Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Gjest Sengaia

Takk for svar!

Å kutte godteri er jo bra for flere ting enn kviser også, nå er det over for godteri for meg også :) Ost også...

Jeg gikk også på antibiotika før kuren, lenge og veldig mye ;P Helt i begynnelsen av kuren på iso ble jeg veldig mye bedre. Så kom det berømte utbruddet, det gikk mer over etter et par uker, men nå har det kommet mer igjen. Nå er jeg drittlei av både kviser og iso... Vi får bare holde ut :) Hvor mange kapsler skal du ta totalt, og hvor mye veier du, om jeg kan spør om det? Jeg skal ta totalt 400 kapsler à 20 mg, og jeg veier ca 65 kg. Jeg tar 3 kapsler om dagen, men jeg begynner å vurdere om jeg skal ta 4 kapsler fra september (da er sommeren omtrent over...)

For et år siden pensla jeg med fruktsyre hos en hudlege 6-7 ganger, det hjalp en del fr kviser og arr. Men det er veldig dyrt!

Har du noen tips for hudkremer? Jeg vasker med MD formulation, og bruker en lett krem fra decelor morgen og kveld etter vask. 1 gang i uka damper jeg ansiktet i 10 min etterfulg av en leirmaske som skal sitte i ca 20 min, til den har tørka. Det funker litt, jeg har hørt mange som det har hjulpet for.

Jeg lurer på om noen har noen andre tips til vask og krem? Det er dette jeg alltid har brukt, og vet ikke om noe annet kan funke bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sengaia

Ble noen nedstemte og tiltaksløse under kuren? Går det over etter kuren tro? Jeg har ikke hatt lyst til noenting mens jeg har gått på kuren, i to mnd... tiltakslysten er helt på bunn, og de kreative tankene er litt mer borte. Noen som opplever det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble noen nedstemte og tiltaksløse under kuren? Går det over etter kuren tro? Jeg har ikke hatt lyst til noenting mens jeg har gått på kuren, i to mnd... tiltakslysten er helt på bunn, og de kreative tankene er litt mer borte. Noen som opplever det samme?

depresjon kan være en av bivirkningene av denne medisinen, det er sterke saker

Anonym poster: d5cfee0390033111ff915187f1c03663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sengaia

Håper det går over etter kuren... jeg svinger veldig ellers også, så jeg vet jo ikke om det er iso heller... men det er visst kjent at veldig mange blir "svakere" i kroppen og sinnet, trøtte og tiltaksløse, -noen andre som merker det? Og at det går over etter endt kur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går over etter kuren... jeg svinger veldig ellers også, så jeg vet jo ikke om det er iso heller... men det er visst kjent at veldig mange blir "svakere" i kroppen og sinnet, trøtte og tiltaksløse, -noen andre som merker det? Og at det går over etter endt kur?

Jeg merker det veldig godt. Speeda opp kuren litt pga byner i ny jobb September, så heldigvis ferdig 13. august. Sier fra da om det blir bedre etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Å kutte godteri er jo bra for flere ting enn kviser også, nå er det over for godteri for meg også :) Ost også...

Jeg gikk også på antibiotika før kuren, lenge og veldig mye ;P Helt i begynnelsen av kuren på iso ble jeg veldig mye bedre. Så kom det berømte utbruddet, det gikk mer over etter et par uker, men nå har det kommet mer igjen. Nå er jeg drittlei av både kviser og iso... Vi får bare holde ut :) Hvor mange kapsler skal du ta totalt, og hvor mye veier du, om jeg kan spør om det? Jeg skal ta totalt 400 kapsler à 20 mg, og jeg veier ca 65 kg. Jeg tar 3 kapsler om dagen, men jeg begynner å vurdere om jeg skal ta 4 kapsler fra september (da er sommeren omtrent over...)

For et år siden pensla jeg med fruktsyre hos en hudlege 6-7 ganger, det hjalp en del fr kviser og arr. Men det er veldig dyrt!

Har du noen tips for hudkremer? Jeg vasker med MD formulation, og bruker en lett krem fra decelor morgen og kveld etter vask. 1 gang i uka damper jeg ansiktet i 10 min etterfulg av en leirmaske som skal sitte i ca 20 min, til den har tørka. Det funker litt, jeg har hørt mange som det har hjulpet for.

Jeg lurer på om noen har noen andre tips til vask og krem? Det er dette jeg alltid har brukt, og vet ikke om noe annet kan funke bedre

Vet ikke helt hvor mange tabelletter jeg skal ta. Hudlegen klarte ikke helt å bestemme seg, men 400/450 tror jeg. Tar 2 om dagen. Jeg veier ca. 60 kg (Sliter litt med vekten). Jeg får mer kviser av alle hudkremer pga fet hud, så har ingen gode tips dessverre. Men de på apoteket bør jo kunne litt om sånne ting. Er selv litt redd for å prøve ulike produkter nå. Dumt om kvisene kommer tilbake og alt blir værre. Disse greiene man får i ansiktet hos hudlegen er som du sier veldig dyre. Tror jeg betalte 1500 sist, og ikke virker det noe spesielt bra heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nå gått 18 uker på kuren, og er fremdeles superfornøyd. Jeg hadde store byller i kinnene, og generelt VELDIG plaget med akne. Nå har jeg ikke hatt en eneste liten nupp engang på snart tre måneder.. Huden er glatt, blir stadig jevnere og arrene lysere, det er så jeg kun trenger en lett farget dagkrem! Deilig! Ingen som ikke har hatt store kvise-problemer kan forstå hvor fantastisk det føles. Jeg veier 58kg, så har ca to måneder igjen, håper resultatet holder seg. Jeg tåler tydeligvis kuren veldig godt, for har kun hatt litt tørr nese (innvendig) som bivirkning. Og den hersens svette overleppa,da, som jeg ikke hadde problemer med tidligere. Forhåpentligvis blir det bedre etter endt kur :) Håper det går bra for resten også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sengaia

HJELP! I dag ser det ut som jeg har fått PEST!! Kvisene bare popper ut! Nå har jeg gått 2 mnd på iso,og er snart halvveis på kuren. Men det blir jo bare verre! Noen som har opplevd det samme? At utbrydda kommer såpass sent i kuren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble noen nedstemte og tiltaksløse under kuren? Går det over etter kuren tro? Jeg har ikke hatt lyst til noenting mens jeg har gått på kuren, i to mnd... tiltakslysten er helt på bunn, og de kreative tankene er litt mer borte. Noen som opplever det samme?

JA! Jeg er ikke deprimert akkurat, men føler meg ofte trøtt, tiltaksløs og takler ikke like godt motgang som jeg bruker å gjøre.. Det er ikke så mye at det er et problem, men nok til at jeg merker det på kroppen.

Jeg har fått jernmangel av å gå på denne kuren, og trodde kanskje at det var derfor jeg var litt "utavmegsjøl", men etter å ha fått tabletter for dette har jeg fortsatt ikke merket noen forskjell.

Gleder meg til å vere ferdig, under 3 mnd igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble noen nedstemte og tiltaksløse under kuren? Går det over etter kuren tro? Jeg har ikke hatt lyst til noenting mens jeg har gått på kuren, i to mnd... tiltakslysten er helt på bunn, og de kreative tankene er litt mer borte. Noen som opplever det samme?

Ja, jeg måtte bl.a slutte/ta pause på medisinen pga dette. (Hadde gått 3 uker, med 1 tbl om dagen) Var på ferie da for øyeblikket, og ble skikkelig nedstemt. Har nå vært 1 måned uten Iso, og jeg vet at jeg er "nødt" til å begynne igjen, men jeg gruer meg sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med både kviser og komedoner, men hovedproblemet er vel komedonene, ettersom de er tett i tett i hele pannen og kjevepartiet. Jeg har lest flere steder på nettet, at Iso tar knekken på disse og aknen, men at hudormer/komedoner kan ha lett for å komme tilbake? Noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på kontroll, og nå er jeg ferdig! Skal kun spise opp restene jeg har igjen, og da er jeg helthelthelt ferdig!

Til dere som kanskje sliter litt om dagen, dere måå bare fullføre! Det blir så utrolig mye bedre. Det virket ikke med en gang på meg heller, men plutselig begynte det å bli bedre, og det er bare så deilig :) Legen sier at jeg ser helt fantastisk ut, og at mest sannsynlig vil alle arrene jeg har forsvinne litt etter litt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HJELP! I dag ser det ut som jeg har fått PEST!! Kvisene bare popper ut! Nå har jeg gått 2 mnd på iso,og er snart halvveis på kuren. Men det blir jo bare verre! Noen som har opplevd det samme? At utbrydda kommer såpass sent i kuren?

Leste bruksanvisningen som følger med i pakken og fant ut at flere kviser er en av bivirkningene. Da fikk vi vel svar på hvorfor det blir verre.

Hva bruker dere på tørre lepper når dere er ute??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sengaia

Takk for svar, får satse på at nedstemtheten forsvinner etter kuren, og at kvisene blir bedre snart.. halvveis nesten i kuren nå! Enda flere kviser i kveld :P Men håper det er et "forventa" utbrudd. hadde et helt i begynnelsen også.

Jeg kjøpte lypsyl i dag, det er den dårligste leppepomaden jeg har prøvd. De andre jeg har brukt er kjempedyre, men veldig gode. En fra shiseido, og en fra clarins, kjøpt på esthetique. Jeg har brukt en på apoteket som heter "purelan", den er egentlig for såre brystvorter tror jeg, men det er kjent for å være veldig god som leppepomdae. Jeg syns den virker veldig bra. Den koster ca 70-80 kr på apotek. Det er nok verdt det, for lypsyl syns var langt ifra så god som f. eks. purelan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, får satse på at nedstemtheten forsvinner etter kuren, og at kvisene blir bedre snart.. halvveis nesten i kuren nå! Enda flere kviser i kveld :P Men håper det er et "forventa" utbrudd. hadde et helt i begynnelsen også.

Jeg kjøpte lypsyl i dag, det er den dårligste leppepomaden jeg har prøvd. De andre jeg har brukt er kjempedyre, men veldig gode. En fra shiseido, og en fra clarins, kjøpt på esthetique. Jeg har brukt en på apoteket som heter "purelan", den er egentlig for såre brystvorter tror jeg, men det er kjent for å være veldig god som leppepomdae. Jeg syns den virker veldig bra. Den koster ca 70-80 kr på apotek. Det er nok verdt det, for lypsyl syns var langt ifra så god som f. eks. purelan

Takk takk. :) Får ta meg en tur på apoteket snart da. Irriterende at ting man trenger er så dyrt. Lypsyl og den derre runde tingen (eos?) har jeg prøvd. Blir klumpete og ekkelt.

Og en ting til, hva bruker dere til å dekke kvisene med? Litt flaut å kjøpe sminke, men siden det er det eneste som kan skjule kvisene så må jeg vel gjøre det. Bruker concealer, og den er helt grei om man har kun èn nesten usynlig kvise, men når begge kinnene, nesen og haken er dekket av kviser og er knallrød fungerer det dårlig. Pluss at det tar en evighet å dekke alt. Greit å få noen tips før jeg kommer i butikken. Helst noe som er vannfast. Sminke som renner av pga svetten når man trener er ikke fint. Så jeg senest i dag - på meg selv. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HJELP! I dag ser det ut som jeg har fått PEST!! Kvisene bare popper ut! Nå har jeg gått 2 mnd på iso,og er snart halvveis på kuren. Men det blir jo bare verre! Noen som har opplevd det samme? At utbrydda kommer såpass sent i kuren?

Jeg hadde et kjempeutbrudd etter over to måneder på kuren. Det holdt på i et par uker før det roet seg. Det snudde egentlig ikke skikkelig før jeg hadde spist tbl i fire måneder, da forsvant alt og ble bare bedre og bedre og nå har jeg vært ferdig i over en måned og er kjempefornøyd. Så det er bare å holde ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sengaia

Takk for svar, nå fikk jeg nytt mot igjen :D i dag har jeg trappa opp fra 3 tabl opp til 4. Jeg tåler de greit ellers, og jeg blir litt tidligere ferdig...

I dag kjøpte jeg "Prolip care" på apoteket, det er den beste leppepomaden jeg har hatt! Mye bedre enn purelan og de andre dyre. Denne er også dyr, 105 kr (i forhold til lypsyl som koster 20), men jeg syns det er verdt det. Lypsyl ble jeg helt ekkel i munnen av, selvom jeg ikke spiser den akkurat... Så den vil jeg absolutt anbefale, den av 5 stk jeg har prøvd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heii! begynte på roaccutane-kur idag, og veldig spent på hvordan det kommer til å funke på meg..

har egentlig ikke et kjempekvise problem, men har liksom aldri helt fin hud, og innimellom popper det opp masse av dritt. har i tillegg mye nupper på armene og i litt i kinnene, og prøvd mye dyre renseprodukter

i mange år som ikke har funka, dermologica, MD formulations osv... og fått en del arr:S

håper jeg merker virkning fort og slipper å få ured hud mer, er 23 år så føler det er på tide...!

driter i om jeg får tørr hud så lenge den ikke er kvisete og uren...

tenkte nå å slutte med alle renseprodukter og kremer i tillegg, så huden i samarbeid med denne "vidunderkuren" kan ordne opp selv :tommelsmil:

Anonym poster: bd0fdf1c26da2520a2c4d76439253c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heii! begynte på roaccutane-kur idag, og veldig spent på hvordan det kommer til å funke på meg..

har egentlig ikke et kjempekvise problem, men har liksom aldri helt fin hud, og innimellom popper det opp masse av dritt. har i tillegg mye nupper på armene og i litt i kinnene, og prøvd mye dyre renseprodukter

i mange år som ikke har funka, dermologica, MD formulations osv... og fått en del arr:S

håper jeg merker virkning fort og slipper å få ured hud mer, er 23 år så føler det er på tide...!

driter i om jeg får tørr hud så lenge den ikke er kvisete og uren...

tenkte nå å slutte med alle renseprodukter og kremer i tillegg, så huden i samarbeid med denne "vidunderkuren" kan ordne opp selv :tommelsmil:

Anonym poster: bd0fdf1c26da2520a2c4d76439253c2b

Det kan være lurt å bruke rensegeleen Effaclar og fuktighetskremen Effaclar H. Når man bruker iso mister man noe i huden som man trenger og det har denne kremen i seg.

Endret av Paul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å bruke rensegeleen Effaclar og fuktighetskremen Effaclar H. Når man bruker iso mister man noe i huden som man trenger og det har denne kremen i seg.

Hvordan er A-derma i forhold til denne Effaclar? Var du på apoteket å fikk anbefalt Effaclar? Er den bare til ansikt, eller bør man bruke den til kroppen også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...