Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Jeg bruker decleor hydral floral fuktmaske som fuktighetskrem, da holder huden min seg fin hele dagen, uten å flasse. Jeg har den likevel med meg overalt, da jeg også bruker den på leppene. :)

Jeg har en den liggende faktisk, brukte den for en tid tilbake men sluttet fordi jeg mistenkte at jeg ikke tålte den. Men det kan godt ha vært tilfeldig. Brukte den her en kveld, men konsistensen var rimelig tynn, så jeg antar den er for gammel? Vi snakker om at den har ligget i over et år. Bør vel kanskje gå til innkjøp av ny da.. Men vil ikke vente 2 uker på postgang :snurt:

~Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Har noen av dere opplevd å få sløret/uklart syn? Det fikk jeg idag, begynte i tretiden og er slik ennå... Og i pakningsvedlegget står det at man må avslutte kuren og kontakte legen *sukk*

Når det står vedvarende, hvor lenge er egentlig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Har noen av dere opplevd å få sløret/uklart syn? Det fikk jeg idag, begynte i tretiden og er slik ennå... Og i pakningsvedlegget står det at man må avslutte kuren og kontakte legen *sukk*

Når det står vedvarende, hvor lenge er egentlig det?

Jeg har opplevd å få litt sløret/uklart syn, men ikke noe sånn supervoldsomt. Bare litt mer uklart enn ellers. Jeg har dårlig syn fra før av også da, så vet ikke om det er en sammenheng der. Jeg bruker nesten aldri linser lenger heller (kun på trening) for det svir noe innmari når jeg setter inn linsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 tbl konsumert, veldig mange igjen :gjeiper: Huden er ikke fullt så tørr og stiv i dag, har funnet ut at både primeren min og den flytende foundationen bidro til å tørke ut huden. I dag bruker jeg kun ID matte mineralpudder, og det er mye bedre kjenner jeg. Ikke like god dekkevne da men.. Kjenner jeg har blitt litt ekstra tørr på kroppen også, det har begynt å klø litt. Kan se ut som at utbruddet trekker seg tilbake :)

~Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FAEN, idag smøret jeg på fuktighetskremen min i et veldig sterkt lys og la merke til at jeg har fått MASSE strekkmerket, jeg VET at dette skyldes accutane fordi jeg har aldri fått det før og nå er jeg sikkelig forbannet. Hvorfor fortalte ikke hudlegen meg om dette, Han skal virkelig få høre fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FAEN, idag smøret jeg på fuktighetskremen min i et veldig sterkt lys og la merke til at jeg har fått MASSE strekkmerket, jeg VET at dette skyldes accutane fordi jeg har aldri fått det før og nå er jeg sikkelig forbannet. Hvorfor fortalte ikke hudlegen meg om dette, Han skal virkelig få høre fra meg!

Strekkmerker oppstår jo når huden blir utvidet mer enn den burde? :klo: Aldri hørt om noen andre som har fått det av roaccutan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

FAEN, idag smøret jeg på fuktighetskremen min i et veldig sterkt lys og la merke til at jeg har fått MASSE strekkmerket, jeg VET at dette skyldes accutane fordi jeg har aldri fått det før og nå er jeg sikkelig forbannet. Hvorfor fortalte ikke hudlegen meg om dette, Han skal virkelig få høre fra meg!

Neinei, ingen krise =) Det som skjer når du går på accutane er at huden blir tynnere, og merker og arr synes bedre. Merker selv at kvisearr og gamle, ellers så usynlige strekkmerker lyser gjennom, men dette skal forsvinne så fort du blir ferdig med kuren. Kan hende det bare var gamle, usynlige strekkmerker som gjorde seg synlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, ingen krise =) Det som skjer når du går på accutane er at huden blir tynnere, og merker og arr synes bedre. Merker selv at kvisearr og gamle, ellers så usynlige strekkmerker lyser gjennom, men dette skal forsvinne så fort du blir ferdig med kuren. Kan hende det bare var gamle, usynlige strekkmerker som gjorde seg synlige?

Det håper jeg virkelig fordi jeg skal være ferdig med denne kuren til sommeren og jeg håper å endelig for første gang kunne gå veldig lettkledd uten å bekymre meg, jeg vil ikke fjerne et problem for å så få et annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal faktisk jeg også begynne på 6 måneders lang kur! To kapsler til dagen med start idag :-) Gleder og gruer meg og håper jeg får bra resultat! Så da ser jeg meg fra nå

av som medlem i "klubben" :)

Hvor raskt har dere merket bivirkning, forverring el forbedring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Strekkmerker oppstår jo når huden blir utvidet mer enn den burde? :klo: Aldri hørt om noen andre som har fått det av roaccutan!

Man kan også få strekkmerker av å gå ned i vekt, altså motsatt av at huden strekkes, sært nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal faktisk jeg også begynne på 6 måneders lang kur! To kapsler til dagen med start idag :-) Gleder og gruer meg og håper jeg får bra resultat! Så da ser jeg meg fra nå

av som medlem i "klubben" :)

Hvor raskt har dere merket bivirkning, forverring el forbedring?

Hei Lotta! Så moro! Er helt ny selv, tatt 30 tbl bare :) Moro om vi kan følge hverandre her :)

Tørr hud kom over natta omtrent, men ellers så har jeg ingen andre bivirkninger enda. Fikk et mindre utbrudd etter noen få dager bare, og det holder på å trekke seg tilbake nå. Ellers har huden klarnet opp, og røde merker/arr jeg hadde har blitt mindre synlige!! Så jeg er egentlig sykt fornøyd allerede :) Nå er jeg langt unna vorst case, men hadde liksom alltid to-tre kviser som etterlot seg røde merker.

Lykke til! :D

~Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

~Anette: så kjekt! Har tatt de to første kapslene nå og er glad for å være igang. Skal bli spennende å se hva som skjer de neste ukene og månedene. Håper jeg slipper unna de værste utbruddene og bivirkningene... Skal til Afrika om 14 dager, men ikke på solferie. Hudlegen sa det skulle gå helt fint, men at jeg ikke skulle ligge å presse i solen og at jeg måtte ha høy faktor så klart. Så da stoler jeg på han, og starter dette med friskt mot. Han har skrevet dette ut til folk e nesten 30 år, og sier dette vil bli bra for meg.

Går det an å ha et ansikt uten kviser liksom! Gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

~Anette: så kjekt! Har tatt de to første kapslene nå og er glad for å være igang. Skal bli spennende å se hva som skjer de neste ukene og månedene. Håper jeg slipper unna de værste utbruddene og bivirkningene... Skal til Afrika om 14 dager, men ikke på solferie. Hudlegen sa det skulle gå helt fint, men at jeg ikke skulle ligge å presse i solen og at jeg måtte ha høy faktor så klart. Så da stoler jeg på han, og starter dette med friskt mot. Han har skrevet dette ut til folk e nesten 30 år, og sier dette vil bli bra for meg.

Går det an å ha et ansikt uten kviser liksom! Gleder meg :)

Ja, det er utrolig kjekt å være i gang :jepp: Jeg er nazi på å telle tablettene, gleder meg veldig til å bli ferdig allerede :fnise: Får satse på at afrikaturen går bra, du får ha med deg et lass med gode fuktprodukter for hud og lepper! Apropos lepper.. Mine lepper er ikke røde lenger, men mer sånn rosa/hudfarget :fnise: Ser helt mongo ut, går jo i ett med huden :gjeiper: Jaja. Tror håret mitt har blitt tynnere også forresten.. Og jeg har fått et ørlite område med noe eksem-greier på knoken på høyre tommel. Det er visst vanlig. Så bivirkningene melder seg.. Etter bare halvannen uke. Dette skal bli noen festlige måneder :gjeiper: Men satser på at det er verdt det in the end! :)

Gikk forresten til innkjøp av decleor hydra floral masken i butikk i dag.. Svindyr, men det var som å komme til himmelen! :pls:

~Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar du to eller tre til dagen? Samtidig eller morgen og kveld. Jeg har fått beskjed om to st til middag. Venter i spenning

på hva som skjer fremover. Ja, jeg må nok kjøpe med meg en del fukt til ansikt og lepper når jeg drar. Decleorkremen du nevner har jeg brukt før, den er god. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du to eller tre til dagen? Samtidig eller morgen og kveld. Jeg har fått beskjed om to st til middag. Venter i spenning

på hva som skjer fremover. Ja, jeg må nok kjøpe med meg en del fukt til ansikt og lepper når jeg drar. Decleorkremen du nevner har jeg brukt før, den er god. :)

Jeg startet pang rett på 3 tbl om dagen fra dag en jeg. Tar alle samtidig med middagen. Men det har ikke vært noe problem altså, det eneste som plager meg enda er i grunn tørr hud i ansiktet. Men det går jo bra nå som jeg har hydra floral igjen :jepp: Hadde en tube stående fra tidligere som jeg forsøkte, men det var dessverre blitt gammel. Så jeg stakk i butikk og kjøpte ny, hadde ikke klart å vente i to uker ved å bestille på nett som jeg vanligvis pleier.. Neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg startet pang rett på 3 tbl om dagen fra dag en jeg. Tar alle samtidig med middagen. Men det har ikke vært noe problem altså, det eneste som plager meg enda er i grunn tørr hud i ansiktet. Men det går jo bra nå som jeg har hydra floral igjen :jepp: Hadde en tube stående fra tidligere som jeg forsøkte, men det var dessverre blitt gammel. Så jeg stakk i butikk og kjøpte ny, hadde ikke klart å vente i to uker ved å bestille på nett som jeg vanligvis pleier.. Neste gang :)

Ok, jeg fikk beskjed om 2 tabletter (2x20) per dag i 6 måneder.. det har jo med vekt å gjøre, og kor mange kviser man har tror jeg.. Hvor fort er det mulig at man kan kjenne at huden blir tørrere? Føler jeg kan kjenne det allerede, etter bare 4 kapsler.. :gjeiper:

Lurer også litt på hva kremer jeg skal bruke til rengjøring og slik nå, har i en måned ca brukt Effaclar sin rens, og Nimue sin dag/nattcreme. Blir interessant å se om dette funker. Har også lest at man ikke skal ta tran, men legen sa ikke noe om det. Gjelder det multivitamin også mon tro? : :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt 3 tbl daglig i 5 dager. Tørr ansiktshud er det eneste jeg sliter med så langt. Men et spørsmål: jeg tror mine kviser primært skyldes hormoner, vil denne kuren funke uansett om dette er årsaken?

~Anette

Dette lurer jeg også på, så mye at jeg måtte spørre om det i en egen tråd... Jeg har pco og regner med at det er derfor jeg fortsatt i en alder av nærmere 40 enn 30 fortsatt har kviser. Så om et par måneder får jeg time hos endokrinolog for en utredning om jeg ev skal medisineres for det... Men tenker at denne kuren uansett vil være bra fordi den rensker skikkelig opp, og forhåpentligvis gir den en varig effekt.. :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg fikk beskjed om 2 tabletter (2x20) per dag i 6 måneder.. det har jo med vekt å gjøre, og kor mange kviser man har tror jeg.. Hvor fort er det mulig at man kan kjenne at huden blir tørrere? Føler jeg kan kjenne det allerede, etter bare 4 kapsler.. :gjeiper:

Lurer også litt på hva kremer jeg skal bruke til rengjøring og slik nå, har i en måned ca brukt Effaclar sin rens, og Nimue sin dag/nattcreme. Blir interessant å se om dette funker. Har også lest at man ikke skal ta tran, men legen sa ikke noe om det. Gjelder det multivitamin også mon tro? : :forvirret:

Jeg har ikke veldig mange kviser, men jeg veier 65 kg, så det er vel derfor :) Veldig glad for at jeg slipper unna med 4 mnd iallefal :) Det er fullt mulig at du kjenner det allerede, jeg kjente det umiddelbart jeg også :gjeiper:

Jeg bruker selv rensen fra effaclar, syns den er god nå. Brukte effaclar h krem også, men syns ikke den ga nok, og derfor har jeg som du vet gått over til hydra floral masken. Tror nok dette blir rutinen fremover her iallefall :)

Greia er at du ikke skal få i deg noe ekstra A-vitamin, da isotretionoin er et A-vitaminpreparat. For mye A-vitamin er veldig skadelig. Tran er tilsatt A-vitamin så vidt jeg har skjønt, så skal du ta noe sånt så finn noen kapsler eller noe som ikke inneholder det. Sjekk multivitaminen også!

Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på, så mye at jeg måtte spørre om det i en egen tråd... Jeg har pco og regner med at det er derfor jeg fortsatt i en alder av nærmere 40 enn 30 fortsatt har kviser. Så om et par måneder får jeg time hos endokrinolog for en utredning om jeg ev skal medisineres for det... Men tenker at denne kuren uansett vil være bra fordi den rensker skikkelig opp, og forhåpentligvis gir den en varig effekt.. :Hehe:

Jeg tenker at uansett så vil denne kuren forbedre situasjonen kraftig ja :jepp: Jeg har nok ikke pco selv, da jeg ikke har noen av symptomene. Men jeg mistenker fortsatt at kvisene i stor grad skyldes hormonkluss. Jeg gikk på diane i 6 år og fikk perfekt hud, men orker ikke gå på de mer og POFF kom kvisene tilbake. Jeg sliter heller ikke med spesielt fet hud, den er faktisk mer tørr/fuktfattig, så jeg vet ikke. Men foreløpig ser det ut til at kuren vil ha god effekt :D

Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...