Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Ja vi må absolutt holde hverandre oppdatert her inne :)

Tror grunnen til at jeg fikk begynne rett på roaccutan var at jeg er 24 år og når kvisene fortsatt ikke har forsvunnet så ja...

Det er ikke sånn at jeg har sånn sinnsykt mange kviser på en gang. Jeg har sett bilder av folk som har det mye verre enn meg. Men jeg har alltid noen i ansiktet rundt kjeven og i området der og så får jeg av og til litt på brystet. Ryggen er derimot mitt største problem. Vonde og betente kviser som gjør at det kan være vondt å ha på seg klær (bh-stropper) og de forsvinner virkelig aldri..!

Så det blir jo utrolig rart å etter endt kur nå forhåpentligvis bli kvisefri hehe.

I tillegg har jeg så fet t-sone at den skinner som ei sol og så fete øyelokk at øyenskygge ikke holder seg på plass mer enn noen timer selv med skikkelig gode primere. Så er veldig spent på hvordan ansiktshuden blir.

Skjønner godt at du ikke vil gå gjennom hele ungdomstida med kviser for så og få masse arr. Det er jo igrunn nettopp det jeg har gjort. Hadde jeg visst om at det fantes en slik kur som det her tidligere hadde jeg definitivt dratt til legen med problemet før. Nå har jeg masse arr på ryggen og de arrene kommer jo sikkert ikke til å forsvinne etter denne kuren heller.

Jeg skal ikke si noe sikkert men jeg tror dette virker på hår og hodebunn også ja. Det er jo på en måte en helhetlig behandling for hele kroppen. Og jeg har lest her på forumet i en annen tråd om noen som gikk på roaccutan som nevnte at de følte de nesten aldri trengte å vaske håret fordi det aldri ble fett lenger hehe. Tør hodebunn og sånt kan jeg ikke huske ble nevnt i den tråden da. Men hvis du fra før av sliter med tørr hodebunn kan det jo være lurt å investere i noe hårprodutker for det kanskje. For meg blir det et veldig stort pluss for jeg sliter skikkelig med fett hår og fet hodebunn også. Er nok en sammenheng mellom det og alt talget resten av huden/kroppen min produserer vil jeg tro. Så er veldig spent på hvordan håret blir.

Oi, d var akkurat som å lese om meg selv, hehe

vurderer også å gå til legen, da jeg ALDRI blir kvitt kvisene. Når jeg tror jeg er ca kvisefri, popper det plutselig opp 2-3 skikkelig vonde og ødelegger alt :(

Har ikke lest hele denne tråden, men d kommer jeg til å gjøre :) Håper dette hjelper, for da er det å bestille legetime på mandag.

Jeg er også 24 år, alltid slitt med litt kviser, ikke pizzatryne, men en og annen kvise hele tiden - da spesielt i kjevepartiet. Nå siste månedene har jeg i tillegg fått flere på skuldrene, som gjør at d er direkte vondt å bruke bh :(

Håper virkelig dette kan være noe for meg også :) Er spent på å lese resten av tråden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dag 3 av ca 180 slike på denne kuren... Idag har jeg begynt å kjenne at det strammer i ansiktet, jeg begynner å bli litt tørr. Det må være skikkelig sterke greier, dette, siden man merker effekt så fort.. :sjokkert: Men jeg vil jo at det skal fungere, så da er det jo bra at effektene/bivirkningene melder seg så man ser at det har noe for seg.. :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jeg var ute å drakk i går, og merker det i dag. Bivirkningene er virkelig forsterket - huden er knusktørr, og utslettet på hendene har flammet opp igjen. Takk til idioten som tok med seg hjemmebrent! :fnise:

Merker at huden klikker litt når jeg er såpass tørr, til tross for kuren, så har nå bestilt ny fuktmaske fra decleor på nytt. Gleder meg til den dukker opp i postkassa :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det egentlig med sol når man går på dette? Jeg har jo lest at man skal unngå kraftig soling, men da lurer jeg på hva det innebærer? :P

Veldig kjedelig å gå tørr, flassete og likbleik gjennom hele sommeren, på en måte :(

Jeg er så teit at jeg pleier å ignorere råd om soling på alle hudprodukter, jeg blir aldri mer brent enn vanlig uansett hvilke produkter eller forsåvidt medisiner jeg går på. Er det litt sånn med dette også, at man kan prøve seg fram, eller er det bare no-no?

En annen ting jeg lurer på er om resultatet varer "evig"? Eller er det sånn at det gjerne er bra i et halvt år eller et år og så pow, kommer alt tilbake igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Hvordan er det egentlig med sol når man går på dette? Jeg har jo lest at man skal unngå kraftig soling, men da lurer jeg på hva det innebærer? :P

Veldig kjedelig å gå tørr, flassete og likbleik gjennom hele sommeren, på en måte :(

Jeg er så teit at jeg pleier å ignorere råd om soling på alle hudprodukter, jeg blir aldri mer brent enn vanlig uansett hvilke produkter eller forsåvidt medisiner jeg går på. Er det litt sånn med dette også, at man kan prøve seg fram, eller er det bare no-no?

En annen ting jeg lurer på er om resultatet varer "evig"? Eller er det sånn at det gjerne er bra i et halvt år eller et år og så pow, kommer alt tilbake igjen?

Du skal være ganske forsiktig med sterk sol, spesielt når det gjelder ansiktet. Dette er det sterkeste innen kvisekurer, så tror ikke det kan sammenlignes med noe annet. Huden min er i hvert fall veldig sensitiv, og bare tanken på å legge meg i et solarium slik som jeg er nå får meg til å grøsse :fnise:

For folk flest skal det ha en viss varig effekt, ja. Hudlegen min var i hvert fall ganske positiv, men det er noen få folk som får tilbakeslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Jeg er sånn i tvil. Skal til hudlege i mars, og blir ikke overrasket om jeg blir tilbudt dette, men er så usikker på om jeg vil eller ikke. Bivirkningene skremmer meg. Men sånn det er nå går jeg jo en sommer uten bading og soling i møte uansett, ryggen ser helt grusom ut og jeg nekter å vise den fram :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det egentlig med sol når man går på dette? Jeg har jo lest at man skal unngå kraftig soling, men da lurer jeg på hva det innebærer? :P

Veldig kjedelig å gå tørr, flassete og likbleik gjennom hele sommeren, på en måte :(

Jeg er så teit at jeg pleier å ignorere råd om soling på alle hudprodukter, jeg blir aldri mer brent enn vanlig uansett hvilke produkter eller forsåvidt medisiner jeg går på. Er det litt sånn med dette også, at man kan prøve seg fram, eller er det bare no-no?

En annen ting jeg lurer på er om resultatet varer "evig"? Eller er det sånn at det gjerne er bra i et halvt år eller et år og så pow, kommer alt tilbake igjen?

Jeg skal en lang uke til Afrika om et par uker. Nevnte dette for hudlegen og spurte om jeg skulle avvente oppstarten til jeg er kommet hjem igjen. Det mente han var helt unødvendig, denne kuren bruke sover hele verden av mennesker overalt. Også hvite lysfølsomme mennesker. Han sa til meg å ikke ligge å presse på stranden hver dag, bruke høy faktor og sunn fornuft. Så da tenker jeg at det vil gå helt fint :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jeg skal en lang uke til Afrika om et par uker. Nevnte dette for hudlegen og spurte om jeg skulle avvente oppstarten til jeg er kommet hjem igjen. Det mente han var helt unødvendig, denne kuren bruke sover hele verden av mennesker overalt. Også hvite lysfølsomme mennesker. Han sa til meg å ikke ligge å presse på stranden hver dag, bruke høy faktor og sunn fornuft. Så da tenker jeg at det vil gå helt fint :danse:

Lykke til : D Si hvordan huden reagerer på solen da? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan endelig meddele at jeg er totalt kvisefri! Foruten om noen sår der jeg har klødd meg i stykker, så er huden min prikkfri. Ansikt, bryst og rygg! Og det over en måned før jeg skal avslutte kuren! Jeg er så glad, venter bare på at sårene skal forsvinne sånn at jeg kan nyte det fullt ut! :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig bra bowie!! :) :)

Jeg har to måneder igjen, og føler tiden går raskt fremover nå. Jeg er tom for nattkrem og bruker fuktmaske dag og natt, er fristet til å teste ut en av decleor sine nattbalmer.

Jeg er også spent på hvordan huden din reagerer på afrika-sol, lotta1!

Snop: hvis du begynner på kuren i mars, så er det ikke umulig at du kan vise deg på badestranden i sommer. :)

Hvordan er huden til dere andre nå? Merker dere at det går mot slutten av kuren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Jeg vil ikke jinxe det, så jeg vil ikke si hvordan huden min er ennå.... *erhm* Sitter litt igjen at det kom tilbake da jeg fikk en altfor kort kur sist.

Men dere som fortsatt får utbrudd, har dere tenkt over at det kan være produktene dere bruker som fremkaller dem? Selv om jeg tar pillene, får jeg utbrudd om jeg bruker feil produkter. Kan jo nevne Decleor, Manuka og jojobaolje.

Endret av ~Fantabulous_kitten~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk gode nyheter Bowie :) Det gir håp når jeg er helt i starten av minst et halvår på tabletter. Syns jeg allerede kan kjenne ting skje. Jeg skal oppdatere etter Afrikaturen ja, blir uansett mye skygge der, er mellom 35-40 gr dernede nå! :)

Fantabolous Kitten: de produktene du nevner, tåler du de eller ikke? Skjønte ikke helt.. Må ut og kjøpe noe mer fukt kjenner jeg, ser det er mange som bruker decleor fuktmaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er det med fuktighetskremer og masker, det er ikke sånn at effekten motvirkes av det da? Altså at man på en måte motarbeider litt den prosessen som skjer? Eller er det gjerne ikke sånn dette funker? (forstår veldig lite av dette, merker jeg. hehe!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm... Har nå tatt åtte kapsler, altså 4 dager.. Har begynt å klø rundt nesen og glasset litt i nesevingene. Kan det virkelig være tbl? Og hva betyr det i så fall at bivirkninge kommer så raskt? Leser om andre som ikke kjenner noe før etter et par uker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er på grunn av accutane. og når man merker bivirkninger er helt forskjellige fra person til person, jeg har lest om flere som merket det etter første dagen, og noen som det tok til og med uker før de merket noe. for meg kom de ca etter 4 dager, begynte med tørr hud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ja det er på grunn av accutane. og når man merker bivirkninger er helt forskjellige fra person til person, jeg har lest om flere som merket det etter første dagen, og noen som det tok til og med uker før de merket noe. for meg kom de ca etter 4 dager, begynte med tørr hud

Når begynte første utbrudd? Med en gang det også? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 tbl/13 dager in. Ingen nye bivirkniger, "kun" tørr hud å slite med. Har nå fått dermalogica sitt skin hydrating booster, og sammen med skin smoothing cream var det en super kombinasjon, enda bedre enn hydra floral syns jeg, for er mindre blank i fjeset.

Lotta: jeg fikk et lite utbrudd nesten med en gang, etter type 4-5 dager eller noe.

Anette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en måned med tre tabletter daglig, har jeg endelig begynt å få resultater! *Lykke* :) Fantastisk følelse! For øyeblikket så tørker alle kvisene mine ut, og sorte prikker er så godt som borte allerede.

Forresten, er det noen her som IKKE får tørre lepper? Har fått høre av både lege/hudlege og lest litt rundt omkring at ALLE får det. Men jeg har ikke opplevd noen som helst form for tørrhet i leppene i det hele tatt. Har derimot mange andre bivirkninger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en måned med tre tabletter daglig, har jeg endelig begynt å få resultater! *Lykke* :) Fantastisk følelse! For øyeblikket så tørker alle kvisene mine ut, og sorte prikker er så godt som borte allerede.

Forresten, er det noen her som IKKE får tørre lepper? Har fått høre av både lege/hudlege og lest litt rundt omkring at ALLE får det. Men jeg har ikke opplevd noen som helst form for tørrhet i leppene i det hele tatt. Har derimot mange andre bivirkninger da.

Så moro! Jeg merker også forbedringer etter bare 2 uker :) Jeg har omtrent ikke tørre lepper jeg heller, men så er jeg VELDIG flink til å smøre de. De har skjedd noe med de, de er ikke røde som før, men tørre er de liksom ikke.

Anette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...