneder nå og for 2 uker siden fikk jeg masse store røde kviser igjen. Nå har de begynt å forsvinne, men har fått meg noen nye arr da. Det siste året har jeg nesten ikke hatt en kvise pga noen andre antibiotika-tabelletter jeg tok litt for mye av. Hehe. Men med en gang jeg sluttet med dem kom kvisene tilbake. Derfor jeg prøver iso nå. Vi får bare håpe at det blir bedre etter hvert. Hvor lang tid det tar før alt er borte varierer jo fra person til person, men tar det ikke rundt ett halvt år? Jeg skal i hvertfall bruke iso til ca. oktober.

Og noen spm til dere som har prøvd sånn oransje peeling greie hos hudlegen. Hvordan ble resultatet? Prøvde dette for ett år siden og nå er områdene jeg fikk dette på helt røde. Ser nesten solbrent ut. Bør jeg prøve igjen etter at jeg er ferdig med iso? Og hva annet kan jeg gjøre for å bli kvitt arr i ansiktet? Vet selvfølgelig at jeg kan snakke med hudlegen, men det hadde vært greit å vite litt på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...