Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Gjest BabyBlue

Må man gå på p-piller under kuren dersom man er seksuelt aktiv? Hadde håpt det holdt med kobberspiralen pluss kondom... Må det være hormonbasert prevensjon?

Jaaa, tror man må ha hormonbasert prevensjon. I hvert fall en mildere greie (sukkeerpille?) slik at du bare er på den sikre siden, men det gjelder for de som ikke er seksuelt aktive. Men om du er seksuelt aktiv må du beskytte deg ganske godt og ha ordentlige p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei dere! :)

Det er slik at jeg går på tetracykliner nå, det er min andre runde, og jeg synes det hjelper nå. Men jeg er redd de kommer tilbake, det virker veldig som kuren bare "holder igjen kvisene". Hudlegen min sa at jeg skulle få isotrin roacutun hvis det ikke funker, men jeg har hørt så mye om alvorlige bivirkninger med den, så jeg er litt redd for å ta den. :( Jeg har kviser, så vil jo bli kvitt de, men vil ikke slite med MASSE BIVIRKNINGER. Jeg har hørt og lest at man blir veldig deprimert, nedfor, sliten, utmattet(+ tørr hud og alt det der) med denne kuren - er det virkelig slik for dere som snart er ferdige nå? Går det mye utover humøret og deres daglige aktivitet? Jeg studerer nå, så sitter mye og leser, så om jeg begynner å få konsentrasjonsvansker/føler med veldig nedslitt med denne kuren er det jo veldig dumt. Jeg må jo lese videre og fungere "vanlig". Noen mener at de sliter med depressive og den "alltid sliten-følelsen" flere år etter kuren også. Det er virkelig skummelt!

MEN: altså hvordan er bivirkningene for dere? det med tørr hud og sånn går sikkert over, men hva med det mentale: nedforheten og det at man alltid er utslitt? Vil jo ikke bli sånn :trist: Er ung og skal leve livet videre.

Jeg driver virkelig og tenker på om det er verdt å ta denne kuren, hvis allmenntilstanden blir så dårlig, selv etter kuren. Har legen dere fortalt dere nok om dette? :lete:

Leste litt meninger om det her. Virker jo som noen jævlig alvorlig bivirkninger dette!

http://debatt.sol.no/content/roaccutane-hvilke-bivirkninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Hei dere! :)

Det er slik at jeg går på tetracykliner nå, det er min andre runde, og jeg synes det hjelper nå. Men jeg er redd de kommer tilbake, det virker veldig som kuren bare "holder igjen kvisene". Hudlegen min sa at jeg skulle få isotrin roacutun hvis det ikke funker, men jeg har hørt så mye om alvorlige bivirkninger med den, så jeg er litt redd for å ta den. :( Jeg har kviser, så vil jo bli kvitt de, men vil ikke slite med MASSE BIVIRKNINGER. Jeg har hørt og lest at man blir veldig deprimert, nedfor, sliten, utmattet(+ tørr hud og alt det der) med denne kuren - er det virkelig slik for dere som snart er ferdige nå? Går det mye utover humøret og deres daglige aktivitet? Jeg studerer nå, så sitter mye og leser, så om jeg begynner å få konsentrasjonsvansker/føler med veldig nedslitt med denne kuren er det jo veldig dumt. Jeg må jo lese videre og fungere "vanlig". Noen mener at de sliter med depressive og den "alltid sliten-følelsen" flere år etter kuren også. Det er virkelig skummelt!

MEN: altså hvordan er bivirkningene for dere? det med tørr hud og sånn går sikkert over, men hva med det mentale: nedforheten og det at man alltid er utslitt? Vil jo ikke bli sånn :trist: Er ung og skal leve livet videre.

Jeg driver virkelig og tenker på om det er verdt å ta denne kuren, hvis allmenntilstanden blir så dårlig, selv etter kuren. Har legen dere fortalt dere nok om dette? :lete:

Leste litt meninger om det her. Virker jo som noen jævlig alvorlig bivirkninger dette!

http://debatt.sol.no/content/roaccutane-hvilke-bivirkninger

Hei!

Når det kommer til bivirkninger har jeg foreløpig bare hatt fysiske: tørr hud, tørre lepper, tørre øyne, tørt hår. Jeg har ikke vært hverken nedstemt eller deprimert.

Legen min fortalte ikke så mye om akkurat dette, men jeg hadde lest veldig mye om isotretinoin før jeg fikk pillene, pluss at jeg jo har erfaring fra forrige kur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg nettopp tatt mine første 3 tbl med isotretinoin! Hvor lang tid tar det før bivirkninger som tørr hud etc. oppstår?

Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

forresten noen som også har merket at de har null appetitt på denne kuren? noen ganger må jeg nesten tvinge i meg mat.

Nei, opplever ikke det. Men mener å ha lest at en annen her i tråden har opplevd det samme som deg =) Kanskje du kan prøve å variere maten og lage deg noe mer spennende, slik at det frister mer å spise? Fokuser også på mat som metter lenger, slik at du ikke trenger å presse i deg mer mat enn du orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trur du kanskje jeg går på en lav dose? jeg er 1.80 og veien 70 men går på 40 mg en dag og 60 den andre dagen. de gangene jeg går å 60mg merker jeg at huden presser ut alle urenheter, men på 40mg merker jeg ikke så stor forskjell. jeg har lest at man skal gå på 1 mg per kg man veier, så jeg skulle da egentlig hatt 70mg, men hudlegen min sier at han ikke vil øke dosen fordi det blir veldig hardt for kroppen min. og i tillegg skal jeg bare gå på denne kuren i 4 måneder, er allerede ferdig med 1 1/2 måned.

hva sier dere, er jeg på en for lav dose? for det aller siste jeg vil er at kvisene kommer tilbake etter denne kuren som man sliter seg igjennom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur du kanskje jeg går på en lav dose? jeg er 1.80 og veien 70 men går på 40 mg en dag og 60 den andre dagen. de gangene jeg går å 60mg merker jeg at huden presser ut alle urenheter, men på 40mg merker jeg ikke så stor forskjell. jeg har lest at man skal gå på 1 mg per kg man veier, så jeg skulle da egentlig hatt 70mg, men hudlegen min sier at han ikke vil øke dosen fordi det blir veldig hardt for kroppen min. og i tillegg skal jeg bare gå på denne kuren i 4 måneder, er allerede ferdig med 1 1/2 måned.

hva sier dere, er jeg på en for lav dose? for det aller siste jeg vil er at kvisene kommer tilbake etter denne kuren som man sliter seg igjennom

Det er ikke mg pr kg pr dag som er avgjørende, det er mg pr kilo TOTALT etter endt kur som er avgjørende for om du får "tilbakefall" eller ikke når kuren er over. Hvor mye du tar pr dag avgjør egentlig bare hvor mye bivirkninger du får. Jo stekere dose, jo sterkere kjenner du bivirkningene.

Det er anbefalt mellom 120 og 140mg pr kg for å være "sikker".

Mitt regnestykke bli 375 piller (det er det antallet piller legen har sagt jeg skal ha totalt) * 20mg = 7500mg/65 =115,38mg pr kg. Så jeg skal spør hudlegen om jeg kan få 400 piller totalt i steden når jeg nærmer meg ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Det stemmer at det er mengden legemiddel totalt man spiser som har noe å si, ikke hvor mye man tar daglig. Er derfor jeg er på lav dose, bare to tabletter om dagen. Ville øke for å bli fortere ferdigmen det var visst ikke aktuelt, pga bivirkningene på huden min. Jeg har både atopisk eksem og psoriasis fra før, og de har begge slått ut i full blomst, virker det som... :sjenert:

Og til deg som spurte: jeg har ikke merket noe til minsket matlyst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok da blir det litt vanskeligere fordi det er fortsatt usikkert hvor lenge jeg skal gå på den og trur ikke han aner hvor mange piller jeg skal ta heller.

merker nå at urenheter som var virkelig dypt inne i huden begynner å komme til overflaten, men det tar så lang tid :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok da blir det litt vanskeligere fordi det er fortsatt usikkert hvor lenge jeg skal gå på den og trur ikke han aner hvor mange piller jeg skal ta heller.

merker nå at urenheter som var virkelig dypt inne i huden begynner å komme til overflaten, men det tar så lang tid :tristbla:

Jeg håper for din del han aner hvor mange piller du skal ta! Han har sikkert regnet på det. Ring han og spør du, så finner du ut av det :)

Veit hvor frustrerende det er når prosessen med å "tømme" huden tar tid.. Det gjorde det for meg også! Det er først nå, etter 4,5 måneder på kuren (med 2 piller hver dag), at jeg regner meg selv som kvisefri! Ikke alle som er like heldige og blir kvitt kvisene med en gang. Men hang in there!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

ok da blir det litt vanskeligere fordi det er fortsatt usikkert hvor lenge jeg skal gå på den og trur ikke han aner hvor mange piller jeg skal ta heller.

merker nå at urenheter som var virkelig dypt inne i huden begynner å komme til overflaten, men det tar så lang tid :tristbla:

Hang in there! De første månedene er de verste, men det blir bedre! Hadde også skikkelig stygg hud i begynnelsen, men får nå masse komplimenter om at huden min ser så bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering fra meg:

Jeg har nå gått på kuren i 2,5 mnd. Og jeg vil si at min værste tid er over nå. Thank God. Endelig kjennes huden frisk og sunn ut, alle underjordiske kvisene er borte, og man kan bare kjenne litt småtteri her og der. Men det er ikke til å komme unna. MEN og et stort MEN. Den SER ikke fin ut. Fordi jeg har så sykt mye arr som ødelegger. Når jeg sminker meg, blir det jo mindre synlig (og tro meg, jeg føler meg myyye bedre!) men hvis ikke disse arrene blekes, kommer jeg nok til å ta laser om et års tid. Noen som har like erfaringer? Vil arrene i ansiktet blekes med tiden? Vet jo at de gjør det andre steder på kroppen men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare noe jeg må spørre om fordi det er så merkelig og jeg vet ikke om det er flere som har dette. men jeg får helt perfekt symmetriske kviser, altså hvis jeg for eksempel får en kvise på kinnet eller rett ved siden av øyenbrynet så får jeg det på akkurat samme sted på den andre siden av ansiktet, slik har det alltid vert. i tillegg når jeg får flere kviser samtidig så får jeg de i en helt rett linje, ikke tilfeldigvis over hele ansiktet. så når jeg får en kvise så vet jeg akkurat hvor den neste kommer.

Føler meg som en ailien :fnise: er jeg den eneste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Merker mangelen på fuktmasken min fra Decleor (har brukt den opp! :tristbla: ). Har fått noen tørre partier i kinnene mine, men utenom det er alt som før.

Endret av BabyBlue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt 3 tbl daglig i 5 dager. Tørr ansiktshud er det eneste jeg sliter med så langt. Men et spørsmål: jeg tror mine kviser primært skyldes hormoner, vil denne kuren funke uansett om dette er årsaken?

~Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er bare noe jeg må spørre om fordi det er så merkelig og jeg vet ikke om det er flere som har dette. men jeg får helt perfekt symmetriske kviser, altså hvis jeg for eksempel får en kvise på kinnet eller rett ved siden av øyenbrynet så får jeg det på akkurat samme sted på den andre siden av ansiktet, slik har det alltid vert. i tillegg når jeg får flere kviser samtidig så får jeg de i en helt rett linje, ikke tilfeldigvis over hele ansiktet. så når jeg får en kvise så vet jeg akkurat hvor den neste kommer.

Føler meg som en ailien :fnise: er jeg den eneste?

Haha! Så kult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Da har jeg tatt 3 tbl daglig i 5 dager. Tørr ansiktshud er det eneste jeg sliter med så langt. Men et spørsmål: jeg tror mine kviser primært skyldes hormoner, vil denne kuren funke uansett om dette er årsaken?

~Anette

Det lurer jeg også noe veldig på. Hudlegen min sa det garantert ville gi meg varig bedring, men om det er hormoner som er hovedproblemet mitt (noe jeg mistenker pga. jævelhud under PMS), må jeg nok se meg rundt etter p-piller som kan stabilisere dette om huden får tilbakefall.

Men hudlegen min var ganske sikker, så huden kan umulig bli verre enn den var =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg også noe veldig på. Hudlegen min sa det garantert ville gi meg varig bedring, men om det er hormoner som er hovedproblemet mitt (noe jeg mistenker pga. jævelhud under PMS), må jeg nok se meg rundt etter p-piller som kan stabilisere dette om huden får tilbakefall.

Men hudlegen min var ganske sikker, så huden kan umulig bli verre enn den var =)

Nei det blir nok garantert ikke verre =) Men greia med meg er at jeg tåler hormonprevensjon dårlig, så det er ikke et alternativ for meg.. Går nå på cerazette pga dette, en pille som faktisk kan bidra til dårligere hud.. Oh joy :gjeiper:

Dag 6 her, har fått 3 små kviser med puss rundt munnen, men that's it. Syns også at huden har klarnet opp på en måte, mindre rødlig? Men mulig det bare er ønsketenkning :fnise: Ansiktshuden er tørr, men det er overkommelig. Eneste bivirkning så langt.

~Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Har alle her inne fått kartlagt grunnen til kvisene sine? (Beklager om dette allerede er diskutert). Jeg har ikke vært gjennom noen kartlegging, og så vidt jeg vet har jeg bare dårlig hud, rett og slett. Er det mulig, eller må det ligge en annen grunn bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...